Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fester
#3109426
Onze Sint Bernard pups zijn vandaag 6 weken geworden, en drinken nog heerlijk bij mamma en die vindt het heerlijk! Haar tepels zijn er goed uit  zijn niet kapot en ze heeft nog genoeg melk soms liggen er nog druppels op de grond. Als ze het zat is gaat ze naar buiten toe, de pups groeien goed en eten ook al vers vlees we laten ze naar behoefte eten.
De pups zijn heerlijke tevreden hondjes!
De eerste pup gaat naar zijn nieuwe baasje met 8 1/2 week moet ik al gaan af spenen of moet ik gewoon de natuur zijn gang laten gaan we houden 2 puppy's zelf.
Nu lees ik hier heel wat ervaringen, maar zou persoonlijk voor de natuurlijkste  weg willen gaan.
Maar zou graag advies willen.
Door Lizzy
#3109436
Als je er twee zelf houdt, hoeft mams niet perse te stoppen met melk geven. Maar het moet wel gaan afnemen, denk ik, anders heeft ze zo meteen wel erg veel melk, voor 2. Ik zou meer vlees gaan geven. Verspreid over de dag, dus een keer of 6 per dag aanbieden. Zodat de pups vanzelf minder gaan drinken bij mams.
Door fester
#3109487
Lizzy bedankt voor je antwoord, nu voer ik 4x per dag buikje rond eten maar jij bedoelt minder aanbieden per keer zodat de pups wat meer honger hebben en dan 6x per dag aanbieden.
Door Lizzy
#3109606
fester schreef: Lizzy bedankt voor je antwoord, nu voer ik 4x per dag buikje rond eten maar jij bedoelt minder aanbieden per keer zodat de pups wat meer honger hebben en dan 6x per dag aanbieden.
Nee, ik bedoel eigenlijk meer vlees, nog minder honger zodat ze nog minder aan de tiet gaan hangen. Dus in plaats van 4 keer per dag buikje rond nu 6 keer per dag buikje rond. En desnoods 1 vleesmaaltijd vervangen door rauwe geitenmelk met ei en rauwe honing.
Door Jantina
#3109714
Ik zou ook af gaan bouwen. In het belang van moeder en pups. Ik vind het zelf een must dat ze hier afgespeend weg gaan zodat ze goed eten. Zeker een week zonder moedermelk voor ze vertrekken.
Door Lizzy
#3109793
Ik zou het niet erg vinden als ze nog af en toe een slokje nemen bij moeders, op 8 weken. Maar ik zou ze toch wel voor het grootste deel op vlees willen hebben ja. Overigens heb ik een paar oude boeken van Juliette de Bairacli Levy en die adviseerde om pups tot zeker 12 weken bij de moeder te laten drinken. Helaas willen wij de pups dan al geplaatst hebben, maar op zich is het dus een heel natuurlijk iets om pups langer bij moeder te laten drinken (als moeder dat goed vindt en genoeg melk heeft). Het is meer de mens die ze gauw afgespeend wil hebben (sommige fokkers al direct met 4 weken :-\) dan dat de hond dat nou een fijn plan vindt.
Door Jantina
#3109805
O dat geloof ik direct, dat het natuurlijker zou zijn om ze langer door te laten drinken. Ik heb alleen met mijn oudste hond mee gemaakt, die hebben we letterlijk onder moeder vandaan mee getrokken, dat het echt een heel sneu gebeuren was. Dat was een nestje van 2 pups dus moeder zoogde wel. Hij was totaal niet gewend om zijn buik te vullen met vaste voeding, dat was voor hem echt bijzaak. En andere voeding, en een andere omgeving, en in ene keer de sterke band met moeders kwijt (die is ten tijden van zogen m.i. sterker dan na het afspenen, ondanks dat moeder dan toch nog een rol heeft) na de verhuizing dat vonden wij zo triest, dat ga ik mijn puppen niet aan doen. Tijdens het laatste nestje is moeder wel een rol blijven spelen in de voeding trouwens, na het afspenen braakte ze de voeding op voor de pups. Dat vind ik prima.
Door M.P
#3110082
ik laat ze drinken en vanaf ongeveer 5 weken begint de mama haar eten over te geven en die komt dan om meer eten vragen en dat krijgt ze ook en dat is voor haar kleintjes , en aan oma haar mond gaan ze ook hangen en die lokt ze ook mee naar een hoekje om te gaan braken , ik moet ze meer in het oog houden dat ze niet te veel vlees krijgen dan aan de melkers gaan hangen , eigenlijk geweldig om te zien.... en dat drinken mindert dan...
Door fester
#3113889
Allemaal weer bedankt voor jullie reacties, het is toch zo geweldig om te zien hoe dat het zo allemaal gaat.
De pups drinken morgens zomaar een slokje, en avonds even een slokje, ze komt zelf naar de pups toe je ziet dat ze er nog van geniet en niets geen gegrom of gesnauw dat maakt het allemaal zo moeilijk.
#3142090
Ik zou geen probleem hebben met wat slokjes melk naast de vaste voeding. Als ze goed eten, neemt de hoeveelheid die ze willen drinken vanzelf af en daarmee ook de melkgift. Pups en moeder lekker laten genieten van de zorg en geruststelling die zij geeft middels bij-voeden ;) Veel plezier nog!
Door miik
#3142181
fester schreef: Allemaal weer bedankt voor jullie reacties, het is toch zo geweldig om te zien hoe dat het zo allemaal gaat.
De pups drinken morgens zomaar een slokje, en avonds even een slokje, ze komt zelf naar de pups toe je ziet dat ze er nog van geniet en niets geen gegrom of gesnauw dat maakt het allemaal zo moeilijk.
Dit klinkt redelijk normaal en ik zou me hier niet druk om maken.
Wil je dat ze echt minder gaan drinken zou ik de pups dus inderdaad vaker en meer voeren.
En mams minder gaan voeren. Dan wordt haar melkproductie ook minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door