Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#348612
Ik weet niet of ik moet antwoorden, maar goed. Kijk maar of het je interessert.
Ik probeer zo veel mogelijk hele prooidiermodellen te geven. Ze krijgen al regelmatig een heel konijn incl vacht etc.
Ook de kip krijgen ze zo heel mogelijk, alleen dan is het een kip van de super met wat organen erin. Dus niet helemaal wat ik voor ogen heb nog.
Lam komt er ook nog wel aan.
Het is moeilijk om aan hele dieren te komen die ook betaalbaar zijn. Dus het duurt even om de juiste adresjes te vinden.

Maarrr, de honden van mij eten dus nog niet volgens dit model. Ze eten sowieso nog steeds regelmatig brokken.
Als ik m'n rijbewijs heb dan komt daar verandering in.

Waarom ik het (wil) doe(n) is omdat ik het heel makkelijk vind ;) . Je haalt een beestje uit de vriezer en klaar. Niks geen hakken, malen, kijken naar verhoudingen, maw niet uren in de keuken staan.
Daarnaast lijkt me dat het voeren van hele dieren me de beste manier, of in elk geval een van de beste manieren, van voeren voor het verteringsstelsel van de hond.
Daarnaast vind ik het veiliger een heel dier te geven, dan 'm in stukken te geven. Ik denk dat de vacht/het vel hun maag enigszins beschermt tegen scherpe stukken bot en de darmen (extra) stimuleert. Omdat de honden het dier vaak niet in een keer kunnen opeten zullen ze er minder snel in stikken. Ze moeten eerst goed scheuren, kauwen en/of trekken willen ze er een hap van kunnen eten. Meetal is het stuk dat ze er vanaf hebben gekregen precies groot genoeg voor de hond.
Door hele dieren eten te geven zullen zijn ze ook iets intensiever bezig. Het is wat meer kauwen, trekken en scheuren. Hierdoor worden de tanden lekker schoon en (vooral) ik vind het geweldig om te zien ! :D
Ook niet onbelangrijk is dat de honden er ook van genieten ;)
#348721
Ik voer zoveel mogelijk op deze manier want ik geloof zelf ook niet zo in al die supplementen. Ze krijgen wel af en toe wat biogarde of huttenkase omdat ze dat gewoon heerlijk vinden.

Hele complete kippen, maar ook karkassen en nekken, eieren met schaal, hele vis, zachte botten, organen w.o. hele lamsharten, lappen pens en rund- en lamsvlees, en soms paardenvlees snijdseltjes.
En konijnen lusten ze graag maar dan wel zonder jas.

In de vakantie hadden we een net aangereden dode grijze eekhoorn meegenomen Nou Missy liep er mee rond te paraderen maar eten ....echt niet :-\

Houtduiven (en het liefst die jonge) daarentegen eten ze helemaal op alleen de staartveren en die lange vleugelpennen blijven liggen. De eerste keer geloofde ik mijn ogen niet.

En natuurlijk eendagskuikens. Missy vind ze heerlijk.

In het begin gaf ik wel de gf mixen maar ik vond het zo'n gedoe en soms eten ze gras dus dat moet maar voldoende zijn

En ik merk eigenlijk helemaal geen verschil.
#350192
sylvia schreef: Volgens mij is Gino groot geworden op CB en bibi .
Gino is overgeschakeld toen hij 12 maanden oud was, en hij was nog niet uitgegroeid! ;D Toen woog hij 32 kg, was 67 cm schofthoogte, nu weegt hij 40 kg en is ruim 70 cm hoog.
Laatst gewijzigd door cattystyle op wo 13 jul 2005, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#350654
Lizzy schreef: Begrijp me goed hoor Marieke, dit is niet lullig bedoeld (zeker niet!!), maar dit menu vind ik geen menu 'heel prooi-dier-model'. Het bevat zuivel, fytomix, honing, knoflook, kruiden en dat zijn eigenlijk allemaal dingen die binnen de 'raw feeding club' niet gevoerd worden. Ik denk dat ik dus niet duidelijk was, maar ik bedoel dus eigenlijk een dieet dat er ongeveer bijvoorbeeld zo uit ziet:

Maandag: hele makreel
Dinsdag: heel konijn
Woensdag: lap rundvlees
Donderdag: pens en lever
Vrijdag: lamkarkas
Zaterdag: misschien niks misschien een hele kip
Zondag: hele fazant
Maandag: lap schapenvlees
Dinsdag: lap rundvlees
Woensdag: niks
Donderdag: heel konijn
Vrijdag: 5 hele sardientjes
Zaterdag: geitenkarkas
Zondag: halve kip met wat lever en hart

Verder niks. Geen zuivel. Geen kruiden. Geen groente. Geen knoflook. En de rawfeeders voeren maar 10% bot (kaal).
En wat zou hier het voordeel van zijn?
#350827
EvitaP schreef: Ik weet niet of ik moet antwoorden, maar goed. Kijk maar of het je interessert.
Ik probeer zo veel mogelijk hele prooidiermodellen te geven. Ze krijgen al regelmatig een heel konijn incl vacht etc.
Ook de kip krijgen ze zo heel mogelijk, alleen dan is het een kip van de super met wat organen erin. Dus niet helemaal wat ik voor ogen heb nog.
Lam komt er ook nog wel aan.
Het is moeilijk om aan hele dieren te komen die ook betaalbaar zijn. Dus het duurt even om de juiste adresjes te vinden.

Maarrr, de honden van mij eten dus nog niet volgens dit model. Ze eten sowieso nog steeds regelmatig brokken.
Als ik m'n rijbewijs heb dan komt daar verandering in.

Waarom ik het (wil) doe(n) is omdat ik het heel makkelijk vind ;) . Je haalt een beestje uit de vriezer en klaar. Niks geen hakken, malen, kijken naar verhoudingen, maw niet uren in de keuken staan.
Daarnaast lijkt me dat het voeren van hele dieren me de beste manier, of in elk geval een van de beste manieren, van voeren voor het verteringsstelsel van de hond.
Daarnaast vind ik het veiliger een heel dier te geven, dan 'm in stukken te geven. Ik denk dat de vacht/het vel hun maag enigszins beschermt tegen scherpe stukken bot en de darmen (extra) stimuleert. Omdat de honden het dier vaak niet in een keer kunnen opeten zullen ze er minder snel in stikken. Ze moeten eerst goed scheuren, kauwen en/of trekken willen ze er een hap van kunnen eten. Meetal is het stuk dat ze er vanaf hebben gekregen precies groot genoeg voor de hond.
Door hele dieren eten te geven zullen zijn ze ook iets intensiever bezig. Het is wat meer kauwen, trekken en scheuren. Hierdoor worden de tanden lekker schoon en (vooral) ik vind het geweldig om te zien ! :D
Ook niet onbelangrijk is dat de honden er ook van genieten ;)
Hee hartstikke bedankt! Boeiend! Ik zou het wel heel leuk vinden als je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. Want zo zou ik dus graag weten hoe je deze manier van voeren vindt als je dat bijv. 1/2 a 1 jaar gedaan hebt!
#350828
Wil schreef: Ik voer zoveel mogelijk op deze manier want ik geloof zelf ook niet zo in al die supplementen. Ze krijgen wel af en toe wat biogarde of huttenkase omdat ze dat gewoon heerlijk vinden.

Hele complete kippen, maar ook karkassen en nekken, eieren met schaal, hele vis, zachte botten, organen w.o. hele lamsharten, lappen pens en rund- en lamsvlees, en soms paardenvlees snijdseltjes.
En konijnen lusten ze graag maar dan wel zonder jas.

In de vakantie hadden we een net aangereden dode grijze eekhoorn meegenomen Nou Missy liep er mee rond te paraderen maar eten ....echt niet :-\

Houtduiven (en het liefst die jonge) daarentegen eten ze helemaal op alleen de staartveren en die lange vleugelpennen blijven liggen. De eerste keer geloofde ik mijn ogen niet.

En natuurlijk eendagskuikens. Missy vind ze heerlijk.

In het begin gaf ik wel de gf mixen maar ik vond het zo'n gedoe en soms eten ze gras dus dat moet maar voldoende zijn

En ik merk eigenlijk helemaal geen verschil.
Hoi Wil,

Waar merk je geen verschil mee? Voerde je voorheen anders? En zo ja, hoe?

Ik zet mijn lijstje vragen van de eerste pagina er nog ff neer:

* Hoe lang voer je al zo?
* Heb je altijd al zo gevoerd of ben je 'anders begonnen'?
* Zo ja (ben je anders begonnen), hoe anders?
* Wat zijn de grootste verschillen die je merkt (als je hiervoor anders hebt gevoerd)?
* Bevalt deze methode en zo ja, waarom?
#351253
Hoi,

Ik ben ''aders''begonnen met Bibi en af en toe een kippennek ruim 2.5 jaar geleden maar al heel snel overgestapt naar part-time barfen met gf mix en af en toe bibi of duck en ook wel eens smuldier.

Na 1 jaar ben ik op de huidige manier gaan voeren dus 1.5 jaar geleden maar met gf mix.

Nu geef ik sinds vorig jaar geen gf mix meer en ik merk dus geen verschil tussen wel of geen gf mix.

De grootste verschillen tussen het ''anders'' voeren en de manier waarop ik nu voer zijn volgens mij dat Sallylveel last had van overgevoeligheid o.a. voor gras, en een lelijke vacht. Nu is haar vacht veel beter geworden en van de overgevoeligheid heeft ze dit jaar voor het eerst helemaal geen last gehad. Ze heeft voor het eerst haar op de binnenkant van haar poten en haar buik en borst deze zomer.

Wil
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door