Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
Ik moet eerlijk bekennen dat voor mij de groentemix ook een reden was om er lang tegenaan te hikken om te gaan Barfen. Het is niet mijn favoriete klusje.
Met goede apparatuur scheelt het wel natuurlijk dus 1x per maand dan ga ik naar de markt en koop ik een flinke partij groente.

Voor de luie mensen: in Zuid Holland kan je ook groentemix bij Canis Naturalis bestellen ;D
Door pike
in het begin vond ik de groentemix een lastig gedeelte maar dat kwam omdat ik niet de juiste spullen had om het te pureren. Ik zat daar maar te hakken en te roeren >:( Nu ik een staafmixer met hakmolentje heb is het zo gebeurd, het resultaat is perfect :D nou dan geeft dat ook een stukje voldoening en als je hond het dan ook nog lekker vindt (ook al moet je er nog een eitje of zo doorheen doen), dat maakt dat dat beetje extra tijd/moeite weer helemaal goed. En toe nou, ik vind als je de verantwoordelijkheid voor een hond neemt kan je toch wel een beetje tijd besteden aan zijn eten als dat zijn gezondheid ten goede komt.
Door Slot
Lizzy schreef: Waarom vind je het niet nodig?
Omdat de plantaardige celstoffen, vitamines en mineralen ingesloten zitten in het rauwe vlees. Vlees, vleesbotten, vuile pens en organen is bij mij hoofdzaak, alles wat je erbij voert is bijzaak.
Ik geef dus wel zeewier en kiemen door een ei of kwark/kefir en af en toe fruit als lekkernij.

Als het niet goed voelt om het niet te geven dan moet je het vooral geven.

Ik had een prachtige groentemixer gekocht, maar staat nu werkloos te wezen in de kast. Ik ga maar weer eens een groentesoepje maken voor mezelf. ;D
Slot schreef: Omdat de plantaardige celstoffen, vitamines en mineralen ingesloten zitten in het rauwe vlees.
Mag ik vragen WAAR en WELKE "plantaardige celstoffen"
ik in 'n halve kip kan vinden ???
Door Sultan
Hier ook trouw aan de groentemix hoor ;)
Eens in de zoveel tijd een grote voorraad inslaan en lekker een middagje snijden en pureren in de keukenmachine, die we speciaal hiervoor hebben gekocht. Alles mengen en verdelen in portie-zakjes.
De honden krijgen dit altijd gemengd met wat notenmix, wat honing, een rauw eitje en wat yoghurt. (notenmix is uiteraard ook uit dezelfde keukenmachine) En ze smullen er van!!
Door Slot
Het staat o.a. in:

Gezonde jonge honden door Juliette de Bairacli Levy

(...)Rauw vlees bevat de plantaardige cellulose voedingsstoffen - die de hond in hun oorspronkelijke toestand slechts met moeite en in zeer beperkte hoeveelheden verteren kan - omgezet in proteine, omgezet in spier, en voor de hond makkelijk opneembaar gemaakt.(...)

Voor de rest moet iedereen zelf weten wat hij doet. Ik ga verder geen discussie aan. Ik wil alleen aangeven dat er ook rauwvoeders zijn die geen groentemixen geven.
Door Jojo
Ik geef het ook (nog) niet. Barfen al een dik jaar en bull staat nog steeds overeind ;)
Ben het altijd wel van plan geweest eens wat te maken, maar het komt er steeds niet van ::) Geen idee welke ingredienten ik er het beste in kan doen :-\
Laatst gewijzigd door Jojo op di 27 jun 2006, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vraag me af in hoever je moet fijnmalen.
Mijn honden verorberen met veel plezier rauwe bloemkool, wortelen en courgetten. Ikan het niet onbeheerd op het aanrecht laten staan...
Ze kauwen dat veel beter dan vlees - dat is vaak in enkele slokken weg.
Soms zitten er wel stukjes onverteerde wortel in hun ontlasting, maar niet echt veel.
Nu zou ik toch graag iets aanschaffen om te mixen, maar dan niet voor één keer en daarna in de kast.
Welke modellen/merken van mixer kunnen jullie aanbevelen? Of een sapcentrifuge?
Door Lizzy
Slot schreef: Ik wil alleen aangeven dat er ook rauwvoeders zijn die geen groentemixen geven.
En dat is prima natuurlijk (zowel dat je dat aan heb willen geven als mensen die geen groente willen voeren).
Door Lizzy
Jojo schreef: Ik geef het ook (nog) niet. Barfen al een dik jaar en bull staat nog steeds overeind ;)
Niet dat ik dit een klinkend argument vind, want dat zeggen mensen die brokken voeren ook, maar ik denk dat honden op zich ook wel zonder kunnen.
Ben het altijd wel van plan geweest eens wat te maken, maar het komt er steeds niet van ::) Geen idee welke ingredienten ik er het beste in kan doen :-\
Je kunt gewoon alle groentes gebruiken, behalve ui en prei. En ook niet teveel kool. Maar bijv. waterkers (erg gezond. Bevat ook jodium), beetje peterselie, alfalfa-spruiten, courgette en witlof. Of worteltjes, alfalfa, waterkers, plukje spinazie, knoflook, komkommer. Ik gooi eigenlijk altijd van allerlei groentes en spruit-groentes en knoflook en kruiden bij elkaar.
Door Joris
Wij barfen nu 3 maanden maar snap eigenlijk niet waarom een mixje maken een belemmering zou zijn om te starten. Heb er zelf geen problemen mee en onze honden eten het erg gemakkelijk, zelfs zonder toevoegingen van vlees. Volgens mij is het belangrijkste een goede keukenmachine, dan is het niet echt veel moeite naar mijn mening.

groeten Peter
Slot schreef:Het staat o.a. in:

Gezonde jonge honden door Juliette de Bairacli Levy

(...)Rauw vlees bevat de plantaardige cellulose voedingsstoffen - die de hond in hun oorspronkelijke toestand slechts met moeite en in zeer beperkte hoeveelheden verteren kan - omgezet in proteine, omgezet in spier, en voor de hond makkelijk opneembaar gemaakt.(...)

Voor de rest moet iedereen zelf weten wat hij doet. Ik ga verder geen discussie aan. Ik wil alleen aangeven dat er ook rauwvoeders zijn die geen groentemixen geven.
In het zelfde boekje staat (net er boven), op dezelfde pagina,(p.14):

"Vlees vormt een sterk geconcentreerd voedsel:
want wanneer een dier in goede gezondheid
verkeert,word zijn vlees opgebouwd uit de belangrijke en zeer voedzame stoffen die het tot zich heeft genomen .
Groenvoer,volkorenmineralen bevattend zuiver beekwater,wortels en ingekuild voer.
(de voedingmiddelen die aan het vee gegeven worden bij natuurlijke opfok,in tegenstelling tot de syntethische veekoeken,met zure stro(en zelfs zaagmeel)die ziekelijk,ongezond overmatig vlees te weeg brengen)

en dan gaat 't verder met "Rauw vlees bevat plantaardige cellulose voedingsstoffen,(die de hond in hun oorspronkelijke toestand slechts met moeite en in zeer beperkte hoeveelheden verteren kan) omgezet in spier,en voor de hond gemakkelijker opneembaar maakt".

Wat ik hier van begrijp is dat het vlees van de "prooi" wat de hond te eten krijgt,dus die "plantaardige" cellulose bevat omdat het dier de groenvoer,wortels en ander plantaardig voedsel heeft gegeten en naar binnen heeft gekregen.

En omdat we hier dus alle groentes pureren word daardoor de celwand van de groentes verbroken en is DAARdoor dus WEL gemakkelijk opneembaar in tegenstelling tot de hele groentes en wortels die dus moeilijk opneembaar zijn.

Ja ik ben het met je eens dat iedere eigenaar ZELF moet besluitenof er wel of geen groente gegeven word.
Wanneer het voor mij mogelijk zou zijn om vuile pens te krijgen, dan zou dat misschien ook 'n reden kunnen zijn om minder groente te geven dan wat ik nu geef.
Maar aangezien mijn honden alle groentes geweldig lekker vinden, heb ik er dus helemaal geen bezwaar tegen om gepureerde groentes te voeren! ;)
Ik geef ook geen mixjes, wel gedaan voorheen, maar sinds januari dit jaar niet meer.

Virus eet af en toe een mandarijntje, Blitz eet af en toe wat rauwe groentes en de katten zijn gek op komkommerschillen! Whaha... Verder ga ik niet meer pureren oid.
Door roefus
Ik geef wel groente.
Heb ik trouwens levenslang gedaan, ook toen ik nog niet barfte.
Ik doe het hooguit nu nog 'bewuster'.
Ik voer nl. vlees uit de bio-industrie.
En al dat vlees komt van dieren, die waarschijnlijk 'brok-gevoederd' zijn.
En ik geloof niet dat dat ook maar enigszins vergelijkbaar is met 'wilde prooidieren', die zich als herbivoor voederen met plantaardig voedsel, kruiden etcetera.
Dus volgens mijn inzicht, vangt groente dit soort 'tekorten' wellicht iets op.
Groenten en kruiden bevatten nl. voedingsstoffen die nergens anders in voorkomen.
En die (volgens mij) essentiëel van waarde zijn.

Jammer dat Roefus geen rauwe groente-mixen lust (het is op alle manieren geprobeerd).
Hij krijgt het nu dagelijks 'gekookt', ruime portie en vaak met toevoeging van wat kruiden en chlorella.
Ik voel me heel verantwoordelijk, nu ikzelf 'samenstel' en er meer over nadenk.
En ik kan het dus niet weglaten.

Allicht staat het iedereen vrij, om het naar eigen inzichten te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door