Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door zoem zoem
Hoi allemaal , ;)
had op de laatste ringtraining ook best een giga discussie aan kunnen gaan met een fokster die zweert bij brokken maar heb dat niet gedaan.
Zij is lid van een forum en daar is iemand die BARFT  maar ook de brokken voerders uitmaakt voor broodfokkers , nou dat vind ik al helemaal fout want dan krijg je geheid iedereen op je nek. >:(
Aldoende dit verhaal vertellende keek de fokster mijn kant op omdat ze weet dat ik partime barf (nou ja , bijna fulltime)
met de reactie... ha BARFEN OF ZOIETS ... nee , niks zo goed voor de honden als brok , ze doen het er goed op!
Daar had ik best op kunnen reageren met de tegenreactie; waarom zijn mijn honden dan nooit aan de diarree en de jouwe dan vele malen per jaar? :P
inwendig wil ik dan wel uitschreeuwen dat ze echt helemaal mesjogge zijn om die dooie rotzooi te voeren maar ik weet dat het vechten tegen de bierkaai is.
Ik ben al heel blij dat 1 puppy eigenaar van het laatste nestje goed heeft geluisterd en nu steeds meer de natuurlijke kant op gaat.
gr.
maja
Door Yves
Ik geef zelf nog maar sinds kort kvv afgewisseld met barf. Ik ben dus erg enthousiast en schreeuw het van de daken. Tot nu toe heb ik 1.5 personen bekeerd ;). Jippie!
Door FuegoTinto
Hobby gewijs ben ik altijd wel met honden en hondenmensen in de weer en dan komt natuurlijk de hamvraag wat ik de honden voer vaak ter sprake.........
wanneer ik ze dan uitleg over het hoe en waarom van rauwe verse voeding merk ook ik vaak genoeg dat er nog altijd een soort van taboe rust op vlees en bot in het algemeen.
Veel honden eigenaren zien hun lieve vermenselijkte viervoetertjes nu eenmaal geen bloedige massa vlees naar binnenwerken, dus ik denk ook vaak dat het zelfbelang is van de hondeneigenaar om niet te willen denken aan het voeren van rauw/vers, of zelfs ook maar een afkeer ervan te hebben.
Vaak hoor je als argument, dat wanneer ze het hondje een keer iets anders geven dan het dagelijkse portie brokjes, het beestje last krijgt van diarree etc.

Ik denk ook dat je echt geinteresseerd moet zijn in wat je je hond wil voeren, waardoor je van goed naar beter wil wat voeding betreft.....
Als ik mensen al aan kan sturen om rauw te gaan voeren in de vorm van kvv dan vind ik dat al een hele stap.
Jammer wel dat ze vaak afhaken als blijkt dat het tripje naar het dichtstbijzijnde verkooppunt toch net wat verder is dan het korte stukje naar de dierenwinkel op de hoek bij wijze van spreken......... ;)
Door ursula.v.gelder
Nou ik zeg het ook tegen iedereen die maar over de goede gezondheid van mijn honden begint. ;D

Ik ben gewoon helemaal bekeerd, alleen de katten krijgen het niet omdat ze het echt vertikken.

Maar als ik het uitleg zeg ik er altijd bij van: je kunt er niet zomaar mee beginnen, je moet wel weten wat je doet, eerst een hoop lezen en verdiepen in wat ze wel en niet mogen en de percentages hiervan, en dan heel langszaam beginnen....
vaak als ik dan de vragen krijg over splinteren enz, gewoon rustig uitleggen, en moet zeggen dat ik maar weinig echt fanatiekelingen tegen me krijg.

mijn moeder had laatst een kilo kippennekjes van me gekregen voor haar ouwe tekkel, en ondanks dat ze een beetje huiverig was heeft ze het toch gegeven.
Ze had ervoor ook al zalmolie van me gekregen omdat de tekkel zo ontzettend slecht in zijn vacht zat dit hielp maar een beetje.
Na 5 dagen kippennekken was zijn vacht al helemaal aan het opknappen en zelfs aan het glimmen...ze kon haar ogen niet geloven omdat het zo snel al resultaat gaf en ze het daardoor dus dacht dat het ergens anders door kwam.
Na die 5 dagen kippennekken is ze dus weer gewoon terug gegaan op de brokken, want dat is in haar ogen nu eenmaal zonde om weg te gooien :(
en meteen binnen een paar dagen viel hij weer terug in slechte vacht.

Nu heeft mijn moeder het erg krap maar wil haar best een beetje te gemoed komen.
Ze gaat dan ook volgende keer mee naar I.C. om wat inkopen te doen.
het enigste waar ik bang voor ben is dat ze te laks is voor de groenteprutjes.
Door evds
"Onze" "barf-honden" zien er gewoon super uit en zijn kerngezond! Dat is het beste argument voor goede voeding. ALs mensen mij vragen wat ik mijn honden voer omdat ze zo energiek zijn, gespierd zijn en glansen, en ik vermoed dat men zeker niet geinteresseerd is in rauw voeren, dan zeg ik simpel: "gezond!" (ik voer "gezond"  8)). Als men echt echt echt geinteresseerd is dan ben ik natuurlijk graag bereid om te vertellen waarom ik rauw voer en help mensen ook graag op weg  :)
Door Xada
Mijn honden eten natuurlijk ook vers, maar er zijn een paar die het vertikken om de groenten te eten, zelfs al in het een eetlepel door een kilo vlees.
Ik geef die honden dan als alternatief 1 keer per week diner, zit toch ook groente in en krijgen ze in ieder geval wat.
Door tieneke
Xada schreef: Mijn honden eten natuurlijk ook vers, maar er zijn een paar die het vertikken om de groenten te eten, zelfs al in het een eetlepel door een kilo vlees.
Ik geef die honden dan als alternatief 1 keer per week diner, zit toch ook groente in en krijgen ze in ieder geval wat.
Je bedoelt echte diner?
Dat meen je toch niet? grotere bagger kun je gewoon niet geven!
Ik zou dan liever helemaal geen groenten meer geven en alleen kvv geven, is stukken gezonder want nu krijgen ze toch weer rotzooi in hun lichaam en die groenten erin zijn echt volledig doodgekookt dus daar zit echt niets meer in waar je honden ook maar wat aan hebben  ;)
Door Xada
Ik bedoel die groentemix die je krijgen kunt voor als je vers vlees voert. Is dat ook bagger? Dan stop ik er meteen mee.
Door Angelique
Xada schreef: Ik bedoel die groentemix die je krijgen kunt voor als je vers vlees voert. Is dat ook bagger? Dan stop ik er meteen mee.
Geen flauw idee wat dat is, maar dat klinkt als een mix van groente (lol) dus dat zal wel goed zijn dan.
Ik vind het wel een naamsverwisseling...diner en groentemix :-\
Door Remke
tieneke schreef: Pfff..gelukkig geen echte diner  ;) ;D ;D
Je hebt geen naam van de mix?
Fytomix van Carnibest? Da's van die groene koeienpoep en stinkt een uur in de wind?
Door Angelique
Remke schreef: Fytomix van Carnibest? Da's van die groene koeienpoep en stinkt een uur in de wind?
Dat lijkt me toch niet, want ze heeft het over diner/groentemix :o
Door Slot
Ik begin meestal pas over rauwvlees voeren te praten als anderen er naar vragen. Maar op diverse hondenfora heb ik al heel wat pittige discussies achter de rug. Het zijn meestal niet hondenbezitters die het verhaal heel logisch vinden. Hondenbezitters voelen zich al heel snel aangevallen. Dat had ik vroeger ook toen ik vegetarier was. Werd ik ook vaak ongevraagd aangevallen door vleeseters.

Toen ik mijn laatste pup ging kopen durfde ik eerst niet te vertellen dat ik rauw voer. Ik was al blij toen de fokster vertelde dat ze naast brokken ook Duck voerde. Heel voorzichtig heb ik toen steeds meer verteld en ze was gelukkig niet negatief.
Toen ze de pup met 9 maanden een keer terugzag wist ze niet wat ze zag. Ze heeft wel 5x gezegd hoe mooi hij geworden is. Het gevolg is dat ze nu haar eigen honden volledig op rauw voer heeft gezet!  :wavetowel2:
Door roksefloks
Ik heb een aantal mensen zover dat ze in ieder geval het boek van Tannetje gaan lezen. Zelf ben ik superenthousiast. Mijn zorgenhondje doet het beter op Barf dan op de geadviseerde Hills I/D. Okee, ik moet nog wel letten op vet, maar dat valt wel mee.

groetjes Sylvia

Afbeelding
Laatst gewijzigd door roksefloks op zo 31 dec 2006, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Slot
tieneke schreef: Je bedoelt echte diner?
Dat meen je toch niet? grotere bagger kun je gewoon niet geven!
Ik zou dan liever helemaal geen groenten meer geven en alleen kvv geven, is stukken gezonder want nu krijgen ze toch weer rotzooi in hun lichaam en die groenten erin zijn echt volledig doodgekookt dus daar zit echt niets meer in waar je honden ook maar wat aan hebben  ;)
Ik zou mij gewoon helemaal niet drukmaken om groenten als mijn honden het niet zouden lusten. Ik voer mijn honden ook geen groenten. Alleen kiemen.
En anders kan je beter wat gekookte groente geven dan die diner.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door