Moderator: Lizzy
Erna schreef: Honden zijn ongevoelig voor Vogelgriep ; Deze influenzavirussen zijn typisch vogel-varken-mens, honden en katten hebben geen last. Wel kunnen honden ontlasting van besmette vogels meenemen naar hun baasjes ( poep oplikken en daarna de baas likken) en zodoende een gevaar voor de mens zelf vormen.Nogal een stellige bewering zeg die ze doen zonder enige onderbouwing. Ik geloof er ook niks van dat gevoeligheid van honden voor het virus al is uitgesloten.
Berichten over besmette huisdieren in Thailand doen vrezen dat er nog onderschatte wegen van overdracht kunnen bestaan. Een niet-gepubliceerd onderzoek van het Nationaal Instituut voor dierengezondheid in Bangkok wees uit dat van de 629 geteste honden in Thaise dorpen er 160 antilichamen tegen het H5N1-virus in hun bloed hadden, een teken dat ze besmet zijn geweest. Van de 111 geteste katten vertoonden er 8 sporen van besmetting. Volgens wetenschappers zijn die cijfers verbazend hoog. Het is bovendien de eerste keer dat het H5N1-infectie wordt vastgesteld bij honden.Ik had gisteren een betere bron met een literatuurlijst vol met wetenschappers met prachtige Thaise namen, maar die kan ik nu niet meer vinden
Liselot schreef:Hoe ironisch
Katten kunnen trouwens wél doodgaan aan H5N1, ene meneer Kuiken hier in Nederland heeft geexperimenteerd op 8 katten en die zijn volgens mij allemaal gestorven.
Lizzy schreef: Gevonden op het Internet:Goed gevonden!
Does freezing destroy the virus?
No. In fact. the 1918 virus was cultured for study from a 1918 flu victim that was frozen in Permafrost. Bird flu virus was also found and cultured from frozen duck meat.
Helaas pindakaas, het virus wordt niet gedood door invriezen.
Pauline schreef: Lees ook net in de krant bij de advertentie Bescherm uw kippen tegen vogelgriep, dat je moet voorkomen dat ze oppervlakte water drinken. Dan slaat mij de schrik op het hart, mijn honden drinken altijd buiten uit plassen en sloten!Die van mij ook![]()
![]()
Pauline schreef: Lees ook net in de krant bij de advertentie Bescherm uw kippen tegen vogelgriep, dat je moet voorkomen dat ze oppervlakte water drinken. Dan slaat mij de schrik op het hart, mijn honden drinken altijd buiten uit plassen en sloten!Ja precies, hoe zit dat nou: is dood dier aanraken gevaarlijk? Het omgaan met de poep van vogels is wel gevaarlijk staat overal, het drinken van besmet water dus ook lijkt mij? Hoe, waar en hoelang overleeft het virus onder welke omstandigheden? Waarom staat dat nergens duidelijk? Er wordt al jaaaaren onderzoek naar gedaan... maar de burgers zijn natuurlijk gewoon debielen die je kunt zoethouden met opmerkingen als "alles wordt netjes gecontroleerd, maar je geen zorgen"![]()
![]()