Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2123974
[quote="Linsey"]
Ligt eraan waarvoor die huishond vroeger gefokt geweest is. Hier doden ze allemaal muizen en dat in minder dan 1 seconde en ze worden ook opgegeten door Dino en Kai (muizen uit de vriezer eten ze dan weer niet spijtig genoeg, het moet vers gedood zijn). Konijnen zou Dino ook doden, dus ik vermoed ook cavia's. Lotje en Kai doden alles tot de grootte van een konijn, konijnen zelf niet.

Ik voer hier hele konijnen, andere dieren niet gewoonweg omdat ze het niet eten, moesten ze het eten zouden ze alles krijgen wat ik kan kopen aan prooidieren.
[/quote]
Of als je honden net zoals mijn Podenco's hebt die zo'n sterk instinct hebben dat ze prooi zelf speuren en direct doden.. Maar dan nog voer ik ze geen levende prooi. Ik vind dat gewoon weg niet nodig en onetisch. Dus hier krijgen ze wel prooi als konijn met een jasje maar wel al dood.
#2123983
[quote="bordie"]
ik fok cavia's voor show en om het ras te verbeteren.
er komen wel eens dieren uit die niet goed van kleur zijn
die gaan dan eerst op mp voor huisdier, althans dat weet je natuurlijk nooit.
ik fok er geen 50 in de maand.....
hooguit 1 nest per 3 maanden ongeveer, ben geen broodfokker
de moedertjes moeten er goed uit blijven zien en zich lekker voelen.
als ze te erg hebben geleden door zwangerschap gaan ze in de groep en zijn ze met pensioen.
als een nest oud genoeg is om moeder te verlaten mag moeder eerst een aantal maanden vrij nemen, dus in de groep.
en als ze weer wat buikig word mag ze weer bij een man.

de caafs hebben het hier heeeel goed.
aandacht, beweging, lekkernijen, sociaal contact met soortgenootjes, schone hokken, verkoeling in de zomer, verwarming als t erg hard vriest.
ik zou nooit een caaf levend aan een hond geven omdat ik niet zeker weet of de caaf lijd of niet snel genoeg dood is.
een hond zou er mee kunnen gaan spelen en jagen en dat vind ik teveel stress voor een caaf of ander dier.
alleen vliegen eet ie levend op.... :biggrin2:
ik heb er af en toe wel eens 1 over, dat gebeurt 1 x per half jaar. hooguit.

[/quote]

Nou dan fok je toch netjes.  :thumbsupup: Veel beter dan sommige fokkers zoveel fokken dat ze die niet aan de straatstenen kwijt kunnen. En dat  dan  om de juiste kleur oid te krijgen. :rolleyes2: Dat vind ik triest.
#2125541
Maar ik wil ook wel weten welk ras je fokt. Heb je geen website?

Ik zou nooit fokken als ik zie hoeveel er in opvang zitten die een thuis zoeken. En ik zou ze ook nooit op MP zetten.  Dan gaan ze naar een opvang die controleert of ze wel met een vriendje komen te zitten en voldoende ruim en of ze dagelijks voldoende groenvoer krijgen enz...
Maar dat zou ik niet kunnen met dieren die ik zelf 'over' gefokt heb.

Hoe komt het eigenlijk dat je er over hebt? Zelfs dieren die niet showgeschikt zijn kan je toch nog wel iemand plezier mee doen? Zonder ze daarom op MP te gooien, sommige mensen die bij je komen hoeven toch geen showkwaliteit, willen gewoon dat ras? Of zie ik dat verkeerd?
4 nestjes per jaar, is dat dan per zeugje, of al je zeugjes samen?

Ik vind dat je het inderdaad behoorlijk doet (ik weet ook een deur waar gewoon standaard op hangt: cavia's te koop. grmbl grmbl!!  >:(), maar ik zou het toch niet doen...  Een ras is nog iets anders dan gewoon rasloze, maar toch...


En dan nog een vraagje echt uit diepe interesse: als je ze voert, hoe dood je ze dan? Mag ook pb, als mensen daar misschien niet tegen kunnen.  Maar ik ben bioloog en heb de labomethode gezien (die het minste strijd geeft) maar ik zie mezelf dat niet meteen doen. En ik zou dan ook niet weten hoe je het dan wel diervriendelijk doet. Want ik geloof toch wel dat je om die diertjes geeft... Dat moet toch niet eenvoudig zijn?
Ik heb vorig jaar mijn kippen gedood (oude kop eraf methode) omdat ze niet meer legden en het zo'n goedkope hybride legkippen waren waar niets mooi's laat staan gezelligs aan is.  Was mijn eigen fout, want ik had ze gekocht en ik koop nu dus enkel nog gezellige raskrielkipjes. Die je niet aanvallen als je met voer aankomt en elkaar niet kaal plukken en gezellig tokken. Enfin, lang verhaal, alleszinds, ik gaf helemaal niets om die kippen, maar ik heb daar toch wel een aantal weken slecht van geslapen.  Dus ik vraag me dan af: hoe kan je dat beter doen?
#2125553
Yep, dat geldt voor alle dieren.  ;)
Al maak ik inderdaad wel onderscheid tussen rasdieren en rasloze.
Maar dan zou ik eerlijk gezegd verwachten dat rasdieren die niet weg geraken, ook gewoon blijven tot ze wel een baasje vinden. Dat lijkt me bij honden- en kattenfokkers ook zo te gaan...
Oh, en ik zou nooit of te nooit fokken voor een dierenwinkel.  Dat om verschillende redenen, maar ik denk dat ze van daaruit gewoon practisch nooit goed terecht komen. Enkel zelf en persoonlijk plaatsen. En als dat niet lukt, minder fokken...
Maar goed, dat is gewoon wat ik zou doen, ieder zijn eigen keuze.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 04 okt 2011, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door