Minna schreef:
Denk dat het ook een beetje ligt aan de normale dagelijkse hoeveelheden en dergelijke, kijk als je hond bvb 1, 5 kilo per dag nodig heeft en je zou ook nog terug gaan op 4-5 maaltijden per week, ja dan moet de hond natuurlijk een giga maaltijd wegwerken. Kijk bvb de hollanders van mij zouden 400 gr. per dag moeten hebben, als ik ze 5 keer per week voer kom ik op kleine 600 gram per maaltijd. Zou ik twee keer per dag voeren zou het elke keer zo'n muizenhapje van 200 gram wezen.
Ik dacht echt wel wat medische artikelen gelezen te hebben over de functie van lever en glucose gehalte in het bloed wat verband hield met aantel keren voeren, en ook over het belang dat het maag een keer gevuld wordt waardoor de vertering meer optimaal wordt...
En ja, risico op torsie wordt op oude leeftijd groter, Papu is nu 12 en een beetje, heeft (na de puppytijd uiteraard) altijd 1 x per dag gegeten, ook met brok (wat een nog grotere risico schijnt te zijn) en mijn vorigen honden zijn ook zonder problemen 12-14 jaar geworden. Dus als het met brok kan zou het dus met vers al helemaal moeten kunnen omdat het verteringssysteem dan nog beter zou moeten werken.
Dit ben ik met je eens.
Daarom dat mijn vraag in deze dus ook vooral Roefus gold (want die is zo leuk om die 1,5 kilo per dag blijkbaar nodig te hebben).
Was ik uitgegaan van Lara, dan was ik nooit op deze vraag gekomen

Ik weet overigens niet helemaal of dit terecht is

Speelt waarschijnlijk mee dat ik een grote hond eerder als 'risico-factor' inschat
Tja en of 'vasten' nu goed is...en bewezen...dat weet ik niet.
De maag zelf is op zich natuurlijk weer een ander orgaan, vlgs. mij met spierwerking, die als een harmonica fungeert.
Ik ben NIET overtuigd van dat 'elastische' wat men vaak propageert.
We zien tenslotte bij mensen ook dat een maag kan uitzakken.
Alhoewel...die vasten dan wellicht ook niet
Ook zou er een reinigende werking uitgaan van 'vasten" (whahahaha...ik probeer even om de positieve vasten-gedachte voor jou weer te geven).
Kan best zo zijn, zit volgens mij ook wel wat 'waars' in.
Maar ik denk (puur voor mezelf) dat ik voor- en nadelen afweeg.
Waarmee ik absoluut niemand wil beïnvloeden.
Ik startte dit topic om de overwegingen te horen van anderen, dat vind ik ook prima.
En trek dan 'individueel' mijn eigen gevolgtrekkingen.
Wat ik voor Roefus goed acht, kan voor een andere hond anders uitpakken (wellicht).
Maar ik vond de discussie op zich niet verkeerd.
Iedereen kan ermee doen wat hij/zij wil.
Toch?