Met 'iets':

Zonder 'iets':

Moderator: Lizzy
Lizzy schreef: Ja, volgens mij ook het orgaanpakketje en vooral long.Ik heb al op internet gezocht en kon geen foto vinden, maar als ik thuis weer een karkas met schildklier heb zal ik er een foto voor je maken.
Oh Ruisje, zou jij daar voor mij eens een foto van kunnen/willen maken, van hoe de schildklier eruit ziet bij zo'n karkas?
Ruisje schreef: Ik heb al op internet gezocht en kon geen foto vinden, maar als ik thuis weer een karkas met schildklier heb zal ik er een foto voor je maken.Heeeeeeeeeeel graag! Alvast bedankt!![]()
Ruisje schreef: Zit het helemaal bovenin als 2 flapjes? Dan is het schilklier. In de zogenaamde puntmutsjes zitten ze in de punt. Ik krijg weleens wat konijnkarkas en orgaan van een kennis en het orgaan heeft hij er dan al uitgehaald (lever, niertjes, en long/hart luchtpijp is 1 pakketje). Helemaal bovenin het karkas zit dan nog de schildklier.Wat je op de foto's ziet is long. De schildklier zit bij het konijn niet bovenin het puntstukje maar een stuk hoger, in de hals. Zie dit plaatje voor de juiste locatie:
pike schreef: Wat je op de foto's ziet is long. De schildklier zit bij het konijn niet bovenin het puntstukje maar een stuk hoger, in de hals. Zie dit plaatje voor de juiste locatie:Nou, dan ben ik heel nieuwsgierig wat dat dingetje bovenin het karkas is ??? Ik ga er toch eens een foto van maken.
je moet het wel wat uitvergroten om het goed te kunnen zien (controltoets gelijk met de + toets enkele keren indrukken). Dan kan je zien waar de schildklier zich bevindt. Het is nr. 4, tussen de larynx (strot) en de trachea (luchtpijp).
http://biologiepagina.nl/Wandplaten/Ord ... KONIJN.JPG
pearlsofpassion schreef: De vraag van TS is long. Dat is duidelijk. Mooi rood tot roze. Maar diepe kleur. Voelt een beetje sponzig en de luchtpijp hangt eraan vast, hart ligt er onder-tussen.Het zou de thymus (zwezerik) kunnen zijn!? Geen idee hoe ik erbij kwam dat het de schildklier was, maar waarschijnlijk omdat er zo weinig beeld te vinden is op internet.
Waar Ruisje het over heeft is volgens mij ook een of andere klier. Iets met afweer alleszinds, misschien lymfoknoop? Maar dat is heel bleek van kleur, nooit echt roze en zeker niet rood. Het is ook heel vettig en flubber, bijna zoals nieren van gevogelte. En het heeft ook 2 lobben.
Ik snijdt het er ook altijd uit, dat kliertje. Het ligt net onder het bovenste van de longen, begin van de luchtpijp.
Ik geloof dat dit op de foto's hier er niet bij is, dat dat deel van het karkasje net onder de nek, er net afgesneden is. Luchtpijp zie ik ook niet meer. Maar de foto kan bedriegen uiteraard.
pearlsofpassion schreef: Zwezerik voer ik ook niet...Ik laat het nu zitten!
Lijkt me ook niet zo gezond.
Dus ik blijf ze gewoon weghalen.