Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TomsBorders
Hallo allen,

Ik maak graag lijstjes om zo (voor mij) overzichtelijk te kunnen bepalen wat geschikt is en niet en om ideeën op te doen voor gerechten. Ik heb alles opgeschreven wat ik in mijn regio kan verkrijgen. Omdat ik net begonnen ben vind ik het soms nog lastig om in te schatten wat iets nou is en of het überhaupt geschikt is. Het gaat me vooral hier om de vleesbotten. Dit lijstje geeft een goede richtlijn maar daar staat niet alles op (http://www.voerwijzer.com/vleesbottenlijst-hond). Ik heb van redelijk wat al het e.e.a. bedacht en gevonden maar er zijn nog een paar dingen waar ik niet alles van weet en ook niet helemaal de geschiktheid kan inschatten. Het betreft een hond die pas enkele weken vleesbotten eet dus dat is mijn uitgangpunt. Onderstreept zijn de dingen waar ik nog niet voldoende van weet. Ik wil sowieso niet aan de runderen beginnen nog. Van de overige categorieën lijkt het me dat er niet heel veel mis kan gaan op basis van wat ik lees zolang het maar goed afgewisseld wordt natuurlijk. En misschien missen er volgens jullie nog cruciale dingen?

Namens mij en mijn hond alvast bedankt.

n.b. dit betreft alleen de categorie dierlijke producten en voor de andere ingrediënten heb ik voldoende info.

Vleesbotten:
Eend rugstuk
Eend vleugels
Eenden karkas
Eenden nekken
Fazant karkas
Geit bout
Geitennek

Haas rugkarkas
Hert nek
Hert Ree en Hinde stuk
Hert ribben
Herten bot

Kalfsvlees met bot
Kalkoen karkas
Kalkoen nekken
Kalkoen rugstuk
Kip karkas
Kip rugstuk
Kippen karkas
Kippen vleugels
Kippennekken
Konijn (wild) karkas
Konijnen koppen
Kwartel karkas
Lams bout
Lams kotelet

Lams nek met veel vlees
Lams ribben
Lamskop
Paard nekbeen
Paardenribben
Paardenvlees met bot

Patrijs karkas
Ree nek
Rund bot (onderbeen)
Rund dragend bot (raden ze dit niet af?)
Rund knars
Rund knie
Runder ribben
Schapenkop

Organen:
Hart: Eend, kip, lam, rund, kalkoen, paard
Lever: kip, paard, eend, kalkoen, lam, rund
Long: lam, rund
Maag: kip
Milt: rund
Mix: konijn
Nier: konijn, rund
Pancreas: rund
Pens: geit, lam, rund

Spiervlees:
Herten vlees
Kalkoen filet
Konijn (wild) vlees
Lams borstvlees
Lamsvlees
Paard stoofvlees
Paard sucadelappen
Paarden snijsels
Rund stoofvlees
Runder snippers
Rundvlees

Vis:
Capelin
Haring
Markeel
Pollak
Poon
Rog vleugel
Sardientjes
Sprot
Wijting
Zalm lijf/karkas
Zalmkoppen
Zwaardvis steak

Overig (of ik weet niet waar het bij past):
Bullepees
Konijnen oren
Rund luchtpijp
Runder nekpezen (geelhaar)
Runderoren (vers)
Runderstrot
Schapenvet

Proodieren:
Eendagskuikens
Hele kwartel
Konijn (tam) heel met huid/heel met kop
Door pluk
Hieronder wat ik wel en niet zou geven. Veel valt bij mij gewoon af omdat het meestal veel te hard is.
Maar er zijn er hier genoeg die bijvoorbeeld wel kalkoen en lam voeren. Ligt er ook aan wat de herkomst is. Via een lijntje hier is meestal wel bekend hoe hard het is. Maar als je via een webshop besteld is het afwachten.
Over rund en paardbotten is iedereen het geloof ik wel eens, dat je dat niet voert.
pluk schreef: Vleesbotten:
Eend rugstuk
Eend vleugels
Eenden karkas
Eenden nekken
Fazant karkas (voor iets gevorderde barfer)
Geit bout
Geitennek
heel jonge geitjes kan wel
Haas rugkarkas
Hert nek
Hert Ree en Hinde stuk
Hert ribben (reeribben kan ook, maar ze moeten wel zacht zijn! Helaas zijn ze dat niet altijd)
Herten bot
Kalfsvlees met bot

Kalkoen karkas
Kalkoen nekken
Kalkoen rugstuk

Kip karkas
Kip rugstuk
Kippen karkas
Kippen vleugels
Kippennekken
Konijn (wild) karkas
Konijnen koppen
Kwartel karkas
Lams bout
Lams kotelet
Lams nek met veel vlees

Lams ribben moeten wel zacht zijn
Lamskop
Paard nekbeen
Paardenribben
Paardenvlees met bot

Patrijs karkas
Ree nek
Rund bot (onderbeen)
Rund dragend bot (raden ze dit niet af?)
Rund knars
Rund knie
Runder ribben

Schapenkop

Organen:
Hart: Eend, kip, lam, rund, kalkoen, paard
Lever: kip, paard, eend, kalkoen, lam, rund van lever en nier wordt aangeraden deze van wild of biologische oorsprong te geven. Als dat niet kan, dan in ieder geval van dieren die niet afkomstig zijn uit bio industrie. Dit ivm de ophoping van afvalstoffen van bij antibiotica in deze organen. Kip en rund zou ik niet geven
Long: lam, rund voor je menu voegt long niets toe, wel leuk om te drogen als snack
Maag: kip zie long
Milt: rund ???, geef ik zelf niet
Mix: konijn hangt van samenstelling af
Nier: konijn, rund zie bij lever
Pancreas: rund ???, geef ik zelf niet
Pens: geit, lam, rund

Spiervlees:
Herten vlees
Kalkoen filet
Konijn (wild) vlees
Lams borstvlees
Lamsvlees
Paard stoofvlees
Paard sucadelappen
Paarden snijsels
Rund stoofvlees
Runder snippers
Rundvlees
kan allemaal. Hou wel de kwaliteit in de gaten. Snijsels en snippers zijn echt de restjes en bevatten soms veel vet.

Vis:
Capelin
Haring
Markeel
Pollak
Poon
Rog vleugel
Sardientjes
Sprot
Wijting
Zalm lijf/karkas
Zalmkoppen
Zwaardvis steak
kan allemaal als onderdeel van je menu of als extraatje. Niet elke hond vind een hele maaltijd vis lekker of gaat hiervan bijv spugen. De kleinere visjes zoals sprot en sardien zijn ook leuk als extraatje. Met zalmkoppen zou ik nog even wachten, dit is vrij hard namelijk.

Overig (of ik weet niet waar het bij past):
Bullepees
Konijnen oren
Rund luchtpijp
Runder nekpezen (geelhaar)
Runderoren (vers)
in gedroogde vorm leuke snacks
Runderstrot ??? geef ik zelf niet
Schapenvet van die blokjes? vind ik troep

Proodieren:
Eendagskuikens
Hele kwartel
Konijn (tam) heel met huid/heel met kop
alledrie prima, ook voor beginnende barfer. Of je hond vacht en kop gaat eten is afwachten
Door TomsBorders
wow, super bedankt!

Veel komt wel overeen met mijn gevoel (rund niet, paard niet) maar vond het moeilijk inschatten wat reeen en herten doen.
Daarnaast is het soms mijn vraag waarom sommige producten overal wel staan (paard, rund) maar de meeste mensen dat niet geven (althans hier), dat maakt het soms wat verwarrend als beginnend consument.

Ik zal goed naar de herkomst van de organen vragen, volgens mij is wat ik nu heb biologisch maar ik probeer het af te wisselen dus weet niet of elke uit het assortiment dat zijn.

Wat spiervlees betreft probeer ik een groot deel van de hogere kwaliteit te geven en een klein deel van de snijsels/snippers. Dat maakt het financieel iets haalbaarder op dit moment.

Het schapenvet zijn niet van die blokjes maar gevroren vers vet (beschrijving:
"Verse schapenvet uit de vriezer, verpakt per rol van 500 gram.

Tussen het schapenvet kunnen kleine restjes vlees zitten." van het merk Naturis)

Nogmaals bedankt, zeer bruikbaar :)
Door Kaela
Helemaal met Pluk eens.

Ik geef incidenteel wel eens runderstrot. Het is eigenlijk net niets. Het bevat enkel kraakbeen en wat spiervlees daaromheen, maar niet noemenswaardig. Sommige honden gaan er van aan de dunne.
In periodes dat mijn hond maar magertjes blijft, geef ik het eens een keertje. Dan is het een lekker flinke maaltijd en krijgt hij zijn andere maaltijd voldoende vleesbot om de ontlasting redelijk te houden. Het is een flinke kluif als je een strot van formaat hebt, dat vind ik er wel leuk aan. De rest is voor mijn hond al snel hap-slik-weg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door