Lizzy schreef:
OK, ik denk dat ik het snap (waar de discussie over gaat).
Volgens de berekeningen levert 1 gram eiwit 4 kcal en vet 9 kcal en koolhydraat 4 kcal. Maar, volgens Karel is dit berekent op de mens. Dus, 1 gram koolhydraat lever 4 kcal op. Voor de mens. Maar wie zegt dat 4 gram koolhydraat OOK 4 kcal aan de hond levert?
Volgens mij is dit inderdaad het discussiepunt
Komen we dan alleen niet in de discussie van biologische waarde?
Ik denk dat dat inderdaad 1 van de punten is waar rekening mee gehouden moet worden. Een hond heeft van een eiwit met lage biol. waarde meer nodig dan van een eiwit met hoge biol. waarde. Maar volgens mij zegt de samenstelling van het eiwit niets over de hoeveelheid kcal die het levert (in ideale, laboratoriumsituatie, wanneer er in de caloriemeter verbrand wordt. En ook niet in hoeveel er aan de achterkant van de hond weer uitkomt, dus hoeveel van de energie onverbruikt blijft). Maar ik kan mij daarin vergissen natuurlijk
En hebben we hier niet twee verschillende discussies?
1)De theorie dat 1 gram vet 9 kcal en 1 gram eiwit 4 kcal levert en 1 gram koolhydraat 4 kcal levert en of dit voor de hond wel klopt. (ik denk dat er wel waarheid in moet zitten anders zou een hond op brokken niet meer kunnen lopen....).
Wat in dat boekje van mij staat is dat dit gemeten is bij de hond, door te kijken hoeveel kcal bepaalde voedingstoffen bevatten (in de caloriemeter) en door daarna te kijken hoeveel daarvan door de hond daadwerkelijk gebruikt wordt (dwz, hoeveel komt er aan de achterkant weer uit, dat wordt er af getrokken). Dus is dit specifiek voor de hond.
Maar wij weten dat de hoeveelheid die daadwerkelijk verteerd en verbruikt wordt door de hond ook afhangt van wat je de hond voor voedsel geeft. Namelijk, is het rauw, is het gepureerd, is het licht gekookt, doorgekookt, gebakken....
Ik denk dat dit weer zoiets is dat alleen in bepaalde situaties (brokken?) is onderzocht. Ik zal zo eens kijken in mijn andere boekje waar ik ook dat onderzoek over koolhydraten vandaan had. Wie weet staat daar wat in.
2)De theorie dat er xx hoeveelheid kcal worden gehaald uit bijv. 100 gram schapenvlees. Dit is voor de mens misschien wel 200 (ik noem een fictief getal) kcal maar voor de hond zou het (wederom fictief) wel eens 400 kunnen zijn.
Klopt dat we over bovenstaande 2 punten discussie hebben?
Ik denk dat het steeds gaat over dat die getallen niet gaan over hoeveel een voedingstof KAN leveren (dus hoeveel eruit komt in de caloriemeter) maar hoeveel er effectief gebruikt wordt door de hond. Dus
GE (totale energiewaarde) - FE (ontlasting) - UL (urine) = ME
We hebben het dus over die ME (metabolizable energy)
Volgens dat boekje komt die 4/8/4 van onderzoek naar de ME van voedingstoffen bij een hond. Maar er zijn ook honden die slechter verteren, minder voedingstoffen (dus ook kcal) opnemen etc.
Ik denk dus dat dit een gemiddelde is voor de gemiddelde hond die brokken eet.
Er staat ook in het boekje dat wanneer de 'digestibility' verhoogd, de ME dus ook verandert. Ze zeggen dus zelf ook dat die getallen maar richtlijnen zijn.
groetjes Eva