Hoi Roger, bedankt voor het antwoord! Goed, ik zou dus wel eens graag exact willen weten wat de puppies eten. Eten de pups het vlees of eten ze eigenlijk alleen botten of eten ze een combi. Ik weet het niet....
Waarom vraag ik me dat af? Omdat ik me gewoon nog steeds niet kan voorstellen dat gerespecteerde (en niet domme) mensen als Kymythy Schultze en Ian B. vast blijven houden aan de 60% botten (50% vlees : 50 bot%) als dit totale onzin zou zijn.
Aan de andere kant heb ik ongelofelijk veel moeite om te geloven dat pups 60% botten naar binnen werken... Dat zou betekenen dat de volwassen wolven zo ongeveer al het spier en orgaanvlees eten en er voor de pup niks anders over blijft als het skelet met wat vleesresten. Ik geloof niet dat dit zo is. Ik geloof niet dat pups opgezadeld worden met het skelet van de prooi. Als dit zo zou zijn, dan krijgt de volwassen hond overigens bijna nul botten binnen, als je begrijpt wat ik bedoel....
Dus, ik zit met een dilemma. Als ik het boek over de Duitse Dog van DHont lees, dan snap ik daar geen bal van. Het is een moeilijk verhaal over de verhouding calcium en fosfor en als deze verhouding niet perfect is, dan heeft de hond/pup een extra grote behoefte aan vitamine D. Feitelijk is het een heel ingewikkeld verhaal en al het vlees dient te worden aangevuld met melkzure kalk. Over botten wordt niet gepraat. Ik zou mijn Duitse Dog hier niet mee op weten te voeden, want ik gebruik geen melkzure kalk en dat zou ik ook niet gaan doen. Waar hij wel over praat is dat iedere kilo vlees aangevuld moet worden. Anders ligt de verhouding calcium/fosfor OOK nog eens op z'n gat...
Ik citeer voor de gein even uit: Vademecum voor de Kynolgie (uit de jaren 80!): "De gewichtsverhouding calcium/fosfor in de voeding moet om een optimale werking te verkrijgen 1,2:1 zijn. Deze verhouding wordt exact aangetroffen in teven- en koemelk. Indien men de hond geen melk geeft, doch voedsel alleen bestaande uit vlees, groente, brood, enz. moet men wat fosforzure kalk toevoegen; ook beendermeel en kraakbeenkluiven zijn voor dit doel zeer geschikt".
Een note van Lizzy: als de verhouding 1,2:1 perfect zou zijn, dan klopt er van het BARF Diet geen ene bal. Ik heb een gemiddeld BARF menu van 60% rauwe vleesbotten uit laten rekenen (waarvan 50% bestond uit kippenbotten/vlees en de resterende vleesbotten bestonden uit botten van grotere dieren) en de verhouding calcium/fosfor overtrof het ideale percentage calcium met 533% en fosfor ook iets in die geest. Dit werd veroorzaakt door de grote botten in het dieet (van grote dieren).
Nog een citaatje uit dit werkje:
"De hond, als verre nazaat van de wolf is een carnivoor, een vleeseter, die bij tijd en wijle best een groen blaadje lust. Een vleeseter onderscheidt zich in het dier dat de prooi vangt en met huid en haar verslindt en het dier dat selectief van de prooi eet, bijv. alleen het vlees of alleen de ingewanden.
De wolf eet in feite alles van zijn prooi, als het moet: is er wild in overvloed of is de roedel klein, dan zal de wolf zich tegoed doen aan het zuivere vlees en laat hij de rest over aan de aaseters. Zijn de tijden slecht of is de roedel rgoot, dan maakt honger rauwe bonen zoet en zal hij evenzeer de ingewanden tot zich nemen. Meestal zullen wolven zowel het vlees als de ingewanden eten, want ook in de ingewanden zitten voedingsstoffen die voor de wolf van belang zijn.
In het voedingspakket voor de hond zouden wij de natuurlijke voeding van de wolf zo dicht mogelijk moeten trachten te benaderen en dat zou dan betekenen dat het hondediner uit malse biefstuk of ossehaas zou moeten bestaan, hier en daar gelardeerd met eeen stukje an de ingewanden. Ik kan mij voorstellen dat een dergelijke maaltijd voor 1 hondje nog te betalen zou zijn, maar voor meerdere kleine honden of een grote hond wordt zo'n diner zo kostbaar dat de gemiddelde hondeneigenaar zijn of haar gezin tekort zou moeten doen en dat is wel te veel gevraagd. Het is daarom van belang te weten uit welke componenten de hondenvoeding moet bestaan en, met die wetenschap beladen, te bezien of met andere, minder kostbare voedingsmiddelen toch een verantwoord menu kan worden samengesteld".
Deze persoon (schrijver is mij onbekent) is wel helemaal zeer relaxed als het gaat om Ca/F, nietwaar?
Ik begin zo langzamerhand te denken.... Is het hele Calcium/Fosfor verhaal niet opzettelijk moeilijk gemaakt en gehouden? Is dit 1 van de manieren geweest waarop de kant-en-klaar voeding industrie (lees brokken) ons wijs heeft doen maken dat wij zelf geen voeding kunnen samenstellen omdat het zo verschrikkelijk moeilijk is? Maar IS het werkelijk zo moeilijk? Ik begin me dat af te vragen...
Deze bovenstaande schrijver en Donath zijn erg relaxed. Ik vind DHont helemaal niet relaxed. Maar, DHont was dan ook al zeer betrokken bij de kant-en-klare voedingsindustrie...
Even terug naar Ian B. Ik kan maar 1 manier verzinnen om erachter te komen waarom 60% RMB's worden voorgeschreven... En dat is om het hem weer opnieuw te vragen.... Ik zal BARFWORLD maar weer eens aan gaan schrijven.
Groetjes, Lizzy