Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy5409
pearlsofpassion schreef: Ik durfde ook niet goed die eendennekken door mijn Kenwood duwen.
Ik weet niet meer of ze volledig ontdooit waren of maar half.
Maar bevroren vlees vond hij ook lastig.
Dan begon hij te ruiken naar oververhitte machine en ik had het al redelijk klein gehakt.  Is het omdat het bevroren was?
Ik had na Pike's verhaal wel schrik...  :-\

De eendennekken kwamen nogal vast te zitten rond het mesje, en dan wilde hij ook niet.  Helemaal open gehaald, er nogmaals doorheen, maar dat draaide meteen weer vast.  Ik hoop dat het met de schijf van Cindy beter is. Daar wacht ik nog steeds op...

Ik draaide de knop maar heel zachtjes, ik durfde hem niet gewoon helemaal op 1 te zetten.  :(
Jullie denken vast dat dat niet gegrond is, maar het voelde gewoon niet goed. Bij een handmolen voel je wat je doet, maar hier draai je gewoon aan een knop en hebt geen idee hoeveel moeite de machine ermee heeft. Ik vind dat nogal eng, moet ik zeggen.
Zetten jullie hem gewoon aan en laten hem aanstaan terwijl je er vlees in stopt? Of laat je hem ook maar voorzichtig draaien en stop je steeds tussenin?  Wat zou het beste zijn?
Gebruiken jullie hem ooit op stand 2? Zou dat zwaarder zijn voor de machine of niet? Misschien wel meer kans om te laat te zijn als het fout loopt...  :-\
Je hebt echt de schijf van cindy nodig en dan is het een fluitje van een cent
Door pike
pearlsofpassion schreef: Ik durfde ook niet goed die eendennekken door mijn Kenwood duwen.
Ik weet niet meer of ze volledig ontdooit waren of maar half.
Maar bevroren vlees vond hij ook lastig.
Dan begon hij te ruiken naar oververhitte machine en ik had het al redelijk klein gehakt.  Is het omdat het bevroren was?
Ik had na Pike's verhaal wel schrik...  :-\

De eendennekken kwamen nogal vast te zitten rond het mesje, en dan wilde hij ook niet.  Helemaal open gehaald, er nogmaals doorheen, maar dat draaide meteen weer vast.  Ik hoop dat het met de schijf van Cindy beter is. Daar wacht ik nog steeds op...
Ik heb er laatst eendennekken doorgedaan, moet zeggen omdat het de eerste keer was nadat hij de geest gegeven had had ik ze een beetje voorbewerkt met de hamer, maar het ging goed. Overigens, de geest geven is niet helemaal juist weergegeven. De aandrijfriem was eraf gelopen (tijdens de ganzennekken). Dus hij was niet echt stuk. Ik heb dus wél de schijf van Cindy. van begin af aan trouwens. En niet helemaal ontdooid, nog een beetje vries, gaat inderdaad veel beter. Het eventuele vet wat eraan/in zit is dan ook nog wat stevig en hoopt zich niet als een kledder achter het mes op.

Ik draaide de knop maar heel zachtjes, ik durfde hem niet gewoon helemaal op 1 te zetten.  :(
Ja maar, je MOET hem op 2 zetten. Lees maar de gebruiksaanwijzing, standje 1 is voor als je worstjes wil maken.

Jullie denken vast dat dat niet gegrond is, maar het voelde gewoon niet goed. Bij een handmolen voel je wat je doet, maar hier draai je gewoon aan een knop en hebt geen idee hoeveel moeite de machine ermee heeft. Ik vind dat nogal eng, moet ik zeggen.
Je hoort aan de motor of hij er moeite mee heeft. Hoor je niets en loopt de motor soepeltjes door heeft ie ook geen moeite.

Zetten jullie hem gewoon aan en laten hem aanstaan terwijl je er vlees in stopt? Of laat je hem ook maar voorzichtig draaien en stop je steeds tussenin?  Wat zou het beste zijn?
Gebruiken jullie hem ooit op stand 2? Zou dat zwaarder zijn voor de machine of niet? Misschien wel meer kans om te laat te zijn als het fout loopt...  :-\
Zoals gezegd, hij moet op stand 2. Ik zet hem op 2 en laat hem draaien terwijl ik alles invoer. Hij draait, ik zou niet weten hoe je hem voorzichtig moet laten draaien of bedoel je daarmee standeje 1? Ik stop hem niet tussendoor. Stand 2 is niet zwaarder voor de machine, het is juist zwaarder voor de machine om botten te malen als je hem op 1 zet.

In de loop van de week hoop ik weer te gaan malen, ik heb eco kipkarkassen liggen (die zijn duidelijk harder dan de plofkipkarkassen) en haaskarkassen. Ik laat dan wel weer weten hoe het mijn machine is vergaan.  ;)
Door Perdita
Inderdaad, dat staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing, dat hij op 2 moet staan.

Zelf heb ik konijnenkarkas, kippenkarkas en kippennekken gemalen zonder de schijf van Cindy. Het hoopt dan wel op, dus regelmatig opendoen en het opgehoopte vlees verwijderen.

Intussen heb ik de speciale schijf, en heb ik ook nog een hele parelhoen en eendennekken gemaken. Dat ging echt wel goed!

Heeft er iemand eigenlijk al kalkoennekken gemalen? En haaskarkas en -rug, gaat dat ook? Haas wil ik zeker nog proberen, kalkoennek durf ik toch niet goed...
Door lachnat
Ik zet hem standaard op standje 2 en gooi dan alles half bevroren achter elkaar erin, is het te ver ontdooid dan loopt die vast.
Stoppen doen we pas als er 3 kilo gemalen is want dan is mijn opvang bak vol ;D
Ik heb wel de schijf van Cindy maar haaskarkas ging er goed door net als eendennekken en karkassen, wilde ganzennekken, konijnkarkas, fazantkarkas, patrijskarkas, duifkarkas, kwartels hele naakte maar ook karkassen, parelhoenkarkas en plofkipkarkas. Niet alles namen mijn katten in dank af maar het was wel gemalen  ;D
Door nova
vandaag heb ik fazantbotten gemalen,( de bekende fazantpoten met  bevleesd onderbeen en een kaal bovenbeen)  zalmrepen, kalkoenorgaan en wat paardenvlees.  Heb weer voor een weekje KVV voor Bindi. was een fluitje van een cent voor het app. de zalm was helemaal gedooid, de rest zat nog vorst in  :)
Door pearlsofpassion
Mijn eendennekken gingen gisteren ook goed.
Alleen, als je zo'n kg ontdooit dan is de ene natuurlijk bijna volledig ontdooit als de rest half ontdooit is.  Ik heb niet zo lang gewacht omdat hij vorige keer vastliep en dat waarschijnlijk kwam door te veel ontdooit zijn. Dus nu was er nog een nek of 2 bijna compleet bevroren. 
Dat vond hij minder leuk, maar liep beter dan bij compleet ontdooit.

Het is toch een gemak hoor, vergeleken met mijn handmolentje.  Je hoeft zelf niets te doen en vooral, ik hoef niet meer steeds die oude tafel om hem op vast te vijzen naar binnen te sleuren of buiten te malen.... Gewoon molentje op het aanrecht plaatsen en in het stopcontact steken.  :D
Door pike
pearlsofpassion schreef: Mijn eendennekken gingen gisteren ook goed.
Alleen, als je zo'n kg ontdooit dan is de ene natuurlijk bijna volledig ontdooit als de rest half ontdooit is.  Ik heb niet zo lang gewacht omdat hij vorige keer vastliep en dat waarschijnlijk kwam door te veel ontdooit zijn. Dus nu was er nog een nek of 2 bijna compleet bevroren. 
Dat vond hij minder leuk, maar liep beter dan bij compleet ontdooit.

Niet als je ze (in bevroren toestand) met een hamer en beitel van elkaar tikt. En dat gaat heel gemakkelijk en is zo gebeurt. Er staat hier ergens een filmpje waarop je kan zien hoe dat gaat, maar ik kan dat zo gauw niet terugvinden.
Door pearlsofpassion
pike schreef: Niet als je ze (in bevroren toestand) met een hamer en beitel van elkaar tikt. En dat gaat heel gemakkelijk en is zo gebeurt. Er staat hier ergens een filmpje waarop je kan zien hoe dat gaat, maar ik kan dat zo gauw niet terugvinden.
Oh ja, maar een beitel heb ik niet...
Zal ik dan ook eens aan denken wanneer ik nog eens in een doe-het-zelf-zaak kom.
Als ik dat met een mes probeer, is die garantie zeker krom...  ::)
Door pike
pearlsofpassion schreef: Oh ja, maar een beitel heb ik niet...
Zal ik dan ook eens aan denken wanneer ik nog eens in een doe-het-zelf-zaak kom.
Als ik dat met een mes probeer, is die garantie zeker krom...  ::)
Dat kan je inderdaad beter niet proberen  :-X
Door job
vraagje..heeft iemand een tip om de schroef waar de messen achter zitten makkelijk los te krijgen?
Had hem keurig aangedraaid zoals aangeraden maar krijg hem nu niet meer los.....
Door Parelridder
job schreef: vraagje..heeft iemand een tip om de schroef waar de messen achter zitten makkelijk los te krijgen?
Had hem keurig aangedraaid zoals aangeraden maar krijg hem nu niet meer los.....
Heb ik ook een paar keer gehad. Tegenwoordig draai ik hem een klein tikkie minder vast (wel gewoon vast, maar niet als ik 'gewoon' zou doen, toeval of niet maar sindsdien gaat het goed..).
Ik heb een Kenwood. Aan de buitenkant op de 'schroef' zitten rondom randjes, waardoor je enige grip heb er op bij aan- en los draaien. Wat ik deed in het geval de 'schroef' te vast was komen te zitten, was met een hamertje op een randje van die 'schroef' tikken. Zachtjes tikken, zo dat het de richting in gaat van opendraaien uiteraard. Dan weer proberen en waarschijnlijk is het dan verholpen :)
Succes!
Door job
oke dan ga ik de hamer proberen,
met die plastic sleutel krijg ik hem niet los en daar durf ik niet met een hamer op te slaan. :-\

Mocht het lukke dan de volgende keer minder strak andraaien, ja dacht zal hem stevig aandraaien....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door