Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
Nou, als ik de samenstelling van dat fertigfutter zo eens bekijk dan is het weliswaar rauw en vers maar daar houdt het ook mee op. De verhoudingen tussen pens, spiervlees, orgaan lijken echt nergens naar. BV een mengsel uit 50% groene pens, 25% slokdarm en 25% kopvlees dat als optimaal en universeel wordt aangeprezen.

En aangezien er geen bot in de mengsels zit moet er idd calcium toegevoegd worden. Verder vinden ze dat je koolhydraten in de vorm van vlokken moet bijvoeren, terwijl ze in de FAQ zelf zeggen dat groente en granen endergelijke maar een heel klein deel van de natuurlijke voeding van de hond uitmaken.
Dus hoe groot hun kennis van zaken werkelijk is? Ik heb er m'n twijfels bij.
Door 202Spots
jon schreef: . Er zijn drie soorten kraakbeen: het hyaline kraakbeen (de bekleding op de gewrichten en het ribkraakbeen,luchtpijp), vezelig kraakbeen met dicht opeengepakte collageenvezels (dit zit in de symphysis= de kraakbeen verbinding tussen de heupbeenderen ..
en de tussenwervelschijven) en elastisch kraakbeen in bijvoorbeeld de oorschelpen (bevat veel elastine)
Wanneer het over de kraakbeen in de strot gaat, dan is dat de hyaline kraakbeen ?
soms zit er in de kalkoennek ook 'n soort tube (net 'n heel dik rietje....luchtpijp denk ik) wat ook op 'n soort kraakbeen lijkt..ook hyaline kraakbeen.
Omdat het hier over runderstrotten gaat,neem ik aan dat het van 'n volwasen koe is, en dat de hyaline
kraakbeen dan ook kraakbeen blijft, en niet zoals de kraakbeen van andere botten (van jongere dieren) met verloop van tijd verharden.
Wanneer ik 'n kalfschouderblad heb, dan zit er aan 1 punt ook zo'n zacht stuk kraakbeen, en ik neem aan dat DAT stuk dan later veranderd in de harde bot,net als de rest van 't schouderblad.
De strot kraakbeen verhard niet wanneer de dier ouder word, en is/blijft dus 'n hyaline kraakbeen.
Dan kan het OOK zijn dat de hyaline kraakbeen van de strot,dan minder calcium bevat dan de kraakbeen van de schouderblad?
Laatst gewijzigd door mahuni op za 27 mei 2006, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
202spots schreef: Wanneer het over de kraakbeen in de strot gaat, dan is dat de hyaline kraakbeen ?
soms zit er in de kalkoennek ook 'n soort tube (net 'n heel dik rietje....luchtpijp denk ik) wat ook op 'n soort kraakbeen lijkt..ook hyaline kraakbeen.
Omdat het hier over runderstrotten gaat,neem ik aan dat het van 'n volwasen koe is, en dat de hyaline
kraakbeen dan ook kraakbeen blijft, en niet zoals de kraakbeen van andere botten (van jongere dieren) met verloop van tijd verharden.
Wanneer ik 'n kalfschouderblad heb, dan zit er aan 1 punt ook zo'n zacht stuk kraakbeen, en ik neem aan dat DAT stuk dan later veranderd in de harde bot,net als de rest van 't schouderblad.
De strot kraakbeen verhard niet wanneer de dier ouder word, en is/blijft dus 'n hyaline kraakbeen.
Dan kan het OOK zijn dat de hyaline kraakbeen van de strot,dan minder calcium bevat dan de kraakbeen van de schouderblad?
Goeie samenvatting Dory en NOG betere vraag! Ik hoop dat iemand het antwoord weet!
Door 202Spots
Ik heb vanmorgen 'n nieuwe islammarket ontdekt en daar hadden ze KALFS ribben...nooit eerder gezien,maar ik heb ze natuurlijk wel gelijk meegenomen.
Deze hebben zoveel vlees,dat ik er het meeste moest afhalen,(zie onderste foto)maar ik zag dat er OOK 'n soort kraakbeen op zit...bij 'Kalfs" op de eerste foto, recht naar beneden....is zo zacht dat ik het met mes kan doorsnijden.....ik denk dat de ribben zelf dan ook wel makkelijk kluiven?
Zijn wel heel lang zeg! zo'n 30 cm?

Afbeelding

Afbeelding

Mag hoor Leo!! ;)
Door Lizzy
Ik heb ook dit gevonden:

Kraakbeen:
Grondsubstantie
hyalonzuur }
chondroitinesulfaat } glycosaminoglyanen
water
Vezels
collageenvezels
elastinevezels

Bot:
Bindweefsel
Druk- en trekkrachten
Zeer sterk (collageen)
Hard, maar toch veerkrachtig
Minder flexibel dan kraakbeen
Functies
Steun
Bescherming
Beweging
Mineralenopslag
Calcium
Fosfaat
Hematopoiese (aanmaken rode bloedcellen)
Door Lil
mooie ribben, wordt jalours :-[

Enne ik zei toch raar he, hoe ze dat zeggen. Vandaar dat ik even aan ons barfplaats pannel vroeg hoe het zit met kraakbeen. Heb ik namelijk nooit bij stil gestaan. Ik heb ook nog nooit runderstrot of luchtpijp of zo gevoerd en ik kwam er een aantal weken geleden achter dat het toch belangrijk is (zeker handig is bij HD)...

Trouwens als het over vlokken hebben dan staat er in mijn folder (heb de website niet goed bekeken) dat het 5% uitmaakt van het menu. Er staat vlokken en groentes tesamen 5% tot maximaal (maar dat wordt niet aanbevolen) 10% van dat wat je de hond voert. Het fijne is (ja ik ben af en toe lui) dat er diners/ vlokken bestaan dat alleen uit groentes bestaat zonder granen. Ja, er zit een klein beetje mais in, maar dat is net het enige waarvoor Boris niet allergisch is. Vond het ideaal voor op vakantie, want ik kom er dan nooit toe om naar de supermarkt te gaan of groentes te koken (ga dan 's avonds uiteten en heb geen zin om te koken).

Enne het thuisfront en barf ;D ;D ;D
Kreeg gistern via de interkomfunctie een telefoontje: er ligt een kop in de gang. Had een konijnenkop uitgelegd om te ontdooien en de kat had hem al voorgeproefd en ontdekt dat hij nog bevroren was. Conclusie deur dichtgedaan, katten en hond opgesloten en naar mij gebeld (was op mijn slaapkamer) om het probleem op te lossen ;D ;D ;D
Door Lil
Mooie analyses Lizzy! Je hebt zeker op hetzelfde moment zitten typen als ik, want voordat ik ging typen stond je reactie er nog niet.
Door workingmalinois
Vraagje:

Het bot in kippennekken, wordt dat beschouwd als kraakbeen of als bot? Als het kraakbeen is en indien dat niet als bot mag gerekend worden, zitten mijn percentages namelijk volledig fout :(
Door Lizzy
workingmalinois schreef: Vraagje:

Het bot in kippennekken, wordt dat beschouwd als kraakbeen of als bot? Als het kraakbeen is en indien dat niet als bot mag gerekend worden, zitten mijn percentages namelijk volledig fout :(
Nee hoor, reken het maar tot bot. Kijk hier maar eens hoeveel calcium ze bevatten, chickennecks!

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Door workingmalinois
Oef!! Thanks Lizzy, nu ben ik weer gerust ;)

Bedankt ook voor de analyse (mijn farde wordt alsmaar dikker ;D)

P.S.: ik wilde even op het forum gaan kijken van de link die je doorgaf, maar klopt het dat je daarvoor betalend lid moet zijn?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door