Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~anna~
Een tafelrestje in hun bak doe ik heel soms.
Het bezoek is soms een probleem die willen goed bedoeld mijn honden wat geven :-\
Als mijn honden alleen hun eigen eten krijgen poepen ze keutels krijgt de oudste iets teveel van ons dan zie je dat gelijk de volgende dag bij het uitlaten :-X
Laatst gewijzigd door ~anna~ op do 13 jan 2005, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bassie
Als wij klaar zijn met eten dan krijgt bassie heel af toe de restjes maar dan wel in zijn voerbak soomige mensen zeggen wel is dat het slecht is voor de hond maar vroeger kregen ze niet anders
Door Mevroi Kruim
Het probleem was volgens mij dat je een geit (herbivoor) geen worst (vlees, althans dat beweren slagers 8)) moet voeren omdat dat geen fatsoenlijk voer voor een geit is, net zoals koolhydraten geen fatsoenlijk voer voor honden en katten zijn. Kan ik het op zich mee eens zijn. Maar als het alternatief voor de geit is niks te eten kan ik me voorstellen dat je toch eens een restje worst zou geven.

Hier gaan de ouwe boterhammen naar de paarden, de rijst/macaroni/maccheroni/spaghetti enz naar de kippen en gekookte groente wordt eerlijk tussen honden en kippen gedeeld. Tenzij kat Eppo ze voor is ;D Vlees eten wij zelf niet dus hebben we ook niet over.
Maar wij hebben eigenlijk zelden restjes, en meestal eten we die zelf op (moeder die de oorlog heeft meegemaakt, dus ik ken alle kliekjesrecepten die er maar zijn ;D)
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 13 okt 2005, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jojo
bassie schreef: Als wij klaar zijn met eten dan krijgt bassie heel af toe de restjes maar dan wel in zijn voerbak soomige mensen zeggen wel is dat het slecht is voor de hond maar vroeger kregen ze niet anders
Nu nog zijn er mensen die de hond als mens in het gezin meetellen als het om de verdeling op de borden aankomt, ook mijn schoonouders hadden een hond die hetzelfde at als zij. Beestje heeft nooit geen hondebrokje gehad en is stokoud geworden ::)
Vraag me wel eens af, als je niet van barf afweet, wat je dan beter aan je hond kunt voeren, hetzelfde als jezelf eet of hondebrokken ???
Want de hondenbrokken bevatten allerlei slechte dingen maar daarintegen is ons menu toch ook van dien aard dat een hond er tekorten van zou opbouwen ???
Door Doedels
Jojo schreef: Nu nog zijn er mensen die de hond als mens in het gezin meetellen als het om de verdeling op de borden aankomt, ook mijn schoonouders hadden een hond die hetzelfde at als zij. Beestje heeft nooit geen hondebrokje gehad en is stokoud geworden ::)
Vraag me wel eens af, als je niet van barf afweet, wat je dan beter aan je hond kunt voeren, hetzelfde als jezelf eet of hondebrokken ???
Want de hondenbrokken bevatten allerlei slechte dingen maar daarintegen is ons menu toch ook van dien aard dat een hond er tekorten van zou opbouwen ???
Ik vind het allebei niks. Ik ken ook de verhalen van honden die altijd met de pot hebben meegegeten en 15 zijn geworden. Maar die verhalen ken ik ook van brokkenhonden. Volgens mij komt het een beetje op het zelfde neer. Zovel brok als mensen maaltijden zijn gekookt en bevatten te veel koolhydraten. Onderdelen van mensenmaaltijden bevatten ook conserveringsmiddelen, hoor.
Door Nelly
Ik denk, en dat probeer ik zelf ook waar te maken, dat het 't verstandigste is om de kerk in het midden te laten. M.a.w. probeer elk dier, naar zijn eigen soort, zo gezond mogelijk te voeden, maar af en toe wat tafelresten moet geen kwaad kunnen, lijkt me. Of dat nu voor een hond, kat of geit is. Trouwens, als er hier restjes overblijven van de warme maaltijd en ik dat niet direct opruim of wegzet voor de honden, dan zijn de katten er "als de kippen bij" om het op te eten. En katten zijn toch vleeseters pur sang dacht ik zo. Zelfs Simply Red, die eigenlijk helemaal op puur rauw vlees wordt grootgebracht is dol op boerenkoolstamppot of i.d. als hij het te pakken kan krijgen. Of zou het de fun van het jatten zijn?
Door conleeuw
Nelly schreef: Ik denk, en dat probeer ik zelf ook waar te maken, dat het 't verstandigste is om de kerk in het midden te laten. M.a.w. probeer elk dier, naar zijn eigen soort, zo gezond mogelijk te voeden, maar af en toe wat tafelresten moet geen kwaad kunnen, lijkt me. Of dat nu voor een hond, kat of geit is. Trouwens, als er hier restjes overblijven van de warme maaltijd en ik dat niet direct opruim of wegzet voor de honden, dan zijn de katten er "als de kippen bij" om het op te eten. En katten zijn toch vleeseters pur sang dacht ik zo. Zelfs Simply Red, die eigenlijk helemaal op puur rauw vlees wordt grootgebracht is dol op boerenkoolstamppot of i.d. als hij het te pakken kan krijgen. Of zou het de fun van het jatten zijn?
Er is soms geen verklaring voor wat dieren kiezen om zelf te eten, mijn kat kan het weer niet weerstaan om brood te eten, des noods trekt ze de plastiek of papier zak van de brood kapot om bij de brood te kunnen, ook zij vreet al heel lang vers. en nog.... gekke beest
Door tieneke
conleeuw schreef: Er is soms geen verklaring voor wat dieren kiezen om zelf te eten, mijn kat kan het weer niet weerstaan om brood te eten, des noods trekt ze de plastiek of papier zak van de brood kapot om bij de brood te kunnen, ook zij vreet al heel lang vers. en nog.... gekke beest
En jij maar je best doen met vers ondertussen ::) ;D
Door bernersennenfan
tweedy schreef: Mijn vorige hond( een Golden) is er toch maar 16 jaar mee geworden met het mee-eten met de tafel .

Een vraagje, wat wou je hiermee zeggen?
Denk jij dat dit komt omdat hij met de pot mee at?Of omdat het een gezonde,sterke hond was?

Ik vind het een beetje vergelijkbaar als de opa die 70 jaar gerookt heeft als een schoorsteen en toch 92 is geworden..
Door Mevroi Kruim
conleeuw schreef: Er is soms geen verklaring voor wat dieren kiezen om zelf te eten, mijn kat kan het weer niet weerstaan om brood te eten, des noods trekt ze de plastiek of papier zak van de brood kapot om bij de brood te kunnen, ook zij vreet al heel lang vers. en nog.... gekke beest
Dat doet Eppo hier ook >:( >:( hoezo katten geen koolhydraten, dat maak ik zelf wel uit zegt ze en vreet de binnenkant uit het brood. Korstjes hoeft ze niet >:(
En restjes gekookte aardappel of groente kan ik ook niet in een bakje op het aanrecht laten staan, dat gaat schoon op. Katten! >:( >:(
Door Viv
ehh, even off toppic Kruimel, maar wat geef jij aan je pony als tafelrestjes? De buren hebben net 5 pony's in de wei naast ons gezet waarvan twee zwanger! Voer graag mijn groene-bak resten aan alle dieren maar heb geen idee wat pony's mogen?

PS: onze hond eet graag tafelrestjes maar dan wel die restjes die extra speciaal lekker zijn dus ::), niks geen groenten of fruit, pfffffff
Door Mevroi Kruim
Oud brood, taaie winterpeen die te lang in de koelkast heeft gelegen, beetje treurige andijve, rimpelig appeltje, dat soort zaken. En van de biologische winkel in het dorp krijgen we altijd de overgebleven broden om aan de ponies te geven. (Maar er blijft er ook wel eens eentje hier achter die dan tot overheerlijke broodschotel verwerkt wordt ;D ;D) En we krijgen ook wel minder fraaie groente van ze. Nooit voeren: aardappelschillen, die bevatten solanine en zijn bovendien meestal met anti-spruitmiddelen behandeld (naar gif dus). En niks met schimmel eraan of echt verlept en rot. Daar krijgen ze koliek van. En ook geen grote hoeveelheden brood of vers brood, die kunnen de darmen verstoppen. Een paar ouwe boterhammetjes is genoeg.

Maar ik zou eerst ff aan de buren vragen of ze blij zijn met jouw bio-bak. Er zijn paarden die slecht tegen snelle koolhdyraten kunnen (brood, appel, peen) en er zelfs hoefbevangen van kunnen worden. En er zijn ook, vooral, ponies die te dik zijn en dus vooral niet bijgevoerd mogen worden.

Wij zorgen er altijd voor dat onze dikkies niet pal aan weg of pad staan want wat goedbedoelende mensen soms in de wei keilen, daar word je echt niet blij van :-X Aardappelschillen, hele beschimmelde broden, verrotte rommel .... en een grote bek als je zegt dat je dat niet wilt. Ondanks borden met Niet Voeren AUB.
Door Viv
dank je!

Dat van die natuurwinkel is een goeie. Daar zie ik idd altijd een bak met groenten en fruit wat ze niet meer verkopen maar nog wel te eten is denk ik.

Ze zijn nu bijna twee weken hier en stonden afgelopen week op een veeeeeeeeeeel te groot stuk grond. Ze hebben zich helemaal tonnetje rond gegeten :P

Zal eens overleggen met de buren. Wellicht als het straks winter is, dat bijvoeren dan beter is, niet?
Door Mevroi Kruim
Als ze veel te veel gras hebben en tonnetjerond zijn zou ik nog maar ff wachten met bijvoeren. In de winter kunnen ze dan mooi afvallen, en da's echt nodig. Dikke paarden/ponies lopen nl een groot risico op zgn. hoefbevangenheid, dat is een hele nare stofwisselingsziekte die enorm pijnlijk is en vaak tot afmaken lijdt omdat de voeten/hoeven ernstig en vaak onherstelbaar beschadigd raken. Voor ponies die er gevoelig voor zijn kunnen een paar wortels/appels (suiker!) al een aanval veroorzaken, die dus fataal kan zijn.
Door Nelly
Hoi Bink,
Zijn het Shetland ponies? Want die moeten nog eens extra sober gevoerd worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door