Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

ik snap de hele comotie wel daarom wist ik dat t een heftige discussie zou worden.
Veel mensen zijn wezens die graag vlees eten zolang t maar onherkenbaar is. Ok prima.

Waar ik alleen wel van verbaast sta is dat er meteen honden en katten bijgehaald word als je zelf gaat slachten heb je geen grenzen en slacht je zelfs honden en katten.
Dat is dus niet zo.

Al is t wel zo dat mocht ik ooit in een land zijn waar ze hond of kat voorzettn zal ik t uit beleefdheid niet weigeren.
wat voor ons dus taboe is (kat en hond en soms paard)
Is in andere landen weer een schande om een koe te slachten en kan je zelfs de doodstraf op krijgen.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben alleen ik ben altijd berijd mijn mening te verruimen.
en ik verleg mijn grensen dus.
Ik weet wel goede schijding te houden tussen huisdier of consumptie dier.
dus 1 koe wat leuk in de wei staat als huisdier of een stel kalveren die voor de slacht zijn.
ik zal dus ook nooit die ene koe kunnen zien als een lekker stukje vlees.

Ik denk dat t gewoon een kwestie van hoe hoog liggen je grensen.
Aantal stoppen bij onherkenbaar stukje vlees en durven nieteens te denken dat dat lapje ooit heeft geleefd.
Een ander slacht zelf zijn beesten.
jammer dat je niet op de reactie reageert van het niet eerlijk vertellen tegen de mensen waar je je dieren evt haalt.

Wij slachten vroeger thuis ook onze dieren ( koeien, varkens ) dus heb ik totaal geen moeite mee ze hebben een goed leven gehad.
( al eet ik zelf geen vlees meer )

Maar heb zeker wel moeite met het niet eerlijk vertellen,
dat vind ik beslist niet kunnen ben je zeker niet goed bezig.
Lizzy schreef: Ik verbaas me werkelijk over de commotie die dit onderwerp met zich mee brengt. We eten hier bijna allemaal vlees. We voeren hier allemaal vlees aan onze honden. En een kalf in een kist laten opgroeien, in een veewagen schoppen en naar de slacht rijden om het kalfje daar een pin in z'n kop te schieten: dat moet allemaal kunnen. Ergo, volgende week ligt het kalfje bij jullie op het bord! Maar ja, wel in de vorm van een lapje. Prettig onherkenbaar.
Maar een konijn die 'over is' mee naar huis nemen, een paar leuke weken in vrijheid geven (waarbij hij goed te eten krijgt) en hem professioneel en pijnloos slachten om aan de hond te voeren:
Je gebruikt nu wel "het ene uiterste tot het andere uiterste" als argument.
Zowel voor het eerste, als voor het laatste is dat geen regel en gebeurt dat niet overal op die manier ..................
Ik denk, dat iedereen hier, die MISSTANDEN veroordeelt ......
debby schreef: jammer dat je niet op de reactie reageert van het niet eerlijk vertellen tegen de mensen waar je je dieren evt haalt.

Wij slachten vroeger thuis ook onze dieren ( koeien, varkens ) dus heb ik totaal geen moeite mee ze hebben een goed leven gehad.

Ja, daar ben en blijf ik het ook helemaal mee eens.
Karin & Pyrs schreef: Je gebruikt nu wel "het ene uiterste tot het andere uiterste" als argument.
Zowel voor het eerste, als voor het laatste is dat geen regel en gebeurt dat niet overal op die manier ..................
Ik denk, dat iedereen hier, die MISSTANDEN veroordeelt ......
Nee, wat dat is precies waar we het hier over hebben Karin! Wolfje wil konijnen opkopen (nou ja, gratis weghalen), verzorgen en nog even de vrijheid geven en goed voeren en dan slachten. En kalfjes staan praktisch altijd in schuren en zien het zonlicht voor het eerst en het laatst als ze naar de slacht worden gereden. Ik heb genoeg in mijn leven gezien (genoeg dieren geslacht zien worden - zodanig genoeg trouwens dat ik er vegetarier van ben geworden) om te kunnen beoordelen dat de gemiddelde boer weinig zachtzinnig met z'n vee om gaat. Vooral als het ingeladen moet worden voor de slacht. Dus niks uiterste!

En overigens heb ik al vaker gemerkt dat over de misstanden van de bio-industrie helemaaaaaal niet graag gepraat wordt hoor....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 18 jul 2005, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
debby schreef: jammer dat je niet op de reactie reageert van het niet eerlijk vertellen tegen de mensen waar je je dieren evt haalt.

Ik heb al eerder gezegt dat als mensen vragen wat ik ermee ga doen t dan eerlijk zal vertellen.
Maar als mensen niks vragen of verder weinig intresse in de dieren tonen en dus niks vragen zal ik ook niks zeggen t boeit ze dan toch niks.
Maar nogmaals ik heb mijn adressen wel waar ik de beesten vandaan kan halen die wel weten wat ik ermee ga doen.
Dus haal zeker verlopig nog niks van marktplaats af.

Ik vroeg me gewoon af wat mensen van het idee vonden.
wolfje schreef: Maar als mensen niks vragen of verder weinig intresse in de dieren tonen en dus niks vragen zal ik ook niks zeggen t boeit ze dan toch niks.
Nou, ik ben en blijf het hier dus echt niet mee eens! De gemiddelde konijnenliefhebber/fokker gaat er toch zeker niet vanuit dat jij de konijnen af komt halen om vervolgens te slachten en aan je honden te voeren?! Ik vind dat persoonlijk echt een buitengewoon slecht idee..... (ik vind zelf het hele idee ook nog steeds drie-honderd keer niks, maar da's persoonlijk).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 18 jul 2005, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: Nee, wat dat is precies waar we het hier over hebben Karin! Wolfje wil konijnen opkopen (nou ja, gratis weghalen), verzorgen en nog even de vrijheid geven en goed voeren en dan slachten. En kalfjes staan praktisch altijd in schuren en zien het zonlicht voor het eerst en het laatst als ze naar de slacht worden gereden. Ik heb genoeg in mijn leven gezien (genoeg dieren geslacht zien worden - zodanig genoeg trouwens dat ik er vegetarier van ben geworden) om te kunnen beoordelen dat de gemiddelde boer weinig zachtzinnig met z'n vee om gaat. Vooral als het ingeladen moet worden voor de slacht. Dus niks uiterste!

En overigens heb ik al vaker gemerkt dat over de misstanden van de bio-industrie helemaaaaaal niet graag gepraat wordt hoor....
Dit is nog zoiets. Menzen denken alleen aan t slechtmoment!
Dat word tegenwoordig aardig netjes en snel gedaan.
Maar hun hele leven ervoor en t vervoer erheen staan vele niet bij stil.
Ja sommige boerderijen is t wel aardig verbeterd.
Maar ik heb op zat boerderijen stage gelopen en kunnen zien hoe de dieren leven en naar de slacht gebracht worden om te weten dat t niet allemaal zo mooi is als vele beweren.

Net als wat lizzy zegt. de koeien bevallen en achter de koe staat al een kruiwagen klaar om t kalf af te voeren naar een kist waar ze dan pas hun eerste biest krijgen via een emmer met speen erin.
de varkens bevallen in kooien waar ze zich niet in kunnen bewgen en allen kunnen staan en liggen in 1 houding.
De kuikens worden na t uitbroeden geselecteerd en de slechte worden vergast of vermalen. de hanen gaan voor de mest naar een schuur en worden zo snel mogelijk opgefokt.

Vele weten ook niet dat de kip die ze eten eigenlijk nog een kuiken is.
Als je dat niet geloofd kijk maar eens op de kippenpoot naar sommige veren die er nog in zitten dan kan je t ook nog goed zien.

Ok dit is de bioindustrie en zijn echt wel; goeie boerderijen waar ze redelijk leven. (boeren kunnen ze nooit ene goed leven geven omdat ze teveel regels opgelegt krijgen en dus anders groot verlies draaien)
Lizzy schreef: Nou, ik ben en blijf het hier dus echt niet mee eens! De gemiddelde konijnenliefhebber/fokker gaat er toch zeker niet vanuit dat jij de konijnen af komt halen om vervolgens te slachten en aan je honden te voeren?! Ik vind dat persoonlijk echt een buitengewoon slecht idee..... (ik vind zelf het hele idee ook nog steeds drie-honderd keer niks, maar da's persoonlijk).
Ik haal dus ook niks bij dierenliefhebbers maar bij echte fokkers die t alleen doen vanwegen de leuke jongen enz.
Geloof me je merkt snel genoeg hoe of wat.
Maar nogm,aals ik haal de eerst komende jaren echt nog niks via marktplaats omdat ik mijn adressen wel heb
Door gonny
Lizzy schreef: Ik verbaas me werkelijk over de commotie die dit onderwerp met zich mee brengt. We eten hier bijna allemaal vlees. We voeren hier allemaal vlees aan onze honden. En een kalf in een kist laten opgroeien, in een veewagen schoppen en naar de slacht rijden om het kalfje daar een pin in z'n kop te schieten: dat moet allemaal kunnen. Ergo, volgende week ligt het kalfje bij jullie op het bord! Maar ja, wel in de vorm van een lapje. Prettig onherkenbaar.

Maar een konijn die 'over is' mee naar huis nemen, een paar leuke weken in vrijheid geven (waarbij hij goed te eten krijgt) en hem professioneel en pijnloos slachten om aan de hond te voeren: daar trekken mensen ineens een grens. Dat is walgelijk en luguber en reden genoeg om allerlei hatelijkheden te gaan uiten....

Het zal wel aan mij liggen..... Iedereen mag er ook zijn/haar mening over hebben, maar snappen doe ik het allemaal niet.
het enige waar ik me niet in kan vinden is de toonzetting van de topic-opener......waar iemand zn vlees haalt moet hij/zij zelf weten, ik hoop alleen voor de konijnen dat hij/zij weet hoe ze moet slachten.......
oja en of broodfokkers hun geld kunnen verdienen met konijnen of knaagdieren fokken kan dus wel.
Ik ken een broodfokker die door t hele land zijn knaagdieren leverd. en zo zijn geld verdient.
Hij verkoopt hoofdzakelijk aan dierenwinkels enz.

Ok die beesten zitten er slecht bij in kleine hokjes en blijven doorfokken zonder de beesies rust te gunnen.
maargoed t kan dus wel.
gonny schreef: het enige waar ik me niet in kan vinden is de toonzetting van de topic-opener......waar iemand zn vlees haalt moet hij/zij zelf weten, ik hoop alleen voor de konijnen dat hij/zij weet hoe ze moet slachten.......
Het is een zij en ik zeg ook niet dat ik op goedf geluk me dieren ga slachten maar eerst in de leer ga bij echte kenners.
Buiten dat heb ik als klein kind vaak genoeg kippen en konijnen geslacht alleen ben ik dat weer wat verleerd en wil t dus weer oppakken.
Maar niet zonder dat ik dus geleerd heb wat t beste methode is aangezien in al die jaren wel t een en ander duidelijker is geworden in t doden van dieren.

Tot die tijd laat ik ze doden door kenners.
wolfje schreef: oja en of broodfokkers hun geld kunnen verdienen met konijnen of knaagdieren fokken kan dus wel.
Ik ken een broodfokker die door t hele land zijn knaagdieren leverd. en zo zijn geld verdient.
Hij verkoopt hoofdzakelijk aan dierenwinkels enz.

Ok die beesten zitten er slecht bij in kleine hokjes en blijven doorfokken zonder de beesies rust te gunnen.
maargoed t kan dus wel.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je iets ter verbetering wilt doen (voor deze wereld, voor je honden, voor de konijnen, voor alle misstanden in de wereld - ik zie in bovenste update van jou dat ook dat zaken zijn die je bezig houden), dat je beter geen konijnen kunt kopen via fokkers/marktplaats. Want ik ben wel met Karin eens dat je de ellende daarmee mede in stand houdt....
wolfje schreef: ja goeie mening.. maar als ik niks in stand wil houden zou ik dus geen vlees moeten gaan voieren en me beesten vegetaries moeten laten eten.
Want al de slagers en winkels worden door dit soort mensen geleverd.
Nou, dat is wel helemaal de andere kant van het verhaal... Je kunt inderdaad ook vegetarier worden en geen carnivoren meer in huis halen.

Maar als je wel vlees wilt blijven eten en ook carnivoren wilt houden, dan kun je kiezen tussen uit diervriendelijk, minder diervriendelijk en dieronvriendelijk. Ik vind het in stand houden van dieronvriendelijke toestanden geen goed idee als het vrij eenvoudig is om zelf iets te doen aan verbetering. Als je genoeg ruimte hebt moet je zelf misschien konijnen gaan fokken en ze van begin tot eind een perfect leven geven!

Als die griezelige konijnenuitbuiters nergens meer terecht kunnen met hun overvloed aan konijntjes, gaan ze misschien een andere hobby zoeken (punnikken ofzo).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door