Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ordell
Lizzy schreef:

Ja exact. Ik vond het zelf ook een beetje bot maar ja, een hond gaat gewoon maar een jaar of xx mee en dat geldt dus ook voor z'n gebit...... Da's niet leuk, maar wel een feit! Ik denk dat Brutus nog wel makkelijk 8 jaar met z'n gebit mee kan, ondanks dat er een stuk af is gevlogen en ondanks de lichte slijtage. Ik weet dat dat ook voor Max geldt. Max kan gewoon nog makkelik minimaal 8 tot 10 jaar met dat gebit doen. Dus: maak je geen zorgen en gun hem gerust die lol van z'n botje ;)
Doen we...... 8)
Misschien wordt ie wel 18, je weet maar nooit...... ;)
Door Lizzy
Oh, mij zou het niet verbazen! En ik denk dat hij dan nog steeds het grootste deel van zijn tanden en kiezen heeft! Vergeet trouwens niet he: heel veel honden van een jaar of 11 a 13 zijn al kweet-niet-hoeveel elementen kwijt en hebben 1 dikke vieze gore tandsteen-brei op die tanden zitten.....!
Door Ordell
Lizzy schreef: Oh, mij zou het niet verbazen! En ik denk dat hij dan nog steeds het grootste deel van zijn tanden en kiezen heeft! Vergeet trouwens niet he: heel veel honden van een jaar of 11 a 13 zijn al kweet-niet-hoeveel elementen kwijt en hebben 1 dikke vieze gore tandsteen-brei op die tanden zitten.....!
Dat is natuurlijk waar. Wij hebben een heel ander referentiekader maar daar moet je even aan wennen.. ;D. Veel honden hebben op die leeftijd vak helemaal niets of weinig tanden meer in de mond staan ;)
Door Helen
Balou heeft ook een erg mooi en heel gebit. Alleen aan de achterkant van haar voorste ondertandjes zit wat tandsteen en dat krijg ik helaas ook niet weg. Verder praktisch niets. Af en toe bij de hoektanden, maar zo nu en dan poets ik haar tanden met de electrische tandenborstel en dan is dat zo opgelost. Weet iemand hoe ik de tandsteen van haar ondertandjes zou kunne verwijderen?
Door ine
Goed, mijn bevindingen dan maar! :-\
De jongste, Luuk, krijgt dus geen recreatiebotten meer, zijn hoektanden zien er niet uit, voor een hond van 2 1/2 jaar. Hij heeft geen tandplak.
Hij is degene, die het grootste deel van z'n leven op vers staat. Ribben geef ik hem nog, maar alleen als ik de verhouding van alles goed moet maken! :-\
De andere honden hebben dus gewoon nog een redelijk gebit. Deze honden zijn ouder en hebben us ook jarenlang brok gehad.
Ik geef hier dus alleen de recreatiebotten de schuld. De lamsribben, die ze krijgen, zijn te zacht voor dit resultaat!
Door Lupa
ik denk dat het ook aan het aanleg van de tand ligt.
net zoals bij mensen de ene heeft 100 gaatjes en de andere niet.
Door Lizzy
Helen schreef: Balou heeft ook een erg mooi en heel gebit. Alleen aan de achterkant van haar voorste ondertandjes zit wat tandsteen en dat krijg ik helaas ook niet weg. Verder praktisch niets. Af en toe bij de hoektanden, maar zo nu en dan poets ik haar tanden met de electrische tandenborstel en dan is dat zo opgelost. Weet iemand hoe ik de tandsteen van haar ondertandjes zou kunne verwijderen?
Met een tandsteenkrabbertje? Mij ervaring is trouwens dat hoe meer je aan het gebit zit te klooien met krabbertjes, hoe sneller het tandsteen weer terug komt. Dat komt omdat je het oppervlak ruw maakt en daar blijft tandplak weer makkelijk aan hangen. Ik heb wel ooit polijstspul van de DA gehad maar dat helpt ook niet.
Door Lizzy
Ine schreef: Goed, mijn bevindingen dan maar! :-\
De jongste, Luuk, krijgt dus geen recreatiebotten meer, zijn hoektanden zien er niet uit, voor een hond van 2 1/2 jaar. Hij heeft geen tandplak.
Hij is degene, die het grootste deel van z'n leven op vers staat. Ribben geef ik hem nog, maar alleen als ik de verhouding van alles goed moet maken! :-\
De andere honden hebben dus gewoon nog een redelijk gebit. Deze honden zijn ouder en hebben us ook jarenlang brok gehad.
Ik geef hier dus alleen de recreatiebotten de schuld. De lamsribben, die ze krijgen, zijn te zacht voor dit resultaat!
Speelt hij toevallig met tennisballen? De meeste honden hebben last van hoektandslijtage door het spelen met tennisballen namelijk. Ik weet niet wat jij voor recreatiebotten gaf, maar ik ben zeker met je eens dat deze voor sommige honden al te hard zijn. Aangezien te harde botten ook geen tandreinigend effect hebben, heb ik gemerkt, vind ik ze tamelijk zinloos (behalve dat de hond het geweldig vindt).
Door Helen
Lizzy schreef:

Met een tandsteenkrabbertje? Mij ervaring is trouwens dat hoe meer je aan het gebit zit te klooien met krabbertjes, hoe sneller het tandsteen weer terug komt. Dat komt omdat je het oppervlak ruw maakt en daar blijft tandplak weer makkelijk aan hangen. Ik heb wel ooit polijstspul van de DA gehad maar dat helpt ook niet.
Ik denk dat ik het maar laat voor wat het is. Het is zo'n klein beetje en de tandjes zijn zo klein. Ik denk niet dat het gaat lukken.
Door Binno
Lizzy schreef: Met een tandsteenkrabbertje? Mij ervaring is trouwens dat hoe meer je aan het gebit zit te klooien met krabbertjes, hoe sneller het tandsteen weer terug komt. Dat komt omdat je het oppervlak ruw maakt en daar blijft tandplak weer makkelijk aan hangen. Ik heb wel ooit polijstspul van de DA gehad maar dat helpt ook niet.
Dat idee heb ik ook ja... Wij gebruikten hier dikwijls zo'n tandkrabbertje. Moet je wel een rustige hond voor hebben, of eentje die op dat moment echt heel stil blijft zitten, anders vind ik het best wel gevaarlijk!
Wij poetsten (voor het Barf tijdperk... ;D) hun tanden af en toe met enzymatische tandpasta van Virbac.
Shiba (labrador van ruim 11,5 jaar) heeft de laatste jaren last van vergroeingen van het tandvlees, het groeit over zijn tanden en daardoor kan ik hem ook geen botten geven, want dan gaat zijn tandvlees bloeden. :-\ Tanden poetsen gaat ook niet meer om dezelfde reden. Stukken vlees eet hij alleen maar als ze in kleine stukken gegeven worden, dus dat helpt ook niet echt... Hij heeft verder geen heel vieze adem ofzo, heeft alleen op de achterste tanden tandsteen en het wordt ook niet erger meer sinds hij geen brokken meer eet. Dus ik denk dat ik het verder ook maar zo laat. Of heeft er nog iemand een idee? :-\
Laatst gewijzigd door Binno op zo 03 okt 2004, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
Lizzy schreef:

Speelt hij toevallig met tennisballen? De meeste honden hebben last van hoektandslijtage door het spelen met tennisballen namelijk. Ik weet niet wat jij voor recreatiebotten gaf, maar ik ben zeker met je eens dat deze voor sommige honden al te hard zijn. Aangezien te harde botten ook geen tandreinigend effect hebben, heb ik gemerkt, vind ik ze tamelijk zinloos (behalve dat de hond het geweldig vindt).
Het tennisballen verhaal ken ik. Ze apporteren weleens zo'n bal, maar normaal heb ik een iets grotere zacht rubberen bal.
De recreatiebotten zijn echte doorgezaagde poten met merg erin. Of van die knoken (bovenkant van de poot)
Vandaag hebben ze hun lamsribben weer op, tjonge, dat is hier zo weg. :-\
Door An
Ik geef ook nooit harde zware recreatiebotten. Ze vreten ze hier van voor naar achter op als ikz e laat doen en dat kan niet goed zijn :o
Door ine
An schreef: Ik geef ook nooit harde zware recreatiebotten. Ze vreten ze hier van voor naar achter op als ikz e laat doen en dat kan niet goed zijn :o
Bij mij mogen ze (mochten ze) er een kwartier aan kluiven, dan gooide ik ze weg, dus echt lang is dat niet en erg vaak kregen ze ze ook niet.
Door Lizzy
Ja, die botten vind ik inderdaad ook te hard hoor Ine. Mijn honden mogen hooguit "recreeren" op kalfswervels, maar dat vind ik tegenwoordig echt het matje.
Door sylvia
hier krijgen ze wel harde recreatie botten niet vaak maar ik heb ze wel runder ribben bv, en knoken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door