Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#19326
Hi Roger,

Maar een hond kan beta caroteen omzetten tot vitamine A en een kat kan dat niet. Dus, wel of niet gepureerd of gekookt: een hond kan dat, een kat niet. Toch?

Groetjes, Lizzy

Oh, ik vond ook nog dit:

Felines on the other hand have evolved as true carnivores, unable to synthesize essential nutrients from plant matter (unlike humans or dogs) These include the amino acids Taurine and Arginine, and the fatty acid Arachidonic Acids as cats can not de-saturate polyunsaturated fatty acids (vegetable oils), as well as vitamin A, which the cat can not convert from Beta carotene.
#19327
(hetgeen natuurlijk niet zegt dat een hond deze stoffen uit plantaardig materiaal zou mOEten halen - kan net zo goed uit dierlijke voedingsmiddelen, toch?).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 okt 2003, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#19329
<<hetgeen natuurlijk niet zegt dat een hond deze stoffen uit plantaardig materiaal zou mOEten halen - kan net zo goed uit dierlijke voedingsmiddelen, toch?<<

Lizzy , als het zo is dat een hond uit onbewerkte rauwe groentes niks kan uithalen waar ie iets aan heeft dan is ie voor mij ook een "obligate" carnivoor.

Dan zou ie ook niet kunnen overleven in de vrije natuur vermits er daar niet voor hem gekookt, geblancheerd of gepureerd word, en wat is ie dan? obligaat of niet obligaat?

Waar zit ik verkeerd?

Gr.
Roger.
Door roger
#19332
<<
(hetgeen natuurlijk niet zegt dat een hond deze stoffen uit plantaardig materiaal zou mOEten halen - kan net zo goed uit dierlijke voedingsmiddelen, toch?). <<

Ook al , bijvoorbeeld dat vlies achter het oog van een konijn zit volgens Juliette tjokvol vitamine A.

Gr.
Roger.
#19338
roger schreef: <<hetgeen natuurlijk niet zegt dat een hond deze stoffen uit plantaardig materiaal zou mOEten halen - kan net zo goed uit dierlijke voedingsmiddelen, toch?<<

Lizzy , als het zo is dat een hond uit onbewerkte rauwe groentes niks kan uithalen waar ie iets aan heeft dan is ie voor mij ook een "obligate" carnivoor.

Dan zou ie ook niet kunnen overleven in de vrije natuur vermits er daar niet voor hem gekookt, geblancheerd of gepureerd word, en wat is ie dan? obligaat of niet obligaat?

Waar zit ik verkeerd?

Gr.
Roger.
Hoi Roger, ik zeg niet dat je ergens verkeerd zit.

Maar het feit dat een hond zijn benodigde voedingsstoffen ook uit plantaardig materiaal kan halen (een wolf kan overigens geen vitamine A maken uit beta caroteen) en het feit dat een wolf wel eens iets plantaardigs eet (al is het weinig), zou kUnnen zeggen dat een hond ook plantaardige voedingsstoffen gegeven kan worden waar hij toch wat nuttigs uit haalt.

Ik wil niet persee aantonen dat een hond wel of geen 100% carnivoor is, ik wil er maar mee zeggen dat een hond iets nuttigs kan halen uit planten.

In dat opzicht vond ik het wel aardig gevonden dat deze schrijver de hond tussen de diereter en omnivoor in staat. Natuurlijk is dat niet zo, een hond is een carnivoor, maar blijkbaar kan deze carnivoor nuttige stoffen halen uit plantaardig materiaal. Een kat kan dat dus niet. Daarmee wil ik dus niet betwisten dat een hond een carnivoor is. Maar strikt gezien is een hond dus een carnivoor die op plantaardige voedings ZOU kunnen overleven. Volgens mij kan een wolf dat overigens niet. Subtiele verschil is dus al de conversie van beta caroteen. Neemt overigens niet weg dat een hond ook niet super goed is in het omzetten van beta caroteen tot vitamine A.....

Maar goed, door dit soort dingen twijfel ik zelf nog steeds of het een goed idee is om een hond te voeren met louter prooidieren. Of dat je ze moet voeren als een wolf. Ik ben daar nog niet uit. Ik denk zelf dat het niet bliksemsveel uitmaakt of je af en toe iets aan de hond geeft dat een wolf niet eet. Neem gepureerde groente, granen, tafelrestjes....

Ik denk dat we misschien eens moeten kijken naar de verschillende discussie punten...

Volgens mij kunnen katten en honden exact dezelfde dingen eten. Dat wil zeggen: prooidieren. Maar, een hond is (inmiddels?) in staat om benodigde voedingsstoffen ook te halen uit plantaardige voedingsmiddelen. De kat niet. Komt dat omdat zij beide louter carnivoor zijn, met verschillende stofwisselingssystemen, verteringssystem, etc. of komt dat omdat een hond anders geevalueerd is als de kat?

Soms vraag ik mij ook wel eens af: is een hond 100% te vergelijken met een wolf? Als voorbeeld neem ik dan toch maar weer dat een hond beta caroteen kan omzetten naar vitamine A en een wolf kan dat niet. Evolutie? Of verschillende diersoorten? Met dat soort dingen loop ik dus regelmatig te stoeien in mijn hoofd!

Nu kan ik Mech wel nemen als mijn bijbel voor honden, maar in hoeverre vergelijk ik dan een een Golden Delicious met een Jonathan - beide appels en toch ze smaken anders. Een wolf eet geen maaginhoud (waarom? Ik weet het niet! Vind hij het niet te eten? Heeft hij het niet nodig? Waarom eten ze het soms wel? Honger?, een hond is er dol op....).

Ohhh, ik geloof dat ik eten voor de honden ga maken! Ik ben weer ZO vaag vandaag! ;D

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 okt 2003, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#19348
<<Volgens mij kan kunnen katten en honden exact dezelfde dingen eten. Dat wil zeggen: prooidieren. Maar, een hond is (inmiddels?) in staat om benodigde voedingsstoffen ook te halen uit plantaardige voedingsmiddelen.<<


Lizzy, dan is mijn volgende vraag moeten die planten dan gekookt of gepureerd zijn?

Gr.
Roger



Gr.
Roger.
#19369
Hoi Roger, geraspt, gekookt of gepureerd. Maar ik begrijp niet waar je naar toe wilt. Een kat kan niet veel met gepureerde groente. En een wolf kan nog steeds geen vitamine A uit beta caroteen halen.
Groetjes, Lizzy
Door roger
#19374
>>Hoi Roger, geraspt, gekookt of gepureerd. Maar ik begrijp niet waar je naar toe wilt. >>


Ok dat komt wel !

De groentes moeten dus bewerkt zijn.

Stel nu dat je hond morgen in een groot gebied terecht komt waar hij moet leven van wat ie kan pakken.
Er is een overvloed aan konijnen, fazanten, reeen, hazen , van alles en nog wat.


Wat zal ie dan doen en waar zal ie dan van leven? en kan hij nog wel overleven want hij heeft geen voorbewerkte groene planten, wel hele?


Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op do 30 okt 2003, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#19381
<< de "voorbewerkte" groenten granen en zaden uit de maag en darmen van zijn prooidieren ?
is maar een wilde gok hoor ;D<<

Karin,

Ik weet niet hoe dat zit bij andere honden, maar als mijn honden pensinhoud eten, en die eten ze soms héél gretig en soms helemaal niet, dan komen die stukken plantenmateriaal van die pensinhoud er helemaal terug uit langs achter.

Dus mijn honden zouden daar weinig of niks uithalen denk ik.

gr.
Roger.
#19382
Hoi Roger, ja, een hond kan prima overleven van deze prooidieren! (tenzij hij ze niet kan vangen ;D). Zonder groente.

Ik zeg ook niet dat groente of granen een vereiste is. Ik zeg dat een hond daar iets uit kan halen (als wij het bewerken). De vraag is voor mij dus: moet je een hond louter konijnen, fazanten, etc. geven, of kun je ook vlees, botten, eieren, gemalen groente en geweekte of gekookte granen geven? Want, de meeste hele dieren die ik kan kopen, bevatten geen maag en darmen meer...

Ik zit aan iets anders te denken. Mech zegt dat een wolf geen maaginhoud eet. Maar, eet een wolf een konijn of fazant in z'n geheel op, of spuugt hij de maag of darm uit? Wat zit er in de maag en darmen van een konijn? Mijn honden zijn bijvoorbeeld dol op konijnen keutels! Het is natuurlijk maar een heel klein maagje, die van het konijn, maar toch.... Haalt een carnivoor dan misschien toch iets uit de maag/darminhoud van zijn meestal herbivore prooidier? Van de kleine prooidieren? Of niet? (ook de kat dus).

Goed, resume: ik denk dat een hond zonder groente en graan en zuivel kan dan. Ik denk dat hij NIET zonder vlees en botten kan. Met andere woorden: een hond is een carnivoor, daar hoef je me niet van te overtuigen ;D.

Vraag blijft voor mij: is een hond 100% wolf? Zo ja, waar komen dan toch die subtiele verschillen vandaan? En een andere vraag blijft: hoe komt het toch dat een echte carnivoor iets goeds kan halen uit groente en granen? (ook al worden ze dan door ons bewerkt - blijft een feit dat een kat er minder mee kan). Dat interesseert me....

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 okt 2003, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#19384
Lizzy schreef: Hoi Roger, ja, een hond kan prima overleven van deze prooidieren! (tenzij hij ze niet kan vangen ;D). Zonder groente.

Ik zeg ook niet dat groente of granen een vereiste is. Ik zeg dat een hond daar iets uit kan halen (als wij het bewerken). De vraag is voor mij dus: moet je een hond louter konijnen, fazanten, etc. geven, of kun je ook vlees, botten, eieren, gemalen groente en geweekte of gekookte granen geven? Want, de meeste hele dieren die ik kan kopen, bevatten geen maag en darmen meer...

Ik zit aan iets anders te denken. Mech zegt dat een wolf geen maaginhoud eet. Maar, eet een wolf een konijn of fazant in z'n geheel op, of spuugt hij de maag of darm uit? Wat zit er in de maag en darmen van een konijn? Mijn honden zijn bijvoorbeeld dol op konijnen keutels! Het is natuurlijk maar een heel klein maagje, die van het konijn, maar toch.... Haalt een carnivoor dan misschien toch iets uit de maag/darminhoud van zijn meestal herbivore prooidier? Van de kleine prooidieren? Of niet? (ook de kat dus).

Goed, resume: ik denk dat een hond zonder groente en graan en zuivel kan dan. Ik denk dat hij NIET zonder vlees en botten kan. Met andere woorden: een hond is een carnivoor, daar hoef je me niet van te overtuigen ;D.

Vraag blijft voor mij: is een hond 100% wolf? Zo ja, waar komen dan toch die subtiele verschillen vandaan? En een andere vraag blijft: hoe komt het toch dat een echte carnivoor iets goeds kan halen uit groente en granen? (ook al worden ze dan door ons bewerkt - blijft een feit dat een kat er minder mee kan). Dat interesseert me....

Groetjes, Lizzy
intressante vraag lizzy :)
Door roger
#19388
<<Hoi Roger, ja, een hond kan prima overleven van deze prooidieren! (tenzij hij ze niet kan vangen ;D). Zonder groente. <<

Lizzy,

Ja daar wil ik naar toe. in verwilderde staat zou de hond best kunnen leven zonder 10 of 15 % gf mix, dus is het zoals jij en de meeste hier al weten een carnivoor die perfect kan leven van zo kompleet mogelijke prooidieren.

In die verwilderde staat kan hij ook niks met groenten, fruit, planten dus wat is hij daar verplicht te eten ?

Prooidieren toch !

maw. is hij daar geen obligate carnivoor, is dan elke obligate carnivoor geen gewone carnivoor en bestaat dan in de natuur een obligate carnivoor?

Het enige wat ik eigenlijk wil aantonen is dat er volgens mij in de natuur geen verschil is tussen carnivoren en obligate carnivoren . Voor mij zijn het allemaal "tout court " gewone carnivoren.

Maar das mijn persoonlijke mening, en ik had graag eens een link gezien naar een echt wetenschappelijke site waar carnivoren nog eens opdeeld in obligate en niet obligate.

Maar nogmaals , das mijn persoonlijke mening.

Liz, nu denk ik eraan, ik heb persoonlijk een wolvin gekend die leefde op brok, ik heb ook haar pups gezien, hybride, en die gingen ook op brok.
Ze is bijna 9 geworden , hoofdzakelijk op brok.
De wolven bij...kan effe zijn naam (ook een hondenterapeut) niet meer vinden....in de buurt van Breda kregen volgens mij royal canin.

Dus zowel wolf als hond kunnen overleven op brok.(maar hoe ??? ???)



Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op do 30 okt 2003, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#19390
Eens!

Maar Roger (zonder dat ik Mech gelezen heb), een wolf eet toch ook wel eens een besje of een worteltje? Maar daarmee is mijn vraag nog steeds niet beantwoord waarom een hond beta caroteen kan omzetten!

(niet dat ik ze nu onder wil verdelen).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 30 okt 2003, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door