Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#324581
Go Lizzy Go!!
Applause Applause smiley doetutniet 8)
Afbeelding (net effe van eva gepikt ;))
Laatst gewijzigd door mahuni op di 24 mei 2005, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#324583
Lizzy schreef: Tom Lonsdale heeft daar een heel goed boek over geschreven "Raw Meaty Bones". Zijn website http://www.rawmeatybones.com doet het helaas even niet.

Maar goed, kortweg zijn er drie aspecten waarom ik van mening ben dat een hond vers/rauw vlees nodig heeft, onder andere voor zijn gebit.

Ten eerste is daar de zuurgraad van rauw vlees. Vlees maakt zuur. Vlees heeft een verzurend effect op het lichaam en de bek van de hond. Door dit verzurend effect zal tandplak zich niet gemakkelijk omzetten tot tandsteen. Om het heel simplistisch uit te drukken: zuren lossen op. Lossen bacterieen op (plak) en lossen beginnende verstening op.

Ten tweede is daar het effect dat koolhydraten (en dus vooral granen) hebben op het gebit van de hond. Het koekt aan. Aan het gebit. Er vormt zich plak. Dit zie je met brokken en dit zie met zelf samengestelde voeding die veel koolhydraten/granen bevat. Simpelweg maakt vlees het gebit schoon en koolhydraat maakt het gebit vuil.

Deze twee redenen zijn ook de reden waarom het gebit van de gemiddelde versvlees hond veel minder vuil is als dat van een brokkenhond.

Ten derde is natuurlijk het reinigende effect van lappen vlees en botten. Kijk, wanneer een hond een vuil gebit krijgt (door het eten van ongeschikte voeding), ontstaan er pockets. Dat zijn ruimtes tussen de tanden/kiezen en het tandvlees. Daar hoopt zich vuil op en bij alkalische voeding veranderd dit vuil in plak en daarna in steen (het 'versteend'). Nu heeft de ene hond hier sowieso meer last van als de andere hond. De ene hond heeft van zichzelf meer zuur speeksel als de andere hond - er zijn om die reden ook honden die ondanks versvlees toch vuilere gebitten krijgen. Bij mensen is dit overigens ook het geval. Je hebt mensen met een zuur speeksel: veel gaatjes en weinig tandsteen en mensen met alkalisch speelsel: weinig gaatjes en veel tandsteen - ook even heel simplistisch gesteld. Maar goed, geef je deze tandplak/tandsteen-gevoelige honden dan ook nog eens brokken of koolhydraatrijk eten: dan weet je helemaal niet wat je mee maakt! Ook deze gevoelige gebitten houd je het best op BARF.

Maar goed, op terug te komen op het vuil dat zich ophoopt: er is maar 1 echt goede manier om ervoor te zorgen dat vuil geen kans krijgt zich op te hopen en om ervoor te zorgen dat er zich geen pockets vormen: dat is het eten van rauwe/geschikte, dus zachte botten. Er is maar een goede manier om vuil te verwijderen en dat is (wederom) rauwe/geschikte en dus zachte botten. De tand/kies van de hond zakt in het vlees (alwaar de tand/kies dus in aanraking komt met voeding die een verzurende en dus oplossende werking heeft) en zakt in het zachte bot. Tot en met het tandvlees. Op deze manier vindt er dus de allerbeste reiniging van tanden en kiezen plaats.
Heel goed! ;) Je zou een boek moeten schrijven.
Is dit niet iets om te bewaren in de bieb?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#324613
sylvia schreef: Ik verbaas me echt over deze reactie, dit weerlegt werkelijk alles wat je op bepaalde sites zegt over gezonde voeding voor honden.
Hihi, heb ik nu afgedaan?
Ik kijk graag verder dan mijn neus lang is en ik heb ook te maken met zieke dieren die soms een andere dan gewone behandeling vragen.
Bovendien zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Volgende generaties zijn niet van belang omdat deze mensen niet met dieren fokken. Zij vinden dat er meer dan genoeg dieren op deze wereld zijn.

Ik heb ook mensen in de praktijk die vegetarisch/veganistisch voeren en ik denk dat zelfgemaakt vegetarisch veel beter is dan vegetarische brokken en dus wil ik er meer van weten.

Ik moest alleen even lachen om jullie reacties. De felheid ervan.
Door amber2
#324615
Dankjewel!
Dat van de invloed van de pH-waarde van het voer (zuur of basisch milieu cre-erend) en van het effect van koolhydraten had ik al wel van gehoord. Tandsteen bestaat neem ik aan voor een groot deel uit calcium en andere mineralen? Dan is het inderdaad ook wel heel logisch dat dit in een zure omgeving niet neer kan slaan door reacties die het zuur aangaat met de negatieve ionen toch? Of werkt het heel anders? En nu je het over die pockets heb, weet ik dat ik daar ook wel van gehoord heb bij mensen. Dat wordt dan toch maar minimaal 1 keer in de week een rauw bot geven aan onze honden naast kvv (1 van onze honden heeft wat last van tandsteen dus hopelijk helpt dat). Welke botten zijn het meest geschikt om het gebit te reinigen? Of werkt een penslap even goed? (of kan ik dan beter bij een andere threat kijken...)
Door amber2
#324620
Ja, ik verbaasde mij ook een beetje over de boosheid die ik hoorde in veel reacties... Ik ga me ook zeker nog verder orienteren over zelfgemaakte vegetarische/veganistische voeding, wil toch wel weten wat het nu precies inhoudt en wat de effecten zijn op de gezondheid.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#324702
Hitam schreef: Hihi, heb ik nu afgedaan?
Wat is dat weer voor een rare vraag ::)

Ik kijk graag verder dan mijn neus lang is en ik heb ook te maken met zieke dieren die soms een andere dan gewone behandeling vragen.
Bovendien zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Volgende generaties zijn niet van belang omdat deze mensen niet met dieren fokken. Zij vinden dat er meer dan genoeg dieren op deze wereld zijn.
Ik denk dat Barfplaats vol zit met mensen die veel verder kijken dan hun neus lang is , en ik denk niet dat je een voeding die speciaal samengesteld moet worden om de gebreken in een dier op te vangen kunt voordragen als een goede voeding voor de gezonde soortgenoten.
En om je dier nou degeneratief voer te verstrekken omdat je niet wilt fokken , omdat er naar jou idee toch al dieren teveel zijn.....tja daar heb ik eigenlijk geen woorden voor, en ik vind zo iemand eigenlijk geen huisdier waardig.
Ik heb ook mensen in de praktijk die vegetarisch/veganistisch voeren en ik denk dat zelfgemaakt vegetarisch veel beter is dan vegetarische brokken en dus wil ik er meer van weten.
Ik denk ook dat zelf gemaakt vegetarisch beter is dan vegetarische brokken, voor een hond met dierlijk eiwit allergie of voor je paard of konijn, mensen die hun carnivoor niet respecteren in zijn essentie maar hem dwingen te overleven op herbivorenvoer hadden misschien beter een huisdier kunnen aanschaffen die beter bij hun past zoals bv een konijn.
Ik moest alleen even lachen om jullie reacties. De felheid ervan.


O, wat vreemd dat je daar nooit om moet lachen als het om pedigree pal gaat ::)
Laatst gewijzigd door sylvia op di 24 mei 2005, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#324704
amber2 schreef: Ja, ik verbaasde mij ook een beetje over de boosheid die ik hoorde in veel reacties... Ik ga me ook zeker nog verder orienteren over zelfgemaakte vegetarische/veganistische voeding, wil toch wel weten wat het nu precies inhoudt en wat de effecten zijn op de gezondheid.
Ga je die effecten op je eigen hond uitproberen?
Door amber2
#324706
In de eerste instantie niet natuurlijk, dan moet ik wel heel zeker weten dat het verantwoord is. En als ik ook maar enigzins een verslechtering in hun conditie op zou merken als ik het ooit eens zou proberen, zou ik natuurlijk direct stoppen. Lijkt me logisch! ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#324707
amber2 schreef: In de eerste instantie niet natuurlijk, dan moet ik wel heel zeker weten dat het verantwoord is. En als ik ook maar enigzins een verslechtering in hun conditie op zou merken als ik het ooit eens zou proberen, zou ik natuurlijk direct stoppen. Lijkt me logisch! ;)
ik ken hele volkstammen honden die het schijnbaar heel goed doen op bonzo,pedigree,what ever welke brok of blik, mijn punt is hier dat je er toch van overtuigd bent dat dit geen goed voer is, maar die honden doen het ook "goed" tenminste volgens hun baasjes dan
Door amber2
#324811
Ja, maar die mensen weten niet hoeveel beter de honden het zouden doen op barf, en dat weet ik voor onze honden wel! En ik let natuurlijk op veel meer dan alleen vachtconditie, ook op bespiering, activiteit, gebit, huid,ontlasting/spijsvertering, oren (ivm ontsteking) enz. enz. Dan kan je echt binnen een maand het effect van een nieuwe voeding zien omdat ze niet eerst een reinigingsperiode hebben en omdat ik ook de ervaring heb dat dieren (en mensen) die gezond eten veel eerder het effect merken wanneer iets ongezonds eten dan dieren/mensen die altijd al erg ongezond aten. Die laatsten zijn al zo vervuild dat het lichaam al niet meer reageert op nog wat extra vervuiling erbij. Totdat het ineens teveel is en dan heb je 'plotseling' kanker oid.
Door Lizzy
#324819
Hitam schreef: Wim, mijn voormalige collega in Amsterdam, heeft een aantal honden met zeer ernstige huidproblemen, die helemaal nergens op reageerden, goed gekregen met een macrobiotisch, vegetarisch dieet. Met allerlei soorten bonen, granen en zeewier enzo. Heb het recept nog wel ergens liggen.
Kan dus nooit echt zo vreselijk zijn.
Overigens krijg ik helemaal niet de indruk dat Wim de Leeuw vindt dat je dit vegetarische dieet tot in de lengte van dagen aan je hond moet geven. Ik zie dit:

"Bij honden, die ondanks vers vlees voeding toch jeuk en irritatie blijven houden, moet het HAM dieet gegeven worden. Overgevoeligheid voor dierlijk eiwit ontstaat vaak als gevolg van verteringsproblemen, die een ´lekkende´ darmwand veroorzaken, waardoor het afweer apparaat in de war gebracht wordt. Met behulp van het HAM menu kunnen we het afweerapparaat weer gaan ´herprogrammeren´ ten einde in een balanssituatie te komen. Het HAM dieet is samengesteld uit 100% plantaardige grondstoffen die allemaal biologisch geteeld zijn".

En dan dit:

"Hierna voorzichtig dierlijke eiwitbronnen introduceren zoals vis, kip etc. (elk 2 weken), om te kijken of er tolerantie is".

Dus nee, zo vreselijk is het recept niet, maar het is volgens mij niet bedoeld om je hond/kat zo te blijven voeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 mei 2005, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#324827
amber2 schreef: Ja, maar die mensen weten niet hoeveel beter de honden het zouden doen op barf, en dat weet ik voor onze honden wel! En ik let natuurlijk op veel meer dan alleen vachtconditie, ook op bespiering, activiteit, gebit, huid,ontlasting/spijsvertering, oren (ivm ontsteking) enz. enz. Dan kan je echt binnen een maand het effect van een nieuwe voeding zien omdat ze niet eerst een reinigingsperiode hebben en omdat ik ook de ervaring heb dat dieren (en mensen) die gezond eten veel eerder het effect merken wanneer iets ongezonds eten dan dieren/mensen die altijd al erg ongezond aten. Die laatsten zijn al zo vervuild dat het lichaam al niet meer reageert op nog wat extra vervuiling erbij. Totdat het ineens teveel is en dan heb je 'plotseling' kanker oid.
Maar wat is jouw idee erover dat je jouw ideeen over hoe de natuur inelkaar zou moeten steken wil opdringen aan je kat, de carnivoor pur sang ?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#324923
sylvia schreef: O, wat vreemd dat je daar nooit om moet lachen als het om pedigree pal gaat ::)
:D Ik lach wat af op dit forum.
Als mensen geen vers willen voeren maar brokken dan accepteer ik dat ook als een gegeven. Mits het een bewuste keuze is.
Ik denk dat je mensen in hun waarde moet laten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#324927
sylvia schreef: Maar wat is jouw idee erover dat je jouw ideeen over hoe de natuur inelkaar zou moeten steken wil opdringen aan je kat, de carnivoor pur sang ?
Het is niet het idee hoe de natuur in elkaar zou moeten steken maar wat de mensheid ervan gemaakt heeft.

Het is het principe zo min mogelijk leed en schade te veroorzaken.

Nogmaals: het is mijn standpunt niet, maar ik begrijp het wel heel goed en heb er respect voor.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#324928
Hitam schreef: :D Ik lach wat af op dit forum.
Als mensen geen vers willen voeren maar brokken dan accepteer ik dat ook als een gegeven. Mits het een bewuste keuze is.
Ik denk dat je mensen in hun waarde moet laten.
Ik geloof niet dat het daarom ging in deze discussie maar dat het erom gaat of je je carnivoor in zijn waarde laat.
In het dagelijkse leven zal het mij een worst zijn wat mensen hun honden voeren, maar als je op dit forum over voeding komt die indruist tegen alles waar dit forum voor staat dan geef ik daar wel mijn mening over.
Ik vind het eigenlijk te triest voor woorden dat jij dan alles zo humoristisch schijnt te vinden hier.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 25 mei 2005, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door