Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
30 % bot !!!!

Hoe kan een vos, dingo , wilde hond, lynckx, noem maar op meer dan 15 % bot hebben op een maaltijd als je weet dat het bottenpercentage van een konijn ong. 9 % is, een schaap en ree ongeveer  15 % en dat de botten van grotere prooidieren niet gegeten worden?
Mijn oudste hond is volledig op barf gegaan toen hij 10 maanden was en mijn jongste hond heeft rauw gegeten vanaf ipup, zelfs bij de fokker.
Ik heb nooit aan 30% gezeten, bij die pup amper 15 % en als ik een volgende haal doe ik het weer zo, zonder twijfel.

Ik ken iemand die volgens Van den Eynde voert,  en die krijgt praktisch GEEN botten, GEEN kalkpreparaten maar compleet de menu zoals hij hier ergens in de archieven staat en zoals Vanden Eynde hem voorschrijft.
Gisteren nog met zijn baasje gemaild , gaat schitterend.

Hoe verklaar je dat ?

Gr.
Roger
Denk dat zelfs de normpercentages nog te hoog zijn. Kijk eens in Dhont hoe hoog het calcium gehalte in de melk van de teef is. Is helemaal niet zo hoog. Bovendien wordt de opname van de calcium weer beïnvloed door andere dingen, zoals bijvoorbeeld vitamine D die de opname van calcium ondersteunt.
Ben dus ook heel benieuwd naar waar Lizzy morgen mee terugkomt.
Door roger
<<link=board=10000;num=1058348123;start=75#88 date=07/24/03 om 00:26:22]Zeg, vraagje: als een wolvenpup wat groter en zelfstandiger wordt (en dus niet meer moeders uitgebraakte voeding eet): eet de pups dan als eerste aan de prooi of krijgt de pup de "restjes"?<<

lizzy,

de pups blijven in de de omgeving van het nest tot ze 8 tot 1O weken zijn.
Dan verhuizen ze naar zogenaamde "rendez vous sites" en daar blijven ze tot ze ongeveer 27 tot 32 weken zijn.
Daarna trekken ze mee met de roedel.
Gedurende die tijd in de "rendez vous sites" dan brengen de volwassen wolven voedsel naar deze "rendez vous sites" en in geval van grote prooien, worden de pups uit de rendez vous sites weggeleid en naar het karkas gebracht.
Rond dit karkas kan dan een nieuw rendez vous site ontstaan.
Men vermoed dat pups pas niet echt actieve jagers zijn voor dat ze tenminste 10 maanden oud zijn.  
Ze eten dus eerst zeker niet als eerste van de prooi maar krijgen ook niet echt de restjes.

<<En, eten pups een volledige prooi op? (als het bijv. een konijn is).<<

Een pup eet tot hij vol is.
Als ze hun "bord" niet leeg eten dan eten de volwassen het zelf terug op .

Gr.
Roger.
Door Lizzy
Hoi Roger, bedankt voor het antwoord! Goed, ik zou dus wel eens graag exact willen weten wat de puppies eten. Eten de pups het vlees of eten ze eigenlijk alleen botten of eten ze een combi. Ik weet het niet....

Waarom vraag ik me dat af? Omdat ik me gewoon nog steeds niet kan voorstellen dat gerespecteerde (en niet domme) mensen als Kymythy Schultze en Ian B. vast blijven houden aan de 60% botten (50% vlees : 50 bot%) als dit totale onzin zou zijn.

Aan de andere kant heb ik ongelofelijk veel moeite om te geloven dat pups 60% botten naar binnen werken... Dat zou betekenen dat de volwassen wolven zo ongeveer al het spier en orgaanvlees eten en er voor de pup niks anders over blijft als het skelet met wat vleesresten. Ik geloof niet dat dit zo is. Ik geloof niet dat pups opgezadeld worden met het skelet van de prooi. Als dit zo zou zijn, dan krijgt de volwassen hond overigens bijna nul botten binnen, als je begrijpt wat ik bedoel.... ;)

Dus, ik zit met een dilemma. Als ik het boek over de Duitse Dog van DHont lees, dan snap ik daar geen bal van. Het is een moeilijk verhaal over de verhouding calcium en fosfor en als deze verhouding niet perfect is, dan heeft de hond/pup een extra grote behoefte aan vitamine D. Feitelijk is het een heel ingewikkeld verhaal en al het vlees dient te worden aangevuld met melkzure kalk. Over botten wordt niet gepraat. Ik zou mijn Duitse Dog hier niet mee op weten te voeden, want ik gebruik geen melkzure kalk en dat zou ik ook niet gaan doen. Waar hij wel over praat is dat iedere kilo vlees aangevuld moet worden. Anders ligt de verhouding calcium/fosfor OOK nog eens op z'n gat...

Ik citeer voor de gein even uit: Vademecum voor de Kynolgie (uit de jaren 80!): "De gewichtsverhouding calcium/fosfor in de voeding moet om een optimale werking te verkrijgen 1,2:1 zijn. Deze verhouding wordt exact aangetroffen in teven- en koemelk. Indien men de hond geen melk geeft, doch voedsel alleen bestaande uit vlees, groente, brood, enz. moet men wat fosforzure kalk toevoegen; ook beendermeel en kraakbeenkluiven zijn voor dit doel zeer geschikt".

Een note van Lizzy: als de verhouding 1,2:1 perfect zou zijn, dan klopt er van het BARF Diet geen ene bal. Ik heb een gemiddeld BARF menu van 60% rauwe vleesbotten uit laten rekenen (waarvan 50% bestond uit kippenbotten/vlees en de resterende vleesbotten bestonden uit botten van grotere dieren) en de verhouding calcium/fosfor overtrof het ideale percentage calcium met 533% en fosfor ook iets in die geest. Dit werd veroorzaakt door de grote botten in het dieet (van grote dieren).

Nog een citaatje uit dit werkje:
"De hond, als verre nazaat van de wolf is een carnivoor, een vleeseter, die bij tijd en wijle best een groen blaadje lust. Een vleeseter onderscheidt zich in het dier dat de prooi vangt en met huid en haar verslindt en het dier dat selectief van de prooi eet, bijv. alleen het vlees of alleen de ingewanden.
De wolf eet in feite alles van zijn prooi, als het moet: is er wild in overvloed of is de roedel klein, dan zal de wolf zich tegoed doen aan het zuivere vlees en laat hij de rest over aan de aaseters. Zijn de tijden slecht of is de roedel rgoot, dan maakt honger rauwe bonen zoet en zal hij evenzeer de ingewanden tot zich nemen. Meestal zullen wolven zowel het vlees als de ingewanden eten, want ook in de ingewanden zitten voedingsstoffen die voor de wolf van belang zijn.
In het voedingspakket voor de hond zouden wij de natuurlijke voeding van de wolf zo dicht mogelijk moeten trachten te benaderen en dat zou dan betekenen dat het hondediner uit malse biefstuk of ossehaas zou moeten bestaan, hier en daar gelardeerd met eeen stukje an de ingewanden. Ik kan mij voorstellen dat een dergelijke maaltijd voor 1 hondje nog te betalen zou zijn, maar voor meerdere kleine honden of een grote hond wordt zo'n diner zo kostbaar dat de gemiddelde hondeneigenaar zijn of haar gezin tekort zou moeten doen en dat is wel te veel gevraagd. Het is daarom van belang te weten uit welke componenten de hondenvoeding moet bestaan en, met die wetenschap beladen, te bezien of met andere, minder kostbare voedingsmiddelen toch een verantwoord menu kan worden samengesteld".

Deze persoon (schrijver is mij onbekent) is wel helemaal zeer relaxed als het gaat om Ca/F, nietwaar?

Ik begin zo langzamerhand te denken.... Is het hele Calcium/Fosfor verhaal niet opzettelijk moeilijk gemaakt en gehouden? Is dit 1 van de manieren geweest waarop de kant-en-klaar voeding industrie (lees brokken) ons wijs heeft doen maken dat wij zelf geen voeding kunnen samenstellen omdat het zo verschrikkelijk moeilijk is? Maar IS het werkelijk zo moeilijk? Ik begin me dat af te vragen...

Deze bovenstaande schrijver en Donath zijn erg relaxed. Ik vind DHont helemaal niet relaxed. Maar, DHont was dan ook al zeer betrokken bij de kant-en-klare voedingsindustrie...

Even terug naar Ian B. Ik kan maar 1 manier verzinnen om erachter te komen waarom 60% RMB's worden voorgeschreven... En dat is om het hem weer opnieuw te vragen.... Ik zal BARFWORLD maar weer eens aan gaan schrijven.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
Deze email gestuurd naar BARFWORLD:

Dear Dr Billinghurst and other BARFWORLD members,

I am planning (in the short future) to breed puppies myself. Now, I would like to put all the pups on the BARF diet, but I still have difficulties to understand the 60% Raw Meaty Bones (of which 50% contains out of meat).

Each and every natural wild dog pray consists of a maximum of 10% to 15% bones, simply because there is no more bone in the pray. The rest is meat, organmeat and skin. Even a big animal like the Elephant consists of less than 25% bones. Now, I still do not understand how it would be possible for a wild dog pup to get to a diet that consist of 60% RMB's.

I therefore still do not understand why a pup should be fed with 60% raw meaty bones.

Can Dr Billinghurst or anybody else explain this to me? Before I feed the puppies a diet according to the BARF methode, I really would like to understand this issue...

With the kindest regards, Lizzy Plat-Coelers, The Netherlands.
Door roger
>>Ik begin zo langzamerhand te denken.... Is het hele Calcium/Fosfor verhaal niet opzettelijk moeilijk gemaakt en gehouden? Is dit 1 van de manieren geweest waarop de kant-en-klaar voeding industrie (lees brokken) ons wijs heeft doen maken dat wij zelf geen voeding kunnen samenstellen omdat het zo verschrikkelijk moeilijk is? Maar IS het werkelijk zo moeilijk? Ik begin me dat af te vragen... >>

Lizzy, reken bij die relaxte schrijver ook nog maar JdBL.

Een heel eenvoudig iets(hondenvoeding in dit geval), heel moeilijk afschilderen naar je klienten toe (in dit geval de hondeneigenaars), en dan die klienten overtuigen dat ze zonder jou schitterend product (in dit geval brok) er nooit in zullen slagen fatsoenlijk gezonde dieren te hebben is toch een perfect staaltje van marketing?
En dat slaat ook op het calcium/phospor verhouding verhaal.

Ik vraag me af hoe het komt dat er eigenlijk nog honden zijn.
Die hadden eeuwen geleden allang uitgestorven moeten zijn wegens gebrek aan "brok".

Hoe heeft de dingo (eigenlijk een verwilderde hond) op het Australische kontinent kunnen overleven???

Ik ben werkelijk heel benieuwd naar het antwoord van Billinghurst?

Iets in die aard van

"Dear Lizzy

10 to 15 % of bones will do perfect for adult dogs, buth for pups I recommend 30 % bone material"

Wedden.............

Oh ja, Liz, je bent hem nog effe vergeten te melden dat je "the boss" bent van het grootste nederlandtalig versvoer ofte barf forum, waarvoor felicitaties.

Cheers
Roger.
Door roger
>>[quote]Deze email gestuurd naar BARFWORLD:

I am planning (in the short future) to breed puppies myself.>>

Zeg eens Lizzy , wat ras gaat ge eigenlijk fokken en kan ik op de puppylijst?

Gr.
Roger
Door Lizzy
Hoi Roger, allereerst: bedankt voor jouw felicitaties! Ik zit hier te blozen! Maar ja, zonder leden geen barfplaats dus: bedankt allemaal!!!

Als ik zo'n antwoord krijg van Ian B. (hetgeen me niet echt zou verbazen), dan zal ik hem 1 simpele vraag stellen: BUT WHY? Lijkt me voor hem niet moeilijk te beantwoorden..... Toch?

Het zou best eens kunnen zijn dat er een marketing strategie achter ligt, achter dat hele (moeilijke?) Ca/P verhaal... Je hebt de mensen natuurlijk goed onder de duim op deze manier... Natuurlijk heeft een pup wel calcium nodig. En een volwassen hond ook. Aangezien de ideale verhouding Ca/P al diverse malen veranderd is, in de loop der jaren, vraag ik me toch sterk af of dit aspect vooral niet belangrijk is voor de brok-fabrikant. Tenslotte eet de hond elke dag, dag in dag uit, de zelfde bak gortdroge brokken. De verhoudingen moeten natuurlijk wel erg perfect zijn, wil je geen giga-problemen met je hond/pup krijgen. Natuurlijk heeft een hond op rauwe voeding OOK calcium nodig! Maar, misschien komt dit allemaal niet zo krap omdat de pup de ene dag bijv. kippenkarkassen eet en de volgende dag pens met ei en de dag daarop granen met melk. Hij zal dan misschien gewoon alles binnen krijgen wat hij nodig heeft, als er maar voldoende wordt afgewisseld. Vroeger kwam er natuurlijk wel rachitis voor bij honden. Vandaar de dag (met de moderne voermethodes) niet meer. We hebben er alleen wel veel andere problemen voor terug gekregen....

Dan jouw laatste punt: dat is een ijzersterke! Waarom bestaat de hond nog uberhaubt? Voordat we al deze wetenschappelijke onderzoeken los hebben gelaten op de voeding, leefde honden toch ook? Kregen zij toch ook puppies? Ik zelf zit te denken aan een aantal aspecten:

1)Door de rassen die wij gefokt hebben, is voeding een essentieler punt geworden (denk aan grote rassen). De meeste grote rassen lijden aan HD, ED en andere vreselijke ziektes. Dit zit mogelijk in de genen maar mogelijk in combinatie met de voeding. Ik denk dat deze bijzondere rassen minder goed een minder goede voeding kunnen verdragen.

2)Doordat mensen graag makkelijke voeding aan de hond willen geven (lees brok), heeft zich een verschijnsel voor gedaan en dat is "alles moet in de juiste verhouding aanwezig zijn".

3)Er zijn natuurlijk in de tijd van Donath al onderzoeken gedaan naar de voeding voor de hond. Complete nesten met pups werden op verschillende manieren gevoerd en vervolgens geslacht om te kijken hoe ze er "van binnen uit zagen". De mens heeft mogelijkerwijs een dringende behoefte alles vast te leggen in percentages, schema's, cijfers, getallen en dus: wetenschap. Uit deze wetenschap zijn wetenschappelijke tabellen komen rollen.....

Blijft een feit dat Dingo's en andere wilde honden een prima leven lijden zonder ingrijpen van de mens. En hoe komt dat? Omdat wij mensen misschien helemaal niet belangrijk zijn voor het voortbestaan van de hond.

Al die tabellen, cijfers, percentages, etc. worden pas echt interessant wanneer je een voeding samen moet gaan stellen die iedere dag hetzelfde is. Donath legt gewoon de basis uit: een beetje van dit en een beetje van dat. Geef je niet een beetje van dit: krijgt je hond Rachitis. Dus, geef wat van dit en geeft wat van dat en alles zal recht komen.

Goed, ik ben benieuwd naar het antwoord van Ian B. Mogelijk heeft hij zijn verhaal ook opzettelijk gecompliceerd gehouden zodat hij, 10 jaar na het schrijven van zijn boek, nog steeds uitgenodigd wordt op seminars....? Je moet natuurlijk wel je poen blijven verdienen... (als je begrijpt wat ik bedoel). Of, misschien heeft hij een heel logisch antwoord! In ieder geval: als ik reacties krijg, dan laat ik het jullie weten!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
>>Deze email gestuurd naar BARFWORLD:

I am planning (in the short future) to breed puppies myself.>>

Zeg  eens Lizzy , wat ras gaat ge eigenlijk fokken en kan ik op de puppylijst?

Gr.
Roger
Hi Roger, ik was van plan om een nestje Dalmatische Honden te gaan fokken. Nu mag jij van mij absoluut een pup! Graag zelfs! Maar wil jij eigenlijk wel een Dalmaat?

Groetjes, Lizzy
Door Anna
Het antwoord van Ian Billinghurst zal wel weer iets zijn over de leftovers die de pups krijgen (veel bot)!! :-/
Maar ben wel benieuwd...
Snap wat je bedoelt Ink, maar ik ben ook eens wat fabrikanten van compleet vers gaan bekijken en die zitten ongeveer op die norm die Dhont noemt.
Wie, wat, waar, wanneer? Ben ook hiernaar heel benieuwd, anderen waarschijnlijk met mij! Misschien kan je ons over jouw bezoek aan die fabrikanten wat meer vertellen onder de categorie "Kant-en-klaar versvlees" en dan "Product Informatie". Alvast bedankt!!!

Groetjes,

Anna.
Door Paul_Barte
Om het hele verhaal nog moeilijker te maken nog een kleine toevoeging.

Praten over percentages calcium en fosfor heeft weinig zin als je niet weet HOE deze percentages zijn gemeten.

Is dit in droogproduct, luchtdroogproduct of versproduct??

Om een klein voorbeeltje te geven:
14,7 gram calcium in een luchtdroog monster geeft

0,47% in vers product en

1,151 % in droog product

;) ;) ;) :-/
Door Lizzy
Hoi Paul, OOK nog eens waar! Om het dus NOG makkelijker te maken...... ::)

Nou goed, tot zover geen echte reacties gekregen op barfworld. Ja, Kim (moderator) heeft een email gestuurd waarin ze de percentages noemt die je moet voeren. Maar, die wist ik al... Ik heb OOK het boek gelezen. Ik moet nu wachten totdat Ian B. terug is uit Japan. Dus, dat zullen we maar doen dan....

Ik kreeg wel een interessant mailtje van iemand die zich zelfde vraag afvroeg. Ze vroeg mij ook waar ik de wijsheid vandaan haalde dat prooidieren maar voor een klein percentage uit bot bestaan. Ik heb ooit deze URL van Roger gekregen, dus die zet ik er maar even op:

http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm

Groetjes, Lizzy
Door gemma
Het schoot mij ineens te binnen dat ik nog een oud boek had liggen van een man die zijn honden op " natuurlijke manier" hield.
Grote stukken land, omheind, met daarin roedels duitse herders en eskimohonden.
Zijn naam is Evert-Jan ter Burg. Geen idee of hij zijn honden nog zo houdt, dit boek heeft hij geschreven in 1982.
Hij heeft zijn honden geobserveerd en dit jaren lang bijgehouden en er uiteindelijk een boek van gemaakt.

Hij gaf zijn honden hele prooidieren, schapen geiten, paard en al wat er gevonden werd langs de weg, zoals herten e.d.
Hij gaf ze 2 maal per week te eten.
Zoals jullie allemaal wel weten heerst er een strakke hierarchie tijdens het eten, eerst de alpha reu en teef, daarna de rest. Pups vallen buiten deze rangorde, zij kunnen dus eten zoveel ze willen en hoeven niet aan de kant te gaan voor de anderen. Dit veranderd als ze rond de 8 mnd. zijn, dan zullen ze zich moeten gaan aanpassen.
Dus, die pups eten niet elke dag en pakken wat ze te pakken kunnen krijgen.

Zoals ik al eerder zei, precies uitrekenen hoeveel van wat, is misschien echt overdreven, veel vanalles varieren.
Is deze manier niet gewoon het meest eenvoudige en een goede manier van voeden?
Door Janet
Het is wel een eenvoudige manier van voeden, maar ik zie mezelf nog niet regelmatig met een heel paard, koe e.d. over straat sjouwen.
Afgezien van het mogelijke morele bezwaar, is zo'n beest ook nog ietsje te groot voor me om mee te nemen op m'n rug. En in m'n tuffie past zo'n ding ook al niet :-/ ;).
Laatst gewijzigd door Janet op za 26 jul 2003, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Ik denk ook dat er bedoelt wordt...doe niet te moeilijk met percentages voer gevarieerd van het prooidier en dan is het goed.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 26 jul 2003, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gemma
Inderdaad Silvia, dat bedoelde ik.

Dus geen hele schapen e.d. in je tuin a.u.b. gaat nl erg ruiken!!
Geeft ook zo n rotzooi.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door