Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

karin2 schreef: dit snap ik niet helemaal :-[
was dit op mijn berichtje bedoeld ?
Oh nee, sorry Karin!, dit was meer bedoelt op de opmerking van Jolly dat uit ons nek zaten te kleppen ;D en dit dus niet echt het geval blijkt te zijn ;)
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 feb 2006, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hart755 schreef: hier in nederland wordt ook kippen vlees geproduceerd waar bij alle wetten gelden zoals de eu die voor schrijft
dus het eerste punt wat mensen denken bij bio industrie is groeihormonen.deze zijn bij de wet verboden en komen in nederland niet voor. dit wordt gecontroleerd zowel het voer en het vlees.
wat de entingen betrefdt zijn dat bij vleeskuikens er niet zo veel als men zegt vaak is het er maar een en dat is de NCD. er zijn meer entingen die soms gedaan worden dat zijn dan de luchtweg infectie tegen te gaan
dus IB entingen.
en als er mediceijnen gegeven worden moet men zich aan de wacht termijn houden dus dat betekend dan later slachten zo dat er geen residuen gevonden worden.
de kippen die de meeste entingen krijgen zijn de leghennen omdat die ook een jaar mee gaan maar daar komen de kipfiles niet van. de uit gelegde hen wordt meestal voor de soep of andere kip producten gebruikt.
dit vlees is veel taaier dan de vleeskuiken .
dan de gezoute of met water behandelde file
deze zijn geimporteerd. dus niet uit nederland afkomstig
door deze behandeling met water en zout . hoeft men dus minder importbelasting te betalen dat is de engste reden voor deze behandling.
Jij haalt 2 dingen door elkaar. Dat is gezouten filet, dus gezouten in het buitenland en dus niet hier gespoten. Die kun je niet zo eten, daar word meestal saté of kant en klaar maaltijden van gemaakt.
Waar dat trouwens vandaan komt is brazilie of thailand. Daar kan nu niet meer filet uit vandaan gehaalt worden omdat daar vogelpest is volgens mij.
Men mag zeker injecteren of tumbelen wat jullie al noemden met hollandse filet. Gebeurt vrijwel niet hoor ik want dat is prijstechnisch niet haalbaar (geen idee waarom dat begreep ik ook niet zo goed) Alleen dit ligt zelden in de supermarkt. Je proeft het namelijk ook heel goed :-X. Meeste word idd geexporteerd. Veel meer voedingsmiddelen worden geinjecteerd bijv. varkensvlees.
Het enige aan kip wat geinjecteerd word is kipFILET. Verder niks. Dat is namelijk onmogelijk met bot(karkassen niet dus ;) ).
Als er iets inzit, staat het altijd op de verpakking. Vroeger hadden ze dat wel in de C1000, filet populair heette dat dacht ik.
Het is idd niet illegaal. Het mag, zolang je het maar op de verpakking vermeld.
Mijn familie word overigens (minimaal) 3x per week gecontroleerd door RVV. De wet is streng en word ook streng nageleefd en gecontroleerd.

Ik heb het even voor jullie nagevraagd en wist zelf ook wel wat dus hoop dat jullie nu geruster zijn ;).

ps. volgens hun was die docu sterkt overdreven ;). Ach je moet altijd je eigen straatje schoonvegen off course. Maar het was wel sensatiegericht dat moet ik toegeven. Maar de rund/vark dna word niet meer gebruikt iig. Volgens hen
Laatst gewijzigd door bloemetje op di 21 feb 2006, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ik wil niet l*llig doen, maar op 14-11-2005 is er nog een rapportage bij Tros Radar geweest hierover. Over het inspuiten van water en eiwitten in kipfilet kopieer ik nog eens een stukje.

"Water en eiwit van varkens en koeien
Uit een documentaire van de BBC bleek vorig jaar dat in Nederland een aantal bedrijven bezig is om kip met water in te spuiten. Waarom doen ze dit? Deze BBC-uitzending was voor de Belgische Europarlementariër Bart Staes aanleiding om hier werk van te maken. Volgens Staes wordt het pluimvee verzwaard met water om het zwaarder te maken zodat er meer geld verdiend kan worden. ‘Dit is consumentenbedrog.’ Het met water inspuiten van kip is niet alleen consumentenbedrog, het is ook nog eens wettelijk verboden. Maar water is niet het enige dat wordt toegevoegd weet Staes. "Ook wordt eiwit van varken en koeien ingespoten om water in de kip te houden. Dit is onacceptabel omdat mensen uit religieuze overwegingen dit niet mogen eten. Ook dit is verboden'

Laksheid
Het ministerie van Landbouw zegt dat de wet op meerdere manieren kan worden uitgelegd en is niet op de hoogte dat het illegaal is om kippen met water en eiwitten te injecteren. Bart Staes is hier duidelijk over: "Ik kan dat niet anders verklaren dan door laksheid van de overheid. Uit de BBC-documentaire blijkt dat Nederlandse bedrijven de met water en eiwit ingespoten kip geëxporteerd wordt naar Engeland. Maar waar worden deze plofkippen nog meer verkocht?

Supermarkt
Waar loop je als consument de kans om deze kippen te kopen? Volgens Staes in elke winkel en in elke supermarkt. Als die supermarkt vlees heeft gekocht van niet koosjer netwerk loop je die kans.De branchevereniging voor supermarkten zegt dat de kip vrijwel niet in de supermarkt te koop is. Wie heeft er nu gelijk? Is deze zogenaamde plofkip wel of niet te koop in de supermarkt? Volgens de Voedsel en warenautoriteit wordt kip gewoon in de supermarkt verkocht.

Onderzoek
De Europese Commissie heeft inmiddels besloten om een onderzoek in te stellen in Nederland en Engeland om te kijken of er water en eiwit in de kip zit. Staes is al sinds 2003 bezig, het onderzoek is in maart begonnen maar vooralsnog niet afgerond. Ook de Voedsel en Warenautoriteit is bezig met een dergelijk onderzoek Dit onderzoek moet 1 december klaar zijn."

Dus de onderzoek naar deze praktijken is in maart 2005 begonnen en had 1 dec 2005 af moeten zijn.
Ik vondt de rapportage van de BBC /Panorama goed onderbouwd en helemaal niet sensatie pers, er is met verborgen kamera heelwat opgenomen, dus niets is beweerd dat je niet zelf kon zien, zelfs de duitse maatschappij die de eiwit (uit rund en vark) leverde om in te spuiten.... Dat het sensatie veroorzaakte terrecht wat mij betreft. Feitelijk klopten alles, ook de onderzoeken die op de kip gedaan is.....maar ok, dat heef eigenlijk helemaal niets met de topic te maken, dus ik stop ermee. ;) Ik zal wel als ik de info uit het onderzoek die in dec 2005 af had moeten zijn kan vinden een topic in de Bar openen met de gegevens erin. ;D
Ik weet er helaas ook niet meer van als ik geschreven heb. Ik ben ook veel te bevooroordeeld ;) dus ik stop er verder ook mee over dit onderwerp.
Belangrijkste is: de hondjes krijgen dit niet binnen met karkassen en nekkies ed
Laatst gewijzigd door bloemetje op di 21 feb 2006, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
bloemetje schreef: Ik weet er helaas ook niet meer van als ik geschreven heb. Ik ben ook veel te bevooroordeeld ;) dus ik stop er verder ook mee over dit onderwerp.
Belangrijkste is: de hondjes krijgen dit niet binnen met karkassen en nekkies ed
Zo stoppen ook wij. Ook wij zijn de veel bevooroordeeld.
Elk jaar als de vogelgriep weer opwaait, is het weer dezelfde discussie. Iets wat wij ons heel goed kunnen voorstellen en begrijpen, laat dat wel wezen.

Waar het om ging was dat kippen de meest geënte dieren zouden zijn en daarom dus slecht.
Daarop hebben wij gereageerd met dat de vlees kuikens 1 keer verplicht geent worden en bij ons daarna nog een keer. Meer niet.

ps: ge3 letter= gelul, kent echt niemand die uitdrukking? Dacht dat dat algemeen bekent was :-[
Door roefus
Waarschijnlijk begrijp ik dit hele verhaal niet.
Wat bedoelt die DA-assistente nou eigenlijk?
Dat vlees van kippen slecht is voor de hond?
Terwijl het in de winkel ligt voor menselijke consumptie?
Waarom is het dan WEL slecht voor de hond?

O....omdat ze denkt dat je medicijnen in de braadpan eruit bakt?!?!?! ;D
Dom typetje dan.
Ik zou maar brokjes voorschrijven, met kipje erin verwerkt.
Helemaal nérgens last meer van ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door