Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Scheelt toch dat wij geen ritme hebben, kun je er ook niet uit raken.  :biggrin2: Ergens in de ochtend, ergens in de middag en ergens in de avond krijgt meneer eten.
Na het wandelen wachten wij juist altijd even omdat hij zich veel te druk maakte als we thuis kwamen omdat hij zo'n zin in eten had. Sinds we dat doen zeurt hij ook niet meer om eten. Ook heeft hij last van wagenziekte en daar moeten we ook weer rekening mee houden als we ergens heen
gaan.
Sanyo schreef: Tja, mijn pup is nu bijna 15 kilo en eet maar een kleine 400 gram barf per dag.(dwz dat is wat ze nodig heeft, als het aan haar ligt, gaat er volgens mij wel een kilo in ;) )
Als ik dat in meerdere maaltijden verdeel heb ik de hele dag een zeurende, hongerige en daardoor onrustige hond.
Nu krijgt ze één keer per dag een fatsoenlijke portie waar ze dan ook lekker op kan kauwen, niet hap slik weg en zit de hele dag lekker in haar vel.
Voor mijn hond dus wat mij betreft prima. Het gaat dus niet om mijn gemak, even een bakje vullen is minimale moeite, daar gaat het niet om.
Ik begrijp dat als je 1000 tot 1500 gram per dag moet voeren, je dat niet in één maaltijd stopt, dan ploft zo'n pup bijna uit elkaar.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan .
Ik ben er zelf ook van overtuigd dat het absoluut niet uitmaakt of een pupje alle voedingstoffen nu in 1, 2, 3 of 4 maaltijden krijgt. Als ze maar binnen krijgen wat ze nodig hebben. Hoe zit dat dan in de natuur? Krijgen ze daar ook een paar keer per dag eten?
winni schreef: Hier sluit ik mij helemaal bij aan .
Ik ben er zelf ook van overtuigd dat het absoluut niet uitmaakt of een pupje alle voedingstoffen nu in 1, 2, 3 of 4 maaltijden krijgt. Als ze maar binnen krijgen wat ze nodig hebben. Hoe zit dat dan in de natuur? Krijgen ze daar ook een paar keer per dag eten?
Pups hebben in de natuur voorrang op alle volwassen dieren. Maar wij proberen hier toch niet de natuur na te bootsen? Van de 8 jongen die ze in het wild krijgen overleeft er misschien 1. En soms 2. En soms nul.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 apr 2015, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: Pups hebben in de natuur voorrang op alle volwassen dieren. Maar wij proberen hier toch niet de natuur na te bootsen? Van de 8 jongen die ze in het wild krijgen overleeft er misschien 1. En soms 2. En soms nul.
+1

Uiteindelijk willen we allemaal onze pup zo gunstig mogelijk laten opgroeien, en daar hoort vaker op een dag voeren bij.
Dat is waar voor sommige voedingsstoffen maar aminozuren bijvoorbeeld kunnen niet opgeslagen worden, die worden omgezet in glucose of uitgescheiden als er teveel van zijn.
Ook werkt bij een pup alles nog niet perfect want ze groeien en alles moeten nog goed ontwikkelen dus vraag ik me af of zij de andere stoffen wel zo goed kunnen kunnen opslaan.
winni schreef: Wat ze teveel aan voedingstoffen binnenkrijgen in 1 of 2 voedingen wordt opgeslagen. Niet uitgescheiden. Dit wordt verbruikt als het lichaam het nodig heeft.
Ja, dit geldt dus niet voor alle voedingsstoffen. En voeding zijn de bouwstenen voor de groei. Een pup groeit niet 1 keer per dag.
Ik moest met Tay ook noodgedwongen sneller naar 2 maaltijden en later 1 maaltijd per dag. Hier de zoekfunctie 100 keer gebruikt en alles geprobeerd, maar hij at gewoon niet meerdere keren per dag. Met Winni ga ik me er gewoon weer aan houden, want echt tof voelde het niet met Tay.
Aminozuren worden uitgescheiden via de urine, lees ik. Ik weet dat andere voedingstoffen onderweg in de darmen er nog uitgehaald worden. Bij minder voedingen hoeft een pup ook minder naar buiten. Dus wordt volgens mij alles opgebruikt. Via de urinewegen weet ik dit niet. Maar dat zal toch ook wel op die manier gaan.
Mijn pup, nu 5 maanden,  doet het beter op 2 voedingen. Ze had niet genoeg aan de kleine hapjes en meer geven vond ik geen optie omdat ze inmiddels al de grootste uit t nest is. Nog 5 cm en ze zit aan de max. voor de rasstandaard. Terwijl dr voorouders juist klein zijn. Speciaal hierop uitgezocht, dit keer ;)
En ze krijgt ook geen bot van grote dieren ;)
Dus zodoende. Niet iedere pup is hetzelfde.
Grappig om zo iedereen zijn argumenten te horen !!

Inmiddels is Sjors vandaag 10 weken, en zit hij nog steeds op 4x voeren per dag  ;D
We merkte vorige week dat hij sommige botjes toch iets minder verteerde, dus ik ben weer plat gaan slaan.
Zodra de ontlasting hier goed op is (dus de maag het aankan allemaal) ga ik rustig over op 3x daags, en dan ga ik steeds minder meppen op het vlees

Ach, inmiddels weet ik weer... Kijk naar je eigen pup en pas het daar op aan
Sjors doet het super op 4x daags, dus waarom moet ik nu perse al over naar 3x daags

Als ik tzt weer moet werken in de ochtend (over 3 weken) dan zou 4x onhandig zijn, maar hé ... Dan is die de leeftijd voor 3x daags al voorbij, dus ik heb me weer eens druk gemaakt om niets  :biggrin2:
Monique77 schreef: Grappig om zo iedereen zijn argumenten te horen !!

Inmiddels is Sjors vandaag 10 weken, en zit hij nog steeds op 4x voeren per dag  ;D
We merkte vorige week dat hij sommige botjes toch iets minder verteerde, dus ik ben weer plat gaan slaan.
Zodra de ontlasting hier goed op is (dus de maag het aankan allemaal) ga ik rustig over op 3x daags, en dan ga ik steeds minder meppen op het vlees

Sjors doet het super op 4x daags, dus waarom moet ik nu perse al over naar 3x daags

Als ik tzt weer moet werken in de ochtend (over 3 weken) dan zou 4x onhandig zijn, maar hé ... Dan is die de leeftijd voor 3x daags al voorbij, dus ik heb me weer eens druk gemaakt om niets  :biggrin2:
:biggrin2:

Ach, of het jezelf druk maken is?
Je hebt de voors- en tegens afgewogen en bent vier keer blijven voeren.
Ik vind het een strak plan.
Monique77 schreef: Grappig om zo iedereen zijn argumenten te horen !!

oscar heeft ook tot 12 weken 4x daags gegeten hoor en als we zaterdags naar puppyklas gaan doe ik het ook nog over 4x. dan verdeel ik de ochtend maaltijd in 2 porties, 1 ervoor de andere helft als we thuis komen.

hier heeft hij ook laatst 2x s morgens vroeg overgegeven en kwamen de werveltjes van de eendennekken er weer uit, heb getwijfeld over platslaan of s avonds kvv te gaan geven maar wilde het nog 1x proberen en tot nu toe heeft hij de afgelopen 3 dagen niet meer overgegeven maar we zijn ook weer wat gaan minderen op het voer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door