Mijn ervaring is dat het voor wat betreft de te behalen leeftijd niet zoveel uit maakt wat je voert. Er zijn honden die op de grootste troep 16 worden. Moet je dan zeggen: Als ze betere voeding hadden gehad waren ze misschien wel 18 geworden? Dat kun je nooit zeggen. Ook zijn er honden die zeer goed voer krijgen en evengoed maar een jaar of 8 worden. Hoe oud een hond wordt staat volgens mij grotendeels bij de geboorte reeds vast. Wat wél een heel groot verschil maakt is HOE ze oud worden! Is dat onder andere met allerlei huidproblemen, chronische ontstoken oren, allerlei andere lichamelijke- en soms ook geestelijke kwalen dus een slechte gezondheid, of gezond? Dat ligt dus wel degelijk voor een zeer groot deel aan de voeding!!!! Vers is daarbij niet per definitie beter dan brok. Het gaat bij alle voedingsmiddelen om de KWALITEIT en/dus de opneembaarheid door de hond en of hij daarmee alles in de juiste hoeveelheid binnen krijgt, zonder overbodige rommel waar hij niets mee kan maar wat ondertussen wél zijn organisme belast.
Ik ben al 25 jaar beroepsmatig met honden bezig en heb vanaf dag 1 de eigenaren naar de voeding van hun dier gevraagd. Inmiddels moeten dat er naar schatting toch zeker wel zo'n 2000 geweest zijn. Ik denk dat ik mijzelf daarom misschien wel een heel klein beetje een ervaringsdeskundige mag noemen.