Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Natasja (van Beau en Benthe) schreef: Ik wist niet dat de spijsvertering zo snel ging. Hoe weet jij trouwens dat het de botten van gisteren zijn, Lizzy, die ze vanmiddag uitpoepten? Kunnen het bijvoorbeeld niet de botten zijn van de dag daarvoor? Ik bedoel dit niet betweterig hoor, ik vind dit gewoon interessant om te weten, en jij weet er tenslotte een hoop vanaf!
Ik weet dat het de botten van gisteren zijn om de volgende reden:

Brutus en Pinkel (en Linga) hebben zaterdag lamsvlees en groentemix ZONDER bot gegeten. Zondagmorgen hebben ze toevallig ook geen bot gegeten. Zondagavond hebben ze pens gegeten en daarna deze ribben (Brutus en Pinkel meerdere ribben). Vanmorgen was de ontlasting eerst zwart van de pens. En vanmiddag was eerst wat zwarte ontlasting en daarna witte ontlasting. Wit van het bot. Wanneer hebben ze dit bot gehad? Juist, gisterenavond om 18:00 uur.

Als ik ze op woensdagavond kalfsbot geef: idem dito. Ze krijgen orgaanvlees en daarna een kalfsbot. Op dinsdag eten ze hier meestal kopvlees of lamsvlees of een ander soort spiervlees met groente. Geen bot. De ontlasting na orgaanvlees is donker en dit wordt direct gevolgd door kalkwitte ontlasting van de kalfsbotten. Ze werken dan mee aan onze "krijtrotsen van Dover", bij mij hier in de straat ;D! Het is dan ongeveer na 12 uur tot poeder verteerd.

Het is ook bekend dat verse/rauwe voeding binnen 10 uur niet meer in de maag aanwezig is. Daar hebben ze 'gewoon' onderzoek naar gedaan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 26 sep 2005, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
Erna schreef: Hoi Natasja

Ik ben dan wel geen Lizzy, maar goed. Wij geven niet iedere dag een maaltijd met bot. Dus stel dat ik op dinsdagavond kopvlees geef, woensdag ochtend pens en dan op woensdagavond pas weer bot en ze poepen donderdag een beetje wittig dan is dat van de woensdagavond.

Toen wij net begonnen met zelf samenstellen hebben we de poep goed in de gaten gehouden en konden we zien dat ongeveer 12 uur na het eten van bot er witte keutels uit kwamen. Nu letten we er zelden meer op.
Bedankt voor je uitleg! Weer wat geleerd.
Door *Natasja*
Lizzy schreef: Ik weet dat het de botten van gisteren zijn om de volgende reden:

Brutus en Pinkel (en Linga) hebben zaterdag lamsvlees en groentemix ZONDER bot gegeten. Zondagmorgen hebben ze toevallig ook geen bot gegeten. Zondagavond hebben ze pens gegeten en daarna deze ribben (Brutus en Pinkel meerdere ribben). Vanmorgen was de ontlasting eerst zwart van de pens. En vanmiddag was eerst wat zwarte ontlasting en daarna witte ontlasting. Wit van het bot. Wanneer hebben ze dit bot gehad? Juist, gisterenavond om 18:00 uur.

Als ik ze op woensdagavond kalfsbot geef: idem dito. Ze krijgen orgaanvlees en daarna een kalfsbot. Op dinsdag eten ze hier meestal kopvlees of lamsvlees of een ander soort spiervlees met groente. Geen bot. De ontlasting na orgaanvlees is donker en dit wordt direct gevolgd door kalkwitte ontlasting van de kalfsbotten. Ze werken dan mee aan onze "krijtrotsen van Dover", bij mij hier in de straat ;D! Het is dan ongeveer na 12 uur tot poeder verteerd.

Het is ook bekend dat verse/rauwe voeding binnen 10 uur niet meer in de maag aanwezig is. Daar hebben ze 'gewoon' onderzoek naar gedaan.

Ook jij bedankt Lizzy! Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat stukken bot in de maag van de hond tot poeder "verwerkt" worden. Jullie barf-honden moeten wel magen van staal hebben!
Door Mevroi Kruim
irmavgog schreef: dacht ik ook dat e.a. lang kan blijven hangen.. het is niet zo dat wat de vorige dag gegeten is de volgende dag er zowiezo weer uit komt e.a. hangt af hoe snel iets verteerd, en je kan aan je water aanvoelen -gewoon gezond verstand en ervaringen van anderen meenemen dat dit soort botten - ook al zouden ze in kleinere stukken zijn gemaakte- botten , wel iets langer nodig hebben. Soms kunnen objecten dagenlang blijven zitten, en botten zijn ook objecten ;) niet zo makkelijk te verteren als men hier wel doet voorkomen.
Maar goed ik ben geen Barfer en weet er dus niets van.
irma
Ik schrijft : KAN rondhangen, niet MOET rondhangen. 24 is ongeveer het maximum, en dat geldt dan voor hele grote stukken, of brokken. Gewone, goedgekauwde botten gaan idd veel sneller, die zie je de volgende dag aan de achterkant weer terug.
En 'objecten' zijn vreemde voorwerpen die niet in het spijsverteringsstelsel thuishoren, zoals ballen stukken speelgoed, en andere onverteerbare zaken. Dus met nadruk geen rauwe botten. Verhitte botten is een ander verhaal, die zijn slecht verteerbaar en kunnen zich dus als 'object' gedragen.
Door jeanne
Leo schreef: Normaal mag ik niet op de bank, maar vandaag, kweenie ze doen zo lief tegen me!?
doe maar niet te lief hoor Leo en Lizzy
straks slikt ze weer een heel bot naar binnen zodat ze op de bank mag ;D
Door Elise
Leo schreef: Afbeelding

Normaal mag ik niet op de bank, maar vandaag, kweenie ze doen zo lief tegen me!?
Agossie, met zo'n lekker wijffie moet je toch gewoon de hele dag knuffelen :-* :-*
Gelukkig gaat alles nog steeds goed, je moet er toch niet aan denken....
Door Lizzy
Natasja (van Beau en Benthe) schreef: Is Leo ondertussen al bij de dierenarts geweest?
Ja, Leo is al geweest en heeft het bot laten zien. De DA zei eerlijk dat hij geen ervaring heeft met hoe lang een bot in de maag blijft zitten en hoe botten zich 'gedragen'. Hij behandeld zo'n zaak dus als "het komt er of vanzelf uit langs de voor of achterkant of we moeten ingrijpen". Maar, hij was gewoon weer cool zoals hij altijd is!
Door jeanne
trouwens, als ik bot geef, poepen ze de volgende witte keutels hoor!
Maar toen Bes een kaal botje van een kippepootje (wat de kat had laten liggen) naar binnen slikte, kwam het er precies hetzelfde aan de achterkant weer uit ??? niks verteerd dus, netjes ingepakt in een drol.
Door irmaa
Leo schreef: quote: Maar goed ik ben geen Barfer en weet er dus niets van.
irma

precies! de spijker op de kop! ;)
Flauw hoor... en je laat je zo wel kennen.. achteraf had ik wel bij het rechte eind.. moeilijk is dat dan he ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door