Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
Pffffft wat een verhaal zeg!
Gelukkig staat het happy end er ook al bij als ik het lees.
Wat een groot stuk bot zeg, ik ben benieuwd wat de DA ervan zegt!

Hier had je niet veel aan kunnen doen om het te voorkomen denk ik - behalve dan het nog niet te geven aan een pup met melktandjes?
Als je de rib had 'voorgebroken' dan was het waarschijnlijk ook nog niet verteerd?

Ik sluit me bij eerdere schrijver(s) aan: heel goed dat jullie altijd open en eerlijk zijn, ook als je in de penarie zit omdat het een keer misgegaan is.

Wat ik me afvraag: hoe leer je een pup (of onervaren hond) nou om echt goed te gaan knagen op zo'n bot.
Onze Borke deed het gelukkig direct zelf al goed, als was ik ook niet blij toen hij zijn eerste kippenvleugeltje op de leeftijd van ca. 8 maanden zo naar binnen slikte. Dat is toen waarschijnlijk gewoon helemaal verteerd, want daar heb ik niets van gemerkt, maar ik schrok er toen wel van.

Het nadeel is wellicht ook dat er nog niet zoveel mensen zijn die pups direct van de fokker af al zelf samengestelde voeding geven, dus dan kan je zelf ook minder leren van de ervaringen van anderen?
Door Anneke V
Lizzy schreef: We lopen net buiten Linga uit te laten, ze begint te braken dus wij bellen onze DA om maar voor vanmiddag een afspraak te maken, braakt Linga ineens het hele stuk bot uit!!!!! We gaan er zo een foto van maken.

Tjonge, we hebben net een rondedansje op straat staan maken, Leo en ik. Dat bot is eruit mensen! Het is eruit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

;D ;D ;D ;D ;D ;D Goed gedaan Linga ;D ;D ;D ;D :-*
Door Anneke V
Leo schreef: Afbeelding

Zoals jullie op de foto kunnen zien hebben we ons terecht zorgen gemaakt. Het bot blijkt dus om te beginnen langer dan gedacht, scherper dan gedacht en niet verteerd, d.w.z normaal gesproken verteren deze botten goed, op deze manier genuttigd helaas niet.

Lessen geleerd vandaag, voor ons allemaal.

Ziet er een scherpe rib uit :o
Door Lizzy
AstridStraver schreef: Pffffft wat een verhaal zeg!
Gelukkig staat het happy end er ook al bij als ik het lees.
Wat een groot stuk bot zeg, ik ben benieuwd wat de DA ervan zegt!
We zijn ook werkelijk onwijs dankbaar! Linga's bescherm-engel heeft een drukke dag gehad vandaag maar heeft haar werk goed gedaan! Ik ben ook benieuwd wat Frank zegt... Ik denk dat hij ook wel even slikt....
Hier had je niet veel aan kunnen doen om het te voorkomen denk ik - behalve dan het nog niet te geven aan een pup met melktandjes?
Als je de rib had 'voorgebroken' dan was het waarschijnlijk ook nog niet verteerd?
Ja, hoewel Pleunie van Syl ook geitenribben eet en zij ze dus wel heel netjes eet en kraakt en doet! Ik denk dat we misschien moeten concluderen "nooit geven aan honden die schrokken"? Want ik moet er ook niet aan denken dat er zo'n bot in de maag van mijn volwassen hond verdwijnt! Brutus en Pinkel hebben gisterenavond dezelfde ribben gegeten (maar dan stuk of 5 ribben aan elkaar). Zij kluiven ze netjes in stukjes en hebben de botten vandaag keurig verteerd. Zoals altijd. Volgens mij zit 'm het gevaar dus in 1 rib geven en in het geven aan schrokkoppen.
Ik sluit me bij eerdere schrijver(s) aan: heel goed dat jullie altijd open en eerlijk zijn, ook als je in de penarie zit omdat het een keer misgegaan is.
Dank je :-*! Eerlijkheid duurt het langst, zei mijn lieve moeder altijd.
Wat ik me afvraag: hoe leer je een pup (of onervaren hond) nou om echt goed te gaan knagen op zo'n bot.
Ik denk zelf dat de beste en veiligste manier is om botten te geven die zo groot zijn dat ze onmogelijk het bot in 1 keer in kunnen slikken. En dan het laatste stuk wegnemen.
Onze Borke deed het gelukkig direct zelf al goed, als was ik ook niet blij toen hij zijn eerste kippenvleugeltje op de leeftijd van ca. 8 maanden zo naar binnen slikte. Dat is toen waarschijnlijk gewoon helemaal verteerd, want daar heb ik niets van gemerkt, maar ik schrok er toen wel van.
Pinkel ook. Een keurig nette eetster. Linga is vanaf dag 1 al een schrokkop. Brutus ook, maar die kraakt alle botten tenminste!
Het nadeel is wellicht ook dat er nog niet zoveel mensen zijn die pups direct van de fokker af al zelf samengestelde voeding geven, dus dan kan je zelf ook minder leren van de ervaringen van anderen?
Ik hoop dat zo'n forum als Barfplaats een bijdrage kan leveren. We bestaan nu 2,5 jaar en dit is de derde keer dat er iets (bijna) mis gaat met botten. Overigens is het wel de 2de keer dat er iets (bijna) mis gaat met geitenribben.... Dat geeft misschien te denken.... Soms zijn deze ribben ook erg hard. En misschien voor niet-ervaren barfhonden niet aan te bevelen. Ik denk dat we onze gedachtes daar best over mogen laten gaan!
Door Binno
:o :o Djeezes, da's een behoorlijk groot stuk zeg, en scherp jongens! :-X
Wat een opluchting dat het er weer uit is!
Dikke knuffel voor Linga, en eentje voor jullie voor de schrik. :-*
Door sylvia
Gelukkig goed afgelopen zeg :D

En inderdaad eet Pleunie wel geitenribben ,maar Pleunie schrokt niet die kauwt netjes. Ik denk dat dat een cruciaal verschil is. Misschien ook dat Linga dit zo naar binnen schrokte omdat jullie normaal dat bot weghalen, dat ze nu dacht van, dat zal me niet gebeuren. Pleunie doet dat met bv de dode krabben op het strand, eerst at ze die op haar gemakje totdat ik ze afpakte, als ze er nu één ziet schrokt ze hem ook zo naar binnen zodat ik hem niet kan pakken.
Maar ja ik zou dus ook of zo groot geven dat ze het niet kan inslikken of alleen bot van gevogelte en konijn.

Zeg maar tegen Linga dat haar zus haar een dodo vindt ;D
Door Lizzy
sylvia schreef: Gelukkig goed afgelopen zeg :D

En inderdaad eet Pleunie wel geitenribben ,maar Pleunie schrokt niet die kauwt netjes. Ik denk dat dat een cruciaal verschil is. Misschien ook dat Linga dit zo naar binnen schrokte omdat jullie normaal dat bot weghalen, dat ze nu dacht van, dat zal me niet gebeuren. Pleunie doet dat met bv de dode krabben op het strand, eerst at ze die op haar gemakje totdat ik ze afpakte, als ze er nu één ziet schrokt ze hem ook zo naar binnen zodat ik hem niet kan pakken.
Maar ja ik zou dus ook of zo groot geven dat ze het niet kan inslikken of alleen bot van gevogelte en konijn.

Zeg maar tegen Linga dat haar zus haar een dodo vindt ;D
Moeilijk... normaal laat ze dus uit zichzelf het bot liggen. Vindt ze te hard en wil ze niet eens eten. Ze heeft nog nooit eerder een poging gedaan. Dus we hebben ook nog nooit een bot van haar weg hoeven nemen. Ja, ooit in het begin. Maar toen ruilde we voor NOG lekkerdere dingen ;D. Ik denk dat ze gisteren eigenlijk zelf niet eens besefte wat ze aan het doen was. En laten we wel wezen, die ribben zijn ook nog eens zo glad als een aal als het vlees eraf is gekluift!

Zeg maar tegen Pleunie dat Linga ook van haar houdt ;D!
Door geer
Jeeeemig zeg, wat een schrik! En wat een knoeperd van een bot ook! Ik dacht eigenlijk (op pagina 1 en 2) dat het wel verteerd zou zijn, helemaal omdat ze er geen last van had... Immers, als ze er wel op had gekauwd en het in stukjes in de maag was gekomen, dan was het uiteindelijk ook verteerd... Is de 'structuur' van het bot wel aangetast door het maagzuur? Of ziet het er echt uit zoals het er aanvankelijk ook uitzag?

En wat betreft het leren knagen, hier doen ze dat gelukkig.. Maar ik kan me zo voorstellen dat je een klein bankschroefje oid aan een tafelpoot oid vast kan maken en daar het bot in kan klemmen...zodat ze wel moeten kauwen om het los te krijgen.
Door Lizzy
geer schreef: Jeeeemig zeg, wat een schrik! En wat een knoeperd van een bot ook! Ik dacht eigenlijk (op pagina 1 en 2) dat het wel verteerd zou zijn, helemaal omdat ze er geen last van had... Immers, als ze er wel op had gekauwd en het in stukjes in de maag was gekomen, dan was het uiteindelijk ook verteerd... Is de 'structuur' van het bot wel aangetast door het maagzuur? Of ziet het er echt uit zoals het er aanvankelijk ook uitzag?

En wat betreft het leren knagen, hier doen ze dat gelukkig.. Maar ik kan me zo voorstellen dat je een klein bankschroefje oid aan een tafelpoot oid vast kan maken en daar het bot in kan klemmen...zodat ze wel moeten kauwen om het los te krijgen.
Weet je wat ik denk? (theorieetje van mij): de maag is een soort rekbare zak. Normaal gesproken als er bot binnen komt dat is stukjes is gekluift: dan komen deze stukjes op de bodem van de maag (de zak) te liggen. In het maagzuur. Dit stuk bot is natuurlijk zo lang, dat is de maag in geschoven en heeft misschien niet in z'n geheel lang/goed contact kunnen maken met het maagzuur. En dus is het niet verteerd. Zou dat een verklaring kunnen zijn?

Het bot was wel wat aangevreten, het vlees was er ook af, maar het was niet zacht geworden ofzo. Het was zo goed als onverteerd.
Door geer
Lizzy schreef: Weet je wat ik denk? (theorieetje van mij): de maag is een soort rekbare zak. Normaal gesproken als er bot binnen komt dat is stukjes is gekluift: dan komen deze stukjes op de bodem van de maag (de zak) te liggen. In het maagzuur. Dit stuk bot is natuurlijk zo lang, dat is de maag in geschoven en heeft misschien niet in z'n geheel lang/goed contact kunnen maken met het maagzuur. En dus is het niet verteerd. Zou dat een verklaring kunnen zijn?

Het bot was wel wat aangevreten, het vlees was er ook af, maar het was niet zacht geworden ofzo. Het was zo goed als onverteerd.
Ja, zoiets dacht ik dus ook...volgens mij kan de maag vrij weinig met zo'n gek voorwerp, 't is moeilijk om hem in de juiste positie te manouvreren zodat hij goed verteert kan worden...even filosofietje van de koude grond ::) :)
Door henneke
allemachtig hoe krijgt die smurf het voor elkaar om zo'n joekel in een keer naar binnen te kiepen ???
jongens wat een schrik en wat geweldig dat het eruit is dat wil je toch niet meemaken zeg je puppenkindje onder het mes :-X
Door Angelique
Lizzy schreef:
Ik ga door met voeren wat ik haar aan het voeren was, behalve dat ik geen ribben of andere grotere/harde botten meer geef (die kreeg ze toch al niet om te eten, alleen om het vlees vanaf te eten - maar ja, je ziet het.... Hondjes doen wel eens onverwachte dingen). Geen lam, geit of kalf voor Linga. Voorlopig alleen bot van kip, parelhoen, eend, konijn en dan nog helemaal tot moes geslagen met mijn mega-hamertje.

Aha ;D nee omdat je schreef dat je de komende tijd alleen vers vlees zou geven....misverstandje, dacht al, da ken nooit kloppen ;D

Maar even naar de lengte van dit botje kijkend. Lijkt me niet echt een heel jong geitje geweest.
Hier eten ze ook allemaal beschaafd, behalve oma van 12, die moet ook alles zo vlot mogelijk naar binnen kanen. Die spuugt ook regelmatig na 48 uur nog stukken uit, vandaar dat ik al mijn twijfels had of dit wel zo snel zou verteren.

Schreef donath niet dat alles wat als laatste naar binnen gaat zich in het midden van de maag manifesteerd? Maar goed, dit kon zich blijkbaar nergens goed in de maag plaatsen, vandaar waarschijnlijk dat het er vanzelf ook weer uitgekomen is.
Door geer
Zou dat ding niet ongeveer 'rechtop' in de maag hebben gezeten, maar niet hebben geirriteerd omdat de maag het vlees, dat aan de onderkant lag, aan het verteren was? En zodra dat gepiept was en dat bot de maagwand echt aanraakte, de maag geirriteerd werd en het eruit kwam? Zoiets?
Door Lizzy
Wij snappen ook niet hoor, hoe die kleine Smurf dat naar binnen heeft geduwd! Ongelofelijk toch?! Oh brrr, ik krijg er nog steeds kippenvel van. Zie ook iedere keer Leo de kamer binnen stormen met een lijkwit gezicht (hij zat met haar in de hal) waarbij hij zei "oh Liz, ze heeft dat bot in 1 keer ingeslikt". Ik voelde zo de grond onder mijn voeten weg zakken. Gatver, ga zo een neut nemen!

Enne Angelique: ik heb inderdaad voor vanavond en morgenochtend wat kvv uit de vriezer gehaald. Dat had ik toch nog liggen van de eerste dagen dat Linga bij ons kwam wonen. Maar daarna ga ik haar (als alles goed gaat) weer haar 'eigen' voer geven. Wel aangepast dus! Het kan best van een oud bokje zijn geweest hoor, de rib. Hoewel ik ze niet echt bijster hard vind. Ik heb wel hardere ribben gehad! Brutus en Pinkel eten ze ook heel gemakkelijk op zonder dat ik het echt hoor kraken (je kent dat misschien wel, dat gekraak van ouwe botten). Ik heb zelf zelfs het idee dat het bot nog voor de ingang van slokdarm/maag heeft gelegen. Want anders had zij het toch nooit in 1 keer zo mooi uit kunnen spugen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door