Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BrittZM
Hallo allemaal!

Misschien een domme vraag, maar ik heb de grootste moeite met het beslissen welke delen ik moet geven aan mijn hond en welke delen (van bijvoorbeeld organen) ik moet wegsnijden. Tot nu toe krijgt ze KVV, en ben ik begonnen met drogen van eigen snacks. Als ik genoeg ben in gelezen ga ik haar ook over zetten op barf.

Ik had vol vertrouwen lamslong besteld om te drogen, maar toen ik het eenmaal zag, zag ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb wel gelezen dat je het vet moet wegsnijden, maar wat is wat...
Dit geld ook voor andere organen of bijvoorbeeld wat als je een heel konijn voor je hebt liggen..

Het zou heel fijn zijn als iemand bv. foto's heeft met een uitleg, want op internet en in boeken kan ik niet veel vinden (kan ook aan mij liggen hoor haha).
Door Ligaa
Vet is gewoon het wit/gele vettige spul aan de randen. Ik weet niet of je dat met long echt hebt eigenlijk. Hier zie je konijnenniertjes in het vet, het vet haal je dan weg (maar ik zou niet weten waarom je konijnennier zou drogen, denk dat er weinig van overblijft ;D).

Afbeelding

De orgaantjes in een heel konijn kun je makkelijk herkennen aan de vorm en de substantie. Nier is boonvormig en ligt vaak wat in het vet, het hart is een soort 'muts'vormig orgaantje bij kleinere dieren, hier zie eendenhartjes.
Afbeelding

De lever bestaat uit meerdere lobben en is groter dan de niertjes en het hart. De longen zijn echt flubberig en niet egaal van kleur, feller dan de lever of de nier. Bij kleine dieren althans. En de maag is ook heel makkelijk te herkennen bij bijvoorbeeld kip of eend, daar zit een wat blauwige gloed in en het is vrij taai.
Afbeelding

Het verschil tussen nier, hart of lever is ook bij grotere dieren makkelijk te maken. Lever heeft gewoon een andere geur dan nier en een andere structuur. Zeker als je hele organen koopt is het onderscheid niet te missen hoor. Kijk maar.
Runderhart:
Afbeelding

Rundernier:
Afbeelding

Lamslever:
Afbeelding

Lamsniertjes:
Afbeelding
Door BrittZM
Wauw bedankt!
Weet je toevallig ook of je alles kan gebruiken van de long? Heb nu eigenlijk het middenstuk (wist niet wat het was) weggegooid omdat ik niet wist of ze het wel of niet mocht eten.

xx
Door Hope
BrittZM schreef: Wauw bedankt!
Weet je toevallig ook of je alles kan gebruiken van de long? Heb nu eigenlijk het middenstuk (wist niet wat het was) weggegooid omdat ik niet wist of ze het wel of niet mocht eten.

xx
Long kan je gewoon voeren, daar hoeft niets van weg. Maar rauw vinden veel honden het echt niet eetbaar.
Ik snijd alleen vet van de organen, verder voer ik alles op.
Door Tamara
Waarom snijden jullie het vet weg? in het wild laten ze dit toch ook niet liggen?  ???
Ik geef de hele orgaan met vet en al. Hier nog nooit meegemaakt dat ze iets niet aten, het zijn net lopende vuilnisbakken.
Door Suzanne
Tamara schreef: Waarom snijden jullie het vet weg? in het wild laten ze dit toch ook niet liggen?  ???
Ik geef de hele orgaan met vet en al. Hier nog nooit meegemaakt dat ze iets niet aten, het zijn net lopende vuilnisbakken.
Als er "een beetje" vet aanzit laat ik dat gewoon zitten. Zijn het "klonten vet" dan haal ik het weg omdat ik het niet wil laten meetellen in mijn "grammen orgaan". Soms geef ik een stukje erbij, maar meestal verdwijnt het de kliko in.

Suzanne
Door malimaniac
Ik snijd niks weg. Maar als je een hond hebt met aanleg om dik te worden, kan je het beter weg snijden. Vet drogen lukt niet goed. Dus dan wel weg snijden.
Door Ligaa
Inderdaad omdat ze wil drogen. En konijnenniertjes met vet heeft vaak een verhouding van 50% nier/50% vet, en soms nog meer vet. Dus ja dat snijd ik wel weg (ik heb ook geen hond maar katten, en als ze dan 12 gram nier moeten en 6 gram vet krijgen.. je snapt'm). Een hond of kat vangt in de natuur trouwens geen vette plofkip, dus dat is niet helemaal hetzelfde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door