Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Amanda, 25 jaar oud en mijn vriend en ik zijn de trotse eigenaar van onze langharige Mechelse Herder Sita. Ik heb me een tijdje geleden al aangemeld hier, maar eigenlijk nog niet echt de tijd gehad me verder te verdiepen in het forum. Vandaar even een nieuwe bericht!
Sita onze Mechelse Herder is afgelopen september 2014, 2 jaar geworden. Ze is nu ruim een jaar en 4 maanden bij ons en sinds een jaar over op Rauwe Voeding. Begonnen met KVV en nu NRV. Toen Sita een aantal maanden bij ons woonde, kwamen we erachter dat ze regelmatig ontstoken ogen had. Vooral rode ogen, en meestal na een aantal dagen kwam er ook echt vuil (pus geel/groen) uit haar ogen. Ze heeft het zelfs zo erg gehad dat ze op een keer haar ogen bijna niet open kreeg. Heel zielig. In eerste instantie natuurlijk de standaard dingetjes gedaan (gekookt water en een wattenschijfje, kamille Thee enz.) Op een gegeven moment had ze het regelmatig en ik voelde me er toch niet lekker bij. Ik ben toen met haar naar de DA gegaan en al snel kreeg ik een antibiotica zalfje mee. Met een paar dagen moest het beter zijn. Dit klopt, het werd ook beter. Maar na een maand of twee, begon het weer opnieuw. Kortom in een ongeveer half jaar tijd, had ze al 4 keer oogontstekingen gehad.
Ik ben het internet af gaan speuren en gaan kijken naar welke mogelijkheden er zijn. Het kan duiden op een allergie, het kan duiden op haartjes die irriteren aan haar ogen enz. Maar rauw vlees, daar werd nergens (goed) over gesproken (althans, als het om dierenartsen gaat). De oogtesten heeft Sita gehad, en daar kwam niks uit. Ik kreeg daarom het gevoel dat het toch een allergie / reactie zou zijn, maar ja wat!?
Ik ben me gaan inlezen over rauw vlees. Heel veel positieve en heel veel negatieve reacties gelezen. Uit eindelijk toch besloten om over te gaan op KVV. Doormiddel van hulp via verschillende plekken (hondenpage pagina / zelf inlezen / liefhebbers voor de Mechelse Herder enz) ben ik over gegaan op KVV. Aan het begin heeft het Sita redelijk wat moeite gekost om over te gaan op KVV. Met name de ontlasting was een issue aan het begin. Naar mate ik steeds meer bekend werd met KVV en het lezen erover, ging dit beter, en wist ik een beetje hoe ik hiermee kon variëren (minder bot / meer bot etc.) en hoe ik dit kon veranderen. Op een gegeven moment kreeg Sita tandplak, waardoor haar tanden bruin werden en ik dacht tsjah dat is niet wat ik wil, ze had zo'n mooi gebit!
Uit eindelijk ervoor gekozen om over te gaan op NRV. Vooral met behulp van de mensen van Liefhebbers voor de Mechelse Herder (facebook pagina) ben ik hierop over gegaan,
Nu ongeveer een ruim halfjaar over op NRV en ik moet zeggen, ik wil niks anders meer! We hebben gekozen voor NRV omdat de bot percentages hier lager van zijn dan bij BARFEN. Aangezien Sita redelijk wat moeite had aan het begin met Bot, ging dit beter.
Sita krijgt ongeveer 2,5 % van haar lichaamsgewicht, is ongeveer 600 gram per dag totaal.
Waarvan: 333 gram spiervlees, 200 gram bot en 100 gram orgaan
Aan het begin heb ik alles precies uitgerekend en zelfs afgewogen! Al snel kwam ik erachter dat dit bijna niet te doen is met vlees in kilo's, en daarnaast dacht ik in het wild weegt een wolf ook niet van te voren of het wel voldoende is. Ik hou nu ongeveer een richtlijn aan, ik merk dat ze het onwijs goed doet en ik weet wat ze ongeveer wel/niet kan hebben. Ze heeft ook wel een voorkeur, het echte kluifwerk is niet heel erg aan haar besteed, met name zachte botten vindt ze erg lekker.
Spiervlees krijgt ze veelal paard/rundvlees / kalkoen (nu even niet leverbaar) / fazant en lamsvlees
Bot geef ik veel kippenrugstukjes, eendennekken, paard met bot, lamsnek met bot, kippenvleugels, konijn karkas, kwartel karkas, runder knars
Orgaan in de verhouding (35 % hart, 25 % maagjes, 25 % nieren en 15% lever) mix het allemaal door elkaar (van elk orgaan een ander diersoort) en daarvan 100 gram per dag.
Daarnaast voer ik ook nog 1 a 2 dagen per week KVV waarvan 1 dag runder pens KVV en 1 dag vis KVV (zalm, witvis) gemengd met vlees wat ze niet zo graag in spier/bot eet bijvoorbeeld konijn. Ik vraag me nog wel af, omdat ik 1 keer per week pens geef, of ik misschien ergens met een NRV dag dan minder orgaan zou moeten geven.
Wat denken jullie voldoende afwisseling? Ik probeer gewoon voldoende af te wisselen. Nu merk ik dat het bot wat lastiger is, hard bot is Sita niet zo'n ven ven, dus dan kom ik al snel uit bij kippenruggen en eendennekken. Maar als ik alleen die twee als bot zou geven, is misschien wat weinig qua afwisseling? Runderknars is ook vrij hard bot toch? Ik weet eigenlijk niet of runderknars, dragende delen zijn? En ik heb ook ergens iets gelezen over dat teveel nekken ook niet goed schijnen te zijn?
Ik hoor graag jullie mening/ervaring/advies!
Groetjes Amanda en een pootje van Sita