Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door briitje
Goeie avond allemaal,

Ik voer mijn hond kvv en ben me aan het verdiepen om een groentemix toe te voegen. Niet dat ik het idee heb dat hij wat mist, maar meer met het oog, baad het niet, schaad het niet  :). Ik kwam op een website waar je barf producten/kvv kan bestellen, kwam ik ook gedroogde groentemix tegen. Nu wou ik dit zelf ook gaan doen. Maar kwam erachter dat de groentes eerst gepureerd (celwand breken) moeten zijn ivm de opneming van de voedingswaardes. Dit zal bij die gedroogde groentemix vast niet het geval zijn.

Nu zijn er imo 3 opties, maar hoor graag welke optie in jullie ogen de beste is en waarom.
1. groente snijden en drogen
2. groente in de blender gooien en het prutje drogen
3. groente in de blender gooien en invriezen.

Daarnaast welke dingen kan ik nog toevoegen ter aanvulling?
Door Lizzy
briitje schreef: Goeie avond allemaal,

Ik voer mijn hond kvv en ben me aan het verdiepen om een groentemix toe te voegen. Niet dat ik het idee heb dat hij wat mist, maar meer met het oog, baad het niet, schaad het niet  :). Ik kwam op een website waar je barf producten/kvv kan bestellen, kwam ik ook gedroogde groentemix tegen. Nu wou ik dit zelf ook gaan doen. Maar kwam erachter dat de groentes eerst gepureerd (celwand breken) moeten zijn ivm de opneming van de voedingswaardes. Dit zal bij die gedroogde groentemix vast niet het geval zijn.

Nu zijn er imo 3 opties, maar hoor graag welke optie in jullie ogen de beste is en waarom.
1. groente snijden en drogen
2. groente in de blender gooien en het prutje drogen
3. groente in de blender gooien en invriezen.

Daarnaast welke dingen kan ik nog toevoegen ter aanvulling?
Invriezen.
Met het invriezen van groenten heb je het minst verlies van voedingsstoffen. Veel minder dan met drogen. Bovendien helpt het niet om groenten te snijden en dan te drogen, daarmee is het nog steeds niet opneembaar voor de hond. Dus dan zou je het eerst moeten pureren. Dat wordt, in mijn ogen, niks, een gepureerde prak drogen. Bovendien, wat is daar het voordeel van boven invriezen?

Die kant en klare groentenmix, ik weet niet welke jij bedoeld maar die ik een keer gezien heb bevat dingen waarvan ik denk "huh??". Die horen niet in hondenvoeding thuis. Dat was o.a. prei, dat er in zat (en er niet thuis hoort).
Door Hope
Invriezen.
Zoals Lizzy al zegt moet je het eerst pureren (of koken) voor het goed opneembaar is, en dat krijg je in mijn ogen nooit fatsoenlijk gedroogd.

Ook met het oog op het gebruik van stroom denk ik dat een vriezer (die je toch al aan hebt staan voor je kvv) goedkoper is dan het laten lopen van een droogmolen. Deze natte groenten heb je niet in een uurtje droog.
Ik denk dat invriezen sneller, beter én goedkoper is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door