Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoe oud is/zijn je hond(en) overleden en welk voer werd er gevoerd?

7 - brok
9
4%
8 - brok
9
4%
9 - brok
14
7%
10 - brok
8
4%
11 - brok
16
8%
12 - brok
13
6%
13 - brok
16
8%
14 - brok
19
9%
15 - brok
10
5%
16 - brok
15
7%
17 - brok
9
4%
18 - brok
1
0%
7 - kvv.barf,met de pot mee
1
0%
8 - kvv.barf,met de pot mee
1
0%
9 - kvv.barf,met de pot mee
3
1%
10 - kvv.barf,met de pot mee
1
0%
11 - kvv.barf,met de pot mee
3
1%
12 - kvv.barf,met de pot mee
4
2%
13 - kvv.barf,met de pot mee
10
5%
14 - kvv.barf,met de pot mee
5
2%
15 - kvv.barf,met de pot mee
8
4%
16 - kvv.barf,met de pot mee
1
0%
17 - kvv.barf,met de pot mee
1
0%
18 - kvv.barf,met de pot mee
Geen stemmen
0%
anders, bv deels brok, deels kvv,barf,met de pot mee
26
13%
jelle01 schreef: Wij hebben Flatjes en die staan bekend om héél gevoelig te zijn aan kanker. Het is dan ook nog een kanker waarbij je ze in zeer korte tijd kwijt bent.
Het is zelf zo erg dat er in Engeland een grootschalig onderzoek bezig is naar mogelijke genetische verbanden. Het is ook een onderzoek waar de rasclubs aan meewerken.
Wij hebben Flatjes verloren op de leeftijd van 2 jaar, 4 jaar, 5 jaar en 8 jaar.
Mijn ouders hebben zelfs een nestje gefokt waarvan op 4-jarige leeftijd 50% van het nest was gestorven aan kanker. Verschrikkelijk !
Ze stonden allemaal op brokken.
Daarom heb ik besloten om al mijn honden te laten barfen want dit is de enige manier dat ik er nog een beetje de hand in kan houden zodat ik weet wat ik hen geef.
Wat verschrikkelijk  :-\
Wij hadden een flatje (uit '74) en die is op een maand na 16 geworden. Op brok (Doko) met af en toe pens en hondentartaar. Ik geloof toen ze ouder werd s'ochtends Doko geperste brok en s'avonds Doko Dinner (in heet water weken).

Ik heb wel eens gezocht of ik nog familie van haar kon terugvinden, maar ik geloof dat die lijn is opgehouden. 'T is toch verschrikkelijk dat het in 30 jaar tijd zo slecht gesteld is geraakt met het ras?? Heel verdrietig, voor je ouders ook.

Overigens denk ik soms dat de vroegere brokken minder slecht waren dan nu...toen was het niet slechts commercie commercie, maar een antwoord op een vraag. Simpelere ingredienten en niet al die toevoegingen en afvalverwerkingsoliën en bagger.  Maar misschien is dat helemaal niet waar hoor. Als ik nu zie hoe mensen in mijn omgeving maar zoekende blijven naar de juiste brok (die niet willen barfen)...ik hoor nu nooit eens dat de hond het 14 jaar prachtig doet op één en dezelfde brok. Jaarlijks overstappen is heel gebruikelijk.

Ik ben erg benieuwd naar de vragenlijst!
Mijn eerste hond Rakky is 13 jaar geworden en altijd brok gegeten
2e hond Husky is 9 jaar geworden ook altijd brok en ze kreeg kanker
3e hond Perra is 15 jaar geworden en kreeg bij haar vorige eigenaars zelf gemaakt eten en ze kookte voor haar ,ik heb haar overgenomen toen ze 2 jaar was en bij mij toen altijd brok gekregen
4e hond Ranja is 9 jaar geworden en ook altijd brok gekregen en kreeg darmkanker,daarna begonnen met de andere honden met kvv,Ziggy mijn 1e aussie staat nu pas vanaf haar 7e op kvv en Guapa bij de fokker brokken en kvv en bij mij alleen kvv als ook Itchi
Zo dat was het tot nu toe en hopelijk nog voor lang eer ik er nog 1 moet afgeven

Grtjs Gerda
onze hond een dalmaat is -30-jully-2011. overleden is 15 jaar en 8 maanden geworden.
is altijd kerngezond geweest.
heeft altijd met veel plezier van haar eten gesmult.
alleen het laatste jaar kreeg ze last van haar gewrichten .
maar dat zal de ouderdom wel geweest zijn.
ze kreeg altijd vers vlees.
ik mis haar erg het was een geweldige hond.
ze hete donja.
altorfini schreef: onze hond een dalmaat is -30-jully-2011. overleden is 15 jaar en 8 maanden geworden.
is altijd kerngezond geweest.
heeft altijd met veel plezier van haar eten gesmult.
alleen het laatste jaar kreeg ze last van haar gewrichten .
maar dat zal de ouderdom wel geweest zijn.
ze kreeg altijd vers vlees.
ik mis haar erg het was een geweldige hond.
ze hete donja.
Jeetje, dat was gisteren! Gecondoleerd met het verlies van je spikkel.

En welkom op barfplaats ook. Heb je nog meer honden of andere dieren? Hoe dan ook, heel veel sterkte nu Donja er niet meer is.
Ik kan m'n maatjes er niet in zetten, want mijn Flatcoateds werden 4 jaar.
Floris overleed aan kanker, vlak na zijn 4e verjaardag. Afgespeend op vers en verder altijd combi brok-vers gehad.
Indra overleed op de leeftijd van 4 jaar aan de hartspierziekte DCM. Ze is afgespeend op vers, lustte dat al jong niet meer en heeft dus altijd alleen maar brok, gekookt vlees en groentenprutjes (dat vond ze wel heerlijk :biggrin2:) gegeten.
Merel is nu 3 jaar. Ze is afgespeend op vers, heeft een poos 50/50 (halve week) brok-vers gehad en nu al weer ruim een jaar alleen maar vers. Merel heb ik niet alleen laten screenen op HD, ED en PL, maar ook op haar hart. Zij lijdt ook aan DCM.
Maartje is nu 2 jaar. Ze is afgespeend op vers. Dat heeft ze een hele poos gekregen. Daarna een tijdje 50/50 brok-vers en nu al meer dan een jaar alleen nog vers. Maartje heb ik net als Merel niet alleen op HD, ED en PL laten screenen, maar ook op het hart. Ook Maartje lijdt aan DCM.
Ter aanvulling: er is bij mijn 4 maatjes geen relatie tussen hun ziekte / te jonge overlijden en hun voeding. Uit het nest van mijn eerste Flatcoated stierven er van de 10 pups 7 vóór de leeftijd van 10 jaar (kanker). De meesten daarvan stierven op/voor de leeftijd van 6 jaar. Van de 3 die de leeftijd van 10 bereikten, stierf er eentje een week daarna.

Indra overleed aan DCM. Het aantal Flatcoateds wat hier op gescreend wordt is beperkt. In mijn omgeving hebben meerdere mensen de moed gehad hun Flatcoated te laten screenen. Het percentage van de gescreende Flatkoters met DCM of i.i.g. afwijkingen in zowel formaat als mate van samenknijpen van het hart (onderzoek naar progressie zal uitwijzen of hier sprake is van DCM) is groot. Onder de door de rasvereniging gepubliceerde patienten die aan DCM lijden zitten Flatcoateds die altijd brok eten, Flatcoateds die zowel brok als vers eten én Flatcoateds die nooit anders kregen dan verse voeding. Tevens zijn er DCM patienten die brok kregen overgezet op verse voeding, waarna middels halfjaarlijkse screening (hart echo) is vast gesteld dat dit bij de Flatcoated helaas de progressie niet remt.
Door Martine-Tom
Mijn 1e hond, een herder/collie mix is 17,5 geworden op dinner (jaren 80) en blik met af en toe gekookte  :-X pens overleden aan pure ouderdom.
Mijn 2e hond, een yorkie is 14,5 geworden op blik en brok, kreeg op haar 12e een hersenbloeding en sukkelde sindsdien, op haar 14e werd ze dement en toen heb ik haar in laten slapen.

Mijn huidige hond, een chi/maltees mix is nu ruim 1,5 en eet sinds hij een maand of 3 is rauw eerst KVV en nu een maand of wat Barf en is tot nu toe kerngezond.
Mijn 1e middenslag Schnautzer kreeg alleen dinner en stierf met 9 jaar aan leverkanker,
mijn 2e Schnautzer kreeg alleen brok en stierf met 10 jaar aan maag/slokdarmkanker.
Ik hoop dat door de overstap naar vers de kans op kanker kleiner wordt,maar dat is natuurlijk
geen garantie,de tijd zal het leren.
Mijn vorige rottweiler Naskaya is 8.5 jaar geworden
Heb haar met 4 jaar gekregen
Heeft altijd bonzo brokken gegeten
Daarbij tafelresten brood en 1 pensdag in de week
Heb haar laten inslapen omdat ze tumoren in het schoudergewricht had
Kon niet meer behandeld worden
Esther Q schreef: Omdat deze poll niet toereikend is voor de vraagstelling hebben Tannetje en ik een vragenlijst ontwikkeld. Op het moment is Deborah hier van het forum (GimThur) druk bezig om deze online te zetten. Als het eenmaal zover is plaatsen we in een nieuw topic een link en we hopen dat iedereen dan de vragenlijst wil invullen.
We bieden de lijst ook elders aan en laten hem een flinke tijd doorlopen, zodat we zoveel mogelijk reacties kunnen verzamelen. Er spelen veel factoren mee waardoor een behoorlijk aantal reacties nodig is om zinvolle analyses te kunnen doen. Hopelijk lukt het om die te verzamelen.
Staat deze vragenlijst al ergens??
ik heb een foutje gemaakt het was 30 juni inplaats van 30juli.
maar het verdriet is er niet minder om.
wij hebben nog een yorkschire van 4 en een poes van 20 jaar.
de york is nu wat lastig met eten met donja was er altijd een beetje strijd.
en dat is nu niet meer .
ze at het zelfde als donja.
alleen veel minder.  :'(
  groetjes altorfini
altorfini schreef: ik heb een foutje gemaakt het was 30 juni inplaats van 30juli.
maar het verdriet is er niet minder om.
wij hebben nog een yorkschire van 4 en een poes van 20 jaar.
de york is nu wat lastig met eten met donja was er altijd een beetje strijd.
en dat is nu niet meer .
ze at het zelfde als donja.
alleen veel minder.   :'(
   groetjes altorfini
Hai, en bedankt voor je pb'tje. Wat je zegt: 30 juni of 30 juli, de wond is hoe dan ook nog vers.

Maar wat geweldig, een poes van 20 jaar! Eet die ook vers?! Wij van barfplaats zijn dol op foto's, dus... Die kun je het beste in de bar plaatsen (onderaan de pagina, bar-plaats), om dit topic niet al te zeer te vervuilen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door