Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ster
#343914
Ik snap het. Denk dat dat idd door de brokken kan komen dan. Gelukkig heeft Boef daar geen last van gehad. Die heeft weer hele andere toestanden ... :-\
Door Ayra
#343933
Angelique schreef: Ik ben zeer benieuwd hoe je die bewering wilt gaan staven aangezien mensen als Gaus en Dijkshoorn (onlangs live op de radio) en natuurlijk de grote brokkenjongens nou juist het tegenovergestelde beweren en daar natuurlijk de nodige (posisitieve) onderzoeksresultaten bij aan dragen. En in geval van verslechtering ligt het verder gewoon aan de fokkers.
Dat zijn niet echt onafhankelijke bronnen, vooral niet "de grote brokkenjongens." En er zijn vast wel ergens gegevens te vinden waaruit het tegenovergestelde blijkt, want hoe komt het dan dat er steeds meer mensen vers gaan voeren, en er steeds meer merken op de markt komen? Men gaat meer nadenken over gezondheid, waarom?
Door Kefraya
#345251
Ayra schreef: zeg, kunnen jullie me misschien ergens mee helpen... Ik heb ik mijn onderzoeksvoorstel een stukje geschreven over het feit dat honden en katten aan steeds meer ziektes zijn gaan lijden sinds dat er vooral brokken gevoerd worden.

Hier moet ik dus ook perse een bron bij vermelden, maar die kan ik dus niet zo specifiek vinden.

Ik weet niet of ik wat fout doe met zoeken (google) maar ik vind nooit van die mooie sites zoals ik hier weleens zie staan van anderen :'(
Zie deze discussie nu pas.
Mijn da constateerde onlangs dat ze vindt dat ze relatief veel katten binnenkrijgt met 'welvaartsziekten' als diabetes etc. Ze is nog niet zo ver dat ze dat wijdt aan brokken, maar ze vindt het tempo waarin ze nieuwe patienten krijgt erg hoog. Misschien kan je eens wat dierenartsen opbellen en vragen of zij je cijfers willen geven mbt tot bv. blaasproblemen, allergieen etc in vergelijking met een aantal jaren geleden?
Door Red_Hunter
#345260
Ster schreef: Mijn DA vertelde mij dat groeistoten (en pijnen) vooral kunnen optreden wanneer er teveel gevoerd wordt, waardoor de hond te snel groeit. Of dit waar is weet ik niet.
Bij mij klopt dit ook niet hoor, want mijn eerste reu was een slechte eter, dus schraal en hij had juist last van groeipijnen en deze reu eet het liefst de hele dag, maar is niet te dik daar let ik wel op, en had helemaal geen last van groeipijnen. Ik denk toch dat het door de brokken kwam.
Door Lizzy
#345263
Een bronvermelding voor deze uitspraak (brokkenhonden lijden aan steeds meer (welvaarts) ziektes)) is niet zo moeilijk. Ian Billinghurst legt uit waarom (kijk bijv. hier http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=819 en op zijn site http://www.barfworld.com). Tom Lonsdale heeft er een heel boek aan gewijd Raw Meaty Bones en zijn site : http://www.rawmeatybones.com. Barfplaats mag je van mij ook noemen hoor!
Door Kefraya
#345293
Lizzy schreef: Een bronvermelding voor deze uitspraak (brokkenhonden lijden aan steeds meer (welvaarts) ziektes)) is niet zo moeilijk. Ian Billinghurst legt uit waarom (kijk bijv. hier http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=819 en op zijn site http://www.barfworld.com). Tom Lonsdale heeft er een heel boek aan gewijd Raw Meaty Bones en zijn site : http://www.rawmeatybones.com. Barfplaats mag je van mij ook noemen hoor!
Het leek mij juist handig om ook eens een andere bron te noemen dan steeds het duo Billinghurst/Lonsdale. Barfplaats verwijst hier natuurlijk steeds naar, en veel links baseren zich op hun werk cq uitspraken. Het geeft je onderzoek meer draagvlak als je uit geheel andere hoek ook bewijs kan aandragen.
Door Ayra
#345709
Kefraya schreef: Het leek mij juist handig om ook eens een andere bron te noemen dan steeds het duo Billinghurst/Lonsdale. Barfplaats verwijst hier natuurlijk steeds naar, en veel links baseren zich op hun werk cq uitspraken. Het geeft je onderzoek meer draagvlak als je uit geheel andere hoek ook bewijs kan aandragen.
toevallig was ik inderdaad weer eens in mijn eigen boekencollectie(tje) gedoken, wat beter gaan lezen. Ik heb ook de "holistic guide for a healthy dog" daar staat ook wel het een en ander in over die trend van steeds zieker wordende honden. Is ook door twee dierenartsen geschreven dus dat is ook weer mooi meegenomen. En die Deense Da die Mogens Eliasen geholpen heeft met zijn boek, heeft ook wel mooie uitspraken die ik kan gebruiken. Dat is toch al heel wat zo ;)

Als het aan mij lag gebruikte ik barfplaats als enige bron 8), toen ik begon met vers en barfen bestond dit nog helemaal niet, maar wat een schat aan informatie toch geweldig!! :D Dat maakt het je als beginner heel wat makkelijker om aan info te komen.

Helaas hebben de docenten er niet zo'n hoge pet van op... "dat internet is voor jou wel heilig he" merkte mijn begeleidster nog op vorige week ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#345731
Ayra schreef: Dat zijn niet echt onafhankelijke bronnen, vooral niet "de grote brokkenjongens." En er zijn vast wel ergens gegevens te vinden waaruit het tegenovergestelde blijkt, want hoe komt het dan dat er steeds meer mensen vers gaan voeren, en er steeds meer merken op de markt komen? Men gaat meer nadenken over gezondheid, waarom?
Nope, inderdaad niet onafhankelijk, maar zo doen ze zich wel voor de BNérs en veel mensen trekken zich daar wel aan op. Maar de enigen die onderzoeken doen of laten doen zijn mensen die er belang bij hebben en zo kun je ieder onderzoeksresultaat wegwuiven in de zin van: die l*lt naar zijn eigen portomonee :-\
Door Lizzy
#345732
Kefraya schreef: Het leek mij juist handig om ook eens een andere bron te noemen dan steeds het duo Billinghurst/Lonsdale. Barfplaats verwijst hier natuurlijk steeds naar, en veel links baseren zich op hun werk cq uitspraken. Het geeft je onderzoek meer draagvlak als je uit geheel andere hoek ook bewijs kan aandragen.
Laat Ian en Tom het maar niet horen, dat je ze een duo noemt ;D! (ze vinden het vast niet eens leuk om in 1 zin genoemd te worden ;D).

Maar goed, ik beschouw hen als een belangrijk 'duo'. Je kunt ook Mogens Eliasen en lui als Ann Martin noemen, maar dan krijg je weer het gezeur dat men vindt dat zij geen wetenschappelijke onderbouwing hebben. En dat terwijl de wetenschappelijke onderbouwing van Tom Lonsdale juist ijzersterk is. Maar goed, het hele rijtje holistisch dierenartsen kun je daarnaast nog noemen natuurlijk.

En dierenartsen bellen kan ze ook doen. De bronnen die ik gaf waren gewoon ter aanvulling.
Door Marieke
#345830
Je zou ook kunnen zoeken via de scolar functie van google: http://www.scholar.google.com
Het is nog een beta versie, maar op die manier kom je op wetenschappelijke artikelen. Gelukkig zijn er steeds meer onderzoekers die hun gepubliceerde artikelen ook gewoon op internet zetten. Goede zaak ;D


(zoek bijv eens op: cats feeding disease ofzo)
Laatst gewijzigd door Marieke op di 05 jul 2005, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door drdrum
#345973
Wetenschap:Wat je niet ziet,bestaat niet! Dus als je aan een baby zegt:ik ga met lijn 11 naar het strand,zal de baby(latan we even aannemen dat deze kan praten)antwoorden:"Dat kan niet ,want lijn 11 bestaat niet,nooit gezien"Wetenschap staat n.l. in de babyschoenen.Jou begeleidster heeft nog nooit een barf hond gezien.
Door Ayra
#346086
drdrum schreef: Wetenschap:Wat je niet ziet,bestaat niet! Dus als je aan een baby zegt:ik ga met lijn 11 naar het strand,zal de baby(latan we even aannemen dat deze kan praten)antwoorden:"Dat kan niet ,want lijn 11 bestaat niet,nooit gezien"Wetenschap staat n.l. in de babyschoenen.Jou begeleidster heeft nog nooit een barf hond gezien.
ah, dan moet ik maar weer snel gaan barfen en Ayra mee naar school nemen ;D

toch is dat eigenlijk ook nooit een doorslaggevend iets voor mensen die barf niet kennen, of er tegen zijn. Ik heb het regelmatig meegemaakt hoor en anderen hier op bp denk ik ookwel:

"goh mooie hond heeft u, ziet er prachtig uit zeg, mooie vacht ook!"
ik: "ja he 8)" ;D
"wat krijgt ie te eten?"
ik: "nou, rauw vlees, botten enzo"
" :o ohja, nou doeii"

Als je dus verteld wat je je hond te eten geeft dan zijn mensen opeens vergeten hoe mooi en gezond ze eruit ziet.
Laatst gewijzigd door Ayra op di 05 jul 2005, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door