Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ink
#1622
Ik heb hier toch eens even over na zitten denken.... Als Sam nou zo graag botten eet en de honden van Roger zijn ook zo dol op botten en die honden van mij kun je wakker maken voor botten: dan ga je je toch afvragen of honden botten dus misschien toch wel exeptioneel lekker vinden.... True?
Dat ze het lekker vinden staat hier in ieder geval als een paal boven water. Maar kom je dan niet in de oude discussie of lekker ook goed is? Als je voor mij noem es wat een gamba en een groentenspiesje op de BBQ legt heb ik eigenlijk wel zo mijn voorkeur. Maar is die voorkeur werkelijk het gezondst voor mij? Of past die voorkeur het best bij mijn oorspronkelijke eetpatroon?
Waarom zou het dan niet zo kunnen zijn dat wolven OOK heel erg graag botten eten en dus misschien juist WEL de meeste botten van hun grote prooidieren opeten?
Volgens mij moet een zeker eetpatroon blijken uit onderzoeken. In het geval van de wolven zouden er dus verschillende onderzoeken moeten zijn zodanig dat mannetjes en vrouwtjes ergens tussen de bosjes wekenlang naar etende wolven kijken. Wolven in een dierentuin zijn volgens mij al niet meer vergelijkbaar.
Als ik mijn honden laat kiezen tussen een bak vlees een bak pens of een lamsrib, kiezen ze voor de lamsrib.
Ik zal het eens uitproberen. Heb het ooit met 2 schoteltjes (belonings)brokjes gedaan en 2 schoteltjes vlees (Bibi en Energique geloof ik). Begint die sukkel gewoon bij het dichtst bijzijnde schoteltje ...
Ik ga het botten/calcium verhaal dan ook weer in een ander licht zien... ben ik de enige?
Een belangrijker vraag is denk ik of het waar is dat een hond een te veel aan calcium uitsast. Als dat zo is boeit het niet hoeveel calcium hij binnenkrijgt. Mocht het echter zo zijn dat een te veel aan calcium 'neerslaat' in onderdelen waar het niet hoort (nieren) dan heb je wel een probleem. En dan zou ik TOCH maar de filmpjes op Discovery of Geographic Chanel of Animal Planet of weet ik veel aanhouden waarin je ziet dat een batterij wolven een noem es wat voor groot beest naar god helpt, het vlees eraf eet en al boerend en uitbuikend misschien nog een beetje op een bot gaat liggen knagen.
Door Lizzy
#1623
Hoi Ink, nou, ik zat dus te denken "als honden botten erg lekker vinden, lekkerder dan vlees, hoe zullen wolven daar tegen over staan". Ik denk toch niet dat een wolf denkt "mmm, vandaag al bot gehad, ik neem ff twee dagen geen bot". Snappie wat ik bedoel? Een wolf zal toch gewoon eten wat hij lekker vindt en te pakken kan krijgen? Nou, als een hond bijna wolf is, dan eet die van mij dus het liefst bot/vlees... Domme hond?

Volgens mij scheiden volwassen honden calcium uit. Ik heb gelezen dat pups dat niet kunnen, maar ik heb ook wel gelezen dat pups dat wel kunnen. Wat de "waarheid" is weet ik dus niet. Ene A.C Beynen is overigens van mening dat een pup relatief weinig calcium nodig heeft. Wat "relatief weinig" is, dat weet ik dus ook niet...

Groetjes, Lizzy
Door Nelly
#1624
'Die twee van mij hebben altijd honger, warm weer of niet. Oké, ik hou ze aan de magere kant (moet bij Ashley sowieso vanwege de spondylose) en ze zijn zo'n beetje de hele dag buiten en in beweging, maar het is ook nog eens zo dat m.n. Angel, als de 1e maaltijd (om ca. 13.00 uur) wat later komt, gaat galbraken. Ze eten samen 1500 gr. per dag, plus 250 gr. fyto, verdeeld over 2, d.w.z. Ashley zo'n 150 gr. en Angel 100 gr. Van het vlees krijgt Ashley ca. 850 gr. en Angel 650. Hierbij komt om de andere dag een g/f mixje samen met wat biogarde en soms een rauw eitje en heel af en toe een blikje sardien of andere vis. Eén keer per week is het feest: vuile pens aangevuld met kippekarkassen, of vleugels. Ashley weegt 42 kg. en Angel 30. Als ik nu soms de gewichten van jullie honden lees en de hoeveelheden voer die jullie geven (ik bedoel niet jullie allemaal hoor) dan denk ik weleens dat sommige mensen knap veel voeren. En dan is het denk ik geen wonder dat, zeker met dit warme weer, die honden gewoon geen honger meer hebben. Dus misschien is het een optie om de betreffende hond(en) gewoon over het geheel wat minder te voeren.
Door Ink
#1625
Hoi Ink, nou, ik zat dus te denken "als honden botten erg lekker vinden, lekkerder dan vlees, hoe zullen wolven daar tegen over staan". Ik denk toch niet dat een wolf denkt "mmm, vandaag al bot gehad, ik neem ff twee dagen geen bot". Snappie wat ik bedoel? Een wolf zal toch gewoon eten wat hij lekker vindt en te pakken kan krijgen? Nou, als een hond bijna wolf is, dan eet die van mij dus het liefst bot/vlees... Domme hond?
Volgens mij is een wolf een opportunist. Vrij vertaald: die pakt wat ie pakken kan, boeit niet of het lekker is. Dat verwende spul van ons weet sodemieters goed wanneer het etenstijd is (ook al geef je ergens tussen x en y en niet op een stipt vaste tijd). Daarbij weten die harige dingen volgens mij precies wat ze gisteren of vanmorgen of weet ik veel wanneer hebben gekregen. En dus ook dat het de ene keer lekkerder is dan de andere keer.
Ik denk dan ook dat het gedrag van wolven en honden wat dit betreft onvergelijkbaar is.
Nee geen domme hond dus. Eerder een slimme hond.
Volgens mij scheiden volwassen honden calcium uit. Ik heb gelezen dat pups dat niet kunnen, maar ik heb ook wel gelezen dat pups dat wel kunnen. Wat de "waarheid" is weet ik dus niet. Ene A.C Beynen is overigens van mening dat een pup relatief weinig calcium nodig heeft. Wat "relatief weinig" is, dat weet ik dus ook niet...
Kortom, vaagheid. En bij welke leeftijd wordt een pup volwassen? Zijn de geleerden het ook niet over eens.

Mijn conclusie voor mijn voerpatroon is dat ik 'de percentages' zo ongeveer blijf aanhouden. Als ik Sam z'n gang laat gaan konden die er wel eens hEEl anders uit gaan zien ;D.
Door Lizzy
#1626
Ik vrees dat we er dus nooit helemaal uit gaan komen hoe het zit... Maar goed, aangezien mijn honden krijtrotsen poepen van teveel bot (en problemen hebben met het naar buiten werken), ben ik blij dat ik het percentage bot gewoon naar beneden heb gebracht. Ik vond het gewoon opvallend: honden die zo dol zijn op hun bot... Zo'n duidelijke voorkeur....
Groetjes, Lizzy
Door ine
#1627
Net alles zitten lezen, maar heb 1 ding niet gezien!
EEn van mijn reuen weigert nu ook eten!
Mijn oudste teef is nu dekrijp!
Bij de ene reu (alfa) leidt dat tot veel piepen, kwijlen en uiterste alertheid, maar hij zorgt ervoor, dat hij goed op krachten blijft voor de eventuele dekking ;). Bij de jongste (zoon van die teef) tot zielig doen en niet eten!
Het zou dus ook een loopse teef in de nabije omgeving kunnen zijn! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door