Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maybe
Ik zat in het begin bij Lotegering  die erg goedkoop is met zijn vlees .  Maar de 2 laatste keren dat de worsten werden gebracht en ik ontdooide er 1  was het snot dat vlees .  Ben toen overgestapt    naar naturis en gedeelte eigenmerk van dobey . En dat bevalt me uitstekend.
Ben voor hun gemiddeld 84 euro per maand kwijt  ze wegen zwarte 54 kilo en de bruine 47 kilo  en ze krijgen 2 keer per dag per keer 3 ons vlees .
Gisteren even gekeken wat ik kwijt zou zijn aan een goede kattenbrok. Voor tussendoor te voeren om de kosten te drukken. We blijven wel barfen voorlopig..... wel krijgen ze nu twee keer in de week een maaltijd smuldier tussendoor om de kosten te verlagen.
Ik ben een stuk meer kwijt aan vers dat vroeger aan brok en blik voor de katten. Blik is duurder, brok kost mij net niet de helft in verhouding. Als je grotendeels blik voert met een beetje brok erbij of geen brok en dat van de duurdere merken zit het wel anders. Maar reken daar de aankoop van vriezers en de stroom bij, dan zal vers ook weer duurder uitdraaien.

Een goede voeding voor hen is imo echter heel belangrijk, dus die meer kost betaal ik graag
voer de dieren hier al 6 jaar vers en ben stukken goedkoper uit  In brok zit veel graan of soja afval waar ze niets aan hebben. Alleen veel poep. Hangt er van af wat je koopt aan vers voer. Ga naar slachterijen en lijntjes
frodo quin schreef: Ik ben een stuk meer kwijt aan vers dat vroeger aan brok en blik voor de katten. Blik is duurder, brok kost mij net niet de helft in verhouding. Als je grotendeels blik voert met een beetje brok erbij of geen brok en dat van de duurdere merken zit het wel anders. Maar reken daar de aankoop van vriezers en de stroom bij, dan zal vers ook weer duurder uitdraaien.

Een goede voeding voor hen is imo echter heel belangrijk, dus die meer kost betaal ik graag
Welke brok had je dan in gedachten?  :o
Aan vers ben ik ongeveer 2,50 euro, absoluut maximaal 3 euro/kg kwijt. Van brok moet je in gewicht maar de helft voeren (zit geen vocht in), dus om aan dezelfde prijs te komen mag je brok 5-6 euro kosten. Als je maar de helft zou uitgeven kom je dus weer aan 2,50-3 euro/kg.  Ik weet geen enkele deftige brok die in die prijsklasse terechtkomt voor katten (dan zit je toch aan minstens 4,50 euro/kg en dan moet je al goed zoeken). Voor minder dan 3 euro zit je bij Whiskas en dergelijk.  Tenzij jij merkbaar meer uitgeeft aan vers dan ik, verbaast mij dat dus ten zeerste.
Mijn gemiddelde vleesprijs is 5euro per kilo, mijn brok zat daar net boven (grootverpakking). als ze alleen brok aten kregen ze tussen de 45 en 50gram per dag, van vers krijgen ze 100gram per dag, in de winter vaak iets meer.
Door Ligaa
pearlsofpassion schreef: Welke brok had je dan in gedachten?  :o
Aan vers ben ik ongeveer 2,50 euro, absoluut maximaal 3 euro/kg kwijt. Van brok moet je in gewicht maar de helft voeren (zit geen vocht in), dus om aan dezelfde prijs te komen mag je brok 5-6 euro kosten. Als je maar de helft zou uitgeven kom je dus weer aan 2,50-3 euro/kg.  Ik weet geen enkele deftige brok die in die prijsklasse terechtkomt voor katten (dan zit je toch aan minstens 4,50 euro/kg en dan moet je al goed zoeken). Voor minder dan 3 euro zit je bij Whiskas en dergelijk.  Tenzij jij merkbaar meer uitgeeft aan vers dan ik, verbaast mij dat dus ten zeerste.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor mijn komst aten ze hier brokjes voor geloof €2,35 voor 2 kg, dus ongeveer €1,20 de kg. Dusja vergeleken met dat is 3 euro de kg waar ze 2 x zoveel van eten best prijzig. Niet dat ik het erg duur of onbetaalbaar vind, maar in vergelijking ben ik een stuk duurder uit nu haha. Mijn vriend niet, die betaalde eerst de brokken en betaalt nu helemaal niets meer. ;D
frodo quin schreef: Mijn gemiddelde vleesprijs is 5euro per kilo, mijn brok zat daar net boven (grootverpakking). als ze alleen brok aten kregen ze tussen de 45 en 50gram per dag, van vers krijgen ze 100gram per dag, in de winter vaak iets meer.
Dan kost brok toch ongeveer evenveel als vers? Doe daar nog wat blik bij, en je bent duurder uit...
5 euro de kg voor vers, das natuurlijk ook het dubbele van wat ik eraan uitgeef... logisch dus dat ik goedkoper uitkom op vers.  :)
Ligaa schreef: Ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor mijn komst aten ze hier brokjes voor geloof €2,35 voor 2 kg, dus ongeveer €1,20 de kg. Dusja vergeleken met dat is 3 euro de kg waar ze 2 x zoveel van eten best prijzig. Niet dat ik het erg duur of onbetaalbaar vind, maar in vergelijking ben ik een stuk duurder uit nu haha. Mijn vriend niet, die betaalde eerst de brokken en betaalt nu helemaal niets meer. ;D
Ja, ik heb ook ooit zo'n brokken gevoerd. Toen ik nog thuis woonde... ;)
Maar das echt appels met mango's vergelijken. Daar zit ook nogal een verschil in prijs op. :)
Voorheen uitgerekend, kwam ik goedkoper uit met barf dan de brok.
Nu weer even gekeken met kvv (=duurder dan barf). Ik reken tussendoortjes enzo niet mee.

Lita kost mij nu 7euro per week en ongeveer 9euro met brok royal canin. Ik blijf nog steeds bij vlees  ::)
Ik weet trouwens niet hoe iedereen rekent met hoeveelheid brokken? Ik ben uitgegaan van de hoeveelheid die op de verpakking stond.

Met vlees ben ik ook aan het schuiven geweest tot ik vond wat bij haar paste. Bij brok kan het natuurlijk ook zijn dat je meer of minder moet geven.
pearlsofpassion schreef: Dan kost brok toch ongeveer evenveel als vers? Doe daar nog wat blik bij, en je bent duurder uit...
Ja per kilo kom ik ongeveer het zelfde uit, maar aangezien ze er net niet de helft van aten, betaal ik dubbel zo veel. Blik is inderdaad duurder, per kg en ze eten er twee keer zo veel van als van vers, dus als je overwegend blik voert kom je wel duurder uit, aankoop vriezers en stroom niet meegerekend. Ik voerde overwegend brok, ze kregen maar een paar keer per week een maaltijd blik.
petralita schreef: Ik weet trouwens niet hoe iedereen rekent met hoeveelheid brokken? Ik ben uitgegaan van de hoeveelheid die op de verpakking stond.

Met vlees ben ik ook aan het schuiven geweest tot ik vond wat bij haar paste. Bij brok kan het natuurlijk ook zijn dat je meer of minder moet geven.
Mijn katten (jongste niet) aten vroeger brok, ik weet nog hoeveel ze aten, dus dat is makkelijk. Normaal gezien eten ze ongeveer de helft brok van wat ze aan vers eten. Bij mij eten ze iets meer vers dan dat, maar het zit in de buurt.
frodo quin schreef: Ja per kilo kom ik ongeveer het zelfde uit, maar aangezien ze er net niet de helft van aten, betaal ik dubbel zo veel. Blik is inderdaad duurder, per kg en ze eten er twee keer zo veel van als van vers, dus als je overwegend blik voert kom je wel duurder uit, aankoop vriezers en stroom niet meegerekend. Ik voerde overwegend brok, ze kregen maar een paar keer per week een maaltijd blik.
Ah ja, srr. Ik heb even verkeerd gerekend bij jou.  :-[
Ook ik schrok van de kosten van het voer. Ik had uitgerekend dat barf idd 2 keer zo duur is in vergelijking tot een goede brok waar ik altijd mee voerde. Nu ben ik grofweg 60 euro kwijt (min groentes, dat komt er nog bij) en met brok 30 euro per maand. Ik ben een beetje aan het zoeken hoe ik het goedkoper krijg. Bijvoorbeeld 1 of 2 dagen lotgering te geven, een brokkendag in te voeren en/of oren open voor goedkope leveranciers etc. Ben er nog niet helemaal over uit.

Tja en de andere beesten: de kat kreeg vers, maar ben weer terug op brok. Ze begon zich uit stress helemaal kaal te likken. W.S doordat ze niet meer onbeperkt voer had maar 3 keer per dag een schaaltje. Dus minder duur.

Konijnen eten ook voornamelijk vers. Dit kost eigenlijk alleen in de winter een hoop, in de zomer pluk ik van alles zoals wilgen, druivenstengels, onkruid etc. soms koop ik er een andijvie of bakje wortelen bij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door