Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2253226
Allereerst bedankt voor je pb'tje en heel erg bedankt  :)
En ik heb gelijk bekeken
Aantal vleesdingen kan ik zeker wat mee
Allleen de grote zoogdieren (botvlees)  heb ik m'n twijfels mee of het geschikt is voor Pepper

Ivm met het vlees en ook vis wat is eigenlijk het beste qua hoeveelheid om je in vriezer voor de hele maand

Ik dacht zo met het menu

Maandag

botvlees met spiervlees

Dinsdag

orgaanvlees met groente en sardientje als extraatje

Woensdag

pensdag

donderdag

botvlees met spiervlees en groente

vrijdag

spiervlees, orgaanvlees met sardientje

zaterdag

visdag

zondag

botvlees met groente

Ik ben inderdaad begonnen met barfen

En ik heb alleen diepvries pens liggen
Maar dat is zeker niet genoeg
#2253233
En ik dacht zo

Konijn
Rund
Lam
Gevogelte kleine vogels en uiteraard nog geen kalkoen
Aantal vissoorten plus schaaldieren en schelpdieren

Groentemix
Fruitmix in het weekend

Aantal zuivelproducten
Door 202Spots
#2253257
Bedoel je soms vlees bot inplaats van botvlees ?  ???
Wanneer je alleen botvlees geeft dan is er nergens calcium..
Dinsdag  orgaanvlees met groente en sardientje als extraatje
Alleen orgaan vlees vind ik TE veel in 1 maaltijd, ik verdeel liever de orgaan over de hele week, en de sardientje zal niet veel aan de calcium toevoegen,
dus alleen orgaan samen met de groenten zal waarschijnlijk losse poep veroorzaken.. :-\
vrijdag:spiervlees, orgaanvlees met sardientje
Waar is de calcium bron ?

Oesters ,..mossels en zo??
Die zou eigenlijk helemaal geen schaal of schelp voeren, misschien als je iets extra over hebt voor jezelf, maar niet als 'n hele maaltijd geven.
#2253268
Waar is de calcium bron ?
Neem nog wat vleesbot erbij
Oesters ,..mossels en zo??
Even vraagje tussendoor geef je dat die schelpdieren ook de schelp of alleen dat beestje?
Die zou eigenlijk helemaal geen schaal of schelp voeren, misschien als je iets extra over hebt voor jezelf, maar niet als 'n hele maaltijd geven.
Erbij en de rest bewaren
Op een visdagje en de vette vissoorten als hoofdbestanddeel
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2253566
menuutje is niet volledig ;)
in het andere topic ook nog niet gezien welke dag je wat voert 
daar kunnen de mensen op reageren en waar je zelf ook een houvast aan hebt.
heb nu het idee dat je te eenzijdig voert en moeilijke dingen wilt voeren als schelpdieren en apparte groentes .....
barfen is helemaal niet zo moeilijk qua verhoudingen en soorten , je moet het alleen ff door hebben ;)
overigens bedoel ik dit alleen als positief commentaar he !!!! :)
#2253569
Nou nee.

Schrijf eens uit wat je precies per dag wil gaan voeren. Welke vlees, welk bot, welk orgaan en hoeveel van elk. En dan je algemene percentages van deze onderdelen, dus over alle dagen heen. 
De groenten of vis of andere extra's hoef je niet te specifieren. Extra's hoeven niet in je percentages, maar groenten natuurlijk wel. Vis kan je zo laten, geef gewoon een keertje in de week vis, ofwel extra ofwel zalmkop als vleesbot.
En geef je ook een eitje bij, 2-3 keer per week? Gewoon even aantikken in het begin en hem zijn plan laten trekken.
Ik zou wel elke dag vleesbot geven. Aangezien dat de helft van je menu is komt dat mooi uit om dan steeds met ofwel spier ofwel orgaan te combineren. Vleesbot werkt stoppend, orgaan laxerend, en zo balanceert dat mooi uit.  Een dag enkel vleesbot is vragen om een verstopte hond de dag erachter. ;)

Verder worden er bij Jolanda enkel lamsribben van groot vleesbot aangeboden. Daar hoef je inderdaad niet meteen mee te beginnen, al zijn ze naar het schijnt wel zacht. Volgende maand kan dat wel. Fazantbot is ook vrij hard, als ik het goed heb.
Heb je de beginnersbotten bekeken in de beginnersdocumentatie? Of de handleiding tot barf?
Maar de rest van de vleesjes: lama en hert zijn gewoon spiervlees en kan je dus wel geven.  Schijnt heel erg mooi vlees te zijn, en is voor die prijs zeker een koopje!
Konijn is ook goed natuurlijk.

Je kan er natuurlijk voor kiezen alles per maand te bestellen, maar als je voldoende plaats in je vriezer hebt, kan je ook gewoon voor iets groter inslaan.
Ik heb een dagverbruik van 400gr en ik heb nu ook 15kg spier bij Jolanda besteld. Zo'n kans krijg ik gewoon niet elke maand (dat het tot bij mij geraakt) en zo kan ik veel afwisseling voeren.  Ja, ik kom dan voor een half  jaar toe met spiervlees, en dat is niet ideaal, maar dat is een afweging die je moet maken.  Kippennekken sla ik dan weer niet zo groot in, want daar kan ik toch altijd gemakkelijk aankomen.
Het is wel beter om vlees niet maandenlang te bewaren hoor, daarmee gaat de voedingswaarde wel wat achteruit.  Maar als je hier en daar een aanbieding kan meepikken en die overlappen heb je steeds verser en iets ouder vlees en toch veel afwisseling. 
Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Eerst maar eens je menuutje neerschrijven. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 11 feb 2012, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2253587
Ik dacht aan deze percentage te houden

Rauw vleesbot uit kip, eend, konijn en kwarteltje of is dit te veel gevogelte) zeg maar pootjes, vleugels, karkasjes en nekjes van elk wat in 25 gram

50% :

100 gr.



Groentes

10% :

20 gr.



Orgaanvlees rund, lam, kip zeg maar alle organen zoals lever, nieren, hart en pens per 15 gram onderverdeeld en de ene keer lever, hart en de pens 30 gram

15% :

30 gr.



Spiervlees rund, kip, lama/hert zeg maar filets, biefstukjes, gehakt (als het kan natuurlijk) en per 25 gram onderverdeeld over 2 diersoorten onderverdeeld en iedere keer beetje afwisselen

25% :

50 gr.

Het vlees bestaat uit kip, konijn, eend, lam (uiteraard geen lamsrib)en rund/paard
Zeg maar beetje makkelijk vlees althans wat voor Pepper het handigst is 

Afwisselend met vissoorten zoals makreel (een stukje daarvan), sprot, haring, zalmsnippers, sardientjes
#2253595
Ja, kijk eens naar de andere topics, als je niet begrijpt wat we bedoelen. Maar het is echt niet de bedoeling dat we dat voor jou doen...  :-\

Je zegt eerst hoeveel je hond nodig heeft per dag. Dan x7 voor de gehele week. Daarop laat je je percentages los en dan weet je hoeveel je van elk onderdeel per week moet voeren.
Dat verdeel je dan evenredig over alle dagen, vb zoals Laura eens aangaf, of zoals je zelf het gemakkelijkst vind, want jij moet het straks gaan doen. Hou rekening met het stoppen van vleesbot en laxeren van orgaan (en vis).

En schrijft dan uit per dag: zoveel gr vleesbot, zoveel gr spier enz...
Als je helemaal houvast wil hebben, vul je dat ook in met diersoorten.  Anders moet je gewoon zien dat het wat evenredig verdeelt is.  Een diersoort zou niet meer dan een kwart van het vleesdeel van je menu mogen uitmaken (vandaar 4 soorten plus vis).
#2253607
Pieuw

Even gedachtenspinsel

2x per week vleesbot
1x per week pensdag
1x per week visdag
3x per week groente bijgerechtje
3x per week spiervlees
2x  per week orgaanvlees
paar keer zuivelproductje

Maandag

Vleesbot bestaat uit van elk 25 gram vlees bestaat uit kip, konijn, eend en kwartel
Orgaanvlees bestaat uit van elk 15 gram hart en lever/nieren kip en rund

Dinsdag

Spiervlees bestaat uit 25 gram beetje afwisselen in rund, hert, kip en lama
Groentemix/fruitmix uit 20 gram
Eitje

Woensdag

Pensdag uit 30 gram

Donderdag

Botvlees bestaat uit van elk 25 gram vlees bestaat uit kip, konijn, eend en kwartel
Spiervlees bestaat uit 25 gram beetje afwisselen in rund, hert, kip en lama

Vrijdag

Orgaanvlees hart en iets anders maar geen lever/nieren van elk 15 gram lam en kip
Groentemix/fruitmix van 20 gram

Zaterdag

Visdag in verschillende soorten en in 30 gram

Zondag

Spiervlees bestaat uit 25 gram beetje afwisselen in rund, hert, kip en lama
Zuivel bestaat uit yoghurt, kwark en huttenkase
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2253611
heb ff een copietje uit je andere topic gemaakt....
Menu voor een Dwergpinscher x Podenco, reu, 2 jaar oud, 5 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 5 kilo = 200 gram per dag / 1400 gram per week

want volgens mij het je verkeerde gewichten genoteerd  :)
#2253619
Menu voor een Dwergpinscher x Podenco, reu, 2 jaar oud, 5 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 5 kilo = 200 gram per dag / 1400 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 100 gr.

Groentes 10% : 20 gr.

Orgaanvlees 15% : 30 gr.

Spiervlees 25% : 50 gr.
Nu is even bij mij het lichtje uit qua hoeveelheden in gewicht of moet andere 2 ook nog bij het opgestelde menuutje
Laatst gewijzigd door YvetteenPepper op za 11 feb 2012, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2253644
Schrijf net nu eens volledig uit?

Je hoeft niet op maandag én kip én konijn én eend én kwartel bot te voeren.
Je kunt bv op maandag kip geven en dan op woensdag konijn.

Maar je gaat nu de mist in met je hoeveelheden. Tip, reken van alles uit hoeveel je moet geven per week (dus 7 x 100 gram vleesbot 7 x 30 gram orgaan)

En doe dat met je eigen menu'tje ook weer. Ik zie nu maar twee keer dit staan;
Vleesbot bestaat uit van elk 25 gram vlees bestaat uit kip, konijn, eend en kwartel

Wat volgens mij inhoudt dat je 200 gram vleesbot in de hele week voert. Terwijl het 7 x 100 gram = 700 gram moet zijn.

Zelfde voor de hoeveelheden orgaan en spiervlees.

Dinsdag

Spiervlees bestaat uit 25 gram beetje afwisselen in rund, hert, kip en lama
Groentemix/fruitmix uit 20 gram
Verder geen fruit geven als je vlees geeft. Enkele uren er voor en er na niet. Dit mag zeg maar niet bij elkaar in de maag zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door