Mee eens, verhoogd vetgehalte, dat is erg vaag. Maar in de brok zit 16%. Dat zit bij lange na niet in het barf-leverdieet.
Vetgehalte kipfilet 0,9%
Vetgehalte kalkoenborst 1,4%
Vetgehalte koolvis, kabeljauw: 0,4-0,7%
Vetgehalte konijnvlees: 10%
In de zuivel zit, afhankelijk van de soort, 0 to 4,5%
Konijn dat krijgt hij niet elke dag. Bovendien heb ik aanvankelijk steeds alle vet wat er nog aan zat weggesneden.
Eiwitten krijgt hij uiteraard voldoende. Misschien leveren die hem dan wel energie, maar die zijn dan niet voldoende om de wandelingetjes die hij nog graag wil maken te kunnen bolwerken. Het is en blijft een Fauve. Buiten is alles voor hem. Hij wil zo graag maar hij trekt het niet. Er blijft zowiezo niks over om in gewicht toe te nemen. Hij heeft nauwelijks nog spiervlees op zijn lijf, over vet maar niet te spreken.
Als koolhydraat krijgt hij dus boekweit, want granen zijn voor hem verboden. Maar blijkbaar heeft hij, alhoewel hij met de boekweit duidelijk geen problemen heeft, daar geen baat bij. Het drukt alleen het eiwit/vetgehalte in het voer. In feite krijgt hij nu echter net zoveel vlees als vroeger, omdat ik hem in voer omhoog gezet heb:
Hij kreeg 540 gram aan vleesbot, spiervlees, orgaan en groente. Groente was 10%. Dus pak hem beet zo'n 485 gram vleesdeel.
Dat heb ik aanvankelijk omgezet in leverdieet van 540 gram. Aanvankelijk zonder, maar daarna toch met khd omdat ik bang was dat hij teveel eiwitten binnenkreeg. Met 15% groente en 25% khd. Blijft dus over 60% voor het eiwitdeel oftewel 325 gram. Fors minder dan voorheen én met veel minder vet. Met als gevolg dat hij magerder wordt. Dat lijkt me dus niet zo vreemd toch?
Nu heb ik daar 800 gram van gemaakt (hij weegt geen 13 kg meer). Het percentage aan eiwitproducten in zijn voer is daarmee 480, ongeveer net zoveel als dat hij voorheen bij zijn normale menu kreeg. Alleen, er zit zo goed als geen vet meer in. En hij komt nog steeds geen gram bij. Hij krijgt extra ook nog boekweitpannenkoekjes (zonder vet gebakken). Zijn voer was al nooit vet, maar nu krijgt hij dus nog amper vet. En dat wreekt dus volgens mij. Er zijn ook nog twee andere oorzaken die ik kan bedenken: het heeft te maken met de pred, zoals Yazzie dat beschreef, ofwel zijn lichaam is zichzelf aan het opvreten. Dat laatste wil ik nog niet geloven. dat het aan de pred ligt wel.
Meer eiwitten (kip, kalkoen, witvis, magere zuivel, konijn) ben ik dus al gaan geven. Zonder resultaat. Met het verhogen van de hoeveelheid voer is ook de hoeveelheid khd. omhoog gegaan. Zonder resultaat. Dan blijft bij mij alleen vet over wat ik nog kan proberen. Onbewerkt dierlijk, dan moet ik het denk ik zoeken in de vettere delen van de vogels, vettere vis. ZOnder natuurlijk gelijk te overdrijven, maar dan kan ik hem geven wat hij altijd al kreeg. Vettere zuivel, dat is in mijn ogen een bewerkt produkt. Niet goed voor hem lijkt me.
Het is een lastig iets.