Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
Hitam schreef: Het is niet het idee hoe de natuur in elkaar zou moeten steken maar wat de mensheid ervan gemaakt heeft.

Het is het principe zo min mogelijk leed en schade te veroorzaken.

Nogmaals: het is mijn standpunt niet, maar ik begrijp het wel heel goed en heb er respect voor.
Nou ik geloof dat je hier de strekking mist dit gaat over de hoe het door de natuur geregeld is dat ee katachtige een carnivoor is een konijn een herbivoor en een mens een omnivoor.

Daar respect voor hebben is pas zo min mogelijk leed en schade veroorzaken, ipv er als een god over te beslissen dat je carnivoor het ook maar moet doen op herbivoren voer, of je een herbivoor vlees laat eten.
Door sylvia
Hitam schreef: :D Ik lach wat af op dit forum.
Als mensen geen vers willen voeren maar brokken dan accepteer ik dat ook als een gegeven. Mits het een bewuste keuze is.
Ik denk dat je mensen in hun waarde moet laten.
Trouwens ook wel frappant dat je alleen dit laatste zinnetje hebt genomen om op te reageren.
En niet inhoudelijk ingaat op de rest.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 25 mei 2005, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anneke V
Hitam schreef: Volgende generaties zijn niet van belang omdat deze mensen niet met dieren fokken. Zij vinden dat er meer dan genoeg dieren op deze wereld zijn.

Ik heb ook mensen in de praktijk die vegetarisch/veganistisch voeren en ik denk dat zelfgemaakt vegetarisch veel beter is dan vegetarische brokken en dus wil ik er meer van weten.
Zij fokken misschien niet met hun honden, maar andere mensen misschien wel...vegetarisch eten voor honden is de laatste tijd precies een nieuwe trend aan't worden "mijn hond eet wat ik eet". Maar als je 2seconden nadenkt besef je toch dat het voortbestaan van een vleeseter niet kan gegarandeerd worden door hem alleen groenten of macrobiotisch eten te geven???
Je geeft een konijn toch ook geen kip of koe???

Volgens mij kan een carnivoor die geen vlees krijgt hem niet 100% gezond voelen en zijn.
Door Anneke V
Hitam schreef: Het is niet het idee hoe de natuur in elkaar zou moeten steken maar wat de mensheid ervan gemaakt heeft.

Het is het principe zo min mogelijk leed en schade te veroorzaken.

Nogmaals: het is mijn standpunt niet, maar ik begrijp het wel heel goed en heb er respect voor.
Ik heb ook respect voor iedereens mening, brokken, blikvlees, mensen weten niet beter & denken vaak dat ze hun dieren "vlees" geven, een complete voeding met alles erop & eraan....Maar dat je je hond/kat planten & groenten wil voederen terwijl je goed & wel weet dat het carnivoren zijn...dat gaat er toch moeilijk in bij mij hoor ??? Sorry ???

Ik heb trouwens thuis een aantal keer de test gedaan ( ik kijk ook langer dan mijn neus lang is ;D ) & een potje droge brokken, blikvoeding, rauw vlees met groenten, rauw vlees zonder groenten & gebakken vlees tegelijk op de grond gezet....Onze pup ruikt aan alles & vreet het rauw vlees zonder groenten altijd op..daarna gaat hij nog wat eten van het vlees met groenten, maar daar begint hij al te sorteren ::) De rest laat hij altijd liggen...Ik ga er dan maar van uit dat dit zijn natuurlijk instinct is...maar wie ben ik ::)
Door Hitam
Als jij je kat vlees voert moet een ander dier daarvoor lijden. Het wordt opgesloten in in onnatuurlijke omgeving, krijgt voer dat onnatuurlijk is en het wordt dood gemaakt, het mileu wordt erdoor vervuild. En er wordt voer geïmporteerd uit landen waar mensen honger lijden, waar ook veel mileu vervuiling plaatsvind door alle bestrijdingsmiddelen die er gebruikt worden en daar worden ook weer mensen ziek van.

Dat levert schade op aan andere dieren, milieu en mensen. Alleen maar omdat jij vind dat jouw kat of hond vlees moet eten. Terwijl ze op een vegetarisch dieet mogelijk wel een fractie minder gezond zouden zijn. Het is maar wat je belangrijk vind. Je eigen huisdier of andere dieren, het milieu en andere mensen.
Door Lizzy
Hitam schreef: Als jij je kat vlees voert moet een ander dier daarvoor lijden. Het wordt opgesloten in in onnatuurlijke omgeving, krijgt voer dat onnatuurlijk is en het wordt dood gemaakt, het mileu wordt erdoor vervuild. En er wordt voer geïmporteerd uit landen waar mensen honger lijden, waar ook veel mileu vervuiling plaatsvind door alle bestrijdingsmiddelen die er gebruikt worden en daar worden ook weer mensen ziek van.

Dat levert schade op aan andere dieren, milieu en mensen. Alleen maar omdat jij vind dat jouw kat of hond vlees moet eten. Terwijl ze op een vegetarisch dieet mogelijk wel een fractie minder gezond zouden zijn. Het is maar wat je belangrijk vind. Je eigen huisdier of andere dieren, het milieu en andere mensen.
Allemaal waar Tannetje. Maar de aller, aller, allerbeste oplossing om werkelijk het verschil te maken (als dat is wat je wilt) is gewoon om geen katten of honden te nemen. Want ook deze vegetarische voeding belast in ernstige mate het millieu. Dus wees dan een vent (bij wijze van spreken) en neem gewoon geen huisdier. Als je de aarde, andere dieren en mensen en huisdieren belangrijk vindt, dan is er gewoon maar 1 oplossing. Verspil niks, neem geen huisdier.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 26 mei 2005, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EstherVanPuck
Hitam schreef: Als jij je kat vlees voert moet een ander dier daarvoor lijden. Het wordt opgesloten in in onnatuurlijke omgeving, krijgt voer dat onnatuurlijk is en het wordt dood gemaakt, het mileu wordt erdoor vervuild. En er wordt voer geïmporteerd uit landen waar mensen honger lijden, waar ook veel mileu vervuiling plaatsvind door alle bestrijdingsmiddelen die er gebruikt worden en daar worden ook weer mensen ziek van.

Tja..... de natuur is nu eenmaal in handen van de mens. We doen niet alles zoals het hoort, maar in het wild slachten dieren elkaar ook af! Omdat ze moeten eten!! Wij moeten eten en de dieren ook. Daarvoor moeten andere dieren in de voedselketen het leven ontnomen worden. De natuur regelt dat vaak beter, de mens minder. Maar feit blijft dat de voedselketen wel op deze manier is opgebouwd.

De hond hoort vlees te eten. Dat is een feit. De manier waarop dat vlees de weg maakt naar zijn voerbak zou anders kunnen. Maar dat is een totaal ander punt wat aangepakt moet worden dan. Om die reden ga ik niet mijn hond op blaadjes laten leven.....
Door Femke

nou sorry maar dit vind ik een rare uitspraak. Ik vind niet dat mijn kat vlees moet eten maar mijn kat is gemaakt om vlees te eten!! En of hij nou buiten muizen vangt en opeet of ik doe hem dagelijks zijn maaltje vlees in een bakkie doe is mij om het even. En dat er voer geïmporteerd wordt uit landen waar mensen dood gaan van de honger, om ons slachtvee te voeren, dat heeft in mijn ogen niets met die kat te maken, die vlees eet, maar met de huishoudens in de westerse wereld die ontzettend veel vlees consumeren.

Integenstelling tot die kat zijn de mensen niet gemaakt om zoveel vlees te consumeren, en om dan te stellen: "als jij je kat vlees voert moet een ander dier daar voor lijden" vind ik dat wel heel erg ver gaan. Buiten dat, als hij dagelijks 3 muizen en een vogeltje verschalkt, moet een ander dier daar ook voor lijden. Zo zit de voedselketen nou eenmaal in elkaar
Laatst gewijzigd door Femke op do 26 mei 2005, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
Lizzy schreef: Allemaal waar Tannetje. Maar de aller, aller, allerbeste oplossing om werkelijk het verschil te maken (als dat is wat je wilt) is gewoon om geen katten of honden te nemen. Want ook deze vegetarische voeding belast in ernstige mate het millieu. Dus wees dan een vent (bij wijze van spreken) en neem gewoon geen huisdier. Als je de aarde, andere dieren en mensen en huisdieren belangrijk vindt, dan is er gewoon maar 1 oplossing. Verspil niks, neem geen huisdier.
Maar ga dan eerst in een grasrokje rondlopen, in een grot wonen, eet zelf rijst en peulvruchten en af en toe een vis die je zelf aan een speer gespiest hebt. Dat zou ik dan nog minder hypocriet vinden dan dat je je huisdier vegetarisch zou moeten voeren... Dat je dan zelf een fractie minder gezond bent en minder comfortabel woont zou dan óók niet moeten uitmaken.

verbeter de wereld begin bij jezelf, maar niet door je vleesetende huisdier vegetariër te laten worden.
Door sylvia

Als ik het goed begrijp wil jij in Utopia leven, waar de leeuw liefdevol het lammetje wast en de krokodil je aan bied je naar de overkant van de Nijl te brengen.
Maar ja helaas is onze wereld niet zo opgebouwd en zo zal het ook nooit worden. De natuur is zo dat hij bestaat uit prooidieren en jagers eten en gegeten worden.
Dat wij als menselijk ras schade toebrengen aan de natuur staat los van de natuur van mijn huisdieren, en vind ik het eigenlijk schandalig om willens en wetens je "geliefde" huisdier tekort te doen wegens een misplaats gevoel van goeddoen. Als je de essentie van de carnivoor niet erkend dan moet je die niet nemen.
Door Hitam
Femke schreef: Maar ga dan eerst in een grasrokje rondlopen, in een grot wonen, eet zelf rijst en peulvruchten en af en toe een vis die je zelf aan een speer gespiest hebt. Dat zou ik dan nog minder hypocriet vinden dan dat je je huisdier vegetarisch zou moeten voeren... Dat je dan zelf een fractie minder gezond bent en minder comfortabel woont zou dan óók niet moeten uitmaken.

verbeter de wereld begin bij jezelf, maar niet door je vleesetende huisdier vegetariër te laten worden.
Dat is het punt nu juist. Deze mensen doen dat ook.
Nou ok, net niet een grasrokje maar wel ecologisch verantwoorde kleding die op een mens-, dier- en milieuvriendelijk manier gemaakt is.
Zonder auto, uitsluitend biologische groenten, zonder vlees, melk, wol, honing, kaas en leer.
En ze zijn gezonder dan de meeste andere mensen.
Door sylvia
Hitam schreef: Dat is het punt nu juist. Deze mensen doen dat ook.
Nou ok, net niet een grasrokje maar wel ecologisch verantwoorde kleding die op een mens-, dier- en milieuvriendelijk manier gemaakt is.
Zonder auto, uitsluitend biologische groenten, zonder vlees, melk, wol, honing, kaas en leer.
Ja ze zijn dan ook omnivoren, deze mensen moeten dan ook beslist geen carnivoor als huisdier nemen als ze dat onverenigbaar vinden met hun overtuiging.
Door sylvia
Conclusie: ook veganisten die denken door hun overtuiging om zo min mogelijk schade toe te brengen , zijn net als de rest van ons gewoon egoistisch en bezig de natuur naar hun eigen inzichten om te buigen.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 26 mei 2005, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anneke V

Ik begrijp niet goed waar je naartoe wilt ???
Oke, de mens verknoeit deze aardbol, maar ik persoonlijk probeer mijn steentje bij te dragen om dit niet te doen ....Moet ik daarom mijn hond & katten het eten dat ze nodig hebben ontzeggen en als ik het gras afgereden heb hun dit voorzetten ??? ???

Trouwens al ooit gehoord van bio-vlees, kippen van vrije uitloop enz....Ok, de manier waarop slachtdieren behandeld worden is afgrijselijk, maar mijn hond/kat kunnen daar toch niks aan doen...Ik ook niet...Ik zou wel willen hoor, maar dat is iets voor de overheid, al wat je al kleine burger kan doen is protesteren door bv een petitie te tekenen...

Trouwens ik hoop dat je dan nog nooit een documentaire gezien hebt over katachtigen/wolven, want die verscheuren hun prooi ook hoor....Als ik dat zie heb ik ook hartpijn, maar die dieren moeten overleven & eten nu eenmaal VLEES :)
Door Femke
Hitam schreef: Dat is het punt nu juist. Deze mensen doen dat ook.
En wat is dan de meest ecologisch verantwoorde voeding voor een vleeseter? ::) ::) ::)

Begrijp me goed, ik heb hartstikke veel respect voor mensen die zo leven maar je moet je hond of kat dan ook in zijn waarde laten!! Dan leven die ook een stuk gezonder dan andere honden en katten (oh nee dat doet er volgens jou niet toe)
Laatst gewijzigd door Femke op do 26 mei 2005, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door