Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door SabenJin
#341294
OHOH...SHIT....

Ik had per ongeluk de kippenvleugel helemaal door midden geknipt. Eerst gaf ik de ene helft in de verwachting dat Jin er wel op zou kauwen, nou niet dus!! ze heeft die helft in een keer door geslikt. De 2e helft heb ik maar vastgehouden. Het was even wennen, maar ze begon er op te kauwen. De helft van die helft was op en ik kon hem niet langer meer vast houden dus heb ik los gelaten en dat stukje slikte ze ook zo ineens helemaal door.

Is dit erg? Hier gaat ze morgen echt last van krijgen denk ik of niet??
Door Doedels
#341296
SabenJin schreef: OHOH...SHIT....

Ik had per ongeluk de kippenvleugel helemaal door midden geknipt. Eerst gaf ik de ene helft in de verwachting dat Jin er wel op zou kauwen, nou niet dus!! ze heeft die helft in een keer door geslikt. De 2e helft heb ik maar vastgehouden. Het was even wennen, maar ze begon er op te kauwen. De helft van die helft was op en ik kon hem niet langer meer vast houden dus heb ik los gelaten en dat stukje slikte ze ook zo ineens helemaal door.

Is dit erg? Hier gaat ze morgen echt last van krijgen denk ik of niet??
Volgens mij eet Jin al geruime tijd kvv dus haar spijsvertering is er al op ingesteld. Ze zal de grotere stukjes dus gewoon verteren. Waarschijnlijk merk je er niets van. Het zou kunnen dat Jin morgen wat vastere of juist dunnere poep heeft. Niet schrikken dus ;)
Door Doedels
#341304
SabenJin schreef: maar dat stuk bot dan, wat ze niet heeft stuk gekauwd?
Die ligt op dit moment in haar maagzuur op te lossen. Ik heb lang geleden in mijn opleiding proefjes met maagsap van mensen gedaan en je wilt niet weten hoe agressief dat spul is. Het maagzuur van een hond die vers eet is vele malen sterker. Tegen de tijd dat het stukje bot de dikke darm bereikt is het een vloeibare massa geworden. En mocht het stukje bot om welke reden dan ook onvoldoende verteren, dan hebben hondendarmen de reflex om zich te ontspannen zodat het stukje probleemloos wordt uitgepoept. Maar ik verwacht niet dat je het morgen nog tegenkomt.
Door Lizzy
#341310
Ik moet je eerlijk zeggen dat Brutus er hier 1 keer op kraakt en dan is het SLIK. En de eerste keer stond ik hier een hartverzakking te krijgen....

In feite is het vleugeltje dus te klein voor haar (en ook voor Brutus). Het is de klein en dus krijgen ze niet de neiging om erop te kluiven, terwijl dat natuurlijk wel zou moeten..... Beter geef je dus een groter stuk vleesbot. Bijv. een halve of kwart kip (of eend of konijn ofzo). Ik zou dat met Brutus kunnen doen, maar de financieen houden me tegen (vleugels zijn veel goedkoper als hele kippen). Maar ja goed, bij ons gaat het al een JAREN prima, dus ik maak me er niet druk meer om.
Door SabenJin
#341445
vanochtend heeft Jin het hele botje er weer uitgespuugd. Heel typisch want als ze soms iets van takjes heeft zitten kauwen en doorgeslikt heeft spuugt ze dat ook ' ochtends vroeg uit.

Hopelijk gaat het inknippen vanavond weer wat beter en is het gewoon 1 stuk en kauwt ze er wel op.

Haar ontlasting is verder prima, maar wel wat donker en groenig maar dat kan van de CB komen?
Door dazz
#341452
Lizzy schreef: Ik moet je eerlijk zeggen dat Brutus er hier 1 keer op kraakt en dan is het SLIK. En de eerste keer stond ik hier een hartverzakking te krijgen....
Ik heb gisteren Hannes voor het eerst een kippenvleugel gegeven. Helemaal aan gort geslagen, voor de zekerheid... Ik zag allemaal stukjes bot en dacht: o jee. Hij kreeg hapje voor hapje. Nou ik hoorde het twee keer kraken en verder was het hap slik weg. Maar goed hij begint net. Hij vond het geweldig. De kat kwam toch ook even kijken! Een paar hapjes gegeven. Maar die laat de stukjes bot mooi liggen!
Ik zet wel een nieuw item neer met een vraag over grote honden en kippenvleugels. ;)
Door SabenJin
#341459
de eerste keer ging het goed, maar toen had ik hem niet helemaal door midden geknipt en nu dus per ongeluk wel. Ik probeer het vanavond gewoon nog eens en als het weer heel doorgeslikt wordt stop ik er toch maar mee denk ik.
Ik CB zit genoeg rauw vlees dus daar krijg ze al genoeg van binnen. Dat is echt puur rauw vlees en dat zie je ook.
Door Lizzy
#341500
SabenJin schreef: de eerste keer ging het goed, maar toen had ik hem niet helemaal door midden geknipt en nu dus per ongeluk wel. Ik probeer het vanavond gewoon nog eens en als het weer heel doorgeslikt wordt stop ik er toch maar mee denk ik.
Ik CB zit genoeg rauw vlees dus daar krijg ze al genoeg van binnen. Dat is echt puur rauw vlees en dat zie je ook.
Je hoeft er niet mee te stoppen. Sla de botjes gewoon tot gort of geef iets groters waar ze wel op MOET kluiven! Dat laatste is ook goed voor d'r tandjes (en beter als bullepeesjes).

Je hoeft het natuurlijk ook niet te geven. Als je je er niet fijn bij voelt, geeft het dan inderdaad beter niet.
Door Myr
#341561
Noddy en Duffy eten hier ook vrijwel alleen maar kippenvleugels, van botvlees, omdat ik alle andere dingen toch heel erg langzaam moet opbouwen. Noddy pakt ze keurig een voor een uit zijn bak en kauwt er nadenkend op, soms denk ik dat er wel een groot stuk naar binnen gaat, maar hij kauwt teminste. Bij Duffy geef ik het nog steeds uit de hand, zodat hij de vleugeltjes minimaal in tweeen breekt. Want als ik het zo neer zou leggen, slokte hij het in zijn geheel naar binnen. Ik vind het wel schattig hoe hij het uit mijn hand eet. En er kraakt genoeg, dus er gaan niet hele vleugels naar binnen.
Ik denk dat het even duurt voordat je er aan gewend bent. Ik blijf het nog griezelig vinden.
Laatst gewijzigd door Myr op di 28 jun 2005, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sofie
#341579
Ik geef mijn cocker elke dag kippenvleugels en kippennekken.
In het begin slikte ze de nekjes ook zo ineens dor. Dus hield ik het even vast zodat ze leerder hierop te knagen.
De vleugels knip ik in op de plaats waar het draai (de bochtjes).
Kapotslaan kan je in het begin doen als ze nog niet zo goed kauwt.

In het begin was mijn woefke net als die van jou: zo van...hé moet ik dat eten en hoe begin ik dara in godsnaam aan?? Ik heb haar dan zo wat aangemoedigd, steeds aangegeven zodat ze leerde dat ze dit mag opeten.
Ooks puugde ze het steeds uit omdat het vlees moeilijk stuk ging, ...
Nu gaat dit alles gelijk niets!
Poepen doet ze hier nog steeds goed! Nog niets anders gemerkt (buiten bij mij 1 keer een iets wat kruimelige ontlasting maar daar is het bij gebleven).

Gekookte botten mag je absoluut NIET geven. Deze versplinteren juist wel!
Verde rgaan ze heus niet ruiken door het eten van rauw vlees. In tegen deel: hun adem gaat juist minder ruiken...

Nu als ze het echt volledig blijft doorslikken kan je best grotere botten geven!
Nu zowiezo is het maagzuur van een hond (die versvlees eet) zo sterk dat botten geen schijn van kans hebben!

Sofie.
Door SabenJin
#341679
nou bij jin kwam het toch echt weer omhoog, en het was nog helemaal heel dus totaal niet verteerd.
Door Lizzy
#341682
SabenJin schreef: nou bij jin kwam het toch echt weer omhoog, en het was nog helemaal heel dus totaal niet verteerd.
Joh, hier spugen ze ook wel eens een stukje bot uit als ze het niet goed verteerd hebben! Wees blij. Dat is een natuurlijk bescherming van het lichaam. Daarnaast moet Jin gewoon wennen aan het verteren van bot. Je zou eens kipppennekken kunnen proberen. Die verteren wat makkelijker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door