Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hallo ik zou heel graag hulp krijgen bij het samenstellen van een nierdieet voor mijn hond Mason.
Vorige week ben ik met hem in Universiteit Utrecht geweest voor onderzoek. Mason heeft ws aangeboren maar 1 nier. De ene nier is een heel klein zakje met vocht. De andere nier is vergroot en heeft ook schade opgelopen. Mason kan geen urine concentreren. Zijn plas is net water. De fosfaten en calcium waarden zijn beide verhoogd. De arts adviseert zsm met een nierdieet te starten. Echter ik wil geen brokken geven. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen. Mason is momenteel wel gewoon fit en levendig.
ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen. GROETJES Petra & Mason
Oh jee! Wat erg!

Wat voer je nu aan Mason?

Het nier dieet staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 11&t=34598. Alleen is even de vraag of je het met een dieet alleen gaat redden of dat je ook dingen als fosforbinders moet geven...

Ik durf dat zo, met de gegevens die je geeft, niet echt te zeggen. Je zou eventueel een consult bij Tannetje Koning van "De Oase" kunnen vragen. Zij heeft ook het Bandit nier dieet ontwikkeld.
Hoi Ik voer nu op dit moment alleen vers vlees Smuldier. Ik wil zo snel mogelijk zelf gaan maken. Ik heb vandaag de gegevens van de testen gekregen. Ik zet ze hier neer. Kan ik haar zelf bereiken en zo ja hoe?? Of kun jij me verder helpen?
Hematocriet 0,40 L/L
MCV 62,2 fl
MCHC 21,3 mmol/L
MCH 1,33 fmol
Leucocyten 12,4 x10^9/L
Segmenten 7,8 x10^9/L
Staafkernigen 0,0 x10^9/L
Metamyelocyten 0,0 x10^9/L
Blasten 0,0 x10^9/L
Lymfocyten 2,9 x10^9/L
Monocyten 0,9 x10^9/L
Eosinofielen 0,8 x10^9/L
Basofielen 0,0 x10^9/L
Normoblasten 0 /100
Opmerking (diff) - Leuk...
Trombocyten 448 x10^9/L
MPC 214 g/L
MPM 1,88 pg
MPV 10,1 fl
Kreatinine 172 µmol/L
Natrium 148 mmol/L
Kalium 3,9 mmol/L
Calcium 3,12 mmol/L
Fosfaat 2,21 mmol/L
Ammoniak (ven) 39 µmol/L
Totaal eiwit (serum) 58 g/L
Albumine (spec) 29 g/L
A1 (spec) 3 g/L
A2 (spec) 11 g/L
B1 (spec) 4 g/L
B2 (spec) 7 g/L
Gamma (spec) 4 g/L
Soortelijk gew. (ur) 1,013 1,010
pH (ur) 5,5 5,5
Eiwit (ur) 0,27 0,11 g/L
Hemoglobine (ur) Negatief. Negatief.
Glucose (ur) (kwal) Negatief. Negatief.
Ketonen (ur) Negatief. Negatief.
Bilirubine (ur) Negatief. Negatief.
Sediment (ur) p.g.= per...*1) p.g.= per...*2)
Ery (ur) 0-5 /p.g. HPF
Plaveiselepitheel 0-5 /p.g. HPF
Kreatinine (ur) 8182 4141 µmol/L
Eiwit/kreat ratio 0,3 0,2
Ik zie dat kreatinine aardig verhoogd is maar ik kan alleen de UREA niet vinden. Heb je die nog ergens? Dat is wel een heel belangrijke waarde bij nierproblemen.

Uit het topic waar ik je de link naar gegeven hebt:

Voer gemiddeld aan eiwitten: hoeveel eiwit je moet voeren: daar wordt nog steeds over gediscussieerd. Maar, het is dus definitief niet nodig om een laag eiwit dieet te voeren, tenzij je hond een behoorlijk verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft (zie boven).

Aanbevolen wordt voor honden met een licht tot gemiddeld verhoogd creatinine gehalte (1.6 tot 4,5 mg/dL of 141 - 398 µmol/8 L) is 2.0 tot 2.2 g/kg lichaamsgewicht wanneer je hoge kwaliteit (met een hoge biologische waarde) voert of ongeveer 1 gram eiwit per pond lichaamsgewicht.

Zo lang je niet teveel fosfor voert en zolang je hond geen sterk verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft en geen ernstige proteïnurie heeft
(volgens mij is dat ernstig eiwitverlies via de urine?) hoef je je niet druk te maken over teveel eiwit voeren. Je moet wel uitkijken dat je niet te weinig eiwit voert. Het is wel belangrijk dat je de goede kwaliteit eiwitten voert. Eieren hebben de hoogte kwaliteit eiwit maar eidooiers bevatten weer veel fosfor dus geef ongeveer 2 tot 3 eiwitten met 1 eierdooier. Gekookte eiwitten verhogen de biologische waarde. Rauw vlees is een andere bron van hoge kwaliteit eiwitten. Pens is uitstekende voeding voor honden met nierproblemen.

====

Ik vind deze waarde een beetje vaag: Eiwit (ur) 0,27 0,11 g/L. Maar goed, ik ben dan ook geen DA. Mijn vraag aan jou is dus of jouw hond eiwitverlies heeft via de urine?

Je kunt Tannetje Koning bellen. De banner van haar kliniek vind je rechtsboven op barfplaats "De Oase".

Waar heb je precies hulp bij nodig? Kom je er qua dieet niet uit? De percentages die je zou moeten gaan voeren (om te beginnen) zijn: Dus, 20% vleesbot, 20% groentes en fruit, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en lever, 5% vetten, 15% à 30% spiervlees of 15% spiervlees en 15% koolhydraten.

Ik zou Mason ook een kwalitatief goede visolie gaan geven en Solidago. Bijv. de tabletten van A. Vogel.
De waarde van urea waren eind dec 29 en een week later 37.8. Hij had tussen door 3 dagen een medicijn gekregen om te kijken of die dsn wel zijn urine ging concentreren. Maar daf gebeurde niet. Dat was vior soort suikerziekte.
er is geen sprake van proteinurie. Wel sprake van geringe bloedarmoede maar die lijkt de arts meer op basis van ijzergebrek en geen verband met nieraandoening.
petra-mason schreef:De waarde van urea waren eind dec 29 en een week later 37.8. Hij had tussen door 3 dagen een medicijn gekregen om te kijken of die dsn wel zijn urine ging concentreren. Maar daf gebeurde niet. Dat was vior soort suikerziekte.
er is geen sprake van proteinurie. Wel sprake van geringe bloedarmoede maar die lijkt de arts meer op basis van ijzergebrek en geen verband met nieraandoening.
Jeetje... wat zijn de vooruitzichten voor Mason, hebben ze enig idee?

Ik denk dat je toch een dieet moet gaan voeren dat niet te hoog is in eiwit en wat niet te hoog is in fosfor.

Wat voor ras is Mason eigenlijk? Want (maxsimaal!) 20% vleesbot is wel heel weinig maar kan geen kwaad als ie al tamelijk uitgegroeid is. Ik zou zeker ook geen nekken nemen (teveel fosfor) en alleen vleesbotten van kleine dieren (grote dieren: de botten daarvan bevatten teveel fosfor). Denk je dat je eruit komt?

En anders moet je het gewicht van Mason opgeven. Dan kunnen we je verder helpen.
petra-mason schreef:Hoi je zegt jeetje. Vind je de waardes heftig.
Voorruitzichten geen idee. Als dieet aanslaat dan zouden we kunnen doorgaan zonder medicatie. Zo niet dan moet die aan de medicatie. EPO.
Hij is kruising Bulgaarse Herder. Weegt bu 15.8 kg
Nou, ik vind het hele verhaal heftig. Je hond is nog zo jong en dan deze problemen... En ureum en creatinine zijn natuurlijk beide niet echt laag te noemen. Dus ja, dit lijkt me wel een serieus probleem. Maar wat is jou voorgehouden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door