Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twanneke
<<Ik geloof je meteen!  ;D

Neem er wel de tijd voor , is niet altijd even "simpel" ;D ;D

Gr;
Roger.
Nu word ik nieuwgierig........... :o
Door sylvia

Nu word ik nieuwgierig........... :o
nu pas ??? ;D
Door Lizzy
Nou Twanneke, ga het boek maar lezen en maak je borst maar nat! Ik snap nog steeds geen moer van zijn verhaal! Nodeloos ingewikkeld!
Door Toby......
hoi allemaal

wat gaan jullie hard ineens hihi ;D

nou dat boek heb ik ook dus daar ga ik nog eens goed in lezen ik begreep het namelijk allemaal niet goed ..en ik denk dat ik zoiezo maar ff wacht met 1 dag barf na brokken of versvlees ..idd is de duitse dog ook in mijn ogen erg moeilijk ivm de snelle groei en de maagtorsies en als ik ga barfen wil ik zeer zeker niet ten koste van mijn honden toch doorzetten..ik denk dat ik langzaam van 1 versvlees dag ga kijken voor 2 en zo meer versvlees dagen ..moet idd ook kijken of ik het kan bekostigen want als ik niet goed kan voeren omdat het boven het hoofd groeit schiet ik er ook niks mee op....ik heb al wat info opgedaan over versvlees fabrikanten maar volgens mij kan ik hier alleen rodi krijgen ?? dus daar hou ik het dan maar ff op ...ik heb uitgerekend dat ik voor 1 dag 7 pakjes nodig heb dus we gaan langzaam beginnen ;)
Door Paul_Barte
Nanette Waldorp van Energique heeft zelf altijd Ierse wolfshonden gefokt en grootgebracht met........nooit meer raden.
Een kennel van Ieren uit Duitsland kwam iedere 2 maanden met een busje een lading Bibi halen in Hoogvliet uiteraard voor alle honden.

De gemiddelde leeftijd van die beesten zal op zo'n 6 jaar blijven hangen terwijl zowel Nanette als de Duitse fokker altijd honden heeft gehad die 12 jaar of meer werden!!

En....ik geloof niet in toeval ;)
Door Ink
Permissie uit de hemel ... vast wel ...
Te combineren met Dhont?

Bertus ( - 62.163.204.202) op Vrijdag, Juli 5, 2002 - 01:24 pm:
Hallo,Allemaal en speciaal Annemarie,Wat ik nu schrijf heb je niets meer aan,Maar mischien gaat iemand die dit leest ook een pup van een groot ras aanschaffen.
Dan zeg ik met veel overtuiging,op basis van 40 jaar praktijkervaring,dat er niet 1 commercieel droogvoer bestaat,dat een pup van een groot ras zonder problemen en groeipijnen.etc.etc.naar volwassenheid kan brengen.
Hier is een volledig verse aangepaste voeding voor nodig,die al moet beginnen bij de teef,minstens bij de zaad/eisplitsing,en gelijk na het spenen tot een leeftijd van de puppen tot ca.6 maanden.

Bertus ( - 62.163.204.202) op Vrijdag, Juli 5, 2002 - 08:24 pm:
Die grote hondenrassen,zouden in principe NOOIT een brok kunnen eten,
Zo,n groot ras heeft een zeer speciaal dieet nodig.
Wat ik nu zo rond zie lopen van die grote rassen is diep treurig,Tot zelfs de filmhond Beethoven.""
Duitse doggen en Ierse wolfshonden,zijn door hun natuurlijke atletische bouw nog een uitzondering,maar de rest kunnen zelfs in de kracht van hun leven amper een schildpad bij houden.
Ja ik weet voor dit soort rassen een uniek maar zeer duur dieet samen te stellen

Bertus ( - 62.163.204.202) op Vrijdag, Juli 5, 2002 - 11:07 pm:
Ja Ine zo,n hond die 100 of meer kg. gaat wegen en 100% vers moet worden gevoerd zonder granen of dat type koolhydraat dan gaat dat toch tussen de € 7,00/10,00 per dag kosten.
vers vlees ,groenten verse room eieren van Solgar ester c en extra calcium/magnesium/boron,honing etc.dat loopt aardig op.
Mijn vriend heeft zo een St Bernard groot gebracht,maar kocht het vers vlees gebeuren bij mij,en dat scheelt al een jas maar is nu dat beest volwassen is, toch € 100,00 per maand alleen aan voeding kwijt

Bertus ( - 62.163.204.202) op Woensdag, Juli 17, 2002 - 11:40 am:
Ink.in de eerste levensfase,wordt als ware de fundering van een goede gezondheid gelegd.
Die fase ligt tussen de 0 en 14 weken.
In die periode 7/13 week wordt ook de darmflora opgebouwd.
Wanneer in deze periode fouten worden gemaakt,dan is dit onherstelbaar,
Voor die echt heel grote rassen,komt er nog veel meer kijken
Door Lizzy
Bertus, waar je ook bent: dank je wel!

En Ink, jij bedankt omdat je de "spokes-man" bent geweest voor Bertus...
Door Femke
Ink........

:-/ :-/ :-/ :-/ :-/:-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Sorry zal voortaan verder kijken dan mijn neus lang is (en die IS lang hoor....)

Femke
Door gemma
Hallo,

Ook ik was vroeger [15 jaar geleden] zo n brokkenfanaat. Volgde AKK en het was de brok die hoogtij vierde. Ik zweerde dan ook bij een brok, ook al lieten mijn honden de ene scheet na de andere en poepten ze 100, haha, keer op een dag!

Nu, inmiddels moeder van 4 kinderen en fokker van Engelse Cockers, kijk ik daar totaal anders tegen aan.
Ongelooflijk wat er een rekenwerk bij komt kijken om een hondemaaltijd samen te stellen.
Vreemd dat we dat voor ons zelf nooit doen, nog nooit een collega moeder ontmoet met wie ik de percentages kalk, vitamines en minerales voor onze kroost hebben besproken!!!

Toen ik mijn honden vers vlees begon te geven, was dat indertijd op advies van D Hont, ik kende hem niet persoonlijk, maar publiceerde veel over dit onderwerp.

Mijn kinderen gaf ik op advies van het consultatieburo zo gevarieerd mogelijk te eten, en zie, ze zijn gezond en groeien me boven het hoofd [ letterlijk en soms figuurlijk!!!!!]

Waarom dan niet bij mijn honden? Ik geef ze gewoon zo gevarieerd mogelijk, echt van alles en nog wat.
De puppen zet ik rond de 3 weken op een complete vervlees voeding en ga daar mee varieren, zoals eieren, vlees, vis, groente fruit, melk producten.

Kortom, ik vraag me af of het eigenlijk wel zinvol is om zo precies met tabellen en grafieken de hondenmaaltijden samen te stellen terwijl we voor onze kinderen het allemaal niet zo nauw nemen
terwijl die toch de nodige groeispurten mee maken?

Of ben ik nu teveel NO NONSENSE !!!
Door Ink
Gemma wat mij betreft heb je een punt.
Alleen ... ik vind het zelf gewoon prettig om een richtlijn te hebben. Een richtlijn die door anderen is bedacht en die ik zelf zo links en rechts een beetje verbouw. Voor mij als 'beginner' in deze tak van sport is het ook nog eens handig om een beetje te kijken of ik in de buurt kan komen van het doel: het prooidier nabootsen. En neem dat nou niet te letterlijk, dat doe ik ook niet. Vervolgens heeft die richtlijn voor mij nog een functie. Aan de hand hiervan stel ik het menu voor de week samen en daarmee wordt mijn rekenwerk gelijk een boodschappenlijstje.
Tot slot, van rekenen heb ik voor een groot deel mijn vak gemaakt. Ik doe het graag en vaak. Iedereen zo z'n afwijking toch?
Dus ja je hebt misschien gelijk, maar voor mij werkt het niet. Door 4 simpele percentages los te laten op de hoeveelheid voer voel ik me prettiger.
Door gemma
Tuurlijk, iedereen moet doen wat voor haar/hem het beste werkt.

Ik zelf ben nooit een rekenwonder geweest, misschien ook daarom dat ik voor deze manier heb gekozen.

De DA heeft aan mij geen goede klant, kom er zelden, alleen voor de entingen, tot en met het derde levensjaar en de HD foto s.

Als ik alleen al de verhalen hoor van onze klanten !!!!!!
Een boek zou ik erover kunnen schrijven, voeding en de DA, dat gaat dus echt NIET samen.
Door roger
<<Waarom dan niet bij mijn honden? Ik geef ze gewoon zo gevarieerd mogelijk, echt van alles en nog wat.
De puppen zet ik rond de 3 weken op een complete vervlees voeding en ga daar mee varieren, zoals eieren, vlees, vis, groente fruit, melk producten.

Kortom, ik vraag me af of het eigenlijk wel zinvol is om zo precies met tabellen en grafieken de hondenmaaltijden samen te stellen terwijl we voor onze kinderen het allemaal niet zo nauw nemen

Of ben ik nu teveel NO NONSENSE !!![/quote]<<

Zo denk ik er ook over Gemma !!!

Met een basis van dierlijk materiaal ,aangevuld met de tafelresten van de eigen voeding kan je een gezonde huis- tuin- en keukenhond perfect gezond houden.

Maar...........jarenlang heeft de "brokken industrie" gesteund door da.s en een aantal schrijvers, die waarschijnlijk gesponsord werden, de hondenliefhebber voorgehouden dat het verdomd moeilijk was om een hond goed en gezond te voeden, uiteraard met de bedoeling hun product aan de man te brengen.

Daarom heeft Billinghurst er goed aan gedaan het niet te eenvoudig voor te stellen.

Hij is meegegaan op die stelling dat het niet eenvoudig is.
Ze hebben bijvoorbeeld tot 30 % bot ingebracht , onder het motto, het schaad niet echt en dan zit het er diep in dat botten belangrijk zijn.

Als je dan als beginnend versvoerder die regels hanteerd heb je meer vertrouwen in jezelf, je hebt een leidraad van een schrijver-da., je merkt dat je hond het er beter op gaat doen, dat hij meer "fun" beleefd aan zijn maaltijden en je bent vertrokken.

Na een tijd merk je vanzelf....hé is het zo eenvoudig........

Gr.
Roger.
Door Lizzy
Hallo,

Ook ik was vroeger [15 jaar geleden] zo n brokkenfanaat. Volgde AKK en het was de brok die hoogtij vierde. Ik zweerde dan ook bij een brok, ook al lieten mijn honden de ene scheet na de andere en poepten ze 100, haha, keer op een dag!

Nu, inmiddels moeder van 4 kinderen en fokker van Engelse Cockers, kijk ik daar totaal anders tegen aan.
Ongelooflijk wat er een rekenwerk bij komt kijken om een hondemaaltijd samen te stellen.
Vreemd dat we dat voor ons zelf nooit doen, nog nooit een collega moeder ontmoet met wie ik de percentages kalk, vitamines en minerales voor onze kroost hebben besproken!!!

Toen ik mijn honden vers vlees begon te geven, was dat indertijd op advies van D Hont, ik kende hem niet persoonlijk, maar publiceerde veel over dit onderwerp.

Mijn kinderen gaf ik op advies van het consultatieburo zo gevarieerd mogelijk te eten, en zie, ze zijn gezond en groeien me boven het hoofd [ letterlijk en soms figuurlijk!!!!!]

Waarom dan niet bij mijn honden? Ik geef ze gewoon zo gevarieerd mogelijk, echt van alles en nog wat.

Of ben ik nu teveel NO NONSENSE !!!
Hoi Gemma, nee, helemaal niet teveel no nonsense! Leerzaam juist! Ik zou graag weten welk boek jij van DHont hebt genomen als basis. Want, ik heb ook twee boeken van hem, maar ik begrijp daar juist geen pepernoot van! Veel ingewikkelder dan Ian B bijv.... (vind ik dan he...). Dus, ik zou het heel interessant vinden om te weten te komen wat jij jouw honden te eten geeft (het dieet volgens DHont) :D. Ik denk dat ik Ian B. makkelijker vind juist door die percentages... Handig om me aan vast te houden, zeg maar....

Groetjes, Lizzy
Door gemma
Hoi Lizzy,

Destijds werd er veel gepubliceerd in het clubblad van regionale K.C. Ik heb wel een boek van hem gelezen, maar had dat van iemand geleend, ik kan me de titel niet meer herinneren.
Ik had toen een Bull Terrier pup, die demodex ontwikkelde en uiteindelijk door de Da was opgegeven.
Ik begon met voeding te experimenteren en gaf haar uitsluitend vers vlees[compleet] afgewisseld met rauwe botten, rauwe eieren[ kom daar nog op terug] groente en fruit. Bizar misschien, maar vooral ongekookte aardappel schillen vond ze verrukkelijk!
Na 3mnd. begonnen haar vele huidontstekingen te genezen en na 1 jaar leek het alsof er niets was gebeurd.
Er zijn wel eens momenten geweest dat ik haar een brok gaf, maar na enkele dagen zag ik de eerste puisten alweer tussen haar tenen verschijnen.
Ik heb mijn lesje geleerd, nooit meer een brok voor haar.
Inmiddels is ze ruim 10 jaar, al 7 jaar niet meer ge ent en een super TEEF met een super gevoel voor humor.
Enkele jaren geleden heeft ze een ernstig ongeluk gehad, ze was met haar "stomme" kop tegen een auto aan gelopen en lag behoorlijk in de kreukels. Ze kreeg een hele lading antibiotica en prompt zat ze weer helemaal onder de demodex[huidontstekingen]
Dus ook de antibiotica verlaagt, hoe vreemd het ook klinkt, haar weerstand om de demodex mijt eronder te houden.

Op dit moment zijn er 6 honden in ons gezin en het zelf bereiden van het voer neemt erg veel tijd in beslag.

Vandaag hebben ze gegeten:
-zilvervlies rijst
-vuile pens
-groene gekookte spercieboontjes[ die hadden we zelf ook op]
-volle joghurt met bosbessen
-een rauw eitje
-scheutje koudgeperste olijfolie
-een enkel frietje wat was overgebleven van de kinderen

Dit alles lekker door elkaar gedraaid en als laatste een scheutje melk erover heen.

Geen idee of de verhoudingen kloppen, maar als je maar veel varieerd, kom je heus wel aan de goede verhoudingen, tenminste dat is mijn persoonlijk mening hoor.

Nog even over de rauwe eieren, het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar mijn artikel, wat ik had overgenomen van Paul Barte, is geplaatst in het clubblad.. Vooral de DA, die bestuurslid is, had er veel moeite mee, heeft dan ook een reactie gezet onder het artikel.
Ben wel van plan om door te gaan met plaatsen van artikelen over voeding, want kennelijk is er wel behoefte aan.

Ben alweer veel te lang aan het kletsen, maar ja, tis ook zo n boeiend onderwerp, zou nog uuuuuren kunnen......

groetjes gemma
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door