Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
@ ellen.. een beetje laat maar goed..
gezien het feit dat kito nu gigantisch aan t puberen is zit ie ook t grootste deel weer aan de lijn, maar af en toe moet ie gewoon zijn energie kwijt.. waar ie voorheen altijd los mocht zoek ik nu de plekjes iets beter uit en kan ie wel even sprinten. En ik wil ook blijven oefenen..

met eten hoef ik echt niet bang te zijn haha.. zoals met alles (behalve ervan tussen gaan) doet ie het op zijn gemak.. ik kreeg toevallig gisteren op speurtraining de opmerking dat ik zachtere snoepjes moest gebruiken omdat ie zo lang staat te kauwen.. toen ik zei dat dit rodi worst was (ministukjes) wist ze niet hoe ze moest kijken.. hij doet echt alles op zijn dooie gemakje.. ook eten..(of zou dat ook puberafhankelijk zijn hihi)

en de schapenribben die ik geef zijn echt niet zo hard.. tenminste het gaat niet moeilijker dan bijvoorbeeld geitenribben of kippenbout.. ik hoor ook nauwelijks iets als ie de boel kraakt.. en ik krijg ze zelf ook net zo makkelijk in stukken gedeeld..
Door Boefke
Deesje schreef: met eten hoef ik echt niet bang te zijn haha.. zoals met alles (behalve ervan tussen gaan) doet ie het op zijn gemak.. ik kreeg toevallig gisteren op speurtraining de opmerking dat ik zachtere snoepjes moest gebruiken omdat ie zo lang staat te kauwen.. toen ik zei dat dit rodi worst was (ministukjes) wist ze niet hoe ze moest kijken.. hij doet echt alles op zijn dooie gemakje.. ook eten..(of zou dat ook puberafhankelijk zijn hihi)
Hier is het iig niet puberafhankelijk. Boef is 3,5 en loopt af en toe echt te zuigen op een week stukje van het een of ander ;D
Door me and my boys
Deesje schreef: @ ellen.. een beetje laat maar goed..
gezien het feit dat kito nu gigantisch aan t puberen is zit ie ook t grootste deel weer aan de lijn, maar af en toe moet ie gewoon zijn energie kwijt.. waar ie voorheen altijd los mocht zoek ik nu de plekjes iets beter uit en kan ie wel even sprinten. En ik wil ook blijven oefenen..

met eten hoef ik echt niet bang te zijn haha.. zoals met alles (behalve ervan tussen gaan) doet ie het op zijn gemak.. ik kreeg toevallig gisteren op speurtraining de opmerking dat ik zachtere snoepjes moest gebruiken omdat ie zo lang staat te kauwen.. toen ik zei dat dit rodi worst was (ministukjes) wist ze niet hoe ze moest kijken.. hij doet echt alles op zijn dooie gemakje.. ook eten..(of zou dat ook puberafhankelijk zijn hihi)

en de schapenribben die ik geef zijn echt niet zo hard.. tenminste het gaat niet moeilijker dan bijvoorbeeld geitenribben of kippenbout.. ik hoor ook nauwelijks iets als ie de boel kraakt.. en ik krijg ze zelf ook net zo makkelijk in stukken gedeeld..
t' is goed hoor, iedereen weet van zijn eigen hond wat die aankan kwa eten. Hier hoef geen schaperibben te proberen want met geiteribben spugen ze al alles aan elkaar!!
Sterkte met je puber!!!!
ellen
Door Laura2004
Toch is het ook zo dat het heel lang kan duren voordat honden bepaalde botten aankunnen. Mijn honden hebben het eerste jaar of anderhalf jaar regelmatig stukjes bot uitgekotst. Maar daarna is het nooit meer gebeurt, ik geloof niet dat het uitkotsen van stukjes bot altijd betekent dat een bot te hard is, het kan ook betekenen dat de maag van de hond het nog niet aan kan (maar het op den duur wel aan zal kunnen).

De schapenribben die ik bij het islam centrum koop zijn net zo groot en hard (of zacht) als de geitenribben die ze daar verkopen en mijn honden ondervinden er geen problemen van.

Het enige bot waar ik slechte ervaring mee heb (en dan eigenlijk wat betreft de tanden) zijn runderbotten en die zou ik om die reden nooit meer geven, maar verder gaat alles prima.
Door danielle1980
ik geef geen water erna omdat ik grote maaltijden voer en maar 1 keer per dag...
ze hebben vandaag bv rundvlees met geitenribben gehad...
nu net...
ze eten gemiddeld zo'n 800gr tot 2 kilo in 1 keer...
dan heb ik liever gewoon niet dat ze nog erna veel drinken, gewoon voor de zekerheid...
Door Staftime
Echt bang ben ik nooit, maar wel heel voorzichtig.
Ik geef de honden voornamelijk KVV, maar daarnaast ook heel regelmatig allerlei soorten vleesbot en vis.
Voor Romeo hou ik alles vast, hij is heel voorzichtig met mijn handen, dus ik hoef me geen zorgen te maken om afgebeten vingertopjes  :D
Julia gaf ik tot nu toe alles zo, ze kauwde altijd heel netjes overal op, tot vandaag.
Vanmiddag kregen ze kippennekken, en ik hoorde haar maar één/twee keer kraken waarna ze het doorslikte.
Dus vanaf nu hou ik het voor haar ook maar vast, vind ik wel zo veilig.

Het is en blijft gewoon altijd goed opletten.
En als je het echt eng vindt, kun je toch ook gewoon alle botten kapot slaan?
Door Laura2004
Op kippennekken kauwen mijn honden ook hoogstens één of twee keer, dat lijkt me ook wel meer dan genoeg voor zo'n klein botje, je kan niet verwachten dat honden van het formaat van Julia uitgebreid gaan kauwen op een kippennek. ;)
Door pike
Laura2004 schreef: Toch is het ook zo dat het heel lang kan duren voordat honden bepaalde botten aankunnen. Mijn honden hebben het eerste jaar of anderhalf jaar regelmatig stukjes bot uitgekotst. Maar daarna is het nooit meer gebeurt, ik geloof niet dat het uitkotsen van stukjes bot altijd betekent dat een bot te hard is, het kan ook betekenen dat de maag van de hond het nog niet aan kan (maar het op den duur wel aan zal kunnen).
Ik denk ook dat dat een hele grote rol speelt. Toen Pike pas begon met barfen had hij al moeite met de kleine zachte kippebotjes. Niet dat hij ze uitspuugde, maar er zaten altijd wel stukjes bot in zijn ontlasting. Hij heeft ook een hele poos (maanden) niets anders gekregen als kippebot voor ik een botje verder ging. En toen begon het weer opnieuw. Nu eet hij lekker diverse soorten en zie ik nooit meer iets van bot terug.

Als ik dat zo lees klinkt het begrijpelijk, zo'n hoop eten en dan ook nog een plens water erbij, maar als ik dat dan vergelijk:
Jij hebt heel grote honden van veel gewicht; Pike weegt 17 kg en eet dagelijks minstens 600 gram, soms ook 800, in één maaltijd, voor zo'n kleine hond is dat toch ook een enorme bak. Nou gooit hij er geen plens water achteraan maar ik haal ook de bak niet weg. Want dan vergeet ik hem later weer terug te zetten  :-[  Hij zal niet gaan zeuren als er geen water staat, als er niets is gaat hij gewoon met een grote zucht weer de keuken uit! En als hij perse wil en de kans krijgt drinkt hij toch gewoon uit de vijver, dat is zeker in de zomer geen probleem als alles open staat.
Door danielle1980
pike schreef:
Jij hebt heel grote honden van veel gewicht; Pike weegt 17 kg en eet dagelijks minstens 600 gram, soms ook 800, in één maaltijd, voor zo'n kleine hond is dat toch ook een enorme bak. Nou gooit hij er geen plens water achteraan maar ik haal ook de bak niet weg. Want dan vergeet ik hem later weer terug te zetten   :-[  Hij zal niet gaan zeuren als er geen water staat, als er niets is gaat hij gewoon met een grote zucht weer de keuken uit! En als hij perse wil en de kans krijgt drinkt hij toch gewoon uit de vijver, dat is zeker in de zomer geen probleem als alles open staat.
de mijne wegen gemiddeld 45 kilo de pyrs dan maar met kvv eten ze gemiddeld max 1 kilo anders worden ze dik...
minx weegt 26 kilo en eet gemiddeld 600gr

als ze geitenribben eten dan is het meer want ribben wegen zo'n 600 tot 1 kilo en dan geef ik nog vlees extra erbij...
maar ze drinken water altijd na het eten, 4 bakken met zn allen helemaal leeg en willen nog spelen ook...
en dat wil ik gewoon niet...
Door pike
Nee ik begrijp best dat je dat liever niet hebt. En hier willen ze wel altijd stoeien als ze hun eten op hebben, ik vind dat ook niet zo'n succes eerlijk gezegd maar het is wel iets waar ze zelf voor kiezen, ik activeer het niet, moedig het ook niet aan, meestal is het 10 minuten dan gaan ze slapen. Op de een of andere manier behoort het bij hun after-dinner-ritueel.
Als je het water weghaalt, doen ze dan later alsof ze uitgedroogd zijn of drinken ze dan hun normale hoeveelheid?
Door danielle1980
daarna drinken ze gewoon beetje bij beetje...
niet meer dan normaal...

ik heb nog 2 puppen, nou ja pubers die willen spelen en niet van ophouden weten...
maar uit ervaring weet ik dat mijn andere honden anders gaan spugen als ze veel te wild doen...
Door ~Joke~
Hier staat altijd water, ik haal het ook niet weg rond etenstijd, ik heb zelf een gloeiende hekel aan dorst  ;) Maar ze krijgen hier ook maar een minimale hoeveelheid gemalen bot. Na het eten drinken ze altijd een paar slokken.
Door Chubby
Sinds we hier over zijn op KVV/ Barf wordt er uberhaupt niet zoveel meer gedronken.

De hond krijgt KVV met een plens heet water omdat ik vaak uit de koelkast voer, dus die krijgt haar vocht toch wel binnen  ;)
Door Staftime
Mijn honden drinken bijna niets meer sinds ze kvv/barf eten.
Er staat altijd een bak water, en ik moet er echt erg in houden dat ik die ververs.
Toen ze nog brok aten was die bak één tot twee keer per dag leeg, dus moest ik automatisch wel vers water geven.
Nu blijft de bak rustig vier dagen staan, en zelfs buiten uit regenplassen drinken doen ze niet meer, dat deden ze vroeger echt bij elke wandeling zowat.
Julia was altijd een obsessieve drinker, dat is helemaal over.
En Romeo had vaak de neiging om als hij begon met drinken niet meer te stoppen, dat is ook over.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door