- za 19 aug 2006, 19:25
Net terug van een heerlijke vak. in Tsjechie valt mijn oog op dit topic.
Ik heb me ook ernstig afgevraagd of ritueel slachten (=zonder verdoving of bedwelming in 1 haal de keel doorsnijden waarna je het dier laat doodbloeden) meer dieronvriendelijk zou zijn dan "normaal" slachten waarbij een pin in het hoofd wordt geschoten of een stroomstoot wordt gegeven, zodat het dier herzendood("verdoofd") is alvorens ook de keel wordt opengesneden.
Ik heb er het nodige over opgezocht op internet en met verschillende slachters hierover gesproken(inclusief de slachter waar ik mijn schapen laat slachten) en ben tot de conclusie gekomen dat de slacht"methode" niet de meest bepalende factor is voor (onnodig) dierenleed aan de slachtlijn maar de kundigheid en "compassie" van de slachters.
Een ingeschoten pin veroorzaakt zeker altijd pijn het doorsnijden van de hals mits met een groot vlijm scherp mes en percies op de juist plaats zou minder pijnlijk zijn. Stroomt het bloed goed en snel uit het dier dan is het in 30 sec. "hersendood". Het hart klop nog door maar wij (de wetenschap) denkt dat een dier of mens die hersendood is niets meer merkt van zijn omgeving en geen pijn meer kan voelen. Verder is er bij ritueel slachten voor halal vlees altijd een iman aanwezig (dus extra publiek/controle ...). En vindt de islam inderdaad dat wij als mensen de dieren geen onnodig leed mogen aandoen (even kort door de bocht), en dieren niet mogen verminken (snavels afbranden, staarten afknippen, horens afzagen, casteren etc etc....). Dus ja wat ik nu het minst dieronvriendelijk? Ik weet zou het eerlijk gezegd niet weten.
Dierenleed onstaat als er onzorvuldig met de dieren wordt omgegaan: dus zwakke/zieke dieren laten liggen of opzij "rollen"/"tekken"/slaan, dieren ophangen aan de achterpoten die nog leven, niet kijken wat je precies doet als je het schietmaster opzet, idem. als je de halsnede zet etc.
En deze onzorgvuldigheid/onverschilligheid onstaat nu eenmal sneller als er 500 schapen per dag geslacht worden dan wannner er 15 per week worden slacht.
Dus denk ik dat als je het dierenwelzijn aan de slachtlijn belangrijk vindt je het beste vlees kan kopen van een kleine zelfslachtende slager of direct van een kleinschalig "ambachtelijk" slachthuis.
Hier worden ook geen dieren van heinde en verre naar toe getransporteerd.
Wil en kan je nog verder gaan dan is vlees van dieren waarvan je weet of met zekerheid kan aannamen dat ze een waardig leven hebben gehad natuurlijk ideaal maar daar zit helaas nog steeds een voor ons idee pittig prijskaartje aan, pittig omdat wiij als consument gewend zijn geraakt aan heel goedkoop vlees (uit de bio-industrie), waarmee de prijs van dit "eerlijke" (arbeidsintensieve) vlees vergeleden wordt.