Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door An
202spots schreef:

Duidelijker kan het toch niet he? ;)
Nou ja is maar net wat je er van wil maken...je zou ook dit kunnen aanhalen he ;)
Lizzy schreef: Het spijt mij dat ik je geen zekerheid kan verschaffen. Echt, honderd procent zekerheid krijg je nergens! Maar staar je niet blind op die 100%. Duizenden doden in het verkeer houden je niet af van autorijden of fietsen, honderden doden in het huishouden houden je niet af van het beklimmen van een keukentrapje. Waarom zou dan een mogelijke herintroductie van de ZvA je weerhouden van het voeren van vers vlees? Doe als in het verkeer en in het huishouden: wees alert, maar laat een angst voor "wat er zou kunnen gebeuren" je niet leiden.

Alert zijn betekent hier: zorg dat je zeker weet dat het varkensvlees Nederlands is en stop met het voeren van varkensvlees als er berichten zijn over Aujeszky in Nederland.
Door sylvia
Alert zijn betekent hier: zorg dat je zeker weet dat het varkensvlees Nederlands is en stop met het voeren van varkensvlees als er berichten zijn over Aujeszky in Nederland.
Het bovenstaande is heel leuk ware het niet dat er dus eigenlijk niet te controleren is dat het om een nederlands varken gaat,of je moet vanaf de nederlandse boer het varken begeleiden naar de slachter.
Dus wordt het moeilijk om alert te zijn, door de regelgeving kan een varkenslapje erg nederlands gebracht worden maar wel uit verweggistan vandaan komen
Door Lizzy
Daarom wordt ook aangeraden alleen Nederlands varkensvlees te geven met het IKB keurmerk (zodat je zeker weet dat het uit NL komt) en ik denk Belgisch varkensvlees met het Certus-keurmerk. En dan moet je dus in de gaten houden dat er geen Aujeszky uitbreekt in NL en BE (die kans wordt dus weer groter als we stoppen met enten bij status 10).

Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat er teveel mitsen en maren zitten aan het voeren van rauw varkensvlees.

En daarom blijf ik erbij dat varkensvlees niet aanbevolen gaat worden op Barfplaats.

Want, wanneer je varkensvlees standaard aan gaat bevelen dan zullen mensen dus zonder al deze informatie simpelweg met varkensvlees aan de slag gaan. Breekt dan Aujeszky uit en mensen blijven gewoon doorgaan met het rauw voeren van varkensvlees, dan zullen er mogelijk honden sterven. Ik wil dat niet op mijn geweten hebben.

Nogmaals, als mensen wel varkensvlees willen voeren, dan moeten ze dat zelf weten (je bent daar helemaal vrij in natuurlijk!). Maar dan nemen zij die keuze weloverwogen en zo hoort het ook. Zij zullen dan (hoop ik) stoppen met het voeren van rauw varkensvlees mocht er Aujeszky uitbreken, zij weten dat ze moeten letten op keurmerken enzo. Kortom, zij zijn dan op de hoogte van de risico's en weten wat hen te doen staat.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 02 nov 2004, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MarijeJoanne
Niet dat ik het wil gaan voeren hoor, rauw of verhit, maar hoe zit het dan als het varkensvlees verhit wordt?
Is er dan ook nog steeds kans op de ziekte van Aujeszky?
Door sylvia
MarijeJoanne schreef: Niet dat ik het wil gaan voeren hoor, rauw of verhit, maar hoe zit het dan als het varkensvlees verhit wordt?
Is er dan ook nog steeds kans op de ziekte van Aujeszky?
als het helemaal gaar is dan is er geen risico meer
Door 202spots
An schreef:
Nou ja is maar net wat je er van wil maken...je zou ook dit kunnen aanhalen he ;)
Ha hoor An,dat had ik OOK gelezen ;)
m.a.w Waneer je in de auto stapt dan neem je 't risico....maar waneer je NOOIT uit je huis zou gaan,dan is het 100% zeker dat je niet in 'n auto botsing komt.
(okay zeg nou niet dat er 'n auto door de muur in je kamer terecht komt en je ondersteboven van je stoel rijd :))

Waneer je rauw varkensvlees geeft...tja dan neem je 't risico,maar wanneer je NOOIT rauw varkensvlees geeft dan ben je 100% zeker dat je geen besmet varkensvlees geeft.

Omdat de allerlaatste regel van het artikel zegd:
"Maar als je 100% zekerheid wil: begin er niet aan",
had ik dit dus aangehaald! ;)
Door Li@nne
Hmmm... toen hier 25 jaar geleden een aujeszky-virus-uitbraak was vielen de koeien bij bosjes dood neer, maar er is geen hond of kat overleden...in heel de omgeving niet...
Door Lizzy
Li@nne schreef: Hmmm... toen hier 25 jaar geleden een aujeszky-virus-uitbraak was vielen de koeien bij bosjes dood neer, maar er is geen hond of kat overleden...in heel de omgeving niet...
Wat een mazzel. De dieren die meestal het eerste dood gaan (waardoor boeren wisten "ik heb aujeszky") waren/zijn katten en honden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 02 nov 2004, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chezzies
Lizzy schreef: Wat een mazzel. De dieren die meestal het eerste dood gaan (waardoor boeren wisten "ik heb aujeszky") waren/zijn katten en honden.
De kat van een vriendin is er wel aan overleden ( weet niet hoe lang geleden) haar verhaal erover maakt voor mij dat ik het gewoon ook niet geef.
Voor de mens is varken al rotzooi, jaja mag ik niet vergelijken kreeg ik al naar mijn hoofd :P
Ik eet het niet, mijn gezin krijgt het ook bijna niet en mijn honden krijgen het ook niet.
;D
Door ~Joke~
Vroeger [32 jaar geleden] toen we onze eerste hond hadden en rauw voerden [dat deed je toen nog zo]werd al afgeraden varkensvlees aan een hond te geven. Gewoon om dat het niet gezond voor een hond is. Ze krijgen er pukkeltjes [op de buik] en huiduitslag van werd toen gezegd. Varken zou niet in me opkomen om aan een hond te voeren zelfs niet gaar. Mijn gevoel zegt dat hond/varken geen goede combi is. Kijk ook eens naar hoe ze worden gehouden, wat ze krijgen te eten en hoeveel troep er in zo'n dier wordt gespoten.....
Door sylvia
Doggiegirl schreef: Wat ik mij af vraag, volgens mij zit er in geen enkel KVV of brok varken verwerkt...of wel?
van brokken weet ik het niet maar in de kvv's wordt geen varkensvlees gebruikt.
In brokken zou het varkensvlees zonder gevaar op aujezki namelijk wel gebruikt kunnen worden daar het verhit wordt.
Door ~Joke~
laura schreef: Ik denk dat je dan ook geen kip/ konijn/ rund moet geven.
Die worden echt niet op een betere manier gehouden!
Daarom gebruik ik ook zoveel mogelijk [ook voor onszelf] biologisch vlees. Maar ik ben zo anti varkensvlees voor de hond dat ze ook geen biologisch varken krijgen.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op ma 20 dec 2004, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chezzies
harns49 schreef: Daarom gebruik ik ook zoveel mogelijk [ook voor onszelf] biologisch vlees. Maar ik ben zo anti varkensvlees voor de hond dat ze ook geen biologisch varken krijgen.
Och echt anti ben ik niet, maar ik en mijn honden eten het niet :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door