Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Minna schreef: Tja, zolang dat maar een van de 20 redenen is waarom het wel zou kunnen kies ik wel voor de optie die verder meest gezond is, dus blijven die van mij op een maaltijd per dag, en een of twee vastendagen. Bevalt ons prima.
Maar wie zegt dat dan, dat dit het meest gezond is? Ik bedoel, ik vind het prima hoor dat mensen hun honden 1 keer per dag eten geven en laten vasten. En ik denk zelf dat er wel voordelen aan kunnen zitten. Maar nergens is wetenschappelijk vast komen te staan, bij mijn weten, dat dit gezonder is?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 aug 2007, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
Als ouderdomsdegeneratie de elasticiteit van maagbanden aantast, waardoor deze dus gevoeliger worden voor blijvende uitrekking....dan lijkt het mij niet gewenst om er 'n extra kilo aan te hangen.
Dat heeft niets met mijn gevoel te maken, maar dat is puur realistisch.

En wellicht is dat maar één van de tig redenen tot een maagtorsie, daar durf ik verder geen uitspraak over te doen.
Door Minna
Denk dat het ook een beetje ligt aan de normale dagelijkse hoeveelheden en dergelijke, kijk als je hond bvb 1, 5 kilo per dag nodig heeft en je zou ook nog terug gaan op 4-5 maaltijden per week, ja dan moet de hond natuurlijk een giga maaltijd wegwerken. Kijk bvb de hollanders van mij zouden 400 gr. per dag moeten hebben, als ik ze 5 keer per week voer kom ik op kleine 600 gram per maaltijd. Zou ik twee keer per dag voeren zou het elke keer zo'n muizenhapje van 200 gram wezen.
Ik dacht echt wel wat medische artikelen gelezen te hebben over de functie van lever en glucose gehalte in het bloed wat verband hield met aantel keren voeren, en ook over het belang dat het maag een keer gevuld wordt waardoor de vertering meer optimaal wordt...
En ja, risico op torsie wordt op oude leeftijd groter, Papu is nu 12 en een beetje, heeft (na de puppytijd uiteraard) altijd 1 x per dag gegeten, ook met brok (wat een nog grotere risico schijnt te zijn) en mijn vorigen honden zijn ook zonder problemen 12-14 jaar geworden. Dus als het met brok kan zou het dus met vers al helemaal moeten kunnen omdat het verteringssysteem dan nog beter zou moeten werken.
Door roefus
Minna schreef: Denk dat het ook een beetje ligt aan de normale dagelijkse hoeveelheden en dergelijke, kijk als je hond bvb 1, 5 kilo per dag nodig heeft en je zou ook nog terug gaan op 4-5 maaltijden per week, ja dan moet de hond natuurlijk een giga maaltijd wegwerken. Kijk bvb de hollanders van mij zouden 400 gr. per dag moeten hebben, als ik ze 5 keer per week voer kom ik op kleine 600 gram per maaltijd. Zou ik twee keer per dag voeren zou het elke keer zo'n muizenhapje van 200 gram wezen.
Ik dacht echt wel wat medische artikelen gelezen te hebben over de functie van lever en glucose gehalte in het bloed wat verband hield met aantel keren voeren, en ook over het belang dat het maag een keer gevuld wordt waardoor de vertering meer optimaal wordt...
En ja, risico op torsie wordt op oude leeftijd groter, Papu is nu 12 en een beetje, heeft (na de puppytijd uiteraard) altijd 1 x per dag gegeten, ook met brok (wat een nog grotere risico schijnt te zijn) en mijn vorigen honden zijn ook zonder problemen 12-14 jaar geworden. Dus als het met brok kan zou het dus met vers al helemaal moeten kunnen omdat het verteringssysteem dan nog beter zou moeten werken.
Dit ben ik met je eens.
Daarom dat mijn vraag in deze dus ook vooral Roefus gold (want die is zo leuk om die 1,5 kilo per dag blijkbaar nodig te hebben).
Was ik uitgegaan van Lara, dan was ik nooit op deze vraag gekomen  :D
Ik weet overigens niet helemaal of dit terecht is  :-\
Speelt waarschijnlijk mee dat ik een grote hond eerder als 'risico-factor' inschat  :-\

Tja en of 'vasten' nu goed is...en bewezen...dat weet ik niet.
De maag zelf is op zich natuurlijk weer een ander orgaan, vlgs. mij met spierwerking, die als een harmonica fungeert.
Ik ben NIET overtuigd van dat 'elastische' wat men vaak propageert.
We zien tenslotte bij mensen ook dat een maag kan uitzakken.
Alhoewel...die vasten dan wellicht ook niet  :o

Ook zou er een reinigende werking uitgaan van 'vasten" (whahahaha...ik probeer even om de positieve vasten-gedachte voor jou weer te geven).
Kan best zo zijn, zit volgens mij ook wel wat 'waars' in.

Maar ik denk (puur voor mezelf) dat ik voor-  en nadelen afweeg.
Waarmee ik absoluut niemand wil beïnvloeden.

Ik startte dit topic om de overwegingen te horen van anderen, dat vind ik ook prima.
En trek dan 'individueel' mijn eigen gevolgtrekkingen.
Wat ik voor Roefus goed acht, kan voor een andere hond anders uitpakken (wellicht).
Maar ik vond de discussie op zich niet verkeerd.
Iedereen kan ermee doen wat hij/zij wil.
Toch?
Laatst gewijzigd door roefus op do 09 aug 2007, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
Yep! En zal ook wel heel erg hond-afhankelijk zijn. Als ik een hond zou hebben die het beter doet met elek dag voeren of twee keer voeren, dan zou ik het doen.
Of dat ik een oudere hond had met erfelijk gezien grote kans op torsie, die tot nu toe op brok had gestaan en die heel diepe smalle borstkas had en die erg gestresst was, dan zou ik ook kleine maaltijden vaak geven.
Wat ik wel vind is dat je de maag en het invloed van vasten bij mensen en een hond niet kunt vergelijken, juist omdat ik tenminste als ik een dag niet eet echt zwak en missleijk wordt, terwijl de honden juist energieker en sterker en meer "top" lijken na een vastendag. Ligt weer aan dat bloedsuikerspiegelverhaal etc.
Maar dit is weer het mooie van zelf samenstellen, je kan ook voeren zoals het beste is voor juist jouw individuele hond.
Door roefus
Minna schreef: Yep! En zal ook wel heel erg hond-afhankelijk zijn. Als ik een hond zou hebben die het beter doet met elek dag voeren of twee keer voeren, dan zou ik het doen.
Of dat ik een oudere hond had met erfelijk gezien grote kans op torsie, die tot nu toe op brok had gestaan en die heel diepe smalle borstkas had en die erg gestresst was, dan zou ik ook kleine maaltijden vaak geven.
Wat ik wel vind is dat je de maag en het invloed van vasten bij mensen en een hond niet kunt vergelijken, juist omdat ik tenminste als ik een dag niet eet echt zwak en missleijk wordt, terwijl de honden juist energieker en sterker en meer "top" lijken na een vastendag. Ligt weer aan dat bloedsuikerspiegelverhaal etc. Maar dit is weer het mooie van zelf samenstellen, je kan ook voeren zoals het beste is voor juist jouw individuele hond.
Het bloedsuikerverhaal is inderdaad anders.
Maar bekijk ik het qua orgaan en op de mechanische werking daarvan, dan denk ik dat er wel degelijk overeenkomsten zijn.
Dus BLIJFT het m.i. 'afwegen' van belangen.
Door Lizzy
Minna schreef: Yep! En zal ook wel heel erg hond-afhankelijk zijn. Als ik een hond zou hebben die het beter doet met elek dag voeren of twee keer voeren, dan zou ik het doen.
Wat ik wel vind is dat je de maag en het invloed van vasten bij mensen en een hond niet kunt vergelijken, juist omdat ik tenminste als ik een dag niet eet echt zwak en missleijk wordt, terwijl de honden juist energieker en sterker en meer "top" lijken na een vastendag. Ligt weer aan dat bloedsuikerspiegelverhaal etc.
Maar dit is weer het mooie van zelf samenstellen, je kan ook voeren zoals het beste is voor juist jouw individuele hond.
Oh maar dat ligt er maar aan hoor! Als je lekker ontgift bent en je rookt en je drinkt alcohol (nooit) niet en je drinkt ook geen koffie of zwarte thee (nooit of vrijwel nooit): dan voel je je werkelijk kip-lekker na een dag of zelfs dagen vasten!
Door Mevroi Kruim
Lizzy schreef: Oh maar dat ligt er maar aan hoor! Als je lekker ontgift bent en je rookt en je drinkt alcohol (nooit) niet en je drinkt ook geen koffie of zwarte thee (nooit of vrijwel nooit): dan voel je je werkelijk kip-lekker na een dag of zelfs dagen vasten!
Dat klopt wel, maar dat duurt een aantal dagen. Bij mij minstens een dag of 4 a 5. En in die tijd voel ik me behoorlijk beroerd. Als ik eenmaal echt leeg ben dan voel ik me idd goed en energiek. Heedft ook te maken met het omschakelen van een koolhydraat-stofwisseling naar een vetstofwisseling. Daar hebben onze honden geen last van iig  ;)

Er is trouwens wel degelijk nog een verschil tussen honden- en mensenmagen: de rekbaarheid van de maag zelf. Een mensenmaag is maar beperkt elastisch, een hondenmaag is echt enorm uitrekbaar, als een soort harmonika. De volle maag hangt dan ook niet zozeer aan de banden maar zit goed klem tussen de ribben en de andere organen volgens mij.
Door Minna
Hmmmm...ja ik rook en drink koffie en thee en zo af en toe op een feessie gaat er ook wel eens een borreltje in. Ik moet dus niet gaan vasten. (was ik ook niet van plan, vind eten veels te lekker... ;D)
Door Lizzy
Kruimel schreef: Dat klopt wel, maar dat duurt een aantal dagen. Bij mij minstens een dag of 4 a 5. En in die tijd voel ik me behoorlijk beroerd. Als ik eenmaal echt leeg ben dan voel ik me idd goed en energiek. Heedft ook te maken met het omschakelen van een koolhydraat-stofwisseling naar een vetstofwisseling. Daar hebben onze honden geen last van iig  ;)

Er is trouwens wel degelijk nog een verschil tussen honden- en mensenmagen: de rekbaarheid van de maag zelf. Een mensenmaag is maar beperkt elastisch, een hondenmaag is echt enorm uitrekbaar, als een soort harmonika. De volle maag hangt dan ook niet zozeer aan de banden maar zit goed klem tussen de ribben en de andere organen volgens mij.
Oh, ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste dagen al nergens last van heb... Maar goed, ik denk dat de mens en de hond qua vasten zeker niet vergeleken moeten worden. Ik wilde alleen even kwijt dat als je rookt en drinkt: dan is vasten echt een drama! Dan lig je echt halfbrakend op de bank 's middags met "ohhwww, wat is dit erggg". En daar hebben honden ook geen last van, die roken en drinken niet ;D

Qua rekbaarheid van de maag heb je zeker ook een punt. Maar ja goed, al met al blijft er volgens mij van de hele maagbandentrain-theorie weinig over. Maagbanden kun je niet trainen en maagbanden rek je praktisch niet uit, daar de maag uitrekt. Right?
Door danielle1980
mijn pyrs eten 1 keer op een dag....
maaltijden varierend van 800 gram tot 1,5 kilo op een dag dus per keer...
de puppen die eten ook heel snel minder keren op een dag...
soms wel s 1 keer zelfs...
Door roefus
Kruimel schreef: Er is trouwens wel degelijk nog een verschil tussen honden- en mensenmagen: de rekbaarheid van de maag zelf. Een mensenmaag is maar beperkt elastisch, een hondenmaag is echt enorm uitrekbaar, als een soort harmonika. De volle maag hangt dan ook niet zozeer aan de banden maar zit goed klem tussen de ribben en de andere organen volgens mij.
Ja, en daar speelt vlgs. mij dan de bouw van de hond een grote rol en hoeveel ruimte er beschikbaar is, want met 'veel extra ruimte'  zou dit dus inhouden dat de maag wel aan de banden hangt.
En dan is mijn volgende vraag: wat versta je onder een optimaal volle maag ?
En....als de maag werkelijk goed ondersteund wordt door ribben, andere organen en wellicht wat vetmassa....wat gebeurt er dan tijdens het verteringsproces?
Ik bedoel: als de maag zich ledigt, dan zou dat dus inhouden dat de ondersteunig langzaam wegvalt en de banden 'het werk' gaan overnemen.

Ik bedoel: statistisch staat vast dat maagtorsies vooral op de loer liggen na pakweg het 6-de levensjaar.
Aan de bouw van de hond zal dan niet veel veranderd zijn, ouderdomsdegeneratie gaat wél meespelen.
Dus dan denk ik nog steeds dat een overvolle maaginhoud een negatieve uitwerking kan hebben.
Door Minna
Aan de andere kant denk ik dat het natuur rekening ermee houdt, waarom zou een hond zo'n rekbare maag hebben als het niet gebruikt kon worden? Meestal zijn dieren toch wel gebouwd voor bepaalde functies (bvb het gebit met knipkiezen etc), tenminste totdat mensen zich ermee gaan bemoeien, bvb verkorte snuitjes enzo maar volgens mij is er weinig veranderst in het stuk tussen ingang en uitgang van voedsel.
Door roefus
Minna schreef: Aan de andere kant denk ik dat het natuur rekening ermee houdt, waarom zou een hond zo'n rekbare maag hebben als het niet gebruikt kon worden? Meestal zijn dieren toch wel gebouwd voor bepaalde functies (bvb het gebit met knipkiezen etc), tenminste totdat mensen zich ermee gaan bemoeien, bvb verkorte snuitjes enzo maar volgens mij is er weinig veranderst in het stuk tussen ingang en uitgang van voedsel.
Het maag- darmenstelsel, de knipkiezen enzovoorts.....daar zal niet veel aan veranderd zijn. Maar het 'bemoeien van de mens' heeft ons natuurlijk wel honden verschaft met een bepaalde bouw.
Door Minna
Ja, maar dat stond al vast dat het bouw (hele smalle, diepe borstkas) het risico verhoogt. Ik had nu even puur over het maag-darm stelsel, dat dat waarschijnlijk niet voor niks zo is "gemaakt".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door