Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ster
Heb nog iets interessants gevonden.

In 1993 is (volgens mij de eerste) een studie gedaan naar houten en plastice snijplanken en welke van deze twee hygiënischer zijn.

Oa werden verschillende soorten plastice (gebruikt en nieuw) en verschillende soorten houten (gebruikt en nieuw) snijplanken ingesmeerd met een met salmonella typhimurium geïnfecteerd spulletje, waarna schoongemaakt (allemaal op dezelfde manier). Drie minuten later, in kamertemperatuur, werden de planken onderzocht op overlevende bacteriën. Alle bacteriën op het plastic waren nog in leven en aktief. Echter, meer dan 99.9% van de bacteriën op de houten planken waren dood. Twaalf uur later hadden de bacteriën op het plastic zich vermeerderd, terwijl er geen bacteriën meer werden gevonden op het hout.

Hetzelfde experiment is uitgevoerd met verschillende andere bacteriën en ook met het vocht van verse kip uit de supermarkt. De bacteriën in dit vocht vermeerderden 16-fold na twaalf uur. Op het plastic vermeerderden de bacteriën echter 1000-fold en na nog eens een overnachting 1000000-fold terwijl na dezelfde overnachting op het hout alle bacteriën dood waren!

Voorts werden alle planken ingesmeerd met vers kippevet. De bacteriën in dit vet werden met ultraviolet gedood en vervolgens werden op dit vet de planken weer met nieuwe bacteriën ingesmeerd. Op het hout nam weer het bacterie aantal met 99.9% af, omdat de bacterien in het hout waren getrokken en daar doodgegaan, ondanks de vetlaag. Op het plastic nam het bacterieaantal toe.

De theorie is nu dat hout met haar natuurlijke absorberende werking de bacteriën insluit en deze met het drogen van het hout doodgaan. Gebruikte houten planken werkten nog beter dan nieuwe planken, waarschijnlijk door de snijgroeven waardoor de bacteriën nog beter in het hout kunnen trekken. Gebruikte plastic planken deden het juist nog slechter dan nieuwe, omdat het vochtafwerende oppervlakte dan beschadigd is met groeven, waar de bacteriën veelvuldig intrekken en daar juist overleven en zich vermeerderen. Er waren geen verschillen tussen de verschillende soorten hout.

Tevens werd vermeld dat het bij houten planken volstaat om deze met heet water en een sopje schoon te maken (lijkt me al wel duidelijk), terwijl voor het schoonmaken van de plastice planken heel wat grof geweld nodig is, wat in een dagelijks huishouden niet haalbaar is.

Uitgevoerd door Dr. Dean Cliver en Nese Ak, Food Research Institute, gepubliceerd in Journal of Food Protection, jan. 1994.

Hebben we hier net een prachtig mooi bamboe snijplank gekregen, komt dat ff mooi uit ;D
Door Lizzy
Pfiew! Hemelgeprezen dat ik een plastic snijplank heb die ik alleen en strikt alleen voor de pens gebruik en een houtensnijplank heb voor ons! ;D (hoewel ik daar natuurlijk nooit vlees op snij want dat eten we niet). Grappig detail is wel dat een Zuid Afrikaanse vriend van ons dit altijd heeft beweerd en wij hem nooit hebben geloofd.... :-[
Door Daisy75
Lizzy schreef: Pfiew! Hemelgeprezen dat ik een plastic snijplank heb die ik alleen en strikt alleen voor de pens gebruik en een houtensnijplank heb voor ons! ;D (hoewel ik daar natuurlijk nooit vlees op snij want dat eten we niet). Grappig detail is wel dat een Zuid Afrikaanse vriend van ons dit altijd heeft beweerd en wij hem nooit hebben geloofd.... :-[
Ik wist dit idd al, tenminste had me dit al heel lang geleden laten vertellen, dat hout veel schoner is dan plastic.....ik heb wel kunstoffen planken, maar heb eentje apart voor het hondentroepie..
Ik ga toch maar een houten erbij kopen voor mezelf denk ik zo....hihi
Door James
Ja, ik dacht ook altijd dat kunststof hygienischer zou zijn... Ik had ook al eens een onderzoekje gelezen dat hout beter is dan kunststof. Onze houten plank is echter gesneuveld doordat ik met grof geweld in het begin de kippennekjes plat wilde slaan :-[ We hebben nu een glazen snijplank, maar dat vind ik helemaal voor geen meter werken. Maar een ding is zeker, daar mep ik geen kippennekjes meer op ;D

Maar ik blijf lekker desinfecteren, want bacterien horen zeker in huis en teveel schoon maken verlaagt je weerstand, maar Salmonella is iets wat niet in huis hoort rond te "slingeren". Tenminste... niet in mijn huis... Daarbij ben ik ervan overtuigd dat ik al meeeer dan voldoende in aanraking ben met gewone bacterien met al die honden in huis...
Door roefus
James......maak jezelf lekker niet druk.
Doe het gewoon op je eigen manier.
Zag dat je een hondje hebt van 'grey-hounds'.
Vind ik hartstikke klasse!!!!
Zorg er lekker voor........en laat 'lullen'.
We lullen allemaal.........
Door James
Nee hoor, ik maak mezelf niet druk, maar vind het wel belangrijk dat mensen zich realiseren dat Salmonella wel degelijk gevaarlijk kan zijn. De meesten zijn zich wel redelijk bewust van hygiene, maar ik vind sommigen er wel weer heel erg makkelijk mee. En een ieder mag dat voor zichzelf beslissen, maar ik hoop wel dat een ieder er ook bij stil staat dat een oma of een klein kind er allemaal wat minder goed tegen kan.

Tijdens de kerstvakantie moest ik er nogal veel aan denken. Mijn man is ruim een week aan de schijterij geweest. Ik vond het net niet erg genoeg om mijn huisarts zijn kerstvakantie te verstoren. En toen ik hem eindelijk te pakken had en de afspraak voor een Salmonella test gemaakt had, had mijn vriend nergens last meer van ;D Hebben wij een goede huisarts of niet... ;)
Door sylvia
James schreef: Nee hoor, ik maak mezelf niet druk, maar vind het wel belangrijk dat mensen zich realiseren dat Salmonella wel degelijk gevaarlijk kan zijn. De meesten zijn zich wel redelijk bewust van hygiene, maar ik vind sommigen er wel weer heel erg makkelijk mee. En een ieder mag dat voor zichzelf beslissen, maar ik hoop wel dat een ieder er ook bij stil staat dat een oma of een klein kind er allemaal wat minder goed tegen kan.
Ik denk dat ik gequalifiseerd ben onder de mensen die er wel erg makkelijk over denken volgens jou.
Ik heb een klein kind en die is eigenlijk nooit ziek ik heb geen dettol in huis mijn doekje ligt hier echt langer dan een dag er gaat hier van allerlei soorten rauw vlees over het aanrecht. Eigenlijk is het een godswonder dat ik nog leef. Mijn angst voor betutteling van mensen die alle risico van het leven willen uitbannen is groter dan mijn angst om besmet te raken met salmonella. Mensen die alle risico willen uitbannen hebben namelijk vaak een menigte mensen mee die zich laten bangmaken en daarom instemmen met maatregelen zodat we niet eens de kans meer krijgen om een bacterie tegen te komen ,Brussel probeerde al eerder om het door onze strot te duwen zodat het niet eens meer mogelijk is om een kvv te kopen, zo gek kan de angst voor bacterien dus worden. De mensheid is de meest succesvolle soort op deze aarde we zijn bijna een plaag, dat we dat hebben kunnen worden tussen al die enge bacterien, je zou bijna verwachten dat we toch zo'n beetje uitgeroeid moesten zijn.

Kijk dat je toeziet op een normale hygiene oke, en als er mensen zijn die meer willen dan normale hygiene moeten deze mensen zelf weten, maar als deze angst voor bacterieen zulke vormen aan gaat nemen dat we straks zoveel mogelijk alleen steriele etenswaren kunnen aanschaffen dan heb ik er zeker erg grote problemen mee. En zover zijn we wel bijna als we Brussel de gang laten gaan.
Door avalon
Gos ik dach net dat ik wat hygienischer moest gaan worden totdat ik jou verhaal las Syl. Hier gaat ook alles met een doek zonder dettol of wat dan ook. Nee ik kan niet zeggen dat wij hier super hygienisch zijn. Zo aai of knuffel ik mijn hond ook onder het eten, of ze likken een keer mijn vingers af terwijl ik vervolgens weer gewoon verder eet zonder eerst mijn handen te gaan wassen. Mijn dochter is 3 jaar en zit gerust bij de honden in de etensbak, ben er echt niet gelijk bij om haar handen te wassen. Ze is eingelijk nooit ziek. Ze heeft 1x een buikgriepje gehad met een hevige oor en keelontsteking en waterpokken, maar dat ligt niet aan de hygiene hier. Zelf zijn we ook zelden ziek. Ik heb wel dettol in huis, maar voornamelijk voor in de salon om mijn materialen te ontsmetten, zodat ik niet de oormijt van de een naar de andere hond overbreng om maar een voorbeeld te geven. Met het eten kijk ik duidelijk minder goed uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door