Dit is trouwens de link waar we bacteriën eerder hebben besproken:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 61;start=0
Moderator: Lizzy
Dit is trouwens de link waar we bacteriën eerder hebben besproken:Oeps, zitten we gewoon een discussie te herhalen
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 61;start=0
Nitus schreef: Oeps, zitten we gewoon een discussie te herhalenNou, geeft toch niks! Trouwens, dit is weer een andere invalshoek, deze discussie. En ik heb er ook weer veeeel van geleerd, maar het is wel leerzaam (voor mij althans), heb er nu in ieder geval weer heel veel linkjes naar interessante sites bij
.
Dank je wel Lizzy, zal ze straks eens op m'n gemak gaan lezen.
MARCELDH schreef: DAN HEB IK OOK NOG EEN VRAAGJELastig. Duck is namelijk wel Biologically Appropriate Raw Food. Maar ik versta onder BARF ook eerder het zelf samenstellen van voeding.
ALS IK DAN DUCK EN VERS VLEES VOER
IS DAT DAN OOK TE VERGELIJKEN MET BARFEN?
oebaya schreef: Zo'n discussie over bacterieën intrigeert me dan weer dusdanig dat ik ga zoeken. Helaas, over honden is er weinig te vinden, je komt steeds op Barf-sites uit en die vertellen niets anders dan wat we hier al weten.Ik kan me hier wel in vinden, in deze conclusie! Lactobacteriën kunnen inderdaad vast in een zuur millieu leven (tenslotte zijn veel van deze bacteriën verantwoordelijk voor het verzuren van melk
Dan dus maar wat ik op een site over mensen las:
- de meeste bacterieën worden gedood door het maagzuur
- er zijn echter bacterieën die heel graag in een zuur milieu leven (en die zullen er vast voor de hond ook wel zijn, uiteindelijk heeft de bacterie de tijd gehad zich aan te passen zo lang er wolven en honden zijn).
- sommige bacterieën overleven het maagzuur, omdat als er veel voedsel in de maag zit, het milieu minder zuur is.
Kijk en die bacterieën die doorkomen, komen dan weer in een veel minder zuur milieu en kunnen zich weer vermenigvuldigen.
Echter, de goede bacterieën zijn voor een deel in staat de slechte onschadelijk te maken en anders doet het afweersysteem dat.
Volgens 'Veterinary notes for dog owners' hebben de meeste honden b.v. wel een keer een salmonella-besmetting doorgemaakt. Bij een nieuwe besmetting is hun afweersysteem er op ingesteld.
Resumerend zou ik zeggen: maagzuur dood heel veel bacterieën, maar niet alle. Maar een hond met een gezond afweersysteem wordt niet ziek.
Dan zijn we toch weer bij voeding: goede voeding verhoogt het afweersysteem.
Cirkeltje rond.
gr.
Nicolette