Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
Kruimel schreef: Ik vind het ook heel erg triest voor de betreffende honden en eigenaren; zoiets wens je geen mens toe. Maar het is voor mij geen reden om anders te gaan voeren dan voorheen, dus de ribben blijven. Ik voer ong. 500 gram per keer dus dat zijn redelijk grote plakken rib, maar als ze aan het laatste stuk zijn is er toch meestal nog 1 rib over. Aangezien ik nu bijna 6 jaar barf voer en sinds een jaar of 5 ook geitenribben en lamsribben, de honden altijd goed en zorgvuldig gekauwd hebben en ik in die periode nooit een probleem gehad heb blijf ik bij mijn voerregime.
Ja, dat denk ik ook altijd als er over grote stukken gesproken wordt.  :-\
Ze worden vanzelf kleiner gemaakt, en dan zit je uiteindelijk toch met een klein stuk.
Ik heb overigens na aanleiding van wat gesprekken en denkwerk wel het "honden en het eten van botten" document vanmorgen aangepast: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 9#msg14199.

Ik heb op wat duidelijkere wijze (hoop ik) de "regels" nog eens op een rijtje gezet. Puntgewijs. In de hoop dat mensen dit beter en makkelijker lezen. Tevens heb ik direct daarachter aan uitleg en een plaatje van de Heimlich procedure geplakt.

Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat de twee sterfgevallen voorkomen hadden kunnen worden!
Door roefus
Cindy de Wolf schreef: Dat klopt, maar in datzelfde topic zet ik ook dat ze daar vele malen minder moeite meehebben dan met nekken. Nadat ik iets van 7 keer nekken heb gegeven en kalfsstaarten is dat hier een nono. Als het dezelfde botten zijn die je vroeger meekreeg zijn dat weliswaar dragende delen maar heel zacht en by the wat het zijn geen kalfsbotten maar lamvoorpootjes. Je knipt ze zo door met een normale snoeischaar en dat is me met een geitennek nog nooit gelukt idem dito met een kalfsstaart.
Hier is de snoeischaar meestal ook de graadmeter  ;)
Ik heb ook nog nooit zachte kalfsbotten gehad, maar dat zegt natuurlijk niets, want wat was de leeftijd van het betreffende kalf...ennn...er is ook nogal wat verschil in runderrassen (qua uiteindelijke grootte).
Denk dat als je over prooidieren spreekt van 'dezelfde leeftijd' dat het nogal wat uitmaakt of het dier een koe/stier...of een schaap/geitje moest worden.
Door roefus
Lizzy schreef: Ik heb overigens na aanleiding van wat gesprekken en denkwerk wel het "honden en het eten van botten" document vanmorgen aangepast: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 9#msg14199.

Ik heb op wat duidelijkere wijze (hoop ik) de "regels" nog eens op een rijtje gezet. Puntgewijs. In de hoop dat mensen dit beter en makkelijker lezen. Tevens heb ik direct daarachter aan uitleg en een plaatje van de Heimlich procedure geplakt.

Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat de twee sterfgevallen voorkomen hadden kunnen worden!
Vooral dat laatste plaatje bij de Heimlich procedure vind ik heel fijn.
Want ik heb me vaak afgevraagd hoe ik Roef in godsnaam dan op moet tillen  ;)
Ik heb kleine honden (cavaliertjes), 1 daarvan is een schrokop en al meerdere malen heb ik hem op zijn kop moeten houden en het spul uit zijn keel gesleurd omdat ie aan het stikken was. Elke keer paniek. En toch maak ik altijd alles stuk, ook de , redelijk zachte, kippennekken.
De schrokop wordt zo mogelijk met de hand gevoerd, en ik hou mijn oog op de rest.
Ik hoop zo erger te voorkomen, maar het kan toch altijd fout gaan ben ik bang.
Ga direct de heimlich greep lezen, is voor hier wel nuttig.
Lizzy schreef: Ik heb overigens na aanleiding van wat gesprekken en denkwerk wel het "honden en het eten van botten" document vanmorgen aangepast: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 9#msg14199.

Het ziet er heel duidelijk en overzichtelijk uit! Meer kan je niet doen ;)
ik geef nu vnl. haas/kip/eend/parelhoen karkas.
en altijd met vlees/pens en/of orgaan.

Of lamsribben in het voorjaar en niet in de winter.

Mijn honden schrokken. Je moet eens zien hoe snel penslappen verdwijnen,
tot kokhalzend aan toe.

Echter met bot gaan ze of liggen of staan en kauwen dit toch wel goed.
Bij de grotere geitenribben ligt er af en toe wel kots met botsplinters.
Dit geef ik echter niet meer. Of dus alleen in het voorjaar.

karin
Cindy de Wolf schreef: Dat klopt, maar in datzelfde topic zet ik ook dat ze daar vele malen minder moeite meehebben dan met nekken. Nadat ik iets van 7 keer nekken heb gegeven en kalfsstaarten is dat hier een nono. Als het dezelfde botten zijn die je vroeger meekreeg zijn dat weliswaar dragende delen maar heel zacht en by the wat het zijn geen kalfsbotten maar lamvoorpootjes. Je knipt ze zo door met een normale snoeischaar en dat is me met een geitennek nog nooit gelukt idem dito met een kalfsstaart.
Dat is nogal een verschilletje ja,een dragend kalfsbot is dan ook knetterhard.
roefus schreef: Vooral dat laatste plaatje bij de Heimlich procedure vind ik heel fijn.
Want ik heb me vaak afgevraagd hoe ik Roef in godsnaam dan op moet tillen  ;)
Wat te denken bij een Tinus gevaarte.
Hoop het dan echt nooit mee te maken en tot nu toe kauwen ze vrij netjes.

goed hoor Lizzy, vooral de foto's van de heilich is goed. Ik voer nog steeds ribben, maar tuurlijk ben je meer allert als gevolg van de trieste verhalen

Super! Het is nog duidelijker dan het al was!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door