Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik zat trouwens te bedenken dat het waarschijnlijk ook in je darmen terecht komt doordat je ineens een grote hoeveelheid van deze 'goede' bacterieen toevoegd. Zou het maagzuur hier niet gedeeltelijk door geneutraliseerd worden, waardoor ze er levend vanaf komen? Of zoiezo door een grote hoeveelheid voedsel wordt het maagzuur al gedeeltelijk geneutraliseerd waardoor bacterien en parasieten kunnen overleven (mits ingekapseld of beschermd door voor maag onverteerbaar product)? In elk geval heb ik begrepen dat er resistente 'goede' bacterien bestaan die dus de maag levend verlaten.

Doordat, als je probiotics toevoegd aan het eten, het er zoveel ineens zijn, kunnen ze zich hechten aan maag- en darmwand waardoor ze 'slechte' bacterien geen kans meer geven om zich daar te vestigen. Zoiets? Dat ze deze alsnog kunnen neutraliseren in de darm?

Ik kwam er bij de andere discussie nl. ook niet echt uit.

http://www.nulpuntenergie.net/dng/prolisan.htm

Als maagsappen zuurder zijn door barf/versvleesvoeding dan door brokken dan zullen er dus zoiezo weinig bacterieen overleven (alleen de zuurresistente) in de maag, waardoor de kans op besmetting dus eigenlijk lager is dan bij honden die alleen brokken eten (maar deze krijgen er ook minder binnen). Zou het dan zo zijn dat brokkenhonden hun immuunsysteem daardoor minder bekend is met deze bacterieen en er dus minder snel op reageert, of is het immuunsysteem van een vleeshond gewoon beter (wij zeggen van wel). In elk geval blijkt het toch zo te zijn dat brokkenhonden een schraler darmflora hebben dan vleeshonden, waardoor een infectie eerder opgelopen is als zo'n hond eens vlees eet of uit een vieze plas drinkt?

(zit maar beetje te redeneren hoor, misschien is het niet waar).

Ik zou graag eens met een bacterie-deskundige hierover spreken...weet Tannetje niet wat meer?
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op wo 03 mar 2004, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
dit moeten we maar 's lezen:

Effect of consumption of lactic cultures om human health M.E. Sanders Adv. In Food and Nutrition Research. 1993 37, 67-130

Preventive effect of a lactobacilles caseï preparation on the recurrence of superficial bladder cancer in a doubleblind trial Aso et al 1995 Eur Urol 27:104-109

Rubin, H. Beyond probiotics; A natural way to boost your immune system. Healthy and Natural Journal 5 (5):83-96.1998).

:)
Nitus schreef: Oeps, zitten we gewoon een discussie te herhalen :(, maar het is wel leerzaam (voor mij althans), heb er nu in ieder geval weer heel veel linkjes naar interessante sites bij :).
Dank je wel Lizzy, zal ze straks eens op m'n gemak gaan lezen :).
Nou, geeft toch niks! Trouwens, dit is weer een andere invalshoek, deze discussie. En ik heb er ook weer veeeel van geleerd ;D!
Ja, maar die lactobacteriën on human health is natuurlijk toch weer niet te vergelijken met die van de hond. De pH waarde van ons maagzuur is rond de 5.... Dat daar bacteriën in overleven, kan ik wel begrijpen (dat maakt dat een mens veel gevoeliger is voor voedselvergiftigingen dan een hond).

Maar goed, een hond die brokken eet is volgens mij ook veel vatbaarder ja. Tenslotte heeft hij sowieso een zwakker imuunsysteem...

Volgens mij heeft Tannetje al eerder op probiotics gereageerd en waarom deze wel werken bij de hond. Nou weet ik alleen weer niet of dat ook in die discussie was van bovenstaande link! Ik ga weer ff kijken!
zonder capslock graag, ;D
nee in mijn ogen niet, barfen is geheel zelf bereiden, dus echt zelf zoveel % bot. zoveel % spiervlees en zoveel % orgaan verwerken tot een maaltijd, met eventueel iets van groente, maar dat heeft een hond eigenlijk niet nodig
oke ik heb het stukje gelezen
snap nu wel een beetje hoe of wat
maar ik kan duck dan tog ook zeg maar als basis gebruiken en van daaruit afwisselen met bijv kippevleugels kippenekken enz enz
of zie ik het verkeerd?
Zo'n discussie over bacterieën intrigeert me dan weer dusdanig dat ik ga zoeken. Helaas, over honden is er weinig te vinden, je komt steeds op Barf-sites uit en die vertellen niets anders dan wat we hier al weten.
Dan dus maar wat ik op een site over mensen las:
- de meeste bacterieën worden gedood door het maagzuur
- er zijn echter bacterieën die heel graag in een zuur milieu leven (en die zullen er vast voor de hond ook wel zijn, uiteindelijk heeft de bacterie de tijd gehad zich aan te passen zo lang er wolven en honden zijn).
- sommige bacterieën overleven het maagzuur, omdat als er veel voedsel in de maag zit, het milieu minder zuur is.
Kijk en die bacterieën die doorkomen, komen dan weer in een veel minder zuur milieu en kunnen zich weer vermenigvuldigen.
Echter, de goede bacterieën zijn voor een deel in staat de slechte onschadelijk te maken en anders doet het afweersysteem dat.
Volgens 'Veterinary notes for dog owners' hebben de meeste honden b.v. wel een keer een salmonella-besmetting doorgemaakt. Bij een nieuwe besmetting is hun afweersysteem er op ingesteld.
Resumerend zou ik zeggen: maagzuur dood heel veel bacterieën, maar niet alle. Maar een hond met een gezond afweersysteem wordt niet ziek.
Dan zijn we toch weer bij voeding: goede voeding verhoogt het afweersysteem.
Cirkeltje rond.
gr.
Nicolette
oebaya schreef: Zo'n discussie over bacterieën intrigeert me dan weer dusdanig dat ik ga zoeken. Helaas, over honden is er weinig te vinden, je komt steeds op Barf-sites uit en die vertellen niets anders dan wat we hier al weten.
Dan dus maar wat ik op een site over mensen las:
- de meeste bacterieën worden gedood door het maagzuur
- er zijn echter bacterieën die heel graag in een zuur milieu leven (en die zullen er vast voor de hond ook wel zijn, uiteindelijk heeft de bacterie de tijd gehad zich aan te passen zo lang er wolven en honden zijn).
- sommige bacterieën overleven het maagzuur, omdat als er veel voedsel in de maag zit, het milieu minder zuur is.
Kijk en die bacterieën die doorkomen, komen dan weer in een veel minder zuur milieu en kunnen zich weer vermenigvuldigen.
Echter, de goede bacterieën zijn voor een deel in staat de slechte onschadelijk te maken en anders doet het afweersysteem dat.
Volgens 'Veterinary notes for dog owners' hebben de meeste honden b.v. wel een keer een salmonella-besmetting doorgemaakt. Bij een nieuwe besmetting is hun afweersysteem er op ingesteld.
Resumerend zou ik zeggen: maagzuur dood heel veel bacterieën, maar niet alle. Maar een hond met een gezond afweersysteem wordt niet ziek.
Dan zijn we toch weer bij voeding: goede voeding verhoogt het afweersysteem.
Cirkeltje rond.
gr.
Nicolette
Ik kan me hier wel in vinden, in deze conclusie! Lactobacteriën kunnen inderdaad vast in een zuur millieu leven (tenslotte zijn veel van deze bacteriën verantwoordelijk voor het verzuren van melk ;D!).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door