Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
Lizzy schreef: Ik kan me dus niet voorstellen dat de maag klapt, maar wel dat de maag draait. De vraag is alleen: gebeurd dat ook bij een hond die het gewend is om zich zo nu en dan helemaal vol te eten? (ik trek zelf niet graag een vergelijk met een wolf omdat zijn exterieur toch vaak heel anders is als die van de huishond).
Ik bedoel met knappen dus een maagtorsie ;)
Door tieneke
Lizzy schreef: Nou, ik kan dat heel goed begrijpen hoor Tieneke, dat je dit experiment niet uit wenst te voeren! Hoeft ook niet ;)!

Maar Evelyn vraagt zich af wat er zou gebeuren als je een getrainde hond zich helemaal vol zou laten vreten. En ik denk dus dat de meeste (of alle?) wel op tijd stoppen met eten en anders overgeven. Maar ja, het verhaal van Joke bewijst een beetje het tegendeel. Hoewel dit voor mijn gevoel toch niet helemaal op gaat aangezien Joke het heeft over teveel aan brokken eten. Ik denk dat dat niet vergeleken kan worden met vlees.
Hier vreet Tinus soms een maaltijd(van de 2) van 1500 gram pens in 1 keer naar binnen...komt ie hierna naar mij toe met een blik van:hebbie nog wat baas ::) ::)
Tara kan er ook wat van...ben bang dat ze hier gewoon heel graag eten en gewoon doorgaan :-\
Door ~Joke~
Daar ben ik dus bij de mijne ook bang voor, het is al met brokken gebeurd en ik denk dat het met vlees ook zo zou gaan. Er zit geen rem op.
Door Hitam
Onze honden krijgen op de dagen dat ze barfen soms ongeveer 2 kilo in een maaltijd. Dat is ongeveer 6% van het lichaamsgewicht. Dat gaat er in of het niets is en ze lusten zeker nog meer.
Ze onbeperkt laten eten durf ik zeker niet en dat is ook nooit de bedoeling geweest.

Gringo heeft denk ik ongeveer 5 kilo opgegeten. Dat is ongeveer 14% van zijn lichaamsgewicht. Toen was alles op. Geen idee wat hij had gedaan als er meer geweest was.
Het leek ook geen echte maagtorsie volgens het boekje. De slang kon gewoon naar binnen. Maar de maag leegmaken lukt dus niet als ze barfen. Te grote stukken. Laten braken kwam niet in me op. Gaat wel over, dacht ik, zolang het maar geen maagtorsie is.
Pas toen ze hem opengemaakt hadden konden ze zien dat de milt was afgescheurd en de maag wel gedraaid was. Niet helemaal rond en ook niet de gebruikelijke kant op.

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dit soort experimenten. Ken uw hond. En het is inderdaad niet van levensbelang of hij zich helemaal vol kan eten. Dus als je het niet vertrouwt, niet doen.
Door JolandaB
:sorry:  het was misschien een misplaatst grapje ( interieur) bij zo'n serieus onderwerp.
Ik ben het met jullie eens  dat een hond geen wolf is en dat zit 'm dan voornamelijk in de bouw, diepe borstkas e.d.

Ook ik zou het niet aandurven mijn honden onbeperkt te laten eten, ik zit al met samengeknepen billen als ze een kilo vlees/bot krijgen tegenover de normale 600/700 gram.
Door Lizzy
Hitam schreef: Onze honden krijgen op de dagen dat ze barfen soms ongeveer 2 kilo in een maaltijd. Dat is ongeveer 6% van het lichaamsgewicht. Dat gaat er in of het niets is en ze lusten zeker nog meer.
Ze onbeperkt laten eten durf ik zeker niet en dat is ook nooit de bedoeling geweest.

Gringo heeft denk ik ongeveer 5 kilo opgegeten. Dat is ongeveer 14% van zijn lichaamsgewicht. Toen was alles op. Geen idee wat hij had gedaan als er meer geweest was.
Het leek ook geen echte maagtorsie volgens het boekje. De slang kon gewoon naar binnen. Maar de maag leegmaken lukt dus niet als ze barfen. Te grote stukken. Laten braken kwam niet in me op. Gaat wel over, dacht ik, zolang het maar geen maagtorsie is.
Pas toen ze hem opengemaakt hadden konden ze zien dat de milt was afgescheurd en de maag wel gedraaid was. Niet helemaal rond en ook niet de gebruikelijke kant op.

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dit soort experimenten. Ken uw hond. En het is inderdaad niet van levensbelang of hij zich helemaal vol kan eten. Dus als je het niet vertrouwt, niet doen.
Ja, ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt..... 14% van zijn lichaamsgewicht is wel errrrug veel.... Daarmee had hij al lang vol moeten zitten, volgens de theorie van Eliasen. Toch? He gatsie :'(.

Ik voer hier het experiment ook niet uit. Ten eerste zijn mijn honden dik tevree als ze een kilootje achter de kiesjes hebben en ten tweede heb ik hier dezelfde mening als Tannetje : ik vind het gewoon niet van levensbelang. En bovendien is een wolf toch gewoon niet helemaal vergelijkbaar met een hond. Ook al zouden vele van ons dat nog zo graag willen (waarom weet ik eigenlijk niet zo. Ik heb hier wel vaker met Monique van gedachte over gewisseld en volgens Mo is het zo dat een hond feitelijk succesvoller is als een wolf en voor alles dat de wolf kan, is er een hond die het beter kan).
Door Lizzy
JolandaB schreef: :sorry:  het was misschien een misplaatst grapje ( interieur) bij zo'n serieus onderwerp.
Ik ben het met jullie eens  dat een hond geen wolf is en dat zit 'm dan voornamelijk in de bouw, diepe borstkas e.d.

Ook ik zou het niet aandurven mijn honden onbeperkt te laten eten, ik zit al met samengeknepen billen als ze een kilo vlees/bot krijgen tegenover de normale 600/700 gram.
Oh nee hoor, ik vond het zeker niet misplaatst! Ik vond het wel gepast. En daarom ben ik er serieus op in gegaan.
Door sylvia
Rovanna schreef: Ja en die bestaan dus niet ;)
o nee , er leven er genoeg alleen niet in Nederland
Door ~Joke~
Hitam schreef: Onze honden krijgen op de dagen dat ze barfen soms ongeveer 2 kilo in een maaltijd. Dat is ongeveer 6% van het lichaamsgewicht. Dat gaat er in of het niets is en ze lusten zeker nog meer.

Het is en blijft een vreselijk vehaal  :'( :'(
Door Hitam
Kom even terug op dit topic. Ben bij Swanie Simon geweest in Duitsland en die voert al dertig jaar barf (al voordat de term barf bestond).
Haar honden krijgen vijf keer per week een maaltijd en zei zegt dat die van haar wel meer dan wat Mogens zegt kunnen eten. Soms wel tot 20% van het lichaamsgewicht, zonder problemen.
Sid haar Duitse Herder reu heeft eens een keer een heel jong geitje dat overleden was opgegeten. Ze hebben niets meer teruggevonden, dus alles was op. Ongeveer 9 kilo.
Maar haar honden zijn dus wel getraind om zoveel te eten.
Door Lizzy
Interessant! En zijn haar honden het gewend of zijn ze het over meerdere generaties gewend?
Door Hitam
Over meerdere generaties. Maar ze heeft ook zwerfhonden uit Roemenie, die went ze er meteen aan.
Alleen de pups krijgen meerdere keren per dag.
Door Lil
Zo he, klinkt inderdaad heel goed. Een fokker waar al over meerdere generaties gebarft wordt. Nu je het zegt, op onze hondenvereniging zijn er drie honden van dezelfde fokker, deze barft en fokt ook al 20 jaar. Alhoewel deze eigenaren alledrie niet barfen  >:( >:( >:(
Blijken deze honden allemaal een eetrem te bezitten en zich zelden of nooit te overeten. Daarbij kunnen ze ondanks dat ze brokken krijgen alles aan voedsel verdragen.

Ben benieuwd naar de theorie of je het terug zou kunnen fokken door meerdere generaties barf honden te hebben....
Door Lizzy
Hitam schreef: Over meerdere generaties. Maar ze heeft ook zwerfhonden uit Roemenie, die went ze er meteen aan.
Alleen de pups krijgen meerdere keren per dag.
OK, dus dat maakt niet uit, het aantal generaties. En heeft ze vooral Duitse Herders? En haar ervaringen met maagtorsies?
Door evelyn02
Hitam schreef: Haar honden krijgen vijf keer per week een maaltijd en zei zegt dat die van haar wel meer dan wat Mogens zegt kunnen eten. Soms wel tot 20% van het lichaamsgewicht, zonder problemen.
20%!!! gigantisch!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door