om een heel lang verhaal kort te maken ; mijn vorige hond (een kruising Stafford) is overleden nadat zij een lamsnekwervel geheel had ingeslikt en deze de slokdarm zodanig had beschadigd dat wij haar moesten laten inslapen.
Inmiddels hebben we een nieuwe kruising Stafford uit het asiel. Ik heb hem op KVV gezet want ben nog steeds wel overtuigd van de voordelen van vleesvoeding. Alleen het nadeel van KVV vind ik dat het hap-slik-weg is, plus dat zijn tanden steeds meer aanslag krijgen. De hond van mijn vriend krijgt wèl nog BARF. Hij vindt dat het een ongeluk was en zolang we de 'normale' vleesbotten geven (gevogelte, konijn of vis) moet het gewoon kunnen. Met gevolg dat zijn hond dus lekker aan het knabbelen is en mijnes eigenlijk steeds beetje verbaasd kijkt waarom zij 'meer heeft dan hij'.
Hij krijgt soms wel een penslappie, of een runderstrotje, dan is 'ie dolgelukkig, maar meer durf ik eigenlijk niet meer. Nou was me vriend vanmiddag aan het portioneren, dan kriebelt het ergens wèl een beetje. Ik zat voorheen altijd menu'tjes te maken en webshops te struinen. Ik zie op vers-pagina's ook Tsjitsju's en Podenco's BARF'en. Op zich ben ik er wel van overtuigd dat het moet kunnen. Maar als het me een 2e keer gebeurt dat het misgaat, in de slokdarm of elders in het verteringsstelsel, dan word ik gek. Toen dit me overleden hond overkwam en ik wat research deed las ik veel meer verhalen over vleesbotten die schade aanrichtten, zelfs met kippennekkies. Maar mensen geven ook vaak genoeg bbq botten of van die dino-bones, mijn pa voert eeuwig bereide karbonade botjes of visgraten van het bord, aan brokhonden nog wel, wat gewoon goed gaat. Hoeveel zwerfhonden eten een leven lang uit vuilnisbakken. Dat maakt het allemaal natuurlijk niet verantwoord. Maar ook als een hond op vleesbot kauwt hoor je flink gekraak en niet alles wordt tot moes gekauwd.
Is er iemand die iets kan zeggen wat mij weer vertrouwen geeft? Of zal ik het gewoon bij de KVV houden en af en toe een penslappie of strotje? Ze krijgen verder natuursnacks zoals runderoren, varkensoren, kophuid en bullepees. Maar ook daar zijn weer zat horror verhalen over. Zucht