hellenbanjerbo schreef:
ik heb begrepen uit het boek van Mogens en zijn lezing van een paar maanden geleden dat het goed is voor de maagwand om zich af en toe volledig te ontvouwen. de enzymen die in de plooien zitten worden dan ook gebruikt waardoor de maagwand gezonder en sterker blijft. vandaar dat ik overgegaan ben op 'af en toe volvreten'en vasten. een andere mening met het waarom hoor ik graag.
Uit het verhaal van Mogens in zijn boek en tijdens zijn lezing heb ik het volgende begrepen:
- een maag is een spier en een getrainde spier is sterker, het risico op maagtorsies neemt daardoor af. De maagspier kun je trainen door geregeld volledig uit te vouwen (volvreten) en daarna te vasten (inkrimpen)
- Bij volledig uitvouwen van alle plooien van de maag worden alle enzymen, ook die in de plooien zitten, benut en daardoor is de spijsvertering optimaler zegt hij eigenlijk.
Op zich zit er in dit verhaal wel een logica.
Toch zit er voor mij een hele dikke maar aan dit verhaal. Veel van onze huidige rassen zijn onder invloed van mensen tot stand gekomen en zijn inmiddels zo extreem afwijkend van het type van een wolf dat je niet meer kunt zeggen dat een hond hetzelfde is als een wolf. De werking van het spijsverteringssysteem is wel gelijk, maar dat is in mijn ogen niet het enige waar je naar moet kijken. Ook formaat en bouw van de hond spelen een rol.
Mogens zegt bijvoorbeeld dat een wolf als hij zich volledig volvreet tot zo'n 10 tot 12% van zijn lichaamsgewicht op kan. Bij mijn Ierse Wolfshond die tussen de 75 en 80 kg weegt, zou dit betekenen dat hij tot zo'n 8 kg zou kunnen dooreten. Een windhond die door zijn diepe borstkas en een wat hoger opgetrokken buik zo wie zo al een wat groter risico loopt, dergelijke hoeveelheden laten eten is wat mij betreft vragen om problemen. Daarom begin ik er met mijn honden niet aan, hoe logisch het verhaal van Mogens ook is.