Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chezzies
sylvia schreef: van brokken weet ik het niet maar in de kvv's wordt geen varkensvlees gebruikt.
In brokken zou het varkensvlees zonder gevaar op aujezki namelijk wel gebruikt kunnen worden daar het verhit wordt.
Dat dacht ik dus al, voor mij nog steeds dus een reden om het niet te geven ;)
Door ~Joke~
Doggiegirl schreef: Och echt anti ben ik niet, maar ik en mijn honden eten het niet :P
Wel voor de honden, zelf vind ik een karbonaadje wel erg lekker ;D
Door Chezzies
harns49 schreef: Wel voor de honden, zelf vind ik een karbonaadje wel erg lekker ;D
He jak, nee dat lust ik niet. Maar Salami vind ik wel lekker maar helaas word ik gestraft als ik het eet..allemaal rare bulten zeer pijnlijk...dus ik eet het maar niet. Maar lastig is het wel, het zit in zoveel dingen verwerkt..
Door Nelly
Doggiegirl schreef: He jak, nee dat lust ik niet. Maar Salami vind ik wel lekker maar helaas word ik gestraft als ik het eet..allemaal rare bulten zeer pijnlijk...dus ik eet het maar niet. Maar lastig is het wel, het zit in zoveel dingen verwerkt..
Volgens mij wordt salami gemaakt van paardenvlees hoor :-\
Door Nelly
Mijn honden krijgen pertinent geen varkensvlees. Heb jaren geleden door schade en schande geleerd dat het rotzooi is voor een hond. Wat was het geval? Ik voerde vaak strotten bij, die kreeg ik rechtsreeks van het slachthuis geleverd. Lekker makkelijk en goekoop. De honden vonden het lekker; maar na een tijdje kregen ze allemaal huidproblemen, de ene na de andere beet z'n vel kapot. En toen gaf de leverancier ineens toe dat het varkensstrotten waren, terwijl ik de hele tijd had gedacht dat het runderstrotten waren! Ben ermee gestopt en de honden waren zo genezen. ::)
Door Lupa
Nelly schreef: Volgens mij wordt salami gemaakt van paardenvlees hoor :-\
salami is varkensvless.
en de beterekwaliteiten of delicatessen van runder, maar dat is hier niet te vinden
Laatst gewijzigd door Lupa op do 13 jan 2005, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
O? Heb ooit een reportage op tv gezien en daar zeiden ze dat salami van paardenvlees werd gemaakt. Hoefde toen gelijk geen salami meer, en heb het altijd lekker gevonden.
Door pippie
tieneke schreef: Voor mijn honden nooit varkensvlees!
Ik speel op safe ;)
Idem, ik ga geen enkel risico hiermee lopen en ik vraag me ook wel af waarom mensen dit toch geven. Inderdaad kan het ook zo zijn dat men het geeft omdat het goedkoper is maar dan zou ik persoonlijk naar alternatieven zoeken ::)
Door Anneke V
An schreef: Prijs dat boeit me zo niet. Maar idd de kans is idioot klein. Ik geloof dat minder dan 1 op 10000 dieren de ziekte heeft. Nou als je dan 1 keer op de 100 jaar ofzo er is 1 hebt tussen zitten heb je denk ik al serieus pech gehad.

En idd ik doe het voor de extra variatie. Ik haal meestal dan een varkenshammetje. Niet erg vaak hoor, maar ik ben er wel niet echt bang van ;)

Het is geloof ik ook al 15 jaar geleden dat er nog een geval is voorgekomen bij een hond of een kat in Europa en er zijn in Europa toch enkele landen zoals Duitsland waar erg veel varken wordt gegeven, dus ik geloof echt niet dat het gevaar hoog ligt. Ik denk dat je eerder de lotto wint dan dat je hond die ziekte krijgt.

Maar het is absoluut een keuze die je voor jezelf moet maken natuurlijk!!!!
Misschien zijn er niet veel gevallen gekend omdat er niet veel mensen zijn die rauw vlees geven aan hun dieren????
En ik dacht ergens gelezen te hebben op deze site-ik kan ook verkeerd zijn- dat er in oa België meer varkens met deze ziekte gevonden worden dan in Nederland....
Ik blijf er de kriebels van krijgen & geef het liever niet rauw, maar zoals gezegd-> ieder zijn mening ;D
Door Anneke V
jeanne schreef: Omdat het een hele rare wereld is waar we in leven. Lees bijv. eens dit: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Varkenswet/000816a.htmlyep, dat wist ik al. Oom van Jan is varkensboer, een ellende is het.

Vroeger, zo vertelde deze oom ons, werden besmette koeien (BSE) gewoon een tijdje apart gezet en genazen ze weer.

De wereld (overheid) is te zeer met geld bezig, geld geld en nog eens geld >:(
Het gevoel is verdwenen, de liefde voor het dier is weg. :'(
Dit klopt nogthans hoor, van die BSE koeien die genzen als ze apart gezet worden....Mijn vriend werkt in een apotheek & ik weet dat hij mij dat toen eens uitgelegd heeft hoe dit kwam... ;)
Door Anneke V
An schreef: Ik heb net ook is met mijn DA gebeld. Zij is rijksdierenarts en doet dus ook controles en dergelijke bij veestapels. Ik vertrouw haar met mijn leven en mijn hond hun leven ;)

Ze vertelde me dat Aujesky in België iig, ik kan natuurlijk niet voor Nederland spreken even strikt gecontroleerd wordt als mond en klauwzeer. Wanneer je een stuk varkensvlees bij een slachthuis of in de supermarkt koopt is de kans 0.0 dat er Aujesky inzit. (Het land van herkomst MOET hier ook op de verpakking staan, dus je weet hier wel zeker dat het geen vlees uit China of Timboektoe is). Varkens regstreeks bij een boer halen is echter wel een risico, dat is vaaak vlees verkocht onder de toonbank en dus ook op niks getest, het bestaat immers niet? Dan nog is de kans klein maar dat risico zou ze niet nemen. Ook geen wilde zwijnen, de kans is wederom erg klein maar ze zou ze niet geven.

Nogmaals dit is voor België , ik weet niet hoe het in Nederland geregelt is.

Hoe komt het dan dat als ik vlees koop uit de Delhaize ( runds, kalfs, maar ook op varkens) dat er geen land van herkomst opstaat?????
Er staat letterlijk "Land van herkomst: informatie weldra beschikbaar op dit etiket".... Ik denk dan altijd bij mezelf "ja, zo komen jullie er natuurlijk makkellijk van af..." ::) ;D
Maar omdat de Delhaize een kwaliteitswinkel is vertrouw ik het runds- & kalfsvlees er wel... ;D
Door Anneke V
An schreef: Dat ziet er mij als iets commercieels uit , niet iets officieels die certus?
Certus is een officieel kwaliteitslabel, net zoals Meritus een kwaliteitslabel is voor rundsvlees....Ze hebben hiervoor op de VRT (sorry, nu één) een uitgebreide reclamecampagne voor gehouden & je kon receptenboekjes en al gratis krijgen. Dit om de MENSEN aan te sporen terug meer varkensvlees te eten...met het kwaliteitslabel CERTUS.
Door An
Anneke V schreef: Misschien zijn er niet veel gevallen gekend omdat er niet veel mensen zijn die rauw vlees geven aan hun dieren????
En ik dacht ergens gelezen te hebben op deze site-ik kan ook verkeerd zijn- dat er in oa België meer varkens met deze ziekte gevonden worden dan in Nederland....
Ik blijf er de kriebels van krijgen & geef het liever niet rauw, maar zoals gezegd-> ieder zijn mening ;D
Heel toevallig heb ike r gisteren wat van in de krant gelezen, er zijn nu nog maar 4 varkens in belgië met Aujeskey, deze dieren komen uiteraard niet in de voedselketen terecht ;).......nu zoek ik me suf naar dat artikel maar vind het niet online >:( >:(
Door Lizzy
Ja, en in hetzelfde artikel stond dit:

"Doordat er niet meer hoeft te worden geënt, is de kans op besmetting door vee uit omringende landen echter wel groter".
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 09 apr 2005, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door