Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
Als je nu kip gaat inslaan (en die neiging heb ik ook) dan heeft het volgens mij zin om te kijken waar die kip vandaan komt. AH verkocht tot voor niet al te lang geleden nog Thaise kip ...
Door Erna
Naar aanleiding van een mail die ik kreeg van Petlook over hoe om te gaan met gevonden dode vogels heb ik daar ook maar eens een mail naar toegestuurd:

Beste Petlook

Leuk dat jullie deze e-mail sturen maar dit is informatie die iedereen overal kan lezen. Wij, hondeneigenaren, zijn in feite ook in een andere vraag geïnteresseerd. In hoeverre is vogelgriep besmettelijk voor honden? Het RIVM, VWS en MLNV hebben geen antwoord kunnen geven. Wellicht kan Petlook dat?

Zoals u wellicht weet zijn er duizenden baasjes die hun viervoeter voeren volgens de Barf methode (Rauwe voeding), dit zijn dus duizenden honden. Voor hen is het erg belangrijk dat informatie omtrent besmettingsgevaar op tafel komt. Wellicht kan Petlook ook deze groep in Nederland vertegenwoordigen?

Vriendelijke groeten

Erna Kuipers

En daar kwam zonet dit antwoord op:

Beste Erna,

Honden zijn ongevoelig voor Vogelgriep ; Deze influenzavirussen zijn typisch vogel-varken-mens, honden en katten hebben geen last. Wel kunnen honden ontlasting van besmette vogels meenemen naar hun baasjes ( poep oplikken en daarna de baas likken) en zodoende een gevaar voor de mens zelf vormen.

Honden bij dode vogels weghouden dus.

Overigens worden natuurgebieden afgesloten zodra er vogelgriep in Nederland is.

Dat deze informatie deels al beschikbaar is, heeft me niet weerhouden om toch maar de nieuwsbrief te versturen, gezien de tientallen reakties binnen 12 uur op de mail, denk ik dat het een goede beslissing was.

Prettig weekend

Met vriendelijke groet,

Bulle Koster

Erg veel wijzer wordt je hier dus ook niet van. Er zijn namelijk in Thailand dode katten gevonden met verschijnselen van vogelgriep. Ik vraag me af of Petlook hieravan op de hoogte is.
Door Ster
Erna schreef: Honden zijn ongevoelig voor Vogelgriep ; Deze influenzavirussen zijn typisch vogel-varken-mens, honden en katten hebben geen last. Wel kunnen honden ontlasting van besmette vogels meenemen naar hun baasjes ( poep oplikken en daarna de baas likken) en zodoende een gevaar voor de mens zelf vormen.
Nogal een stellige bewering zeg die ze doen zonder enige onderbouwing. Ik geloof er ook niks van dat gevoeligheid van honden voor het virus al is uitgesloten.
Door Liselot
Dit vond ik bij het zoeken, maar of het nu zo'n betrouwbare bron is :-\ (niet gepubliceerd onderzoek, tsja)
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=9017
Berichten over besmette huisdieren in Thailand doen vrezen dat er nog onderschatte wegen van overdracht kunnen bestaan. Een niet-gepubliceerd onderzoek van het Nationaal Instituut voor dierengezondheid in Bangkok wees uit dat van de 629 geteste honden in Thaise dorpen er 160 antilichamen tegen het H5N1-virus in hun bloed hadden, een teken dat ze besmet zijn geweest. Van de 111 geteste katten vertoonden er 8 sporen van besmetting. Volgens wetenschappers zijn die cijfers verbazend hoog. Het is bovendien de eerste keer dat het H5N1-infectie wordt vastgesteld bij honden.
Ik had gisteren een betere bron met een literatuurlijst vol met wetenschappers met prachtige Thaise namen, maar die kan ik nu niet meer vinden ::)

Katten kunnen trouwens wél doodgaan aan H5N1, ene meneer Kuiken hier in Nederland heeft geexperimenteerd op 8 katten en die zijn volgens mij allemaal gestorven.
Door sylvia
Liselot schreef:

Katten kunnen trouwens wél doodgaan aan H5N1, ene meneer Kuiken hier in Nederland heeft geexperimenteerd op 8 katten en die zijn volgens mij allemaal gestorven.
Hoe ironisch :-X
Door Lizzy
Gevonden op het Internet:

Does freezing destroy the virus?
No. In fact. the 1918 virus was cultured for study from a 1918 flu victim that was frozen in Permafrost. Bird flu virus was also found and cultured from frozen duck meat.

Helaas pindakaas, het virus wordt niet gedood door invriezen.
Door Ster
Lizzy schreef: Gevonden op het Internet:

Does freezing destroy the virus?
No. In fact. the 1918 virus was cultured for study from a 1918 flu victim that was frozen in Permafrost. Bird flu virus was also found and cultured from frozen duck meat.

Helaas pindakaas, het virus wordt niet gedood door invriezen.
Goed gevonden!
Tis tijd voor software zoekmachine Lizzy ;D
Door Pauline
Lees ook net in de krant bij de advertentie Bescherm uw kippen tegen vogelgriep, dat je moet voorkomen dat ze oppervlakte water drinken. Dan slaat mij de schrik op het hart, mijn honden drinken altijd buiten uit plassen en sloten! ::) :-X
Door Jolly
Pauline schreef: Lees ook net in de krant bij de advertentie Bescherm uw kippen tegen vogelgriep, dat je moet voorkomen dat ze oppervlakte water drinken. Dan slaat mij de schrik op het hart, mijn honden drinken altijd buiten uit plassen en sloten! ::) :-X
Die van mij ook
Door Ster
Pauline schreef: Lees ook net in de krant bij de advertentie Bescherm uw kippen tegen vogelgriep, dat je moet voorkomen dat ze oppervlakte water drinken. Dan slaat mij de schrik op het hart, mijn honden drinken altijd buiten uit plassen en sloten! ::) :-X
Ja precies, hoe zit dat nou: is dood dier aanraken gevaarlijk? Het omgaan met de poep van vogels is wel gevaarlijk staat overal, het drinken van besmet water dus ook lijkt mij? Hoe, waar en hoelang overleeft het virus onder welke omstandigheden? Waarom staat dat nergens duidelijk? Er wordt al jaaaaren onderzoek naar gedaan... maar de burgers zijn natuurlijk gewoon debielen die je kunt zoethouden met opmerkingen als "alles wordt netjes gecontroleerd, maar je geen zorgen" ::)
Iig gaan Qwertu en ik ook een overzichtje schrijven van wat er tot nu toe wEl duidelijk is (lijkt), dus als iemand daar iets aan toe wil voegen dan kun je mij een pb sturen. Het komt in Qwertu's posting te staan samen met de antwoorden van kvv producenten.
Door cheeta
fijn dat jullie dit doen, maar er lopen ondertussen meer topics over de vogelgriep.
kan dit gebundeld worden (overzichtelijker) zodat je niet op het forum overal je info vandaan moet plukken bv de hele bubs verhuizen naar de bar? ik doe maar een voorstel hoor ;)

groetjes Cheeta
Door *Axel*
Dit heb ik op skynet.be gevonden:

Vogelgriep - "Kip eten is veilig" (EU-ministers)
(Belga) De Europese ministers van Landbouw hebben maandag nog geen beslissing genomen over het preventief vaccineren van pluimvee in verband met de dreigende uitbreiding van de vogelgriep. Wel deden de Oostenrijkse EU-voorzitter en EU-commissaris Markos Kyprianou een oproep om pluimvee te blijven eten. "Kip eten is absoluut veilig", luidde het.

"Het Comité dat over de veiligheid van de voedselketen waakt, zal zich dinsdag buigen over de kwestie van het vaccineren", aldus de Oostenrijkse minister Josef Pröll. "Daarna zal de Commissie de voor- en nadelen onderzoeken". Voorts benadrukte de landbouwraad wel dat kip eten absoluut veilig is. "Onze voedselketen wordt zo grondig gescreend dat het eten van pluimvee veilig is", luidde het. Wel zullen er strengere controles komen om de illegale uitvoer uit derde landen te controleren. Zo komen er strengere douanecontroles en zullen reizigers een verklaring moeten ondertekenen waarin ze bevestigen dat ze geen pluimvee importeren. (kva)

Tja, ik weet het ook niet. Heb er zelfs nog niet bij stilgestaan tot ik deze topic zag :P
Door Kokimo
Ik heb gisteren een diepgevroren eend van de Lidl gehaald en dacht net: stel dat je een besmette eend of kip koopt en je hond wordt er ziek van, dan loop je zelf toch ook een enorm risico!!! :o

Moet er niet aan denken....... :-[

En wie zegt dat al de andere dieren (vee wild gevogelte) niet besmet kunnen worden door het drinken van oa besmet water.... dan zou je hond ziek kunnen worden van het eten van alle rauwe soorten vlees!

Dan zijn die droge brokjes toch ergens nog goed voor ;) (grapje!!)
Laatst gewijzigd door Kokimo op di 21 feb 2006, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
Het komt nu toch wel dichtbij :-\
Ook hier in Tsjechie is er vanaf vandaag een ophokplicht.
En omdat de nollebakmonsters aardig wat vlees wegstouwen waaronder ook kip,eend etc gaan wij morgen een grote bestelling doen bij de poelier.
Dit enkel om te voorkomen dat wij straks zonder kip etc komen te zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door