Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#340226
oebaya schreef: Twijfel nog tussen Apeldoorn en Engeland, daar komt hij nl. ook en zijn verhaal is daar wat anders, omdat hij het verhaal dat hij in Nederland komt houden, daar vorig jaar al heeft afgestoken.
gr.
Nicolette
Ben je daar toen ook geweest?
Door oebaya
#340791
sylvia schreef: Ben je daar toen ook geweest?
Helaas niet, maar ik weet wat de inhoud van zijn verhaal daar is geweest, omdat er een video van te verkrijgen is. Nu komt hij in Engeland praten over emoties, intelligentie en gedrag van honden.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door sylvia
#341169
oebaya schreef: Helaas niet, maar ik weet wat de inhoud van zijn verhaal daar is geweest, omdat er een video van te verkrijgen is. Nu komt hij in Engeland praten over emoties, intelligentie en gedrag van honden.
gr.
Nicolette
Ja dan snap ik dat je liever daar heen gaat, dat zou ik dan ook liever doen. Als je daar heengaat .....verslagje ??
Door willieD
#341451
Timmy schreef: Van die hoektanden is ook logisch... wolven gebruiken die om hun prooi te doden en in stukken te scheuren. Dat zie ik een hond niet echt doen... dus die tanden raken in onbruik. ::)

Gr.
Linda
sommige honden niet nee, maar ik ken er genoeg die het nog wel doen
degeneratie van gebit wil nog niet zeggen dat honden niet kunnen eten wat ze moeten eten.
ze eten als hond maar eten voedsel wat alle hondachtigen eten
en kunnen eten..van afval,hele dieren enz.
net zoals een koe al eeuwen gras is blijven eten [als die van de boer tenminste geen troep voorgeschoteld krijgt]
Door dazz
#361956
Timmy schreef: Van die hoektanden is ook logisch... wolven gebruiken die om hun prooi te doden en in stukken te scheuren. Dat zie ik een hond niet echt doen... dus die tanden raken in onbruik. ::)

Gr.
Linda
Zou dat niet een teken zijn van domesticatie? Het was niet meer nodig omdat de mens ze een maaltje voorschotelde. Maar zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat je het honden weer kunt aanleren? Ik bedoel, jagen doen ze ook niet allemaal. Maar ik geloof dat alle honden het wel in zich hebben.
Volgens mij behoren jagen en prooi verscheuren bij de opvoeding van een wolf of leeuw of enig ander roofdier. Dus denk ik dat je het een hond zou kunnen leren. (Hoewel we in deze maatschappij geen jagende honden kunnen gebruiken.)
Trouwens, ik lees hier regelmatig dat "mijn hond scheurde heerlijk aan zijn pens/vlees e.d.". Dat zegt toch genoeg?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#362225
dazz schreef: Zou dat niet een teken zijn van domesticatie?
Ja inderdaad. Darwin schrijft over domesticatie dat eerst de lichaamsgrootte afneemt, oren gaan hangen, kaken worden korter, tanden worden kleiner en hersens ook.
Door henneke
#362251
ok ik werp me erin , wat ik denk dat er bij het gebit van de honden is gebeurd is hetzelfde als bij het gebit van de mensen , leg de tanden van een neandertaler maar eens naast ons gebit de verschillen zullen zichtbaar zijn.
de neandertaler had zijn tanden veel meer in gebruik als wij nu, zo is het bij honden/wolven ook gegaan neem ik aan , wat je niet nodig hebt wordt vanzelf iedere generatie minder.
het leuke van dit gegeven is dat het omgekeerd ook weer kan werken dus wat steeds meer nodig is wordt sterker in de loop van de jaren .
wat mij nou zou interesseren is het volgende, als je nou generaties lang zou fokken met honden die barfen zouden dan de gebitten van die groep nakomelingen weer langzaam maar zeker meer op die van de wolf gaan lijken?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#362287
henneke schreef:wat mij nou zou interesseren is het volgende, als je nou generaties lang zou fokken met honden die barfen zouden dan de gebitten van die groep nakomelingen weer langzaam maar zeker meer op die van de wolf gaan lijken?
Dat is een interessant gegeven :D
Door amber2
#362392
Maar werkt zo'n verandering in lichaamsbouw/kenmerken niet via natuurlijke selectie? Dus dat de wolven met het sterkste gebit gewoon meer kans hebben op overleven en dus meer nakomelingen krijgen? Zoiets hebben wij natuurlijk niet nu bij onze honden.
Door Mevroi Kruim
#362393
Hangt er vanaf waar je op selecteert, en of er voldoende variatie in gebitsformaat aanwezig is in de groep waarmee je fokt.
Als je alleen op formaat kiezen/tanden selecteert en steeds fokt met de dieren met het grootste gebit zul je waarschijnlijk zeer snel resultaat zien. Alleen, hoe de rest van de hond eruit zal zien .... als je daar namelijk geen rekening mee houdt met fokken kun je vreemde dingen tegenkomen ;D

Als je seelcteert op honden die succesvol barfen, dus hele prooidieren aankunnen en geen stofwisselingsproblemen hebben op deze voeding, maar niet specifiek op gebit selecteert zou het kunnen dat het gebit weer meer 'wolf'achtig wordt, maar het zal langzaam gaan. Het hangt ervan af hoe hard het gebit nodig is om succesvol te barfen en dus in jouw fokprogramma opgenomen te worden.
Als dieren die prima barfen met een relatief klein gebit ook meedoen zal er denk ik geen verandering optreden.
Alleen als een relatief groot gebit nodig is om te kunnen barfen selecteer je daar op bij het fokken en zal het dus langzaamaan groter worden in de fokpopulatie.
Door Lil
#364038
Hoezo eten als een wolf. Ze krijgen veel meer groenten dan een wolf en veel zachtere botten en ons vlees is al in kleine stukken voorgeschoteld en soms zelfs gemalen of zonder bot. Dit is echt niet te vergelijken met de wolf. Wel is het veel beter dan brokken, aangezien daarin alle voedingsstoffen eerst kapot worden gemaakt en dan weer kunstmatig worden toegevoegd. Ik kook voor mezelf ook "gezond" en eet niet elke dag kant en klaar maaltijden, dus de hond krijgt dat ook niet elke dag.

Even over fokken gesproken, drie mensen bij onze hondenvereniging hebben een pup van een vrouw die al jaren barft en fokt met deze honden (zij heeft nooit brokken gevoerd en haar ouders ook nooit, deze fokten ook al). Deze honden (twee die ik ken al lang volwassen, eentje een erg jong pupje) hebben een veel beter, sterker en groter gebit dan honden van hetzelfde ras van een andere fokker. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van (natuurlijke) selectie. Als de hond zijn kiezen niet nodig heeft, is een sterk gebit ook niet meer essentieel.
Door Mevroi Kruim
#364370
Lil schreef: Hoezo eten als een wolf. Ze krijgen veel meer groenten dan een wolf en veel zachtere botten en ons vlees is al in kleine stukken voorgeschoteld en soms zelfs gemalen of zonder bot. Dit is echt niet te vergelijken met de wolf. Wel is het veel beter dan brokken, aangezien daarin alle voedingsstoffen eerst kapot worden gemaakt en dan weer kunstmatig worden toegevoegd. Ik kook voor mezelf ook "gezond" en eet niet elke dag kant en klaar maaltijden, dus de hond krijgt dat ook niet elke dag.

Even over fokken gesproken, drie mensen bij onze hondenvereniging hebben een pup van een vrouw die al jaren barft en fokt met deze honden (zij heeft nooit brokken gevoerd en haar ouders ook nooit, deze fokten ook al). Deze honden (twee die ik ken al lang volwassen, eentje een erg jong pupje) hebben een veel beter, sterker en groter gebit dan honden van hetzelfde ras van een andere fokker. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van (natuurlijke) selectie. Als de hond zijn kiezen niet nodig heeft, is een sterk gebit ook niet meer essentieel.
Het gaat hier dacht ik over barf-honden, en die eten als het goed is geen gemalen of kleingesneden vlees maar hele lappen en botten. En al dan niet groente, er zijn ook mensen die geen groente voeren.
Van 'natuurlijke' selectie is bij huishonden maar zeer beperkt sprake, alleen bij echt lethale afwijkingen waarbij de hond niet de reproductieve leeftijd bereikt. Voor de rest is er uitsluitend selectie door de mens.
DIe grote gebitten zijn ofwel het resultaat van selctie door de fokker op gebitten die kunnen barfen (zie eerder), of het barfen en dus stevig gebruik van het gebit leidt tot sterkere groei van de tanden en kiezen, of het is simpelweg toeval.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 05 aug 2005, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door