Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
tsja hier ook een jeuk probleem maar goed, als je weet dat je het beste doet dan is dat alweer geruststellender. En hoe bijzonder ook wat een wereld er voor je opengaat, zodra je met barfen begint! Goed, dat is misschien voor een ander topic maar toch...
Ik houd een dagboek bij en heb laatst nog eens de periode van een jaartje geleden doorgelezen: hoe ik toen aan het stoeien was met het voer voor Barroush, dat heeft echt een paar maanden geduurd voordat ik van brok, volledig op vers ben overgestapt. Het duurde twee maanden zeg maar,  voordat ik het licht zag en die open deur door kon. Zo gehersenspoeld was ik. Ik weet niet eens zeker of ik het wel zou hebben geaccepteerd, als Barroush niet zo ernstig ziek was geweest en ik geen keus meer had.
Door Bullen
Wij zijn door onze fokker op de mogelijkheid van rauw voer (kvv en barf) gewezen.  Er werd nog net niet gezegd dat we anders geen pup zouden krijgen maar zij vond het heel belangrijk dat de pups dit tenminste het eerst jaar zouden krijgen.
Op weg naar huis hebben wij elkaar eens aan zitten kijken met het idee "DAT MENS IS GEK".
Echter, na het lezen van heel veel info op o.a. dit forum leek het eigenlijk wel logisch, en wij hebben de pups dus van begin af aan op energique gezet.
Al heel snel bleek dat Britt een slechte eter was, wat erger werd als ze een aantal dagen hetzelfde te eten kreeg dus zijn wij van een maand of vijf met Barf begonnen.
Dit bevalt tot op de dag van vandaag (ze zijn nu 19 maanden) heel goed.
Het enige probleem wat ik wel eens ondervindt is het idee dat ik dit mijn vorige hond, wiens grootste hobby in het leven eten was, toch wel heel veel eetplezier heb onthouden.
Door pike
Bullen schreef: Het enige probleem wat ik wel eens ondervindt is het idee dat ik dit mijn vorige hond, wiens grootste hobby in het leven eten was, toch wel heel veel eetplezier heb onthouden.
Hierin ben je niet de enigste. Met regelmaat zit ik te denken wat ik mijn vorige hond eigenlijk te kort heb gedaan.  :(
Door Mieke L.
pike schreef: Hierin ben je niet de enigste. Met regelmaat zit ik te denken wat ik mijn vorige hond eigenlijk te kort heb gedaan.  :(
Ja, dat gevoel heb ik dus ook. Wij hadden vroeger thuis een Engelse Cocker Spaniel en die had altijd last van zijn darmen en had een slechte huid.  Hij kreeg speciale brokken van de dierenarts en kon alleen deze brokken verdragen. Hij is 10 jaar geworden maar in die tien jaar hebben we heel wat met hem afgekwakkeld. Als ik in die tijd internet had gehad! (ik spreek nu over een jaar of 20 geleden) en wist wat ik nu weet :-\. Maar ja je kan de tijd niet terugdraaien, en ik ben allang blij dat mijn hondjes er nu wel van profiteren.
Door Jolly
Via Doggynet eind 2001 over Bibi (kvv) gelezen. Vond dat wel heel logisch klinken en omdat ik het wel eens wilde proberen, ben ik maart 2002 eens wat gaan halen,  had eerst een vriezertje gezocht en toen begonnen met 4 dagen brok en 3 bibi.

Na half jaartje werden dat al meer daagjes en at Chasey alleen nog brokjes op het bedrijf wat tie jatte van de jack russeldame. Brokken waren eind 2002 de deur uit.
In 2003 kwam de grote kist erbij en kwam er ook langzaamaan af en toe eens wat pens en ribben en ander vlees.
Tot Pim er in mei 2005 bij kwam, dus voornamelijk bibi gevoerd, Pim kreeg bij fokker carnibest en kipnek en ribjes etc, dus die ging over op de bibi.
Vanaf toen wat meer barfspullen gaan inslan en dat is dus bij ons 50/50 . bibi en barf.
Ik ben van het luie type en ook nogal eens zwak ziek misselijk, dus dan kan wederhelft mooi bibi voeren, vind hij makkelijker dan bedenken wat voor barf spul hij uit de vriezer moet vissen. ;)
Door evds
Eerst gaf ik brok met daarnaast smuldier pens en/of lamshart. Waarom ik dat erbij gaf? K weet nie, een soort onderbuik gevoel dat honden vlees moeten eten.

Toen kreeg ik Fleer "in mijn schoot geworpen", een border collie pup van 4 maanden met een geschiedenis en  heeeeeel veeeel problemen.
Een ervan was dat ze heeeeel erg mager was(op zichzelf geen probleem) maar dus absoluut niet at  :( HOeveelheid gehalveerd, at nog niet , hoeveelheid gehalveerd, nog niet (er prijkten nog maar een paar borkjes in de bak en het vlees ging er altijd zo in). Toen iets gelezen over barf(ook op internet geloof ik) en ik dacht direct dat is het!!!. Kippenbouten gekocht. Fleer een bout voorgehouden. En rast die was ik kwijt  ;D ;D ;D Knaag knaag knaag, nooit meer slecht gegeten :).

Fleertje mijn "wolfje" heeft me dus verteld dat broken echt niet kunnen  :)
Nu voer ik al meer dan 5 jaar rauw.
Door anneke62
Ik ben overgestapt op vers door mijn lieve zusje Henneke! Toen zij een paar jaar geleden haar eerste hond Bo kreeg begon ze al snel met KVV en Barf. Ik had Sam toen al eeuwen (een jaar of tien denk ik) en die had altijd brokken gegeten. Als pup Hill's, maar dat wilde hij op een gegeven moment niet meer. Daarna Nutro's Choice en Eukanuba. Ik dacht altijd dat dat goed was, het was duur en van de dierenwinkel, dus dat moest wel goed zijn :-[
Henneke was inmiddels overstapt op Barf en ik werd al moe van het idee dat je dat allemaal moest gaan uitzoeken...... :-X

Toen kwam Luca dit jaar in april bij ons uit Spanje: een ondervoed pupseltje van drie maanden, en die at héél slecht. Hij werd ook nog ziek, kennelhoest en kreeg een paar pittige ab-kuren, maar eten...ho maar. Drie brokjes per keer en dan ook nog met moeite. Ik zag hem er echt aan onderdoor gaan en ben toen na een gesprekje met Hen overgestapt op KVV. Dat ging er wel in, niet echt enthousiast, maar veel beter, en hij knapte zienderogen op. Inmiddels voer ik Luca ongeveer driekwart KVV en de rest Barf-spul.

Na een paar weken Luca KVV en Sam brokken te hebben gevoerd vond ik het zo zielig voor Sam worden: hij stond echt te smekken en kwijlen bij Luca's voer en dan gaf ik hem weer die droge hap :(!
Dus met veel adviezen van hier ben ik Sam ook gaan overzetten op KVV, en hij genoot ervan. Het heeft voor hem niet lang mogen duren helaas, want in augustus hebben we hem moeten laten inslapen, maar ik ben nog steeds bkij dat hij in elk geval die laatste maanden lekker heeft gegeten. Wat wel heel opvallend was is dat ik ook bij Sam nog zag dat hij veel beter in zijn velletje kwam te zitten: zijn vacht ging weer glanzen en hij had minder last van zijn darmen dan voorheen.

Luca pikt wel brokken van anderen als hij de kans krijgt en zal verder nooit een super-eter worden, maar brokken komen er hier niet meer in!
Door dorinekok
zoiets handigs als kvv is hier niet te krijgen. Ook niet te koop trouwens. Ikben dus meteen over gestapt op het "echte" werk. Op zich wel handig als je en soort tussenstap kan nemen voordat je gaat barfen.
Door Fido
twaalf jaar geleden is mijn eerste hondje op net geen 8 jarige leeftijd (JRT) overleden, helemaal verkankert van binnen :'( Hij kreeg RC en één maal in de week runderhart waar dan ff de kook overheen ging.

Er kwam een Beagle pup, RC voelde niet goed en over op een andere brok. De Beagle vrat ontzettend slecht en het was aan moddderen met diverse brokmerken.
Op hondentraining was er een trainer die mij vertelde over Duck, dat dat veel beter voor een hond was dan brok enz enz. Ik een pak Duck halen en het werd naar binnen geschrokt door de Beagle!
Deze hond werd dus rauw gevoerd gevoerd totdat ik hem heb los moeten laten ivm een scheiding :'(

Toen kreeg ik een relatie met een man (da) die zich o.a. veel bezig hield met voeding  bij sportpaarden. Uit ervaring weet hij dat er heel veel mis gaat met voeding en dat door voerveranderingen er veel gezondheidsklachten voorkomen of opgelost kunnen worden.

Ik mistte een hond om mij heen en Fido kwam bij ons. We hadden het natuurlijk over het voeren gehad, en ik had mijn verhaal over hond 1 en 2 gedaan en omdat mijn partner niets in brok zag (ook voor paarden ;)) heeft hij wat telefoontjes gepleegd en is zich "scheel" gaan lezen over voeding voor carnivoren.
Fido werd rauw gevoerd.
Anderhalf jaar later zijn we onze zaak begonnen waarbij we voorstander zijn van rauwe voeding. Toen pas :-[, via Geertje en Tannetje ben ik op bp terecht gekomen. Nog nooit eerder van gehoord terwijl ik dus al 12 jaar terug van de brok was afgestapt :)
Door Sultan
Na veel gedoe, onze pup (inmiddels enorme vent ;)) deed het niet goed op brokken. Diversemerken geprobeerd, totdat we gingen wandelen met een andere CC eigenaar. Die vertelde vol enthousiasme over vers voeren. Toen zijn we gaan nadenken en natuurlijk zoeken. Kort daarna begonnen met CB, maar ik wilde meer...dus langzaam aan over gegaan op volledig Barfen!!
Hier komt dus nooit meer iets anders als zelf samen gesteld vers voer in huis!!!!!!
Door Netty
Tof zat op het ryale konijnenvoer en had een zeer slechte stinkende huid........
ik ben op de PC gaan kijken naar een oplossing en kwam bij BP uit, en zo is het gekomme ;)
ze is nu sinds een maand of 2 weer genoodzaakt op de brokken en ze stinkt direct weer als een otter, hoewel ik die nooit heb geroken..........
eind van het jaar gaat ze weer over op vers, want dan ben ik weer langer in het land.
ik geef als ik een paar dagen weg ga en ze in het dierenhotel is altijd vers mee, maar ik was de maand november en de halve maand december weg, en de dierenarts heeft niet zoveel plek om al die zakjes te bewaren, en om eerlijk te zeggen, hij is er niet echt blij mee, want hij vertelde me dat hij het wel gaf, maar er vierkant tegen is.
en dat, kan me geen ruk schelen ;)
Door dorinekok
wat een broodzak die dierenarts.
Het grappige vind ik dat als je het mensen hier op het platteland vertelt of slagers en dergelijke, dat iedereen dan volmondig met je mee praat. Zodra je inde geciviliseerde wereld bent is iedereen ineens tegen of minstens afhoudend.
Vooral de oudjes op het platteland zijn voor vers. Dat deden ze vroeger ook en die honden werden 20... nou ja, oud in elk geval.
Door EdwinK
Nadat Brenda diverse keren in korte tijd naar de DA was geweest en iedere keer weer ander voer moest hebben van hem, ben ik op advies van Erna en Lizzy overgestapt naar vers voer. Eerst KVV (smuldier, duck), maar algauw naar BARF-en. Sinds die tijd geen echte problemen meer gehad met Brenda
Door sofia
Ik ben opgevoed met honden en bij ons thuis kwam elke week de pensman langs. Wij als kinderen vonden dit griezelen, maar toen ik als student mijn eerste eigen hond verzorgde was het logisch om pens en ander vlees te voeren. Ik wist niet beter en vond brokken geven een raar soort luxe. Door dit forum en door het boekje van Tannetje ben ik dat gaan uitbreiden met botten. Nu griezelen mijn kinderen van de kwartels, eendagskuikens en rare botten die bij ons in de tuin belanden.

Niemand van mijn generatie voor wie dit ook zo vanzelfsprekend was? (ik ben 53).

Olga
Door roefus
sofia schreef: Ik ben opgevoed met honden en bij ons thuis kwam elke week de pensman langs. Wij als kinderen vonden dit griezelen, maar toen ik als student mijn eerste eigen hond verzorgde was het logisch om pens en ander vlees te voeren. Ik wist niet beter en vond brokken geven een raar soort luxe. Door dit forum en door het boekje van Tannetje ben ik dat gaan uitbreiden met botten. Nu griezelen mijn kinderen van de kwartels, eendagskuikens en rare botten die bij ons in de tuin belanden.

Niemand van mijn generatie voor wie dit ook zo vanzelfsprekend was? (ik ben 53).

Olga
Ja hoor, nog 'n paar weken en ik ben 53  ;)
Vroeger thuis werd ook zelf samensgesteld. Inderdaad pens, maar ook hart, lever enzovoorts. Geregeld een stukje paardenvlees, soepvlees en zo meer. Ook soms 'n gebakken vissie en vis uit blik. Was toen 'haring in tomatensaus' geloof ik, van Pilchards of zoiets  :)  Maar evengoed werd alles gemengd met brood, resten van de maaltijd (dus er ging ook 'n geprakt aardappeltje door, rijst en groente).
Ik denk zelfs dat mijn ouders héééél vroeger ook botjes gaven (de gegaarde, die overbleven).
Dat was in 'mijn tijd' niet meer zo, ik was daar ook fel op tegen en er (terecht) angstig voor.
Want met name voor kippenbotjes en bot van ander gevogelte werd flink gewaarschuwd.

Zelf ben ik op deze wijze doorgegaan, maar ben alles ook gaandeweg met brok gaan mengen. (waarschijnlijk tóch vanuit het idee om niets fout te doen, en er iets compleets bij te geven  :-\)
Of ik voerde vers vlees met een schep Gistocal, in de winter soms wat levertraan (of bij een pup).
Ook kwam er een soort kvv aan te pas, waar ik mee mengde. Er waren al vrij vroeg dierenspeciaalzaken die dit ook verkochten, althans waar ik woonde.
Volgens mij lag Rodi ook al jaren geleden in de supermarkt.

Ik werd een paar jaar geleden op Barf geattendeerd; kwam toevallig tijdens een wandeling met iemand in gesprek over voeding.  Diegene voerde Carnibest en attendeerde me op Barfplaats.
Mijn hond had geen klachten ofzo, maar ik was geïnteresseerd.
Zo is het gekomen........ :D
Laatst gewijzigd door roefus op vr 14 dec 2007, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door