Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

roefus schreef: Het is zo dat een brokkenhond een hogere PH-waarde heeft, dus minder zure spijsverteringssappen.
Een brokkenhond heeft dus eerder basisch maagzuur (rond 4-5 denk ik, maar je kan het nalezen in "Rauwe voeding voor honden" van Eliasen Mogens), en een rauw-hond zure maagsappen (tot wel 1-2 !). Ik denk dat als je kvv geeft dat de maagsappen dan wel zuurder worden, maar het zuurst zal het zijn als een hond een karkas te verwerken krijgt met spiervlees, een beetje orgaan, en goeie stukken bot, dan gebruikt hij zijn maag echt optimaal.

Ik wil je nog even zeggen dat ik het een heel leuk topic vind om te lezen en te volgen en dat je heel herkenbaar schrijft, vooral dat eerste bericht. Zo gaat het heel vaak: het lijkt dat alles elkaar tegenspreekt en dat het heel moeilijk is en dat er wel duizenden regeltjes zijn, maar hoe langer je rauw voert hoe meer je ziet dat het eigenlijk allemaal heel logisch en simpel is en dat er enkel een paar basisrichtlijnen zijn. Succes, al denk ik dat je het niet nodig hebt, met je enthousiasme zit het al goed  ;) .

Groetjes,
Veerle
Normally a dogs stomach pH is very acidic - at a pH of 1 to 2. Foods, like dry dog foods, that are high in carbohydrates shift the stomach pH to a more neutral environment (close to pH of 6). A raw diet is very low in carbohydrates (only provided by fruits and vegetables) and allows the stomach to stay within the optimal pH range (closer to a pH of 3). This is more easily illustrated in the figure below. Both diets were tested using a solution of hydrochloric acid at a pH equal to that of a dog's stomach and compared for the changes that occurred during digestion.

Figure 1. The pH change seen during digestion of raw and dry dog food.
Afbeelding

http://www.mountaindogfood.com/HealthCa ... tnotes.htm
Mijn enthousiasme zit het wel goed!, maar ook mijn hond is eindelijk blij dat ze mag eten, voorheen kon ik rustig haar brok klaar staan te maken ( moest builion door anders at ze het niet) maar ze verzette geen stap hoor, en als ik het dan neer zette snoof ze een keer en vaak maakte ze een rechts om keert en kwam er niet aan tot ze honger had.

Het lijkt er op dat ze minder winden laat, en nu al minder haar verliest, ook zijn haar rimpels veel smeriger dan normaal, een hoop prut kan ik er steeds tussen weg vegen  ???
Kan dit al zo snel gaan? Ze zit nu pas een paar dagen op kvv, en krijgt helemaal geen commerciele honden spul meer. Kan het een reactie zijn op de brok, of komt alles weer terug, en verkijk ik me er op?
roefus schreef: Is Dora een kat?
Als ze nog niet zo goed kvv eet, zou je kunnen proberen om het met een beetje blikvoer te mengen (als ze dat tenminste wel lust).
En dan bouw je langzaam de brokjes en het blikvoer af, zodat ze helemaal op rauw zit.
Kippennekjes kun je goed doorknippen met een snoeischaar.
Misschien is dat in het begin wel makkelijk, dan geef je haar wat stukjes kippennek.

Een kat hoeft overigens geen 10 keer per dag te eten.
Ik gaf mijn katje twee maal daags een barfmaaltijd.
Blikvoer en andere commerciele kat producten koop ik nooit, ik ga niet zoveel betalen voor water  :D Ze kreeg altijd al wel rauw vlees  ;D Wat voor vis kan je voor je kat kopen in de supermarkt? Gewoon als verwennerij hoor, ik wil haar volledig over hebben op kvv :) Blijven proberen dus...
Ik had haar een werveltje gegeven, ze heeft nu een middag geen brokjes gehad, misschien had ze net gegeten en at ze het daarom niet, vanaaf weer een kans  ;D
Ja, in  het begin is het best lastig, maar eenmaal gwend, valt het mee.
Volgens mij kan je bij je wnkelier zeker een hele doos smuldier bestellen en korting bedingen.
Volgens mij wordt het maagzuur sterker van barfen en niet zwakker.
Wil je nog een tijdje brok voeren naast vers dan kan je beter geperste brokken dan ge-expandeerde nemen. Bijvoorveel cavom of farmfood. Die leiden ook niet tot zoveel winderigheid.
Het spek van je ouders is bewerkt (gezouten of gerookt of gekookt) en kan daardoor geen aujesky bevatten.
Je kunt de honden van je ouders gerust een kippenekje geven een paar uur nadat ze brok hebben gehad. Let wel op hoe ze ermee omgaan. Of ze het kraken of dat het hap-slik-weg is. Of geef het uit de hand.
Succes en vraag maar door. Beter te vaak dan te weinig...
Even weer een reactie van deze kant!

Het gat echt ontzetten goed met Shiva, ik koop geen commercieel spul meer, en het eten is nog steeds elke dag een feest!
Ik heb begin vonden mn ouders het niks, brok word niet gemaakt als het niet goed zou zijn voor honden  :-X, heb er een paar dagen gelogeerd, en nu zijn ook hun aan het proberen de honden kvv te geven. Mn ma wil gaat zelfs vandaag langs de poelier om te vragen of ze kippennekken kan kopen  ;D Ze had de kat op van dat 'vlees'brokjes in saus, heb haar de achterkant laten lezen, en verteld wat het betekend, nu krijgt haar kat voor de lekkerigheid 2 keer per dag een balletje rundergehakt of riblap, en zi is er nog goedkoper mee uit ook  ;D Het is bij haar echt een kwestie geweest van een paar dagen, eerst wilde ze het niet geloven, en nu heeft ze de hele supermarkt ontdaan van de kvv  :D

Ik had, omdat het gister de verjaardag was van mn hond, en eigelijk ook omdat ik ze een keer wilde verwennen, 1 kilo riblap gekocht, ik had een aandacht  ::) ze vonden het allemaal heel erg lekker, maar helaas was het met 4 grote honden en 2 katten wel heel snel weg  ;)

Ik ben echt heel erg blij dat dit forum er is! Ik haal er heel veel info vanaf!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door