Bertine schreef: Ik heb ook een kenwood. Vrij nieuw, zal een half jaartje oud zijn denk ik. Overgenomen van Nikki. Ik heb ook de schijf van Cindy.Bij mijn schijf is dat ook wat ruwer maar hier geeft het geen problemen.
Ik maal tot nu toe eendenek en -karkas, kippenek en -karkas, haaskarkas, konijnkarkas, ganskarkas.
Ik maak alles zo dat het door de opening kan maar hak niks in stukken omdat het dan beter zou malen. Vleugels keep ik in bij de gewrichten, zodat ik ze recht door het gat kan steken. Ik merk dat grotere stukken beter malen dan kleine stukken en dat beter bevroren makkelijker gaat dan vers. En dat alles beter erdoor komt als je juist de boel níet aandrukt maar het rustig door de wokkel laat opnemen. Zowel bij bot als bij vlees of orgaan.
Bij mij blijft ook pezig spul (vooral pens dat is eigenlijk niet te malen) achter en om het mes hangen. Tot zover dik tevreden.
Ik moet zeer regelmatig, bij elke kilo zo'n beetje, de boel uit elkaar halen en schoonmaken. Dat valt me tegen van deze machine.
Wat ik ook erg vervelend vind is dat ik veel zwartigs heb bij het schoonmaken, elke keer weer en het lijkt steeds meer te worden. Zowel bij het malen van bot, vlees als orgaan. Het zit altijd in het middelste gat van de schijf. Nooit om het mes of in de wokkel. Bij mij lijkt het er niet op dat het uit het apparaat komt, het lijkt eerder slijpsel te zijn die vrij komt tussen de gatenschijf en de punt van de wokkel waar je deze schijf opdrukt. Ik draai de boel handvast meer niet. Als de boel open moet heb ik soms de hulpsleutel nodig.
De schijf van Cindy is in het geheel wat minder glad dan de originele. De platte kant en ook de randen van de 3hoekige gaten zijn vrij ruw in vergelijking met de originele. Hebben anderen dat ook of zijn die mooi glad?
Cindy, hiermee wil ik niet beweren dat dit zwarte door jou schijven komt. Ik wil wel onderzoeken waar het vandaan komt, dus ik ga een dezer dagen nog eens malen met een originele schijf erin.
Ik hoef ook niet steeds alles schoon te maken ik kan makkelijk alles in een keer malen.
Maar wel vervelend dat bij jou dus wel zo is.